Ultravox - Vienna, waar komt die bas uit?

Bass

Gepokt en gemazeld
Ultravox - Vienna,

Een kneiter natuurlijk....

Geproduceerd door Conny Plank die ook Kraftwerk heeft gedaan...

Het puzzeld me een beetje waar nou dat bas geluid uitkomt, klinkt beetje percussie achtig :

iemand een idee ??? :

Attachments

• vienna.mp3
    82 KB · Bekeken: 102
Origineel geplaatst door dextah
Fairlight ... Synclavier..Emulator .

Wie van de drie ?
Of zit ik er naast ... ?

Mjah, moeilijk te zeggen. Emulator klinkt logisch, gezien het tijdstip van release. Dit geluid is echter met meerdere machines en software plug ins te reproduceren...

de minimoog werd in ieder geval veel voor bas gebruikt op rage in eden, zie hier

=) google op bass vienna ultravox synth en even verder kijken dan de eerste link... easy peasy

(veel) later werden het allemaal(?) oscar fans - de "engelse mini" (heiligschennis!)

Origineel geplaatst door Mad Dan
Mjah, moeilijk te zeggen. Emulator klinkt logisch, gezien het tijdstip van release. Dit geluid is echter met meerdere machines en software plug ins te reproduceren...

Het gaat hier wel over begin jaren 80 he....
Grappig wel, een Emulator reproduceren.....:D

Origineel geplaatst door Soundtrooper
Grappig wel, een Emulator reproduceren.....:D

Nee, het geluid in die ultravox plaat reproduceren. Wel bij de les blijven, beste man.

die mooie soort drum hits interesseren me meer dan die kutbass
Ik denk dat je dat soort bass direkt uit een nordlead of wat anders haalt of layer't

zou het misschien ook kunnen dat het een gesamplede handgespeelde bassgitaarklank is?

Toevallig,

ik heb van de week nog een oude MusicMaker gelezen waarin een heel stuk stond over Ultravox. Ze gebruikten veel PPG's en voor drums o.a. 2x Linn drum en een Linn 9000.

Ik zou het evt kunnen scannen.

Origineel geplaatst door Mad Dan
Nee, het geluid in die ultravox plaat reproduceren. Wel bij de les blijven, beste man.

Okee. Les 1 : Deze thread gaat erover hoe het geluid, wat op die plaat staat, tot stand kan zijn gekomen.
Bij het eerste deel van je bericht zat je op de goede weg.
Het tweede deel bracht mij tot het typen van dees repliek...

Vriendelijke blaf,

Beste Man.

Hey ..

Het is echt een standaard geluid van een van die 3 samplers ..
Dus die bij de factory kit floppy zat .
Ik denk dat het de sequence bass van de Fairlight Factory library is .
Ik heb hier de Factory library van alledrie nog ergens liggen ...
Zal dat eens checken van de week .

Once, during a Hammersmith Odeon concert, we had reached the highly charged peak of the set and were in the middle of "Vienna", Bill had just started his violin solo and the CR-78 choose that moment to just go totally berserk... it started pouring out about six different rhythms simultaneously and all at double or triple tempo. I was aghast and froze, all I could do was just stare at the thing in horror. It certainly shook up the rest of the band... though it was probably only for a fraction of a second, it seemed like forever. They bravely carried on as best they could while this thing threw a complete fit.

:D

geweldig dit!!

(uit die link van TRash)

Ik zag laatst een stukje van het optreden van Ultravox bij Live Aid. Afgrijselijke show (ontzettend statisch en saai), maar wel mooi voor synthspotters: drummer + zanger/gitarist + 2 toetsenisten met ontzettend veel spul, waaronder een paar Emulators. Wat ze verder hadden (veel!!!) weet ik niet meer precies maar is dus daar eenvoudig na te gaan als je wil. In ieder geval geen Fairlight of Synclavier - maar ja, live is niet de studio natuurlijk... (hoewel je wel kunt zien waar ze de bas live uit halen en of die hetzelfde klinkt!)

Ook leuk dat de bas in het middelste gedeelte van Vienna overduidelijk met de hand is ingespeeld. Het sleept af en toe een beetje. Je ziet gewoon de opnamesessies voor je: zo'n mannetje met z'n tong uit de mond , voor de 30ste keer de band terug spoelen en maar weer proberen om met 1 vinger de baslijn te spelen... kostelijk!.

Back