Fruityloops profesioneel genoeg?

er is een groot verschil in fruity en cubase, fruity heeft (mischien wel in 5.0?>>) geen dely compensation op zijn plug ins!
dit maakt dat als je vst plugins gaat gebruiken alles een beetje in tijd uit elkaar gaat lopen.. dit kan de strakheid van je sound echt ernstig verstoren...
maar euh.. fruity kan ook via rewire en zelf als vst in cubase afmixen!

Origineel geplaatst door shiftr

dit maakt dat als je vst plugins gaat gebruiken alles een beetje in tijd uit elkaar gaat lopen.

Dit heb ik dus nog noooit meegemaakt. En ik werk wel met redelijk zware plugins

Origineel geplaatst door 6 trak
blijkbaar is fruity voor jouw professioneel genoeg anders zou je de vraag niet stellen nutuulk...

dus tsja...

:confused:

Ik denk dat je vooral moet kijken of jij zelf fijn met het programma werkt.
Jij moet er immers muziek mee maken en plezier aan beleven.
3e kunnen je zoveel tips geven qua programma's terwijl jij met iets heel eenvoudigs misschien de vetste tracks kunt maken.
Ik zou zeggen, kan jij je er goed in uiten en werk je er graag mee, ga er dan mee door!!!
Niet is fijner dan je tracks maken op je eigen manier en op de manier hoe jij graag werkt.
Hier ontstaan ook de beste tracks uit....

Origineel geplaatst door D-Ranged
en Meagashira8)

En niet te vergeten de luitjes die volgens vintagesynth ook FL studio gebruiken.

FruityLoops is being used by Hellfish, Dan Hekate, Somatic Responses, Heretik, and Sonic Belligeranza

rijst bij mij de vraag......wie zijn dat? :erm:

Re: Fruityloops profesioneel genoeg?

Origineel geplaatst door dixxy
Hallo mensen.
Ik als fl gebruiker vraag me nu eens af wat de mening van de gemiddelde trance/dance maker is?

Ik maak zelf voornamenlijk trance muziek en gebruik daar fl voor
een paar jaar geleden hoorde je alleen maar dat het een sequencer voor hobyisten was.
En dat je alleen met cubase of logic etc. echte muziek kon maken.
maar wat maken die programmas nou zoveel beter dan fl.
je kan met fl tog ook alle parameters gebruiken die er zijn voor bijv. een of meerdere synths en modules.
je kan sampels en effecten gebruiken en ondersteunt ook asio en vst.
het enige wat anders is is dat het met loops en patterns werkt.
maar dat kan ook een kwestie van smaak zijn of wat je gewend bent.
Wel kan ik me voorstellen dat als je een bentje een jingle of vocals wilt opnemen dat logic beter geschikt is.
maar ik kan bijv met fl echt dezelfde dance nummers maken als wat je op de radio hoort(als ik het zelf zou kunnen)
Maar aan de sequencer zou het niet liggen

DUS is Fruityloops nou een soortvan magix?of is het een volwaardige sequencer die alles heeft wat je van een sequencer mag verwachten

Ik ben benieuwd naar reacties

Is het niet ongeveer dezelfde reden dat FL 'slecht' wordt gevonden waarom PT 'goed' wordt gevonden?
Het overnemen van wat anderen hebben gezegd en zelf denken dat het de 'waarheid' is.
En idd een soort brandmarking iets is.

Trouwens zat laatst ook eens wat Logic 7 songs te beluisteren en masteren van verschillende makers en viel mij op dat daar ook een soort sausje overheen zat wat niet storend was maar wel typisch. (te omschrijven als een digitaal clinisch klinkende softsaturatie met een tikkie wollige sound) Natuurlijk kun je afvragen of dat aan mij zelf ligt maar op zich kan het wel belangrijk zijn voor je beleving van hoe je het vind.

Hier heb je trouwens last van bij alle programmas, analoge/digitale mixers en plugins. Vaak ook een van de redenen waarom je hier dan wel/niet voor kiest.

Hallo,

Zelf heb ik het afgelopen jaar noodgedwongen muziek zitten maken met fl 3.11 had een mmxje en t was t engiste wat t deed, na hard sparen kon ik een nieuwe pc kopen en ben weer reason en qbase gaan gebruiken, toch ben ik na verloop van toch ook weer fl (4.x) gaan gebruiken voor dingen die ik uit de andere 2 niet kreeg, weet niet waarom ik de neiging heb dit te vertellen maar het zijn allemaal specifieke progammas met hun voor en nadelen....

btw... ooit was ik ook een fl hater

Origineel geplaatst door mc_kwok
En niet te vergeten de luitjes die volgens vintagesynth ook FL studio gebruiken.

rijst bij mij de vraag......wie zijn dat? :erm:

Hellfish is een hardcore dj/producer uit de UK, bekend van Deathchant.
Somatic Responses maken IDM/Powernoise, vage herrie dus, hebben vroeger ook hardcoredingetjes gemaakt.
Heretik is tekno uit Frankrijk.

De rest ken ik ook niet:)

Origineel geplaatst door fuse
Nou ja, het verschil is subtiel maar zeker hoorbaar en voor bijv Hardcore totaal onrelevant.
Dat ben ik met je eens. Om die reden gebruik ik FL ook alleen maar als sequencer. Ik zal nooit meer de audio die eruit komt gebruiken voor wat dan ook.

Wat Betreft Hellfish: Ik luister/draai z'n tracks al een paar jaar lang iedere dag, en ik weet 1 ding zeker: Hij mag dan wel FL gebruiken, dat is maar een bouwsteen in het totaal. De kans dat je in z'n studio komt, op play klikt en dan een complete track hoort van a tot z schat ik erg klein.

