Verschil in patchbays?

Ik denk dat hij cross-talk tussen de pluggen op hetzelfde PCB bedoelt: in isolated configuratie kan er toch lekkage zijn tussen de bovenste en de onderste rij?

Origineel geplaatst door AxiMaxi
Ik denk dat hij cross-talk tussen de pluggen op hetzelfde PCB bedoelt: in isolated configuratie kan er toch lekkage zijn tussen de bovenste en de onderste rij?

In principe niet omdat de plug de verbinding tussen de twee connectoren fysiek verbreekt. De plug duwt namelijk 2 contacten van elkaar af.

Ik heb inderdaad zulk soort patchkabels (Die ik op het moment overigens niet gebruik)

De kabels die ik op het moment heb aangesloten heb ik een tijdje terug bij Feedback gekocht. (Naar mijn inzien zijn het aardig goed geisoleerde kabels.)

Van kraken heb ik verder geen last. Misschien over een tijdje eens andere kabels kopen en deze testen. Mocht dat niet werken ga ik eens op zoek naar een andere patchbay...

Ik maak overigens gebruik van de normalled verbinding:

Attachments

• normalled.jpg
    normalled.jpg
    5 KB · Bekeken: 113
Origineel geplaatst door Roel
in ieder geval, ik denk dat je de overgang van ongebalanceerd naar gebalanceerd beter kunt maken op je geluidkaart of mixer die bussen hebben die daarvoor zijn ingericht; dan op je patchbay dat verloop te maken, aangezien dit geen enkel nut heft (en stereo neutrik jackpluggen toch echt duurder zijn dan de mono jacks)..

denk nog eens na ... het is een PATCHBAY !
wat inhoudt dat je verschillende instrumenten PATCHED .. als je maar 4 gebalanceerde instrumenten gebruikt ( instrumenten kan ook modules etc zijn) en je maakt maar de helft van je patchbay gebalanceerd kan het voorkomen dat je soms niet gebalanceerd PATCHED terwijl je mixer en de bron allebei gebalanceerd zijn ..

dus lekker gebalanceerd gebruiken als het kan .. ook als je maar 1 gebalanceerd instrument hebt

Origineel geplaatst door Acidfever
Bij Neutrik zitten ze zelfs niet eens op dezelfde PCB.

Fearwin geeft toch duidelijk aan dat hij last had van lekken met een Behringer. Misschien via aarding van de schakelaars ofzo.......

kan me ook niet voorstellen dat ie laag lekt .. dit lijkt eerder op een aardlus ja ..
laat ie echt alleen de bassen door ? of heb je een lage brom ?

die lage brom is bijna 100% zeker een aardlus .. zeker als het op meerdere inputs en outputs te horen is

Ik heb nog eens goed geluisterd. Met een meer akoustich nummer, over de volledige frequentie breedte lekt het. (De baslijn is wel een stuk beterhoordbaar.)

En er zit (Als ik het volume nog wat verder opendraai) inderdaad een brom in. Hierbij weet ik niet of deze door het mengpaneel wordt aangemaakt of door de patchbay...

Origineel geplaatst door MadR
denk nog eens na ... het is een PATCHBAY !
wat inhoudt dat je verschillende instrumenten PATCHED .. als je maar 4 gebalanceerde instrumenten gebruikt ( instrumenten kan ook modules etc zijn) en je maakt maar de helft van je patchbay gebalanceerd kan het voorkomen dat je soms niet gebalanceerd PATCHED terwijl je mixer en de bron allebei gebalanceerd zijn ..

dus lekker gebalanceerd gebruiken als het kan .. ook als je maar 1 gebalanceerd instrument hebt

ik bedoelde te zeggen dat je je ongebalanceerde kabels best zo kort mogelijk houdt, dus zo dicht mogelijk bij de a>d conversie/-ter.

Origineel geplaatst door Fearwind
Ik heb nog eens goed geluisterd. Met een meer akoustich nummer, over de volledige frequentie breedte lekt het. (De baslijn is wel een stuk beterhoordbaar.)

En er zit (Als ik het volume nog wat verder opendraai) inderdaad een brom in. Hierbij weet ik niet of deze door het mengpaneel wordt aangemaakt of door de patchbay...

maak je je patchbay los en check je toch alleen de mixer?

welke patchkabels zijn t best?

kan ik op een patchbay trouwens ook 4 inputs naar 1 in/output routen? ik neem aan van wel?

