Band opnamen

X-Rated

pr0n
Dag mensen. Ik ben gloedjenieuw met Cubase (SX). Ik wil graag een paar liedjes van mij band opnemen. Nu is mij Cubase door iemand aanbevolen alleen ik schiet nog niet op. Ik ga als volgt te werk:

- Versterkers plug ik in via verloop kabel op mijn geluidskaart in de mic ingang
- De drums neem ik op met een microfoon via een versterker naar de pc

Het opgenomen geluid van de drums heb ik enigzins weten op te krikken naar een (voor mij :P) redelijk klinkend niveau. Maar de gitaar is ronduit kwalitatief uitermate teleurstellend. Er zit een extra crunch aan die ik niet wil hebben. De clean komt wel mooi uit maar het is de distortion die we eigenlijk echt nodig hebben.

Ik weet NIET hoe ik dit moet verbeteren. Heeft iemand tips (ligt het misschien aan de kabel >>> signaal verlies)?

Ook wil ik graag, aangezien ik maar één track tegelijk kan opnemen, de hele zut onder elkaar zetten om vervolgens te gaan synchroniseren. Is dit überhaupt mogelijk (dat ik alles tegelijk kan horen en zo tracks kan gaan aanpassen waar nodig).

Ik hoop dat jullie mij een eind op weg kunnen helpen, want de zowel de band als ik hebben zin om ons eigen "demootje" te maken :) :halleluja

Specs:
P4 2.53 ghz (oc 2.75)
512 mb ddr
SB Live! 5.1 audio

Re: Band opnamen

Origineel geplaatst door X-Rated
-de drums neem ik op met een microfoon via een versterker naar de pc

Ik weet niets van Cubase of gitaren, maar de drums neem je toch niet met één mic op? Minimaal moet je eigenlijk een mic in de bassdrum leggen (daar heb je zelfs speciale mics voor), één bij de snare/hi-hat zetten (laag opgesteld dus) en één erboven voor de rest van de bekkens.

Maar als je tevreden bent me je geluid, dan mag het ook hoe je het nu doet natuurlijk. ;)

Je zegt dat je de gitaar opneemt via de mic. ingang. Probeer eens de Line ingang te gebruiken. Deze gedraagt zich namelijk anders. Let ook tijdens de opnamen goed op dat het geluid niet te hard binnenkomt, waardoor het signaal begint te clippen. M.a.w. het te ver in het rooduitslaan van de VU meters op analoog spul.

In cubase kun je makkelijk de verschillende partijen onder elkaar zetten, aangezien je met meerdere tracks/sporen kunt werken.

Ja, da's eigenlijk het belangrijkste, dat je alle partijen op een redelijke kwaliteit binnenkrijgt (opnemen dus). Daarna kun je altijd nog alles multitrackend gaan mixen en bewerken (effecten toevoegen; vooral galm op drums en zang is belangrijk), maar als je al opnamen hebt die clippen of bagger klinken, dan kun je er niets meer aan doen.

Over de drums: als je nog wat microfoons kunt regelen zou ik dat zeker doen. Het beste is het namelijk als de mics dicht op de drums staan (meest directe geluid). Maar dan heb je het probleem dat de mic altijd dichtbij óf de bass, óf de snare, óf de bekkens staat, en dat wil je allemaal niet, omdat die onderdelen dan te sterk doorkomen. Het alternatief is om de mic verder van de drums af te zetten voor het totaalgeluid, maar dan krijg je veel meer omgevingsdingen mee (al was het maar de galm van het geluid zelf - de akoustiek van de ruimte gaat dan een veel grotere rol spelen).

Denk ik. ;)

Ik neem m'n gitaren op via de emulated line out op mijn 100 Watt Marshall. Ik dacht er zelf idd ook al aan dat een te harde input het geluid zou vernachelen. Dat is dus iets om aan te werken. Maar dan ben ik bang dat mijn input te zacht is en dat het niet meer fatsoenlijk te versterken valt. Ik zal m'n versterker en gitaar wel een keer mee naar huis nemen om te testen :)

Heb je voor multiple mic geen mengpaneel nodig oid? Of moet je dan zelfs de drums op verschillende sporen opnemen.

