(pre)Amp voor mijn Rhodes

Ik gebruik sinds kort een PodXT Live, bevalt me erg goed. Ook heb ik een Speakeasy Vintage Tube Preamp uit Amerika laten komen. Erg duur, maar wel mooi. Met beide oplossingen speel ik over een neutrale maar goede powered monitor en rechtstreeks de tafel in (live), ik ben erg tevreden over mijn geluid.

Grtz,
Jeroen

Misschien is een Fender Champ een optie?

Het is een kleine buizen combo uit de jaren 70. Gaat niet hard, maar klinkt heerlijk bluesy. Kost 300,-E
Ik was net zoals jij opzoek naar een fatsoendelijke pre-amp voor mijn electrische piano (geen rhodes, maar een soort cp70, maar dan een upright versie van kawai, de ep608 op psies te zijn, enorm mooie sound) Ik was enorm aan het tweifelen om niet gewoon een podXT te halen, maar in dit geval heb ik het niet zo op digitale techniek. Vooral omdat de piano enorm veel dynamiek heeft en digitale emulatie lijkt me daarom onderdoen aan zo'n instrument.

Nu heb ik de pech gehad eentje met kapotte buizen te kopen, dus echt happy ben ik nog niet. Verder is het wel zo dat ik enorm veel meer moeite in het opname process moet stoppen. Maar goed, it's all part of the game.

Een alternatief zou een bluesman zijn, dat is een nieuwere kleine buizencombo van fender.

Ik heb een Roland JC-120 (Jazz Chorus) gekocht voor zo'n 300 euro voor mijn Rhodes piano's.
Ik vind hem warm klinken, maar dat is wederom een kwestie van smaak....
In m'n Mk1 stage 73 heb ik een preamp ingezet van Majorkey, om het signaal wat op te peppen.
Daarnaast kun je nog denken aan wat leuke pedaaltjes (crybaby, een phaser en/of een flanger) om effect toe te voegen.
Ik beleef er erg veel plezier aan.

Twee leuke reacties op deze threat. De Fender Champ en de Roland JC120 Jazz Chorus.

Dat zijn twee versterkers die ik zelf ook nog een keertje ga kopen.
De Champ is vooral leuk omdat hij volledig buizen is, en maar 8 watt. Je kan hem dus flink open draaien en oversturen zonder dat je het hele huizenblok voorziet van een laag tering herrie.
De Roland Jazz Chorus JC120 is 1 van de zeer weinige transistor versterkers die mooi zijn.
Beide versterkers zijn niet duur en erg de moeite waar om te kopen vind ik.

En jawel...het onderwerp gitaar pedalen is aangesneden (ik wilde het niet doen :))

Er zijn superveel mooie gitaar pedalen gemaakt die uiterst geschikt zijn om op een Rhodes aan te sluiten. Delays, Phasers, Overdrives, Wah pedalen...noem maar op.
Een paar "klassieke" combinaties zijn natuurlijk de Small Stone,een Wah pedaal en een overdrive. Maar een daley, flanger en envelope filter kunnen uiterst vet zijn.

Als je het geld kan missen en je komt een mooi analoog pedaal tegen van een van de volgende merken...absoluut kopen !! :

Electro Harmonix, Maestro, Ibanez (moet oud zijn), MXR of Mutron. (Natuurlijk zijn er nog veel meer mooie merken..maarja dan kan je bezig blijven met opsommen)

Origineel geplaatst door maxdox
Misschien is een Fender Champ een optie?

Het is een kleine buizen combo uit de jaren 70. Gaat niet hard, maar klinkt heerlijk bluesy. Kost 300,-E
.....Nu heb ik de pech gehad eentje met kapotte buizen te kopen, dus echt happy ben ik nog niet....

Mag ik dan nog aandragen: de vibrochamp. Precies hetzelfde als een gewone champ, maar met tremolo (fender noemt het vibrato). En nog een ideetje mijnerzijds: een champ gebruiken om een groter (4ohm) cabinet van sap te voorzien ipv de ingebouwde 8" speaker (tenzij je voor 'klein' geluid wilt met weinig laag).

Enne, 300 euro is wat veel voor een champ, zeker als-ie geen goede buizen meer heeft. Aan de andere kant, je hebt altijd wat onderhoudskosten aan een buizenversterker. Condensatoren vervangen als ze oud zijn is eigenlijk ook een must. Maar dus wel altijd even uitproberen en luisteren voor je koopt.

