de grote 'Akai analoog' thread

Origineel geplaatst door divi
is dat een ANALOGE sampler dan? lijkt me sterk ;)

hartstikke digitaal dat ding, ik wist helemaal niet dat er analoge samplers bestonden:)
dacht dat ze allemnaal digitaal waren

:walker: :walker:

Origineel geplaatst door etaoin
Mellotrons? :D

donuts :D

Origineel geplaatst door etaoin
Mellotrons? :D

en dan is een mellotron natuurlijk meer een analoge rompler dan een analoge sampler, nietwaar? Al eens gesampled met een mellotron? is dus gewoon geen sampler... EN AL HELEMAAL GEEN ANALOGE AKAI!!!!

back on topic!

Omdat er regelmatig gevraagd wordt om geluiden van de Akai VX-600 te posten, wil ik hieraan graag gehoor geven.

Zelf ben ik als eerste eigenaar ook één van de weinige bezitters van een VX-600 en sinds één week nu ook eindelijk in het bezit van een tweedehands maar in uitstekende staat verkerende AX-60 (de AX73/VX-90 maar dan met knoppen).

Ik heb een aantal patches van de Akai VX-600 op MP3's die ik een keer heb gedownload van een internetpagina van ene David Vanderborn, maar hoe kan ik meerdere MP3's in één keer toevoegen.

Ik heb net onder de MikroKORG thread enkele zelfgemaakte patches geplaatst maar dat ging maar met 1 MP3 per keer!

Laat mij even weten hoe ik meerdere MP3's in één keer kan posten (uiteraard tot maximaal 1Mb).

Er wordt gezegd dat de VX-600 te hard of te rauw klinkt! Wanneer je naar de meegstuurde MP3 luistert zal je horen dat dit niet voor alle geluiden geldt.

Ik geef toe dat de VX-600 erg hard en rauw kan klinken maar wanneer je voldoende tijd neemt om te experimenteren met de parameters en leert wat het effect van een parameter op het gehele geluid heeft, leer je ook dat je subtieler met de instellingen moet omgaan.

Toen ik twintig jaar geleden voor het eerst een ARP Odyssee uitprobeerde kwam er ook alleen maar herrie uit omdat ik steeds de schuifpotmeters helemaal open of helemaal dicht deed, todat ik de schuifpotmeters ook een half open zette en het geluid al een stuk aangenamer werd.

Hier is vast een voorproefje van het geluid van de VX-600!

Attachments

• 01_mega1.mp3
    409 KB · Bekeken: 166
voor dat harde en rauwe heb je hem toch? voor lief en warm gebruik ik mn juno of korg
je kan er idd veel kanten mee op, maar je gebruikt zo'n bak voor zn eigen sound.. ik vind het heerlijk hoe mn ax73 de hele tijd zit te gillen :luv:
als je al naar de resonance kijkt krijg je hem driehonderd keer in je bek, lekker hoor
ook de heldere ijzig koude metalen sound uit de akai vind ik te gek

Attachments

• ijs.mp3
    56,7 KB · Bekeken: 146
Hoi DJ Fuse,

Je hebt gelijk dat is ook precies de reden waarom ik de VX-600 niet zal wegdoen; zijn eigen geluid en karakter.

Lekker geluidje is dat, die patch ijs.mp3

Ik weet niet of je dit al een hard en rauw noemt, ik vind dit persoonlijk niet hard en rauw maar eerder puur en ik moet zeggen dat ik wel van dit soort geluiden houdt.

Zo te horen is dit niet een patch waar veel resonantie in zit verwerkt; ik ben benieuwd wat voor soort geluiden je nog meer hebt gemaakt op je AX-73. Het geluid is zeer herkenbaar en komt ook overeen met de geluiden die ik tot nu toe uit de net aangeschafte AX-60 heb gehaald.

Ik heb tot nu niet zoveel zelfgemaakte patches en geluiden als mp3 opgenomen en tot nog toe dat alleen maar van de MikroKORG gedaan; daarvan heb ik een aantal gepost op de MikroKORG thread om deze thread niet te vervuilen en géén verwarring te zaaien in de geluidsmogelijkheden van de Akai synth en tevens omdat niet alle Akai synth de mogelijkheid hebben om vitual patches in een modulatie matrix te programmeren.

Door het vergelijken van synyhesizers wordt al genoeg verwarring gezaaid; vergelijken is eigenlijk zinloos want elke synth heeft weer zijn specifieke mogelijkheden en beperkingen en daardoor gelukkig zijn eigen geluid.

Je hebt helemaal gelijk door verschillende merken en apparaten te combineren heb van alle geluiden wat in huis en moet je ieder apparaat gebruiken voor datgene waar hij goed in is.