Ik ben zeer tevreden over mijn F L studio 4. Als je pattern-based werkt kan je hier een heel eind mee komen, het werkt ook heerlijk simpel en intuitief. Een kind kan hiermee weg, mijn broertje van 10 maakt hier zijn nummertjes mee, en doet dit niet slecht! Als je daarentegen meer en langere wav's wil gebruiken is een Acid of een cubase toch handiger.
Zelf heb ik al vele muziekprogjes gebruikt. Ik vind de bakjes in Reason dan net wat heerlijker dan die in FL, maar dit is persoonlijk denk ik-heeft waarschijnlijk zelfs niet met het geluid te maken maar meer met de look en rewire-mogelijkheden. Soit, ik ben een tevreden FL-gebruiker. Zou het niet wegdoen, terwijl ik de laatste tijd meer en meer in cubase werk....

Altijd als ik een dergelijke discussie lees denk ik erover na en kom eigenlijk altijd op hetzelfde punt uit:

Wanneer je een programma gebruikt, en het maakt niet uit welke, dan moet je het door en door kennen. Je hebt een idee in je kop zitten en dat moet je vertalen naar het programma om het geluid zodanig eruit te krijgen dat het OF heel dicht bij je idee komt OF beter is dan het idee dat in je kop zit.

Voor mij persoonlijk is dat in de jaren 90 voornamelijk trackers + een hele grote sample library geweest. Daarna Propellerheads Reason, gevolgd door Logic en nu Cubase. Toen ik nog trackers gebruikte zat ik eigenlijk met dezelfde vraag die de threadstarter ook had "is dit wel professioneel genoeg", maar eigenlijk is dat niet de relevante vraag.

De relevante vraag is: kan ik met behulp van deze tool geluid voortbrengen waarbij het publiek zoiets heeft van "dit is professioneel geluid". Van mezelf kan ik zeggen dat ik met DIE TOOL dat niet voor elkaar kreeg. Maar dat wil niet zeggen dat er niet andere mensen waren die dat wel voor elkaar kregen, met dezelfde tool. Hoe ze dat doen, is een mix van samples, ervaring, en snappen hoe je dingen moet doen met het programma.

En dat geldt ook voor Reason, voor Logic, voor Cubase en dus ook voor Fruity Loops. Elk programma werkt op z'n eigen manier, soms heeft het zelfs z'n eigen sound (door de manier waarop de soundengine van het programma werkt). Maar dat hebben synthesizers ook: een Nord heeft een ander randje als bijv. geluid uit een Virus.

Voordat ik helemaal ga afwijken van de topic en over VA's en echte Analoge sound ga praten, keer ik maar gewoon even terug naar Fruity Loops. Als je mij gaat vragen, als totale onbekende van Fruity Loops, van "is Fruity Loops professioneel genoeg", dan kan ik ook zeggen van "er zijn maar zat pro's die het gebruiken". Maar dat is besides the point. Als je mij zou vragen van "overtuig me dat Fruity Loops professioneel genoeg is, door een demo te geven", dan denk ik dat je, in mijn geval, zult oordelen dat Fruity Loops niet professioneel genoeg is. Waarom? Omdat ik er niet goed genoeg mee kan werken omdat ik het programma niet goed genoeg ken.

En dat is het hele verhaal.

Je moet het programma (en alles er omheen, van je source material zoals samples, als vst instruments, als fx, als mixer, afijn: je hele studio, zowel hard als software) door en door kennen, weten wat de mogelijkheden zijn en weten hoe, wie, wat, waar, wanneer om het effect, het geluid en die professionele edge in je muziek te krijgen.

Ik kan 50.000 piek spenderen aan hardware en software en alle bekabeling, maar ik garandeer je dat als ik niet weet hoe het spul werkt dat ik dan de grootst mogelijke bagger kan produceren. Je denkt dan waarschijnlijk dat ik niet professioneel genoeg ben, terwijl ik wel de professionele tools in huis heb ;)

En als iemand vervolgens met een pakketje als Fruity Loops werkt, het programma snapt en daarnaast weet van "zus of zo moet ik doen om dit als geluid te krijgen" en daarnaast over de creativiteit beschikt om een killer production te maken, jou een trackje laat horen nadat je mijn bagger hebt aangehoord, dan zul je roepen dat die persoon vast gebruik gemaakt heeft van "professionelere software".

Je kunt nog veel verder discussieren over topics zoals 'Workflow', 'Integratie mogelijkheden' en 'Platform support' en weet ik wat nog meer, maar in the end komt het maar op een ding neer: JIJ kunt er mee werken en JIJ kunt er professioneel spul mee maken, als JIJ weet hoe alles werkt en als JIJ weet hoe je je doel kunt bereiken.

Pff. Lang verhaal.
;)

Joost.

Origineel geplaatst door jostiii

Pff. Lang verhaal.
;)

Joost.

maar een interessant verhaal :halleluja

De thread volgende, wil ik er toch aan toevoegen, een paar mensen beamend,
dat niet alles wat standaard in fruity zit, mij brengt tot iets wat ja neen professioneel kan klinken.
Er zitten prachtige tools in, soms haal ik er retevette geluiden uit, maar uiteindelijk
heb ik het gevoel dat sommige dingen wat missen.
Ofwel is het mijn kunnen dat ze missen...
ofwel zijn er hier en daar ook betere plugs en samples te vinden op het net.
(ik pruts natuurlijk wel met een antieke versie van fruity, maar goed :) )

Back