Kan iemand mij ook uitleggen hoe ik ervoor kan zorgen dat ik alle tracks die ik heb opgenomen onder elkaar TEGELIJK kan afspelen? Zodat ik ze dus ook allemaal tegelijk hoor? :)

Jullie helpen me al een eind op weg. Bedankt :)

Je kunt de drum partij appart opnemen. Dus eerst de BaseDrum daarna de snares, daarna de HiHats...maar dat is erg lastig voor de drummer. Ik denk dat je dan nooit een strak resultaat krijgt. Als je dus met meerdere mic's gaat werken zul je een mengpaneel moeten gebruiken als je maar 1 ingang hebt in je computer. Als je opneemt in Cubase zie je ook de uitslag van je ingangssignaal, dus of deze niet in het rood staat en dus staat te clippen. Als dit het geval is moet je er voor zorgen dat de input naar beneden gaat.

Om alle tracks in Cubase (SX) af te spelen gaat erg makkelijk.

1) Open nieuw project (leeg project)
2) En kies via het menu File voor Import -> Audio File
3) Voeg hem toe in het bestaande project
4) je zit nu dat de file er staat
5) herhaal dit voor de andere files (bv. de 2e gitaar)
6) Deze staat er nu ook
7) Je kunt nu de files (nadat je ze goed uitgelijnd hebt afspelen)
8) met de mixer kun je het niveau regelen

...maar dit staat ook in de handleiding hoor!

Suc6

Origineel geplaatst door DJ VasC
Je kunt de drum partij appart opnemen. Dus eerst de BaseDrum daarna de snares, daarna de HiHats...maar dat is erg lastig voor de drummer. Ik denk dat je dan nooit een strak resultaat krijgt. Als je dus met meerdere mic's gaat werken zul je een mengpaneel moeten gebruiken als je maar 1 ingang hebt in je computer.

Nee, da's niks, dan ben je heel de groove en flow kwijt. Een drummer is geen quantisebaar kanaal 10 natuurlijk! Met meerdere mics zal het inderdaad via het mengpaneel moeten. Dat is sowieso wel gemakkelijk om te hebben. Als je namelijk alle tracks alleen maar apart opneemt, dan wil het nogal snel levenloos gaan klinken, of dat het lijkt alsof de partijen weinig met elkaar te maken hebben. Live is eigenlijk het beste (en dan meteen ook foutloos, strak, op elkaar ingespeeld en goed gemixt => die combinatie is een beetje het probleem, meestal... :W ), maar anders is het handig om een clicktrack te hebben of eerst een livedemo en dan de 'definitieve' takes per instrument daar overheen op te nemen.

Of zoiets.

Origineel geplaatst door DJ VasC
Je kunt de drum partij appart opnemen. Dus eerst de BaseDrum daarna de snares, daarna de HiHats...maar dat is erg lastig voor de drummer. Ik denk dat je dan nooit een strak resultaat krijgt. Als je dus met meerdere mic's gaat werken zul je een mengpaneel moeten gebruiken als je maar 1 ingang hebt in je computer. Als je opneemt in Cubase zie je ook de uitslag van je ingangssignaal, dus of deze niet in het rood staat en dus staat te clippen. Als dit het geval is moet je er voor zorgen dat de input naar beneden gaat.

Om alle tracks in Cubase (SX) af te spelen gaat erg makkelijk.

1) Open nieuw project (leeg project)
2) En kies via het menu File voor Import -> Audio File
3) Voeg hem toe in het bestaande project
4) je zit nu dat de file er staat
5) herhaal dit voor de andere files (bv. de 2e gitaar)
6) Deze staat er nu ook
7) Je kunt nu de files (nadat je ze goed uitgelijnd hebt afspelen)
8) met de mixer kun je het niveau regelen

...maar dit staat ook in de handleiding hoor!

Suc6

Nu kan ik dus, na alle tracks te hebben geïmport, alles tegelijk afspelen zodat ik kan gaan synchroniseren? Dat mengpaneel wordt nog een probleem. Misschien kan ik em goedkoop op de kop tikken, maar daar wacht ik nog maar even mee :)

Een oplossing voor het noisy geluid van de gitaren is dus de output van m'n versterkers omlaag gooien.

Hopen dat het wat wordt :)

Origineel geplaatst door X-Rated
Dat mengpaneel wordt nog een probleem. Misschien kan ik em goedkoop op de kop tikken, maar daar wacht ik nog maar even mee :)

Ken je niemand waar je even een mengpaneel van kunt lenen? Moet toch wel lukken? (of andere bands of een overkoepelende organisatie voor bands of weetikhetwat?)

