Wat vragen over MIDI

muhrijn

Ingeburgerd
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort Piano lessen volgen en ik wil dus hiervoor een instrument aanschaffen. Ik wil naast het gewone piano spelen hier ook mee kunnen kloten in bijvoorbeeld een programma als Fruityloops en later Cubase.
Nu was ik dus in een muziekzaak en daar stond een MIDI board. Ik kende de term wel maar ik weet dus niet precies wat het inhoud.
Ik vind deze er ook nog eens een stuk beter utizien dan een keyboard.
Mijn vragen:

1. Kan ik een midiboard ook gebruiken als een soort keyboard om mijn Piano lessen te oefenen. Oftewel kan ik er gewoon mee spelen als op een keyboard.
2. Moet ik hem altijd op de computer hebben aangesloten, of kan ik hem ook aansluiten op mijn mengpaneel en hem zo bespelen?
3. Ik heb een Pentium III, kan ik hier een Midi op aansluiten?

Dat zijn mijn vragen tot nu toe.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt, Merijn

Aangezien je pianolessen (dus geen keyboard à la Roland E-xx) gaat volgen kan je maar best meteen een degelijk klavier aanschaffen. Een digitale piano zou zeker niet slecht zijn maar bedenk wel dat een digitale piano met een goed klavier veel meer kost dan een okkazie 'analoge' buffetpiano. Een digitale piano beschikt uiteraard standaard over MIDI-aansluiting wat belangrijk is. Een gewone piano heeft dat niet maar er bestaan wel mogelijkheden om een piano te 'midificieren' maar dat kost wel wat hoor.

Ik zou niet kiezen voor een digitale piano waarin ook nog eens een gans orkest zit, heb je in het begin niet echt nodig want je moet je toch concentreren op je speltechniek en zo wordt je minder afgeleid door al die toeters en bellen. Dus gewoon een digitale piano pur sang. De MIDI aansluiting zorgt ervoor dat de rest van de elektronische muziekwereld binnen handbereik ligt.

Een MIDI board ken ik helaas niet, een MIDI keyboard wel natuurlijk.

Voor MIDI heb je niet perse een Pentium III computer nodig, zelfs een ouwe pc kan gerust MIDI aan, maar aangezien je later met Cubase wil spelen en wellicht later ook wel met audio aan de slag wil is een stevige computer wel interessant natuurlijk. Zoek maar es via de zoekoptie naar topics hierover.

Een MIDI toestel hoeft niet perse op een computer aangesloten te worden, je kan gerust bv een digitale piano aansluiten op een extra geluidsmodule om zo via die piano een heleboel klanken te gebruiken die niet op de piano zelf zitten. Je kan er ook bv een drummachine op aansluiten, een hardware sequencer, een sampler, een...

Wellicht ben je nog niet zo vertrouw met heel wat termen die je her en der tegenkomt, dus niet aarzelen als je iets nog niet begrijpt, gewoon vragen of ff zoeken met de zoekoptie.

Om te besluiten: een digitale piano is alvast en goeie start waarrond je later je 'studio' kan verder uitbouwen.

goed verhaal hover!

nog even voor de duidelijkheid: een midi [master] keyboard of klavier [zoals bijvoorbeeld een Evolution] produceert zelf geen klanken! het is slechts een aanstuurmiddel cq interface.
je kan er virtuele instrumenten mee aansturen op de computer, of synths, of geluidsmodules, of drumcomputers inderdaad.
wat hover al zei, een digitale of stagepiano zal voor jou het beste zijn denk ik

aanvulling op de uitleg van Hover

aanvulling op de uitleg van Hover

waar wil je piano les nemen, ik ken veel mensen die dat doen want ik woon ook in leiden :bekdicht: (zie de text onder me avatar :D) Minimum vereisten om pianoles te nemen is een digitale of gewone piano te hebben. Een midikeyboard kan niet want het moet natuurlijk wel aanvoelen als een piano (duh) Of het moet een heel goed midikeyboard zijn met een hele goede pianomodule ;) maar dat kost meestal meer dan een digitale piano. Maar koop geen keyboard met veel geluiden en styles en zooi en waar zelfs de speakers erin zitten :(. Je hebt er namelijk niets aan, ook al zien ze er mooi uit met veel lichtjes NIET KOPEN!! Een gewone digitale piano ziet er saai uit maar je hebt er meer aan om piano te kunnen en leren spelen. Zo een gebruik je dan ook jaren.

Maar misschien hebben je ouders een piano (dat was mijn geval), in dat geval ben je klaar met deze vereiste en kan je gerust een midikeyboardje (hier bedoel ik keyboard met pianoklavier en dus niet dat lichtfeest) kopen en aansluiten op je geluidskaart in je computer. Daarmee kan je noten opnemen in je computer en die vervolgens afspelen met de virtuele synthersizers, en dus zo je eigen muziek kunt maken.

Tja, een digitale piano is heel erg duur voor iemand van 15, ik zag dus echt een mega chille Yamaha, die was dan wel meteen 1100 euro.

