vraagje over tape-opname

olafmol

[EXPANSIONS]
ik wil het volgende: ik wil iets opnemen tape en dan direct het signaal vanaf de playback-koppen weer "aftappen" tijdens het opnemen, dus zonder dat ik daarna moet terugspoelen en de tape moet afspelen...hoe kan ik dat het beste bereiken?

Origineel geplaatst door koediman
een taperecorder kopen die dat kan (ze zijn d'r zeker, moet iets van een monitor funktie of nabandcontrole opzitten)

duh ;)

nog merken/types?

Ik denk dat Olaf een ouder en "dikker" geluid wil verkrijgen door echte tapecompressie en tape-feel over de eindmix te gooien zonder een extra "tijdrovende" schakel in het opnameproces.

Maar ik zal er wel weer naast zitten. Die vervelende stoelen op wieltjes ook.

je hebt dan wel de vertraging ( de tijd=afstand x snelheid) die je moet herstellen bij multitrack opnames dmv instellingen bij je sequenser (b.v. delay bij cubase) of door de tracks naderhand weer goed op de plaats te schuiven. wel een heel bruikbaar idee trouwens
ik zou voor revox of een goede akai gaan. somige nieuwere phiplis kan het ook mee. wel even uittesten of hij goed weergeeft En opneemt voor je hem koopt.

Tape-delay?

Kan met een goed 3koppen cassettedeck, Nakamichi, Denon, Teac etc, etc.
Of R to R, grote of kleine spoelen tapedeck met 3 koppen van, Studer, Revox, Tascam, Teac, Akai etc, etc.
Zou dan wel voor een 2-sporen kwart-inch gaan tov de 4 (2 heen 2 terug) sporen.

dob heeft idd gelijk..ik zat met long-time DJ en audio guru Francois K. te discussieren over analoge en digitale audio, en hij kwam met het volgende op de proppen:

"Very simple, use a high-Q tape recorder (like a Studer 1/2" 2 track at 15 ips), and record the CD into it, and while recording, take the playback head's output and re-record that signal to the high sampling rate converter, so that you don't suffer the 'print-through' effect that would occur if you did it afterwards....

The tape recording does the same thing that vinyl mastering does (mesh the waveforms back together in a smooth analog manner, but without the distortion, limited dynamic range, lack of separation and all the other undesirable artifacts that are inherent to vinyl) and then re-record the result at a really high samplerate/bit count, optionally you can also EQ it on the way, or pass it through tube electronics, sort of re-mastering the CD for hi-Q playback.

My tests indicate that this can make most 'brittle' or 'cold' CDs sound incredible. It's not magic, it takes a lot of work, but the result is something that is finally listenable!"

nou is Francois K. zeker niet de eerste de beste, en al heel erg lang met 12" vinyl, tape en ook digitale opnames/reproductie bezig....dus leek me wel interessant om es ff te testen

Iedere recorder met 4 koppen kan dat. Je hebt dan 2 opnamekoppen en 2 weergavekoppen. Met m'n Revox A77 gaat dat, maar net zo goed met m'n DAT. Vind je dus een goeie aanbieding van eender welk merk ... als ie vier koppen heeft, zou het moeten gaan (maar Revox is natuurlijk een erg goede keuze :okdan: )

Succes

:doei:

Danny

Klinkt erg interresant. Ik hoop dat je, zodra je klaar bent, wat voorbeeldjes online kan zetten. Wat is trouwens het 'print through' effect als ik vragen mag?

Origineel geplaatst door LoFiye
Klinkt erg interresant. Ik hoop dat je, zodra je klaar bent, wat voorbeeldjes online kan zetten. Wat is trouwens het 'print through' effect als ik vragen mag?

als ik me niet vergis is dat het effect dat ervoor zorgt dat een klein deel van het opgenomen signaal door de band heen op de onderliggende lagen terecht komt..dit kan dan het signaal bij het afspelen beinvloeden....

heb trouwens net een weekje een DVD speler binnen die ook SACD en DVD-A kan afspelen, dus ga ook experimenteren met het upsamplen van gewone CD's naar 24/96 en 24/192 en kijken of dat echt beter klinkt. Daarbij moet ik opmerken dat ik geen esotherische high-end afluister-setup heb in mijn woonkamer, dus ik hoor pas verschil als het ook ECHT heel anders klinkt.

btw, was al verrast dat er zoveel verschil te horen is tussen een goede oude sony CD speler en die nieuwe DVD spelers met 24/192 DA converters...vooral het stereo-beeld is er veel beter op geworden, maar ook de definitie van het laag.

Olaf

heb trouwens net een weekje een DVD speler binnen die ook SACD en DVD-A kan afspelen, dus ga ook experimenteren met het upsamplen van gewone CD's naar 24/96 en 24/192 en kijken of dat echt beter klinkt.

Pioneer DV-575A toevallig? 199 bij de Mediamarkt?
Was balen, ik kocht 'm dit voorjaar nog voor 299 (ook bij de MM) :(

Laat even weten waar je die 24/96 SACD en/of DVD-Audio mee bakt. Ik heb wel al iets gezien dat MLP (de uncompressed audio van DVD-A) kan maken, maar da's niet goedkoop, zeker niet voor een testje...
SDS-encoders (SACD) heb ik helemaal nog niet gezien.

Origineel geplaatst door etaoin
Pioneer DV-575A toevallig? 199 bij de Mediamarkt?
Was balen, ik kocht 'm dit voorjaar nog voor 299 (ook bij de MM) :(

Laat even weten waar je die 24/96 SACD en/of DVD-Audio mee bakt. Ik heb wel al iets gezien dat MLP (de uncompressed audio van DVD-A) kan maken, maar da's niet goedkoop, zeker niet voor een testje...
SDS-encoders (SACD) heb ik helemaal nog niet gezien.

ja de DV-575 .. heb em voor 199 inclusief regiovrij maken bij exalto gekocht..prima prijs...

ik ben zelf van plan om die DVD-A's met minetonka software te gaan maken, al kan wavelab5 het ook...en bij mijn weten kan je "gewone" 24/96 stereo audio signalen ook op een video DVD schrijven, dus daar hoef je geen speciale DVD-A software voor te hebben. deze software kost 99$: http://www.discwelder.com/low/low_dBronze.htm

SACD daar geloof ik persoonlijk niet zo in, dat is meer een beveilingings-truuk van de hardware-fabrikanten. Dat hele SDS proces is zo compleet anders dan PCM, ik geloof niet dat studios hun hele keten gaan vervangen door SDS convertors..wat je dus krijgt is gewoon een PCM keten, en dan op het laatst een conversie naar SDS..beetje als die AAD CD's van vroegah ;)

Origineel geplaatst door etaoin
Yep, klopt. Gewoon 24/96 PCM natuurlijk. :stupid

prima toch? of mis ik iets?

prima toch? of mis ik iets?

Nee, ik heb wat gemist. Ik las DVD-A en dacht gelijk aan MLP, terwijl het DVD-Video formaat gewoon tot 8 kanalen uncompressed PCM kan hebben in max 24/96 (niet dat alles tegelijk, uiteraard). Extra stom omdat ik al jaren demo-dvdtjes heb liggen waar 24/96 PCM op staat en ik dat in mijn ouwe Sony al afgespeeld heb (want die had al 24/96 D/A).

Mega OT trouwens, dit hele verhaal . . .

dus als iemand nog een goed HQ 3-koppen cassette-deck met naband-controle mogelijkheid in de aanbieding heeft, lemme know!

Back