Ik weet uit ervaring dat de emulated out van de marshall niet echt goed is. Zelf neem ik gitaarpartijen altijd op met een pod van line 6, of met mn sansamp tri-ac. direct inprikken en een supervet geluid. Je hebt ook verschillende VST amps die ook erg goed zijn. Wil je toch je marshall gebruiken, dan zou ik um mijken of er een DI tussenzetten om het signaal recht te trekken.

mijn 2 cent

- edit -

of......
je gitaarsignaal splitsen. gitaar naar je marshall voor het monitor geluid, en het cleane geluid (wat nog niet door de voorversterker is geweest) naar de geluidskaart. dan kan je daar later virtual vst amps op los laten. Deze zijn ook gratis van kvaudio te plukken.

Dat is een goede oplossing. De input is bij clean geluid vele malen beter :). En vervolgens in Cubase de distortion erin mixen. Dat is een erg goed idee. De drums klinken goed genoeg naar mijn zin.

Ik ken niemand met een mengpaneel en we zijn teveel hobbyist om zo'n grote investering te doen :) Maar je weet maar nooit ;)

Zou je me trouwens kunnen uitleggen wat een DI is? En wat kost een Line 6 POD?

Laatst gewijzigd:
Wat de drums betreft heb ik ooit als vuistregel geleerd dat je met de 2 overheadmics (2 microfoons, 1tje links, 1tje rechts eindje boven in de hoeken van je drumstel) in feite een geluid moet zien te krijgen waarmee je in eerste instantie tevreden bent. Daarna kun je (eventueel) gaan uitbreiden met een bassdrum microfoon (welke bij persoonlijke voorkeur of in de bassdrum gelegd kan worden of half in het gat in het voorvel) een snaredrum microfoon, dan nog eens microfoons op de toms en microfoons op de hihat en de ride. De bekkens hoeven in principe naast de overheads in de meeste gevallen geen aparte mics.

Volgens mij kun je je dus best redden met 2 microfoons. Als je nog een paar euro's overhebt zou ik je als tip die 20 euro condensator microfoontjes van de Feedback aanraden, nadeel is wel dat je hier een versterker of mengtafel met Phantom Power (voor de voeding van een condensator microfoon) voor nodig hebt. Ik heb ooit het resultaat gehoord van een punkband die door de juiste opstelling, cheap-ass isolatie en plaatsing van 1(!) microfoon de hele band (geen vocalen) opgenomen had. En of je het nou gelooft of niet, het resultaat was relatief lachwekkend o.k. (relatief in de zin van; als je ziet wat andere mensen met bakken apparatuur er van maken).

Dus, veel prutsen, veel luisteren en bedenken waar je mee bezig bent. Zo leer je er ook nog veel van.

UPDATE:

Ik heb ff marktplaats ed. afgestruint. Het resultaat is:

- een 6 kanalen mengpaneeltje (mics kunnen we lenen)
- een Line 6 POD 2.0 (limited edition zelfs)
met alle nodige extraatjes (draagtas, software, handleiding)

dan ben ik in principe klaar voor nog geen 200 euro.

Kan het als volgt:

Gitaar van emulated line out naar POD, POD naar pc en in cubase opnemen.
Drums (meerdere mics) naar mengpaneel, mengpaneel naar POD, POD naar pc en in cubase opnemen.

Klink dit als een beetje een relevante opstelling?

Wat ik helemaal vergeet te vertellen is dat we ook nog een synthesizer hebben. Hoe kan ik deze het beste op mijn pc aansluiten? Ook met de POD?

Drums hoef je niet per-se met overheads, kickmicrofoon en de hele zooi andere mics op te nemen hoor. Als je naar een moderne rockdrumsound op zoek bent is dat wel de standaard manier maar het kan veel simpler. Veel jazzopnamen worden ook nog met een of twee microfoons gedaan. Het is dan alleen wat kritischer waar je die microfoon neerzet zodat je een goeie balans tussen de verschillende onderdelen van het drumstel hebt zonder al te veel gitaar enzo op te pikken.
Maar je zei al dat je tevreden was over je drumopnamen dus ik denk dat je de goeie positie al hebt gevonden

Gitaar opnemen is ook niet altijd even makkelijk. Distortion effecten zorgen voor erg veel lelijk hoog. In een normale gitaarversterker word dit niet weergegeven omdat die dingen nogal een beperkt frequentiegebied kunnen laten horen. Maar als je dit signaal direct opneemt hoor je wel het complete geluid wat er uit die pedalen komt en klinkt het meestal niet zo goed.

