technologie ontwikkelen en op de markt brengen

olaf

Ouwe rot
Heeft iemand ervaring met het op de markt brengen van een muziektechnologisch idee?

Ik heb een idee waarvoor ik zelf niet direct de programmeerkennis heb om het te ontwikkelen en niet het netwerk en kapitaal heb om het op grote schaal op de markt te brengen. Ik heb hierover een aantal vragen:

Hoe pak je zoiets grofweg aan? Wie heeft hier ervaring mee? (ontwikkelaars van plug-ins?)

Als ik een gesprek met eventuele investeerders/partners aan ga, heeft het tekenen van een geheimhoudingsverklaring dan enig nut? Doen investeerders dit? Is dit een gewoonte? Heb je vervolgens een poot om op te staan als een grote investeerder zich hier niet aan houdt?

Zijn er "bekende" investeerders? Ofwel personen, bedrijven waarvan jullie weten dat ze open staan voor nieuwe ideeen, vooral in de muzieksector en die misschien ook nog eens technologische kennis hebben?

Kan je een octrooi aanvragen op een conceptueel idee? Of moet het daarvoor erg concreet zijn? (ik ga hiervoor trouwens al met een bureau praten maar toch zijn suggesties welkom)

Hebben jullie ervaring met een alternatieve route, waarbij je het zelf ontwikkelt en (in de veronderstelling dat het toch wel binnenkort uitkomt) gratis op internet zet en vervolgens via het creeren van een "trouwe" community een aantrekkelijke partner wordt voor grotere bedrijven? Hoe gaat zoiets? En hoe benader je programmeurs? Hoeveel kost het grofweg om een site in de lucht te brengen waarop je veel verkeer verwacht?

De stilte rond je vraag zal wel te maken hebben met de 16 vraagtekens die er in voorkomen... :D
Alles hangt er van af wat de waarde is van jouw idee. Je moet bedenken dat er een enorme machinatie aan vooraf gaat vooraleer een 'nieuw product' op de markt kan gebracht worden. Dat betekent, uitgebreide studies, zowel technologisch als marketing, een pak geld vereist om dat te betalen en dan ook nog hopen dat het voldoende verkoopt om winst te maken.
Hoe revolutionairder je idee is (rekening houdend met bvb een procede dat de kostprijs laag kan houden), hoe meer kans je maakt op investeerders.
Als je echt denkt dat het iets is, zeker en vast patenteren. Maar ook hier gaat een HELE hoop papieren werk om de hoek komen kijken...

ik zou zowiezo eerst je idee vast laten leggen, voordat je ermee gaat shoppen.... scheelt een hoop ellende achteraf!

Als je denkt dat je idee echt briljant zou ik er eerst een patent op aanvragen. Dat kost je wel wat, maar dan ben je wel beschermd tegen mensen die je idee willen jatten. Even googlen op 'octrooi' levert je al tien miljoen hits van octrooi-bemiddelings-mensen, maar even een belletje naar je/een advocaat werkt misschien net zo effectief.

Hier staat wel wat nuttige info. Je idee moet nieuw, innovatief en industrieel toepasbaar zijn wil je succesvol een octrooi aan kunnen vragen.

Overigens, algemene tip: kijk uit met tussenpersonen etc. Die zijn vooral op je portemonnee uit, op nummer twee komt pas de dienstverlening naar de klant. Octrooien kun je ook zelf aanvragen, zou even weer moeten kijken hoe dat ook alweer moest. De marketing van je idee is natuurlijk weer wat anders, maar durf ik geen adviezen over te geven. Geen ervaring mee...

aha, legal shit... nou ja, je hebt sowieso het auteursrecht op je idee. Ik zou het dus zsm zo gedetailleerd mogelijk uitwerken, uitprinten en in een aangetekende enveloppe aan jezelf sturen en dan eens met een jurist om tafel gaan zitten over wat je het beste kunt doen.

[TOEVOEGING]

Overigens: investeer vast in een goede advocaat. Ja, die gasten zijn duur, maar als je je gaat begeven op juridisch glad ijs wil je toch echt een advocaat aan je zijde hebben, en geen octrooi-bemiddelings-tussenpersoon.

[/TOEVOEGING]

Hier een link. Op deze pagina kan je een 'handboek' downloaden.
http://www.newventure.nl/begeleiding/handboek

Wat voor investeerders belangrijk is en je jezelf dus goed moet afvragen zijn de volgende dingen:
- waarom zou jij het aankunnen?
- is het technologisch vernieuwend of zijn er al tientallen me hetzelfde op de markt?
- is het rendabel voor de investeerder (denk echt aan 20% winstgroei per aandeel per jaar)

Eigenlijk zijn er wel honderd punten die ik hierboven zou kunnen typen. Maar wat je het beste kan doen is gewoon een ondernenmingsplan typen. Dan kom je een heleboel andere problemen tegen en los je er tegelijkertijd een paar op.
Schrijf er ook een paar scenario's bij: een goede een reeele en een slechte.

Origineel geplaatst door olaf
anyone?
Zoals ik het nu lees zou ik als ik jou was iig een paar mensen om me heen verzamelen die wat meer ervaring hebben. Of die iig wat meer kaas gegeten hebben van management/marketing/recht enz. Als je zomaar als 'broekie' naar een bedrijf stapt is de kans groot dat je er behoorlijk bekaaid van af komt. Patent, advocaat enz zijn ook geen slecht idee.