Ik heb nu zelf m'n Nord Electro aan een Roland Cube-60 hangen (thanks mono! ;) )en ik moet zeggen, dat klinkt als een klok! De Cube-60 heeft ook een 'uittrekbare' gain knop. De 60 is wel wat hard voor in de studio dus een Cube-30 is misschien al goed.

Maarja, of het ook zo lekker klinkt op een echte rhodes...

(ps: ik zou er wel 2 willen 8~ lekker stereo effect gehehe)

Haha, leuk dat er weer leven in deze thread wordt geblazen, ik ben er ook nog steeds niet uit. Ik heb de laatste tijd wel wat verschillende ampjes geprobeerd. En dan merkte ik dat zo'n vintage Twin Reverb echt met niks te vergelijken is. Maar ik heb nu eigenlijk wel geld, dus moet wel echt iets gaan kopen nu.

Hebben jullie nog een idee voor een lekker wah pedaal? Ik lees op internet zo veel verschillende verhalen over die wah pedaaltjes. Behalve dan over zo'n originele Vox Wah uit de 60s of 70s zoals de Vox V846 of de Vox Clyde McCoy. Maar deze zijn zo moeilijk te verkrijgen, zou het waard zijn deze uit amerika te laten komen via ebay? Hebben jullie nog tips voor andere specifieke pedaaltjes voor bij mijn Rhodes?

Jeroen > Dat is een duur bakje zeg, is het dan ook te vergelijken met een echte Rhodes suitcase ofzo? Wat is het voordeel t.o.v. een twin reverb? Gewicht?

Kai

Nope, heeft weinig met een Twin te maken. De makers zeggen dat ze de Suitcase versterker na hebben gebouwd. Het voegt iets onbenoembaar aan het geluid toe. Ik merkte het pas toen ie stuk was en ik een maand zonder heb opgetreden.

Tegenwoordig gebruik ik een Pod Live XT omdat je dan in een floorboard alles in een hebt. Een goede Twin Reverb, maar ook hele mooie delay effecten en best een aardige Wah (iig beter dan mijn Morley Way, die ik inmiddels maar weg gedaan heb).

Grtz,
Jeroen

Ik heb de POD XT live vandaag ook op een rhodes gehoord en dat was inderdaad vrij goed. Toch klopt niks het echte suitcase geluid (A/B vergeleken :D).

Qua wah's, ik heb een crybaby wah, maar op een rhodes gaat die eigenlijk nergens naartoe, vond ik maar bedroevend.

Sorry, POD en zo'n Adrenalinn zijn echt niks voor me. Ik heb nu inmiddels een Twin Reverb kunnen proberen voor een half uurtje. En echt. THIS IS IT!

Maar nu weer een puntje. Welke zal ik kopen. Ik heb me verdiept in die twins, en ik lees overal (o.a. hier) enorm goede verhalen over de originele pre 65 blackface twins (niet de remakes). Alleen dat wordt verteld door gitaristen, en nergens door rhodes spelers en deze dingen zijn mede dankzij de leeftijd zo goed als onbetaalbaar. (iig minstens het dubbele van een 'gewone' silverface twin).

MatthijsBlom> Jij zei iets over twins uit de tweede helft van de jaren 70. Heb je er meerdere gebruikt? Vond/vind je deze helemaal top?

Als er geen leeftijd bij staat dan kun je deze volgens mij toch afleiden aan de wattage? 100 watt is ouder en 70/135 watt zijn de nieuwere ('mindere' ?) modellen? Kan iemand dit bevestigen?

En dan verder is het belangrijk dat ik weet wat erin zit of wat ik erin moet bouwen, en dan heb ik het over 2 dingen; de speakers en de buizen. Wat zijn de lekkersten :D ?

Apollo> (geweldige CD van je trouwens :)) Jij had dus mindere ervaringen met de crybaby, verder nergens betere resultaten mee geboekt? En jij gebruikt volgens mij toch ook een wurli? Die 200a's hebben een soort van versterker met een soort van speakertjes bovenin, ik neem aan dat je die niet zo direct opneemt? Is ie te gebruiken met een Twin Reverb, of hoe wordt dat normaal gedaan? (heb er namelijk ook een op het oog.. :{)

Iemand anders nog misschien met lekkere rhodes pedaaltjes? Phasers, Wah, Buizendistortie, Tremolo...?

Bedankt!