Als je interesse hebt moet de MikroKORG thread maar even bezoeken en mijn mp3's beluisteren.

Wat vind je van deze mp3 deze is ook niet van mij, maar van David vandenborn, maar wel van de VX-600.

Attachments

• 18_source.mp3
    72,6 KB · Bekeken: 139
@klaas ik vind die akai's wel bruut klinken :{

Origineel geplaatst door Klaas
Hoi DJ Fuse,

Je hebt gelijk dat is ook precies de reden waarom ik de VX-600 niet zal wegdoen; zijn eigen geluid en karakter.

Lekker geluidje is dat, die patch ijs.mp3

Ik weet niet of je dit al een hard en rauw noemt, ik vind dit persoonlijk niet hard en rauw maar eerder puur en ik moet zeggen dat ik wel van dit soort geluiden houdt.

Zo te horen is dit niet een patch waar veel resonantie in zit verwerkt; ik ben benieuwd wat voor soort geluiden je nog meer hebt gemaakt op je AX-73. Het geluid is zeer herkenbaar en komt ook overeen met de geluiden die ik tot nu toe uit de net aangeschafte AX-60 heb gehaald.

Ik heb tot nu niet zoveel zelfgemaakte patches en geluiden als mp3 opgenomen en tot nog toe dat alleen maar van de MikroKORG gedaan; daarvan heb ik een aantal gepost op de MikroKORG thread om deze thread niet te vervuilen en géén verwarring te zaaien in de geluidsmogelijkheden van de Akai synth en tevens omdat niet alle Akai synth de mogelijkheid hebben om vitual patches in een modulatie matrix te programmeren.

Door het vergelijken van synyhesizers wordt al genoeg verwarring gezaaid; vergelijken is eigenlijk zinloos want elke synth heeft weer zijn specifieke mogelijkheden en beperkingen en daardoor gelukkig zijn eigen geluid.

Je hebt helemaal gelijk door verschillende merken en apparaten te combineren heb van alle geluiden wat in huis en moet je ieder apparaat gebruiken voor datgene waar hij goed in is.

Als je interesse hebt moet de MikroKORG thread maar even bezoeken en mijn mp3's beluisteren.

Wat vind je van deze mp3 deze is ook niet van mij, maar van David vandenborn, maar wel van de VX-600.

nee klopt.. deze geen resonance.. maar dit geluid En de hard in je bek geluiden vind ik de Akai typeren

ik maak ongelooflijk veel patches erop.. ik heb wel een stuk of 20 patches gemaakt die goed dienen als basis, van waaruit je ken twieken tot t gewenste resultaat voor t betreffende trekkie

voor een geluid zoals die 18 source.mp3 zou ik iig zeker de akai pakken

1 zo'n basispatchje ligt er dicht bij overigens

Service beurt & Preset Patches voor Akai AX-60

Service beurt & Preset Patches voor Akai AX-60

Ik heb twee weken geleden Akai AX-60 gekocht en ben op zoek naar de originele geluiden.

Is er iemand die Preset Patches op papier, tape of .wav bestand heeft bewaard?

De originele handleiding zat er wel bij, maar helaas zijn de originele geluiden vervangen door minder goede eigen geluiden.
Ik ga natuurlijk zelf ook eigen geluiden programmeren maar ben zeer beniewd naar de geluiden waarmee hij oorspronkelijk de fabriek heeft verlaten.

De synth is voor zijn leeftijd van bijna 20 jaar technisch 100% (alle IC's werken nog helemaal goed), mechanisch 95% (vuile schakelaars en schuifpotmeters en optisch ook 95% (drie toetsen hebben aan de voorkant wat beschadigingen.

Ik heb hem gekocht voor € 250,-- en ben er uiteraard zeer blij mee; een jaar geleden wilde ik voor € 175,-- een Akai VX-90 (de rackmount module versie van de AX-60 en AX-73) koprn, maar reageerde daarvoor net te laat. Gelukkig heb ik nu voor € 75,-- meer de uitgebreidere voorganger met voor alle parameters een eigen schakelaar of schuifpotmeter en een klavier met spilt en arpeggiator.

Bovendien wil ik graag weten of er veel van deze synth in Nederland zijn verkocht en wie van jullie er ook de Akai AX-60 of de Akai VX-600 in zijn bezit heeft en hoe jullie deze synth gebruiken.

