de toekomst van webradio?

Ja,

klinkt als een goed plan, een perfect alternatief voor illegale MP3's etc.

Nou nog een verzamelplaats voor 'toffe' stations, en mensen die Broadcast ID's samen willen delen en 24/7 van muziek willen voorzien!

Als iemand interesse heeft kunnen we wel wat nodes opzetten, desnoods met alleen SF-creaties haha!

-diskonext

Tja, een regulier webradio station is eigenlijk niet te betalen als je het legaal wilt doen. En aangezien de BUMA/SENA nogal op hun strepen staan en de boetes flink oplopen vindt ik dit wel een mooi alternatief...Ik ben benieuwd hoe de wetgever hier mee om zal gaan overigens.

Beuh... post kwijt.

ff snel dan:

Webradio-stations hebben volgens mij een speciale status. (even uit mijn hoofd, misschien weet Synthesizer11 hier meer van?)
Alleen SF-muziek maakt het wel legaler, natuurlijk.

Alle luisteraars kunnen bandbreedte bijdragen als ik het goed begrijp.

Ik heb hier altijd wel een computer 24/7 aan staan, en ben zeker bereid bandbreedte/onderhoud hier aan op te offeren.

-diskonext

IK heb vandaag wat onderzoek verricht en kwam tot de conclusie dat de desbetreffende instantie, SENA, behoorlijke bedragen hanteert om uit te zenden. Als je met een Regulier webradio station 7 dagen in de week 24 uur per dag uit wil zenden en gemiddeld 20 luisteraars trekt, dan moet je ongeveer 1800 euro per jaar hiervoor betalen. En dan heb ik BumaStemra nog niet meegerekend. Teveel dus voor een amateur.
Nu zat ik daarstraks met een vriend te ouwehoeren en we hadden het over de mogelijkheid van p2p radio, aangezien je daarmee niet direct zichtbaar bent voor al die instanties..En toen kwam ik dus dit programma tegen. Ik vraag me alleen af in hoeverre je hiermee een systeem hebt dat je niet op de een of andere manier alsnog kan opzadelen met allerlei boetes. Zo zijn de meeste station die via Streamer uitzenden te vinden op de homepage. Zou dit wel zo slim zijn? Want wat ik eigenlijk wil is het controle element zoveel mogelijk omzeilen; De mogelijkheid van radio zonder WWW lijkt hierbij de perfecte oplossing te zijn. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Auw,

die prijzen zijn hardcore.

ik ben op zich ook best voor het 'grijze' gebied. Maar misschien moeten we deze discussie dan los van SF doen.

Zat net even te kijken, en de site/programmatuur die je noemde is eigenlijk alleen voor Windows geschikt. Zou wellicht betekenen dat we naar iets anders om zouden moeten kijken voor de Macs en Linux'en. (http://p2p-radio.sourceforge.net/ bijvoorbeeld?)
Ik draai zelf Linux op mijn 24/7 machine, en dat zou ik graag zo houden, haha!

Ik denk dat we (ook) wel een tekno-gerelateerd station op zouden zetten, qua rechten zeker. Of?

-diskonext

Eh,

maar (web)radio zonder WWW (of Internet, whatever) is natuurlijk onmogelijk.

Je hebt toch het netwerk voor dit soort dingen nodig. Omdat er geen duidelijk aanwijsbare bron is (behalve de website waar de link te vinden is), is het wel makkelijker 'grijs' te houden. Ik bedoel, Britney Spears gaan we toch niet draaien?

-diskonext

Nou,

volgens mij heb je het internet niet echt nodig. De beschikbare stations zijn namelijk in het programma zelf zichtbaar. Dus overige links zijn , hoewel handig, in theorie niet noodzakelijk. (maar probber het zelf zou ik zeggen)

Maar vergis je niet hoor, wat betreft het uitzenden van muziek via een regulier station. Hoewel ik me realiseer dat underground muziek waarschijnlijk geen prioriteit heeft voor die Buma luitjes zijn er toch zat gevallen te vinden waar mensen een brief thuisgestuurd kregen met een formulier: of ze even de volgende puntjes wilden invullen..
Volgens mij zitten die lui de hele dag te internetten op zoek naar nieuwe slachtoffers. En kijk: totdat je iets van ze hoort kun je in principe (regulier vanaf een site) uitzenden maar als je in het zicht komt moet je gewoon stoppen omdat het feitelijk onbetaalbaar is. Daarom is dit programma een mooi alternatief. Je kunt als het ware een sub-netwerk maken dat onzichtbaar is voor mensen die het programma niet hebben. Bovendien bespaar je de kosten van bandbreedte inkopen bij een provider; het is immers gedistribueerd.

Laatst gewijzigd:
Want hoe meer ik over die hele SENA wetgeving nadenk hoe misselijker ik wordt. Veel mensen zullen het hier volledig mee oneens zijn, maar bovengenoemde bedragen zijn gewoon buiten proportioneel en ontmoedigen ieder initiatief om iets leuks op te zetten. En waarschijnlijk ziet 99,99 % van de makers van mijn platencollectie hier geen cent van terug.

Ja,

als je nergens de link bekend maakt heb je geen probleem.

Maar toch zal je de link bij mensen moeten krijgen, desnoods via email.

Ik durf de confrontatie met BUMA (of SENA) wel aan, zeker gezien het soort muziek dat ik zou willen broadcasten. Kan een platen-label bijvoorbeeld je de rechten verlenen om bepaalde platen te draaien zonder dat je hierover rechten aan BUMA/SENA oid zou moeten betalen? Aangezien het voor (underground) platenlabels goede reclame zou zijn, je kan labelinfo/artiestnaam meesturen met de stream, en de stream zelf is niet van voldoende kwaliteit om er rips e.d. van te maken.

-diskonext

Okee..,

ik heb streaming p2p radio inmiddels in gebruik om zelf uit te zenden. Voor wie wil luisteren, installeer het programma:

http://www.streamerp2p.com/index.php

In de lijst met stations sta ik als "Eat Concrete" vermeld. Dubbelklikken en luisteren maar dus voor allerhande beats en mixes. :)

Ricercar

Back