Kai

Origineel geplaatst door kaihugo
Jij had dus mindere ervaringen met de crybaby, verder nergens betere resultaten mee geboekt? En jij gebruikt volgens mij toch ook een wurli? Die 200a's hebben een soort van versterker met een soort van speakertjes bovenin, ik neem aan dat je die niet zo direct opneemt? Is ie te gebruiken met een Twin Reverb, of hoe wordt dat normaal gedaan? (heb er namelijk ook een op het oog.. :{)

Er zit een out onderaan de wurlitzer. De speakers heb ik losgekoppeld en ik stuur de wurlitzer dan door een pre-amp (want 't is een heel zwak signaal) en daarna de soundcard binnen.

Met een Twin Reverb klinkt een wurlitzer heel erg goed. Maar mic'en is echt lastig en vooral veel duurder.

Ik vind een wurlitzer met flanger wel heel leuk klinken. :)

Hoi Kaihugo,

wat je ook zou kunnen doen is een silverface Twinreverb kopen en deze laten modificeren naar een blackface. Ik ben zelf gitarist die ook toetsen speelt en heb via het bedrijf CMW amps http://www.cmwamps.com mijn Bassman 100 laten ombouwen tot een Orange 50. Ze doen ook verschillende mods zoals die van een silverface naar blackface. Je moet anders een mail sturen naar info@cmwamps.com. Chris is de eigenaar en hij is super relaxt en heeft een hoop kennis wat betreft buizenversterkers.

Groetjes Nautic3l

MatthijsBlom> Jij zei iets over twins uit de tweede helft van de jaren 70. Heb je er meerdere gebruikt? Vond/vind je deze helemaal top?

Als er geen leeftijd bij staat dan kun je deze volgens mij toch afleiden aan de wattage? 100 watt is ouder en 70/135 watt zijn de nieuwere ('mindere' ?) modellen? Kan iemand dit bevestigen?

En dan verder is het belangrijk dat ik weet wat erin zit of wat ik erin moet bouwen, en dan heb ik het over 2 dingen; de speakers en de buizen. Wat zijn de lekkersten :D ?

Kai

Hoi,

Ik heb een flink aantal twin reverbs gehad in mijn leven (4 als ik me niet vergis). De dingen waaraan je leeftijd kan schatten zijn de volgende:

-De oudste is altijd een blackface
-Die daarna komt is een Silverface ZONDER master volume knop (alleen 2 volume knoppen
voor de kanalen)
-De volgende heeft helemaal rechts een mastervolume knop zitten die NIET uittrekbaar is.
-De nieuwste heeft een mastervolume knop die je kan uittrekken voor een extra
oversturingsboost.

Verder zijn twin reverbs uitgevoerd met Eminence of JBL speaker. De JBL speakers zijn oranje aan de achterkant en en eminence zwart of hebben een blauwe sticker. Verder horen er 4 grote eindbuizen van het type 6L6 in te zitten. En daarnaast nog 6 kleinere voortrap buizen van het type 12AX7 of ECC83 (da's een europese of amerikaans benaming voor dezelfde buizen.)

Persoonlijke mening:
Ik heb nooit een blackface Twin Reverb gehad. Alleen 4 silverfaces...alle types (ik heb nu nog een Twin met niet-uittrekbare mastervolume). Ik vind persoonlijk de JBL speakers niet zo mooi (te clean en geen mooie oversturing). Het verschil tussen de mastervolume uitvoeringen vind ik allemaal een beetje miereneukerij. Ik vind alle type's mooi, dus maak je daar niet te druk om.

Nog een opmerking:
Ikzelf heb ook nog wat andere amps staan (Fender Bandmaster Blackface, Orange OD120, Vox AC50 en Fender Champ). Die amps zijn ook allemaal erg mooi. vooral die Bandmaster is heel mooi voor de Rhodes. Ik prefereer die boven mijn Twin Reverb. Daarnaast zijn er nog de Dual Showman, Bassman, Pro-Reverb (= 70 watt Twin reverb) en nog vele andere amps. Een Twin Reverb wordt als DE Rhodes amp bestempeld, maar ikzelf vind een losse top met losse GESLOTEN speakerkast veel mooier. Door die gesloten speakerkast heb je een veel mooier laag.

Mijn advies:
Kijk ook eens naar bassmans en showmans en bandmasters....ik vind die beter dan een twin.

P.S. je hoeft geen van alle amps te modificeren voor een Rhodes. Het gaat prima zonder modificatie.

Misschien off topic maar toch.... Afgelopen week nog een uurtje kunnen prutsen met een hammond over een V-Amp van behringer (Niet direct beginnen met afzeiken, daar zou een apart draadje voor komen) Best wel indrukwekkend voor dat geld. Persoonlijk vond ik de leslie indrukwekkend "geimiteerd".

http://www.behringer.com/LX1-B-PRO/index.cfm?lang=ENG

renema> Sorry, dat is ook echt niks voor mij. Anders kocht ik sowieso wel een Nord Electro oid. Het gaat me echt om de 'real stuff' ;).