En zo'n midiboard hadden ze voor 200 euro.

Ik krijg binnenkort wel nog een computer, die ik dus alleen ga gebruiken om te sequencen en daar kan ik dan dus ook zo'n midi keyboard op aansluiten.

Wat ik heb gezien was:
Een soort van Keyboard zonder boxen enzo met wel een aantal klanksoorten erop (stond erop)

Kan ik dit op iedere computer aansluiten???

Ik heb nu ook een boek gekocht: Digitaal Sounddesign, daar staan wel wat handige dingen in over midi.

Re: aanvulling op de uitleg van Hover

Re: aanvulling op de uitleg van Hover

Origineel geplaatst door J-Run
waar wil je piano les nemen, ik ken veel mensen die dat doen want ik woon ook in leiden :bekdicht: (zie de text onder me avatar :D) Minimum vereisten om pianoles te nemen is een digitale of gewone piano te hebben. Een midikeyboard kan niet want het moet natuurlijk wel aanvoelen als een piano (duh) Of het moet een heel goed midikeyboard zijn met een hele goede pianomodule ;) maar dat kost meestal meer dan een digitale piano. Maar koop geen keyboard met veel geluiden en styles en zooi en waar zelfs de speakers erin zitten :(. Je hebt er namelijk niets aan, ook al zien ze er mooi uit met veel lichtjes NIET KOPEN!! Een gewone digitale piano ziet er saai uit maar je hebt er meer aan om piano te kunnen en leren spelen. Zo een gebruik je dan ook jaren.

Maar misschien hebben je ouders een piano (dat was mijn geval), in dat geval ben je klaar met deze vereiste en kan je gerust een midikeyboardje (hier bedoel ik keyboard met pianoklavier en dus niet dat lichtfeest) kopen en aansluiten op je geluidskaart in je computer. Daarmee kan je noten opnemen in je computer en die vervolgens afspelen met de virtuele synthersizers, en dus zo je eigen muziek kunt maken.

We hebben wel een piano, maar die is erg oud.
Ik kan er wel op spelen, maar een aantal toetsen zijn niet meer wat ze horen te zijn, en echt goed klinkt de piano niet meer.

Origineel geplaatst door muhrijn

Wat ik heb gezien was:
Een soort van Keyboard zonder boxen enzo met wel een aantal klanksoorten erop (stond erop)
Kan ik dit op iedere computer aansluiten???

Als er een midi out op zit wel, Welk merk/type, (toch geen casio ;)) Maar als je er geluid in wilt hebben en het mag niet te duur zijn is een oude tweedehands synth ook erg mooi. Die DX7 van Zoe bv. Dat was echt een klassieker. Jammer dat je hem niet hebt:erm:

Origineel geplaatst door J-Run

Als er een midi out op zit wel, Welk merk/type, (toch geen casio ;)) Maar als je er geluid in wilt hebben en het mag niet te duur zijn is een oude tweedehands synth ook erg mooi. Die DX7 van Zoe bv. Dat was echt een klassieker. Jammer dat je hem niet hebt:erm:

die was echt goed geweest alleen die was net weg

Misschien is het een idee om een midikeyboard te kopen en een (2e hands) geluidsmodule met goede piano sounds erin? Dan kun je piano spelen en heb je gelijk de beschikking over andere geluiden

Re: Re: aanvulling op de uitleg van Hover

Re: Re: aanvulling op de uitleg van Hover

Origineel geplaatst door muhrijn

We hebben wel een piano, maar die is erg oud.
Ik kan er wel op spelen, maar een aantal toetsen zijn niet meer wat ze horen te zijn, en echt goed klinkt de piano niet meer.

Dan hoeft je zeker geen duur kavier a digi piano aan te schaffen. dan kun je 't gewoon op die piano leren.
Gewoon het beestje laten stemmen.
Als je achter de computer zit is een midi klaviertje het
goedkoopst en het simpelst. Zeker als je pas begonnen bent.
Misschien hebt je er over twee jaar er geen zin meer in en dan zit met een duur klavier waar je altijd te weinig voor terug krijgt
als je 'm wilt verkopen.

Pianoles !?

Pianoles !?

Als je écht pianoles gaat volgen dan moet je een zogenaamd 'gewogen' toetsenbord hebben. Al het andere is funest voor je techniek (en je kunt er eenvoudigweg niet op oefenen..).

Als je doel is om gewoon een beetje met toetsen overweg te kunnen.. dan is dat niet zo heel erg belangrijk meer.. maar dan lijkt het me ook verstandig om een ander soort les te nemen.

Klassieke pianoles is nou eenmaal gericht op de piano.. ;)

Opties wat mij betreft zijn de RD-150, 600 of 700 van Roland (eventueel een A-90). Yamaha heeft in de P-serie ook wel wat aardigs.. en tja.. bij MusicHouse in Utrecht verkopen ze die gewogen piano-klavieren van Doepfer.. zéker niet slecht.. en qua midi-functionaliteit prima in orde.

Back