Hay

wat ik hier lees is, dat je een idee als een bedrijf moet zien

je moet er eerst geld indoen eer er wat uitkomt
en je l;oopt dezelfde risicos als een bedrijf

zo een partner is niet verkeerd is het forumlid mr. tommy pulse niks
die heeft al een pluginzaak

veel succes met uw idee

8D

Re: technologie ontwikkelen en op de markt brengen

Hebben jullie ervaring met een alternatieve route, waarbij je het zelf ontwikkelt en (in de veronderstelling dat het toch wel binnenkort uitkomt) gratis op internet zet en vervolgens via het creeren van een "trouwe" community een aantrekkelijke partner wordt voor grotere bedrijven? Hoe gaat zoiets? En hoe benader je programmeurs? Hoeveel kost het grofweg om een site in de lucht te brengen waarop je veel verkeer verwacht? [/B]

> Hoe gaat zoiets?

Als je geen ervaring hebt, en ook geen 'kanalen' hebt om wat voor idee dan ook, effectief naar de consument te brengen, zou dat m.i. inderdaad de eerste stap zijn. Ontwikkel iets zelf of m.b.v. anderen, en plaats het , gratis of (heel misschien) tegen een kleine vergoeding, op het internet. Wees bereid er 500 % in te steken.. en 1 % terug te krijgen (of je moet geweldig geluk hebben, zoals alleen enkelen dat hebben.)

De gedachte dat mensen je idee 'stelen'.. dan moet het een volkomen nieuw idee zijn.

Bedenk dat er zeer veel anderen zijn, die een zeer goed en oorspronkelijk audio-technisch product (zoals een VST plugin) geheel kostenloos op het net zetten- vaak omdat ze geen reclame budget hebben.

> Hoeveel kost het grofweg om een site in de lucht te brengen waarop je veel verkeer verwacht?

Dat ligt eraan hoeveel je zelf kunt. Kun je zelf een site ontwerpen? Hoe meer je zelf kunt hoe beter je af bent.

suc6.

Laatst gewijzigd:
jee, dankjewel. heel wat informatie. ik zal de links eens even gaan doorlezen. een ondernemingspplan schrijven is inderdaad het beste alleen heb ik daar simpelweg geen tijd voor. ik ben al een tijdje in mijn vriendenkring op zoek naar iemand met meer organisatorische ervaring, kennis van marketing en makkelijk in netwerken (waar ik een principiele hekel aan heb) maar helaas gaat hier veel tijd in zitten en de meeste mensen hebben gewoon een baan. het komt erop neer dat ik zelf af en toe wat tijd erin moet steken. hoe meer ik er echter in onderzoek hoe meer ik erin geloof en hoe meer ik ervan baal dat ik zo weinig tijd heb.

jee, dankjewel. heel wat informatie. ik zal de links eens even gaan doorlezen. een ondernemingspplan schrijven is inderdaad het beste alleen heb ik daar simpelweg geen tijd voor. ik ben al een tijdje in mijn vriendenkring op zoek naar iemand met meer organisatorische ervaring, kennis van marketing en makkelijk in netwerken (waar ik een principiele hekel aan heb) maar helaas gaat hier veel tijd in zitten en de meeste mensen hebben gewoon een baan. het komt erop neer dat ik zelf af en toe wat tijd erin moet steken. hoe meer ik er echter in onderzoek hoe meer ik erin geloof en hoe meer ik ervan baal dat ik zo weinig tijd heb.

als je al geen tijd hebt om een ondernemersplan te schrijven, hou er dan maar gelijk mee op........

Origineel geplaatst door Triphonius Z
Ik zou het dus zsm zo gedetailleerd mogelijk uitwerken, uitprinten en in een aangetekende enveloppe aan jezelf sturen en dan eens met een jurist om tafel gaan zitten over wat je het beste kunt doen.[/TOEVOEGING]

Dit is hier nog al eens ter sprake gekomen, ook ivm auteursrechten, maar het is echt een fabeltje dat dit deugt.
Het is echt niet moeilijk om een LEGE aangetekende brief naar jezelf te sturen om er dan achteraf in te steken wat je denkt nodig te hebben...

Bedenk ook dat je niets hebt aan een Nederlands patent omdat iemand in Duitsland er dan vrolijk met je idee vandoor kan gaan. Zelfde met een europees patent. Dus moet je een wereldwijd patent aanvragen en dat gaat al snel zo'n E50.000 per jaar kosten.

Origineel geplaatst door hermax
Dit is hier nog al eens ter sprake gekomen, ook ivm auteursrechten, maar het is echt een fabeltje dat dit deugt.
Het is echt niet moeilijk om een LEGE aangetekende brief naar jezelf te sturen om er dan achteraf in te steken wat je denkt nodig te hebben...

Ok, dat wist ik niet. Dan zou ik het bij een notaris in bewaring geven.

Origineel geplaatst door hermax

Nope, geldt wel (bij mijn weten): die aangetekende brief moet dan ook gesloten blijven. Anders heeft het inderdaad geen nut natuurlijk. Dus een aangetekende brief aan jezelf sturen (poststempel = datering) en niet openen (dat is de fraudeverkoming). Volgens mij heb ik hier laatst nog over gelezen in een thread over downloaden. Oh ja, in deze draad.

Origineel geplaatst door olafmol
als je al geen tijd hebt om een ondernemersplan te schrijven, hou er dan maar gelijk mee op........

sjee. dat is dus de exacte post die ik ook gisteravond wilde schrijven.. maar dat vond ik te hard...

Back