Er zijn speaker en versterker-simulators (zoals die line-6 spullen) die dit probleem oplossen. Je hebt hier ook gewoon plugins voor (Native instruments heeft geloof ik best een goeie) en als je dat te duur vind kun je ook gewoon wat hoog wegdraaien met de equalizer in cubase. En je hebt een DI van behringer die ook een speaker-simulator knop heeft wat al een stuk beter klinkt... zeker met distortion.

Als je toch een mengtafel heb...zou ik alles via de mengtafel doen

2 kanalen voor drums (gemiked)
1 kanaal voor gitaar (via pod)
1 of 2 kanalen voor synth (direct inpluggen)
1 kanaal voor de bas

met 6 kanalen ben je klaar. boxen aansluiten op mengtafel, dan heb je je marshall ook niet nodig (voor het opnemen). Wil je die wel gebruiken, dan kan je ook de gitaar in de pod steken, die heeft een line out en een amp out. één naar de tafel één naar de amp (marshall wel clean afstellen, of de voorversterker omzeilen via de effect return)

Zo'n pod is zoieso wel een vette bak. ook voor live. pedaaltje er op aansluiten, en je kan live kiezen uit 20 versterkers en 15 effecten.

Nadeel van deze setup is wel dat je alles in één keer moet opnemen, want die sb live kan volgens mij maar één stereo signaal tegelijkertijd opnemen. Voor weinig heb je ook 4-in kaarten, en dan kan je alles in één keer opnemen. Maar alles kost geld jammergenoeg
:stupid

De Line 6 ging niet door. Vekeerde model gevonden :) Ik ga nu voor een Behringer V-AMP Pro van €125 :)

Het maakt niet uit of we het in één keer moeten opnemen :) Dan spelen we toch beter en fijner. We maken weinig fouten.

We hebben trouwens 2 gitaren :)

Over het mengpaneel: Moet dit een speciaal paneel zijn ivm line out?

Wat nu ook een heel goed oplosbaar probleem is, is het feit dat ik met mijn gehele pc heen en weer moet slepen. Niks aan de hand zou je denken, maar nu krijg ik in Juli een nieuwe laptop. Moet je daar nog extra's aan je geluidskaart voor hebben?

ff USB of firewire geluidskaart scoren. eigen geluidskaart van laptop niet te vertrouwen.

ik heb zelf de midiman quattro 4in 4 uit, perfect voor dit doel (€150,-) maar je hebt meerder in deze prijsklasse.

V-amp is idd ook wel ok.

btw wat voor muziek maak je eigenlijk?

Wij produceren voorlopig vrij simpele rock tot hardrock. Ik durf mezelf nog niet helemaal uit te laten over de stijl :) Maar ik weet wel dat we al onze muziek zelf bedenken en uitwerken ;)

We hebben een drummer, Mischa 14 jaren oud, houdt van Korn en Metallica e.d.,
Een bassist, Gerben 19 jaren oud, houdt van Nightwish en Metallica e.d.,
Een toetsenist, Peter ook 19 jaren oud, zweert bij Children of Bodom en Nightwish en Metallica
en uiteindelijk twee gitaristen, Ikzelf (Berry) ben 18 jaar oud, zweer ook bij Children of Bodom en Metallica, en dan is daar Tsjibbe, 16 jaar oud en zijn muziek voorkeuren ken ik niet zo ;) Ik heb hem nooit echt intensief muziek zien luisteren.

Zoals je ziet zijn onze stijlen vrij uiteenlopend. We proberen muziek te maken die zoveel mogelijk bij iedereen past en wat iedereen ook leuk vindt om te spelen.

Ook heb ik al een voorlopig antwoord van de band over dit voor ons enigzins dure grapje. Men denkt dat het wel een nuttige aanschaf zal zijn.

Laatst gewijzigd:
Wat ik nog wil toevoegen is dat de technische beperking niet ten koste moet gaan van het spelplezier. En als het allemaal niet lukt met het opnemen binnen Cubase kan je nog altijd een 4 sporen tape recorder kopen. Kost geen drol en je hebt 4 kanalen die je simultaan kan opnemen. Heb vroeger met mijn bandje vele demo's zo gemaakt die in mijn ogen geweldig klinken. De beperking maakt je alleen maar creatiever. En qua geld moet je het als een investering in de toekomst zien. En met een beetje creatief marktplaatsen heb je voor weinig de leukste spullen. En mocht je die V-amp nog niet gekocht hebben zou ik echt voor de Pod 2.0 gaan. Naar mijn mening klinkt ie stukken beter. Iig veel succes ermee en wij horen het wel of het gelukt is!

Back