Ik heb al jaren de Akai VX-600 6-stemmig (2 VCO/stem) matrix progammeerbare polyfone analoge synthesizer en deze heeft ook veel meer mogelijkheden, maar ik vind hem wel wat lastiger om te programmeren. Ik heb pas geleden ook een Yamaha WX-11 wind MIDI controller gekocht omdat de Akai EWI-1000 en EWI-3000 zelden te koop zijn en dan vaak voor stevige prijs.
Door met de modulatie matrix MIDI controller no. 2 (breath) naar verschillende parameters te sturen hoop ik interessante geluiden te maken.

Is er iemand van jullie die de VX-600 ook heeft gebruikt met een Akai EWI (electronic wind instrument) of met een EVI (electronic valve instrument) en wat is jullie ervaring hiermee.

Ik ben nu bezig met het maken van een Patchsheet voor de Akai AX-60 en zal deze binnenkort even posten.

Ook zal ik binnenkort proberen om de handleiding te scannen en samen te voegen in PDF formaat; zodra dit is gelukt zal ik deze ook op synthforum posten

Heeft iemand nog bruikbare tips voor het schoonmaken van de AX-60, want daar wil ik binnenkort mee beginnen?

HEEEEEEEEEE ik heb eindelijk een VX-600. De AX-60 heeft er het veld voor moeten ruimen, maar de VX-600 is toch leuker, hehehe :okdan: . Alleen 1 probleempje, waarvan ik benieuwd ben of andere VX-600 bezitters er ook mee te maken hebben gehad; 1 van de individual outputs doet het niet, te weten nummertje 4. Ik moet nog effe nadenken hoe ik erachter kan komen waar het aan ligt dus als iemand een tip heeft...(?)

Defect separate outputs bij de VX-600

Defect separate outputs bij de VX-600

Gefeliciteerd met je aanwinst!
Jammer, dat je hiervoor je AX-60 moest opofferen. Ik hoop dat je hiervan geen spijt zal krijgen!

Mag ik vragen hoeveel je voor de VX-600 hebt betaald en hoeveel je voor de AX-60 hebt teruggekregen?

Ik ben in ieder geval blij dat ik ze nu beide heb en zal ze zeker niet opofferen voor iets anders; ik zou ook echt niet weten wat er nu nog zo bijzonder moet zijn om daarvoor één van beide te willen opofferen.

Wat is de configuartie van de separate outputs van de VX-600?

Gebruik je de oorspronkelijk 13-pins uitgang van de VX-600 met een originele splitter kabel of met een zelf-gesoldeerde kabel? Of heeft iemand een modificatie aangebracht door 6 aparte jack aansluitingen in te bouwen.

Als je een gemodificeerde VX-600 of zelf-gesoldeerde kabel gebruikt denk ik in eerste instantie aan een defecte soldeer verbinding. De verbinding van de bedrading kan je eenvoudig testen door de weerstand te meten met een multi-meter.

Als je de originele 13-pins uitgang van de VX-600 en de originele splitterkabel gebruikt kan het zijn dat hierin ook een defecte aansluiting zit, maar het kan ook zijn dat één van de voice-cards defect is.

Heb je al geprobeerd of alle zes voice-cards in de VX-600 nog werken en of de VX-600 nog steeds 6-stemmig is?

Dit kan je het beste testen door gewoon weg een sequence pattern te maken met zestien gelijke 1/16 noten per maat en strak gequantificeerd op iedere zestiende (dus zonder swing of groove); gebruik steeds het zelfde nootnummer want een melodie lijdt je af van het ritme.

Wanneer je nu deze sequence looped en afspeelt moet je iedere stap horen; wordt het strakke zestiende ritme onderbroken door stiltes of dips in het volume of de klankkleur dan vrees ik dat één van de voice-cards defect is.

Omdat de Akai AX-60 en VX-600 nog niet beschikken over dynamische voice toewijzing wordt iedere noot op volgorde toegewezen aan de volgende voice-card, dat wil zeggen: de eerste noot gaat naar de eerste voice-card, de tweede noot gaat naar de tweede voice-card, de zesde noot gaat naar de zesde voice-card en de zevende noot gaat dan weer naar de eerste voice-card. Door deze vaste volgorde van toewijzing zal iedere voice-card dus met een interval van zes noten weer worden aangesproken en is het goed hoorbaar als er één (of meerdere) voice-card(s) defect is (zijn).

Ik hoop voor jou dat het alleen een defect in de bedrading is en niet één van de voice-cards.

Om dit te testen heb ik gewoon mijn Korg Electribe EA-1 meegenomen en geluisterd of de AX-60 nog goed werkte.

Ik ben benieuwd wat het probleem in jou geval is en of je dit kunt verhelpen.

ik hou steeds meer van mn akai :luv:

waarom wil je de originele presets?
die zuigen bijna altijd op elke synth
lekker zelf kutten is veel, maar dan ook VEEL leuker
:)
dan leer je hem beter kennen

Back