Band opnamen

Origineel geplaatst door X-Rated
Jeuj!! Ons eerste stukje opname met meerdere mics en ons nieuwe mixertje (bijna ons nieuwe mixertje dan want ik heb het geld pas vanmiddag overgemaakt :P).

Ons nieuwe stukje (let niet op de foute orgel, want dat was puur voor proef :P):

Slick 08-03-05

Uw oordeel over de kwaliteit hieronder plz :) Kunnen we nog iets sleutelen aan de mic settings.

Als ik niet op het orgel let dan houd ik drums en bas over, en een heel klein beetje toetsen, klopt dat? Wat die dingen betref: de bas is veel te anoniem. Het is nu een soort lage brom waar je een beetje toonhoogten in kunt ontwarren. Probeer er echt tonen van te maken (equalizen vooral, denk ik), zodat het een echt instrument wordt in plaats van ruis met wat toonhoogten (in het stukje na 2:05 zit een hint van de klank die het basgeluid eigenlijk heeft). De drums in het algemeen klinken erg plat. Kun je daar misschien galm overheen zetten? De bassdrum moet harder en doffer. Hij klinkt nu bijna als een tom: een hoop hoog eruit, veel laag erin, zodat het echt een doffe plof wordt.

Succes! (ook als je het niet met mij eens bent ;) )

Trouwens: zonder zang en gitaar (en meer toetsen?) is het moeilijk beoordelen, omdat geluiden dan ook precies goed in de context kunnen vallen. Kan een hoop schelen.

Als ik niet op het orgel let dan houd ik drums en bas over, en een heel klein beetje toetsen, klopt dat? Wat die dingen betref: de bas is veel te anoniem. Het is nu een soort lage brom waar je een beetje toonhoogten in kunt ontwarren. Probeer er echt tonen van te maken (equalizen vooral, denk ik), zodat het een echt instrument wordt in plaats van ruis met wat toonhoogten (in het stukje na 2:05 zit een hint van de klank die het basgeluid eigenlijk heeft). De drums in het algemeen klinken erg plat. Kun je daar misschien galm overheen zetten? De bassdrum moet harder en doffer. Hij klinkt nu bijna als een tom: een hoop hoog eruit, veel laag erin, zodat het echt een doffe plof wordt.

Succes! (ook als je het niet met mij eens bent ;))

Trouwens: zonder zang en gitaar (en meer toetsen?) is het moeilijk beoordelen, omdat geluiden dan ook precies goed in de context kunnen vallen. Kan een hoop schelen.

Dit was in onze eigen oefenkeleder aight :P De bass is via de emulated line out van m'n marshall gedaan. Hij komt idd niet goed door, helaas was de input te laag maar daar gaan we aan werken :). Drums is overigens zonder metronoom gedaan, een pluimpje voor onze drummer :P.

Onze set ziet er zo uit:

3 mics, allemaal verschillende merken (één weet ik dat het een shure sm58 is)
2 standaards
SoundCraft Spirit Notepad

Mics hebben we zo evenredig mogelijk verdeeld langs het drumstel (china is erg goed hoorbaar daardoor :P), een extreem links, een extreem rechts en een hangend aan het plafond (wegens standaard gebrek :P) ongeveer ter hoogte van de bekkens. Dit hebben we in één take opgenomen via de mixer naar cubase. Vervolgens hebben we de bassist de drums op z'n kop gezet en is hij begonnen met inspelen. Moest hier en daar wel knippen en plakken omdat hij een paar kleine foutjes maakte :) Nog geen opname ervaring.

De gitaren willen we morgen of volgende week zaterdag/zondag doen.

We willen de hele bubs toch weer een keer overnieuw doen. De drummer een metronoom geven zodat de pauzes er ook beter inkomen. Ik ben het nog meer met je eens wat de bassdrum betreft. Ik vond em niet goed uit de verf komen. Zie de mic setting hierboven, kun je misschien een andere opstelling geven?

We denken er overigens over om nog een extra mic te kopen. Zou dit erg veel uitmaken? Ik kan 4 mics in de mixer stoppen en heb er maar 3 ;)

Laatst gewijzigd:
als je toevallig nog aan wat mics kunt komen zou ik die ook gebruiken om je gitaar mee op te nemen. een aan de ene kant dichtbij schuin voor de marshall en een tje aan de andere kant iets verder weg, krijg je gelijk een ruimtelijker geluid. zet die matshall dan wel in een ruimte die je lekker vind klinken;)

Mics hebben we zo evenredig mogelijk verdeeld langs het drumstel (china is erg goed hoorbaar daardoor :P), een extreem links, een extreem rechts en een hangend aan het plafond (wegens standaard gebrek :P) ongeveer ter hoogte van de bekkens. Dit hebben we in één take opgenomen via de mixer naar cubase. Vervolgens hebben we de bassist de drums op z'n kop gezet en is hij begonnen met inspelen. Moest hier en daar wel knippen en plakken omdat hij een paar kleine foutjes maakte :) Nog geen opname ervaring.

(...)

We denken er overigens over om nog een extra mic te kopen. Zou dit erg veel uitmaken? Ik kan 4 mics in de mixer stoppen en heb er maar 3 ;)

Om de bassdrum goed uit te laten komen moet je eigenlijk een bassdrum-mic hebben. Die leg je dan in de bassdrum of je zet 'm vlak ervoor (dan kun je voor de zware sound uit dat kanaal gewoon al het hoog filteren, daar gaat het toch niet om). Verder is de snare ontzettend belangrijk, dus daar wil je ook een mic. Een goede plek is hangend tussen de hihat (dan krijg je die ook goed mee) en de snare in. En dan nog één erboven voor de overige bekkens. Als je in totaal vier mics heb, dan je er voor de bekkens ook twee nemen die je hoog opstelt op de hoeken van het drumstel (ongeveer schuin achter de crash en de ride). Dat is een beetje stnadaard-setup, geloof ik.

In ieder geval, zo hebben wij het gedaan met onze band, en al is onze demo bijzonder brak (vind ik), de drums klinken op zich niet erg slecht (alleen een te lang geluid bij de bekkens, da's jammer). Een voorbeeld daarvan is Demon in disguise; dat begint met een korte drumsolo, dan kun je de sound goed horen (maar luister maar niet teveel naar de muziek, behalve misschien The city - sowieso is onze zangeres gestopt, dus echt relevant zijn onze demo's niet meer :D ).

Als dan de toms ook goed uitkomen dan doen we het op die manier :P

Luister maar naar de tracks waar ik naar verwees. ;)

(volgens mij komen ze er wel goed uit, dus)

Back