Wat is trance muziek

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
:halleluja Sycorax favoriete trance-tracks

Ik doe er deze nog bij:

- Prism - Slant
- Musix - Synthetic Apocalypse
- Luxor - Superstitious
- Moonman - Galaxia
- Scooter - Rhapsody in E
- The Visions Of Shiva - Haw Much Can You Take
- LSG - My Time Is Yours
- Clubfoot - Foolproof
- Sunday Club - Paladian Down :okdan:
- Paul Van Dyk - Words
- Speedy J - Pepper T
- Virtual Atmosfear - Virtual Dreams
- Airwave - Above The Sky

Tijdens een trance-toestand kom je in aanraking met het onderbewustzijn. Je reageert op de signalen die het afgeeft. De trance lijkt, of is misschien wel een hypnotische toestand. Het verschil tussen die twee is moeilijk aan te geven. Bij hypnose worden gerichte suggesties gebruikt om gedrag te veranderen tijdens een veranderde bewustzijnstoestand. De trance lijkt spontaner en meer gericht op het reageren op impulsen vanuit het onderbewustzijn.

:geslaagd:

Origineel geplaatst door Sycorax
Jones & Stephenson - The first Rebirth
Dat zal voor mij ook wel altijd een heerlijk nummer blijven.

Ik vind het trouwens moeilijk om nummers in een bepaald vakje te plaatsen, en gewoonweg trance is vaak te algemeen.. laten we vooral vocal-, uplifting-, progressive-, psychedellic- en hardtrance daarbij niet vergeten. Er drijft nog wel ergens een site rond met tekst en uitleg over ik weet niet hoe veel stijlen.. maar ik ben de URL vergeten =( .

De kracht van trance zit hem denk ik in de herhaling.
Het is ook echt afhankelijk van de snelheid, en de sfeer die je neerzet. door de herhaling raak je in een soort trance/groove
Kan me nog herrinneren dat het op het nieuws kwam als een
soort van waarschuwing! :erm:

Origineel geplaatst door murphi
Ik denk dat je ook een beetje scheiding moet maken tussen de trance voor ID&T en na ID&T. Toen het gabbergebeuren een beetje uitgemolken was en de commercielen er geld in zagen werd trance ineens progressive (en 400 andere namen...) genoemd en werd uitgekauwde eurotrancepop tot trance omgedoopt. Ik kan niet echt zeggen dat ik van Milk Inc (het nieuwe spul dan) of de klubbheads in een dromerige trancestaat raak.

En ja Stella.... zwijmel..

Precies!!!
Er wordt tegenwoordig erg vaak minderwaardig over trance gesproken, maar waar diegenen het over hebben is geen trance!
Het vooroordeel bijvoorbeeld dat trance voornamelijk veel saw geweld is... Ja daaaag dat is gewoon niet zo. Het 13 in een dozijn spul wat ze op dit moment uitbrengen bevat allemaal hetzelfe klote saw melodietje, heeft gewoon niets met trance te maken.

Ja, maar goeie trance wordt nog wel gemaakt. Je moet alleen wat beter zoeken :)
"Check" Human Blue - Electronic Harmony maar eens.... onbekend, vernieuwend, en heerlijke TRANCEmuziek wat mij betreft.
De nieuwe cd van Human Blue: Electric Roundabout is net uit en die is echt superrrrrrr

edit: waarschijnlijk toch niet te vinden nu AG weg is, wie interesse heeft in (waarschijnlijk) onbekende trance om bij weg te dromen, stuur maar een bericht :)

Laatst gewijzigd:
mmm..volgens mij kan je van alle repeterende muziekstromingen in een trance komen, die associatie heb ik bij de muzieksoort "trance" dan ook nooit gemaakt...voor mijn gevoel was het in het begin meer een soort ambient achtige muziek over dans-beats...dingen als papua new guinea van FSOL enzo....na de eerste paar Trance Europe Express compilaties ben ik ook afgehaakt trouwens...

@ Bahamut: Ik heb net wat songs van Human Blue afgehaald en kmoet zeggen dat het wel goeie trance is... idd anders dan de anderen maar wel héél lekker... ik had nog nooit van ze gehoord. in ieder geval bedankt voor de tip!

@ Olafmol: Trance Europe Express? Daar heb ik nog nooit van gehoord... :) Daar zal waarschijnlijk dan ook geen trance op staan...

vette cd Olaf!, en bedankt allemaal voor al die topmuziekhintjes! :D

Origineel geplaatst door Sycorax
@ Bahamut: Ik heb net wat songs van Human Blue afgehaald en kmoet zeggen dat het wel goeie trance is... idd anders dan de anderen maar wel héél lekker... ik had nog nooit van ze gehoord. in ieder geval bedankt voor de tip!

no problem! human blue maakt "morning trance", een stijl die afkomstig is uit uit het psytrance-wereldje

Origineel geplaatst door Bahamut

human blue maakt "morning trance", een stijl die afkomstig is uit uit het psytrance-wereldje

ja idd, er wordt heel veel sound gecreërd door manipulatie van effecten, maar het bouwt zich ook mooi progressief op... De songs zelf zijn redelijk statisch van compositie maar toch zit er véél dynamiek in... mooi gedaan van die gasten, lekkere stijl!

Hebben die gasten soms een website ofzow?

Ik heb trouwens ook ergens in een mag gelezen dat Trance zijn grootste bloei heeft doorgemaakt in Israel begin jaren 90. Is dit zo?

Nou we toch met een "WAT IS?" discussie bezig zijn, hoe zit dat nou eigenlijk met het verschil tussen Hard House en Deep House? En hoe maak je Jungle?
Denk dat ik maar even een nieuwe thread op Slap Geauwehoer gooi... tot zo....

Origineel geplaatst door Digimod
BZN met een dance beat...:doei:

hahaha...ik kan me nog goed herinneren dat we een paar kaarten hadden gekregen voor een id&t feest in de rai...

we stonden echt met grote verbazing te luisteren naar wat ons leek: bzn met een dance beat! echt de ene na de andere lullige plaat kwam voorbij..lalala...joehoe..lalalala...pomsh pomsh pomsh..

bleek het dus de "trance" zaal te zijn...

in mijn herinnering was trance toch iets heel anders...maar goed, nu word ik nostalgisch ;{

Origineel geplaatst door Dobre

bzn met een dance beat! echt de ene na de andere lullige plaat kwam voorbij..lalala...joehoe..lalalala...pomsh pomsh pomsh..

bleek het dus de "trance" zaal te zijn...

"BZN met een dance beat". Ik zou de huidige TMF-trance niet beter kunnen omschrijven :)
Het wordt ook echt steeds zieliger, ik noem maar ff geen namen, misschien zijn er hier 'fans' op het forum.... Maar ik hoor steeds meer nummers die lijken op een gecoverde Yes/C. Lauper/etc song door de Jostie Band... En dan geremixed door G-Spott :gaap:

Eigenlijk heel grappig, want ik lach me dood :)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back