MatthewleBlom> Heel erg bedankt voor je uitgebreide info, eindelijk info van een rhodes speler over de twin reverbs. Ik ga er zo zeker uitkomen! Je zei wel, "de oudste is altijd een blackface", maar een blackface is niet altijd een oude amp toch? Ik bedoel; in de begin jaren 80 kwamen de twins een tijdje uit als blackface en nu ook al die reissue modellen. Weet je hier iets van ook? En weet jij misschien lekkere wah pedaaltjes voor de rhodes? Ik zie bijvoorbeeld nu een oude 60ies Vox V846. Is dat nu een groot verschil met een nieuw uitgebracht v846 pedaaltje? Ik zag ooit eens in een thread dat je een enorme verzameling pedaaltjes hebt. Welke vind je echt lekker voor de Rhodes voor wah, phaser, tremolo en distortion?

En tjah, over die bassmans, showmans en bandmasters, ik ga hierna nog wel meer amps kopen, maar ik wil nu eerst 'veilig' beginnen, want ik heb de twin gehoord nu en ik wil echt heel graag die sound hebben voor mijn Rhodes.

nautic3l> Bedankt voor je tip, ik ga nu een silverface kopen, en ik wil die eerst een beetje leren kennen. Daarna ga ik nog wel eens luisteren naar een blackface, en misschien dat dat ombouwen dan wel van pas komt..

apollo> Ik vind dat miccen niet zo'n probleem, heb er hier nu een paar goeie mics staan dus dat valt uit te proberen nog. Welk phaser pedaal heb je gebruikt voor je wurli? En heb jij ook geen betere resultaten geboekt voor wah met een ander pedaal dan de crybaby (voor zowel rhodes als wurli)?

Last edited by a moderator:
MatthewleBlom> Heel erg bedankt voor je uitgebreide info, eindelijk info van een rhodes speler over de twin reverbs. Ik ga er zo zeker uitkomen! Je zei wel, "de oudste is altijd een blackface", maar een blackface is niet altijd een oude amp toch? Ik bedoel; in de begin jaren 80 kwamen de twins een tijdje uit als blackface en nu ook al die reissue modellen.

Je hebt inderdaad gelijk daarin. Ik was ervanuit gegaan dat we het enkel over oude Fender Amp hadden. Maar die Blackfaces zijn inderdaad gereissued. En in de jaren 80 zijn ook blackfaces gemaakt, maar die hebben dan rode knoppen. Die vind ik persoonlijk foeilelijk :)

Pedaaltjes:
Ik kom daar graag uitgebreid op terug. Ik wil je ook van harte uitnodigen om eens langs te komen, dan kan je ze allemaal uitgebreid proberen (ik heb er ongeveer 80 in huis)

Maar wat ik erg mooi vind op een Rhodes zijn delaytjes, oversturingen, phasers en inderdaad wah pedalen. Ikzelf vind de Colorsound Wah het mooist, maar dat is smaak. Een Crybaby en Vox vind ik ook mooi, maar niet zo mooi als een Colorsound. (De originele Crybaby is trouwens niet van Dunlop, maar is ontworpen en gemaakt door het merk "Jen" uit Italie)

Ik zal later eens enkele pedaaltjes wat uitgebreider bespreken. Daar heb ik nu helaas ff geen tijd voor. En ik moet natuurlijk ook ff nadenken welke pedalen ik zou aanraden.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door MatthewleBlom
Maar die Blackfaces zijn inderdaad gereissued. En in de jaren 80 zijn ook blackfaces gemaakt, maar die hebben dan rode knoppen. Die vind ik persoonlijk foeilelijk

de fenders met rode knoppen zijn bijna altijd transistor versterkers; dat zijn dus zeker geen blackface reisssues en klinken zoals ze er uitzien. De echte reissues uit de jaren 80 ziin eigenlijk latere silverfaces met een zwart front en redelijk goed.

Wat velen niet weten is dat de veranderingen die na de overname door CBS aan de versterkers werden aangebracht na een aantal maanden werde teruggedraaid. Dus een silverface uit pakweg 68 is eigenlijk het zelfde als een blackface. De eerste echte grote verandering komt er wat de Twin betreft pas in 1972 wanneer de master volume designs op de proppen komen.

Deze silverfaces zijn over het algemeen een stuk goedkoper dan een blakface en klinken het zelfde.

Last edited by a moderator:
Back