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
welke patchkabels zijn t best?

kan ik op een patchbay trouwens ook 4 inputs naar 1 in/output routen? ik neem aan van wel?

Ehm nee. Volgens mij is dat ook niet echt het doel van een patchbay maar dat terzijde.

Je kunt met een half genormaliseerde patchbay maximaal 2 inputs naar 1 output routen of 1 input naar 2 outputs uiteraard. Dit is zo bij gebalanceerde patchbays i.v.m. het aantal draden dat geroute moet worden.

Bij een ongebalanceerde patchbay (zoals een Behringer PX2000) kun je ook in parallel mode schakelen waarbij je dus ook 3 -> 1 / 1 -> 3 kunt schakelen.

Maar ja dan heb je een ongebalanceerde patchbay.

Origineel geplaatst door Fearwind

Een aardelus wordt overigens nooit door een patchbay aangemaakt. Een patchbay kan wel de oorzaak zijn voor het ontstaan van een aardelus maar een patchbay maakt per definitie geen geluid. :D

Een ongebalanceerde patchbay heeft dus 1 voordeel en 1 nadeel t.o.v. gebalanceerd. Je kunt met een ongebalanceerde patchbay 1 extra routing optie maken. Namelijk van 1 input naar alle outputs. Dit kan niet met een gebalanceerde patchbay i.v.m. de extra kabel. Het grote nadeel is natuurlijk dat je gebalanceerde bronnen met ongebalanceerde kunt gaan vermengen wat inderdaad verschillende enge problemen kan veroorzaken.

Origineel geplaatst door Roel
ik bedoelde te zeggen dat je je ongebalanceerde kabels best zo kort mogelijk houdt, dus zo dicht mogelijk bij de a>d conversie/-ter.

ja das logisch maar als je gebalanceerd kan moet je het gewoon doen .. een niet gebruikte gebalceerde verbinding kan altijd nog als gebalanceerd fungeren .. andersom echter niet !
zit trouwens net te denken .. een combi van multi di en een patchbay in 1 zou ook niet slecht zijn ..

voor de rest werk ik al een tijdje modulair .. in zoverre dat ik blokken heb ik in me studio die ik dmv van patchbays naar me tafel route .. elke blok heeft een eigen patchbay .. is een beetje omslachtig want voor me groepen, fx en inserts heb ik ook weer patchbays .. dus heb je eigenlijk je naast de verbingen van de blokken naar je tafel ook nog verbindingen tussen de blokken ansich .. stel dat ik bijv geen auxen meer heb en toch fx ergens overheen wil jassen ..

grote voordeel van die blokken is dat als ik ga verhuizen (zoals ik pas heb gedaan) alleen die blokken hoef te verhuizen en 24 kanalen in me patchbay van blok hoeft te steken en klaar .. geen gekruip meer om de ingangen van modules te zoeken .. die zitten namelijk allemaal aan me patchbay .. en de kabels zijn kort waar ze kort hoeven te zijn !

Trouwens kan je gebalanceerde patchbays perfect gebruiken voor ongebalanceerd inserts .. stereo kabel van je tafel naar patchbay en je hebt al een 2 verbingen liggen .. altijd handig !

En acidfever .. je moet het wel goed zeggen .. een aardlus is namelijk een lus en niet per defintie een geluid :eureka: .. en dus kan een patchbay wel zeker een aardlus veroorzaken/generen.. en ja wat je hoort is de lus .. 2 impendatie verschillen zorgen namelijk voor het geluid wat wij waarnemen als het geluid van een aardlus .. maar dat was er nooit en wordt dus echt gegeneert door een aardlus of patchbay in dit geval

ja sorry 1 keer een aardlus in een te volle studio en je weet hoe het zit .. :D

dit zijn ongetwijfeld wel de beste
pb3.jpg

ook wel tiny telephone genaamd, waarschijnlijk zo genoemd omdat ze in telefooncentrales worden gebruikt
patches3.jpg

is ook makkelijk te solderen
half_norm_adc3a.jpg

adcpunchno3.jpg

dual_punch_96.4.jpg

Back