Zo'n ION synth, wat vind je er van ?

Guys,

Ik heb mijn Ion sinds die geintroduceerd werd, maar aangezien ik niet zo'n geluidenmaker ben heb ik het met de presets moeten doen, en die zijn, laten we zeggen, weinig inspirerend. Ik sta nu eigenlijk op het punt om hem te verkopen, terwijl ik overal lees dat het zo'n geweldig ding is. Voor mijn An1x heb ik recentelijk in een dag tijd van alle patchbanken op Internet een enkele bank samengesteld die het ding voor mij super maakt. Als ik naar gebruikersdemo's luister uit deze thread en van Internet hoor ik inderdaad coole dingen. Is er ergens zo'n geluidsbank beschikbaar, of zijn er gebruikers die hun geluiden willen delen?

je koopt (verkoopt) toch geen synth omwille van de ( lamme)presets ...sorry als ik bruut overkom ..maar als je enkel de presets uit een synth gebruikt..tja ..

Even naar die demo's geluisterd. Klinkt inderdaad erg fraai. Te fraai eigenlijk. Heb heel veel moeite om te geloven dat ik de ion hoor. Met name in de Tomita patches en die trompetten demo. Ik heb zelf een Micron, die identiek klinkt als de ion. Het karakter van de ion/micron is totaal anders dan wat ik op die site hoor. Die man is of briljant, of een bedrieger. Neig vooralsnog naar het laatste.

Ik ben echt een speler, een muzikant. Ik heb de tijd niet om uitgebreid geluiden te maken. Bovendien heb ik niet het talent om zonder ook maar iets in mijn hoofd al het geluid te horen wat ik wil maken, daar heb ik anderen voor nodig.

ik geloof het bijna niet. dat al die geluiden uit de link hierboven uit de Ion komen !
vooral de hoorns zijn prachtig.

volgens mij moet ik maar wat vaker achter dat ding kruipen... :)

Voor zover ik weet gebruikt K . elhardt achter zijn synths een nordmodular G2 met een filterband bestaande uit 48 bandpasses om zo het spectrum van een geluid na te bootsen. Het verhaal dat dit zo uit een Ion komt zou ik met een korreltje zout nemen. (Dit neemt niet weg dat hij een sublieme synthesist - en een arrogant persoon}:| is)

Origineel geplaatst door JugJug
Voor zover ik weet gebruikt K . elhardt achter zijn synths een nordmodular G2 met een filterband bestaande uit 48 bandpasses om zo het spectrum van een geluid na te bootsen. Het verhaal dat dit zo uit een Ion komt zou ik met een korreltje zout nemen. (Dit neemt niet weg dat hij een sublieme synthesist - en een arrogant persoon}:| is)

hoe witte gij dat?

Omdat vrind Kenneth ook op andere messageboards rondhangt en zijn eigen reputatie (volgens enkelen) minder betrouwbaar heeft gemaakt door de Bahn Sage. Verder laat hij zijn patches niet zien onder het motto "intellectueel eigendom" - naja, an sich heeft 'ie gelijk want het zal 'm veel werk gekost hebben als het echt is.

Momenteel heb ik een Ion te leen van Yawgmoth en weet nog niet echt wat ik ervan moet denken.

Programmeren:
Gaat enerzijds redelijk gemakkelijk omdat de structuur van de synthesizer behoorlijk goed in elkaar zit. Nadeel vind ik dat er weer veel menuduikerij inzit en dat de knoppen erg gevoelig zijn (ik ben al meerdere malen tijdens het opslaan van een patch in een ander menu terecht gekomen doordat ik per ongeluk met de zijkant van mijn hand een knop aanraakte).

Sound:
Vergeleken met andere VA's vind ik het een van de beste die ik gehoord heb. De Ion is karaktervoller dan verscheidene andere VA's (bijvoorbeeld Access Virus of Novation K-Station).
Vergeleken met analoge synthesizers vind ik hem echter onderdoen qua geluid. De oscillators hebben een typisch digitaal randje (dat voornamelijk in het zeurderige hoog van de saws naar voren komt) en het laag mist ook het typische analoog ronde. Ik merk dat ik zelf snel een van de oscillators gebruik om wat extra laag toe te voegen. De filters hebben niet heel veel karakter wat, uit de filternamen af te leiden, schijnbaar wel de bedoeling is. De effectensectie klinkt ook nogal magertjes.

Het beste vind ik de akkoordgeluiden die je met de Ion kun maken (strings en pads zijn prima te maken) en er zijn voldoende synthesefuncties aanwezig om leuke sounds te maken (vergeet ook de modulatiematrix niet). Tevens is het traploos kunnen aanpassen van de golfvormen ook erg interessant.
Persoonlijk hou ik het toch liever bij analoog omdat ik de warmte en het karakter mis.

Ik heb ook even een klein demootje gemaakt. Het eerste deel is een Roland SH-achtig iets en het tweede een Boards of Canada-achtige stringpad. :D
http://pu.solidbasics.com/backupslydog/AlesisIonSlyDog.mp3

ik vind dat alesis nog nooit een goede synth heeft gemaakt... maar ja, das persoonlijk he.. oh en voor we gaan bashen, ik heb mn andromeda allang verkocht... dus ik weet waarover ik het heb:)

Nu we toch over Elhardt bezig waren. Deze 2 patches ben ik net tegengekomen op de yahoo usergroup voor de Ion/Micron.

Attachments

• kelhardt.zip
    764 bytes · Bekeken: 120
Origineel geplaatst door Jeroen
Wow, kun je de patches ook delen? Met name die tweede is erg mooi!
Ik zal eens kijken of ik binnenkort een bestandje kan plaatsen. Eerst maar eens wat meer patches bouwen.

Origineel geplaatst door gerrie79
mooie melodie dat 2e stuk!
Dank je. :) Het is misschien niet helemaal strak gespeeld, maar goed...

Origineel geplaatst door Sly Dog

Dank je. :) Het is misschien niet helemaal strak gespeeld, maar goed...

dat past er juist goed bij ;)

p.s. ik heb een micron en vind um handig en snel programeren en de sound is echt relax voor een VA... mooie opvuller.

Heb ook ff met de micron gespeeld, wel gaaf ding, .Ik vind hem voor basslines wel erg ok hij heeft best wel druk, brasses zijn warm, strings ook wel. De zwakke kant van de micron vind ik het hoog, het klinkt nogal zanderig af en toe, en de toetsen spelen niet lekker. Maar voor het geld een erg leuk ding,
maar aan de andere kant,, hij klinkt niet zo goed als een alpha juno, en die heb je al voor nog niet eens de helft van de prijs van een micron.

Met een alpha juno(150)+ micron(250)=400 ben je veel verder dan een Ion=500

Back