Hardware sequencer + drumcomputer

Dat phrase-sequencing concept lijkt me wel handig, dus ik denk dat ik voor een Yamaha-ding ga.
Mijn opties zijn in volgorde gezet, van wat me het beste lijkt tot het slechtste:

1) 2dehands RM1X (het minst duur)
2) 2dehands MPC 2000XL (niks meer dit jaar)
3) 2dehands RS 7000 (dan krijg ik wel de volgende 3 jaar niks meer)
4) 2dehands MC-909 (idem als de RS 7000)

P.S.: Ik heb genoeg geld voor de laatste 3 opties, alleen kan ik niks meer bijhalen, en dat zou spijtig zijn.
P.S.2: Weet iemand iets over de Roland D2? Deze kan ook interessant zijn.
P.S.3: Weet iemand iets over de MC-09 Phraselab? Deze lijkt me ook interessant.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Dit geldt alleen in de Grid mode (16 staps x0x style programeren), ook MIDI-out data. In de realtime-, step- en overdub modus hoor je alle kanalen wel gewoon.
De RS heeft toch ongeveer dezelfde sequencer aan boord? maar daarin hoor je dus wel de overige kanalen in de grid modus?

ok dan,

de RS laat idd wel alles horen in alle modes (behalve in de sample editor :stupid ),
en kan daarnaast ook vanuit play mode direct naar rec mode (step),
direct naar realtime rec vergt een extra handeling... maar opzich niet storend.
sequencers zijn grotendeels identiek op 'loopremix' na en misschien noten capaciteit en aantal stemmen.

edit
een aardig kleinigheidje, de RM1X kan wel alle parameters inclusief secundaire FX parameters opnemen in de phrases,
de RS beperkt zich tot primaire CC controllers ,en de secundaire FX parameters kunnen alleen via sysex in de phrases verwerkt worden.
edit/

Dat klein probleemje is helemaal niet erg. Ik denk dat ik voor de RM1X ga.

Roland D2: niet doen!
zoals in NIET DOEN!

dat ding is onhandig. de geluiden zijn redelijk, de prijs is zeer laag, maar de bediening...

niet doen dus!

er is ééntje waar je niet aan denkt: de mc307:
bediening niet zo leuk, maar mega geluiden, goed scherm en zo van die dingen...
Pjotr G heeft er te gekke dingen mee gedaan.

maar goed, de goeikopere dingen zijn idd de mc505,
de rm1x, wat de sequencing betreft.
het zijn ook redelijke keuzes.
wat wel is, de mc505 slikt oude 3mb mediakaartjes: moeilijk en duur te vinden
de rm1x slaat gewoon dingen op ouwe diskettes: goed en goedkoop...

een paar extra weetjes om over na te denken dus.

Origineel geplaatst door cloudman
... wat wel is, de mc505 slikt oude 3mb mediakaartjes: moeilijk en duur te vinden
de rm1x slaat gewoon dingen op ouwe diskettes: goed en goedkoop...

een paar extra weetjes om over na te denken dus.

mwah geen 3mb, maar wel 5 volt, en is idd bijna niet meer aan te komen..

Origineel geplaatst door bionrg
mwah geen 3mb, maar wel 5 volt, en is idd bijna niet meer aan te komen..

mijn uitleg was niet helemaal koosjer, maar dat bedoelde ik in feite.

over de korgs wordt... (wijselijk?) niets meer gezegd?

topicstarter, je had een emx zei je?

topicstarter, je had een emx zei je?

Dat is waar. Deze heb ik weggedaan omdat hij monofoon was.

Maar waar staat polyphonie bij deze apparaten voor eigenlijk? De totale hoeveelheid noten die de sequencer tegelijkertijd kan spelen in totaal of per track?

Origineel geplaatst door Rubenes
Dat is waar. Deze heb ik weggedaan omdat hij monofoon was.

monofoon? één of twee stemmig per part of zo? zoals de EA1 maar uitgebreider of zo?

/EDIT/

misschien heb je deze ook al bekeken?

http://rm1x.co.uk

waarom zou je niet even doorsparen zodat je over een tijdje TOCH een mpc kan kopen ?

het loont, maargoed uiteindelijk moet je zelf de keuze maken...

Maar waar staat polyphonie bij deze apparaten voor eigenlijk? De totale hoeveelheid noten die de sequencer tegelijkertijd kan spelen in totaal of per track?

RM1X: sequencer 64 noten polyfonisch, en de AWM synth engine is 32 stemmig max op enkel elements voices zoals drums en monofone geluiden etc., dual element voices vergen uiteraard meer stemmen.

Hey Ruben

Als je twijfelt tussen de RM1X en bv een MPC of RS7k, dan moet ik wel even melden dat je het bij de RM1X dus niet moet hebben van de interne sounds en fx kwaliteit. De samples van de drums zijn bij lange na niet zo goed als de interne drums/synths in de RS7000. Je merkt het vooral aan 'de sprankelijkheid' en de filterkwaliteit.. Als je toch drums sampled valt de RM1X zowieso af natuulk.

succes

R

monofoon? één of twee stemmig per part of zo? zoals de EA1 maar uitgebreider of zo?

/EDIT/

misschien heb je deze ook al bekeken?

http://rm1x.co.uk

Ja, éénstemmig per part. En ja, ik heb die site al bekeken. Deze vergelijkt de RM1X, de RS7K en de MC-303, 505 en de 707

Origineel geplaatst door elektrovolt
waarom zou je niet even doorsparen zodat je over een tijdje TOCH een mpc kan kopen ?

het loont, maargoed uiteindelijk moet je zelf de keuze maken...

Om de een of andere reden lijkt een MPC me overkill... dus dat ga ik niet opteren.

Om de een of andere reden lijkt een MPC me overkill... dus dat ga ik niet opteren.

laat je niet helemaal van de wijs brengen door overdreven hoeveelheden informatie...
dat helpt je natuurlijk ook niet veder.

heb je ervaring met synths en samplers eigenlijk?
kwestie van in die richting ook te weten... of je effectief een goeie sampler wil, of iets anders zoekt.

maar goed, misschien moet je bij je eerste keuze blijven? en voor die mpc gaan?

leuk in ieder geval is dat je iets vindt waar volledige trakjes op te maken zijn, is leuk in het begin ook
om mee te spelen, op los te gaan :)

maar goed, dat weet je misschien zelf ook :o:

Aangezien je budget geen Rs7000 toelaat lijk het me vrij duidelijk dat je bij een rm1x of MC505 ofzoiets terecht gaat komen.

Een Rs7000 doet toch zeker nog wel 700 Euro.

laat je niet helemaal van de wijs brengen door overdreven hoeveelheden informatie...
dat helpt je natuurlijk ook niet veder.

heb je ervaring met synths en samplers eigenlijk?
kwestie van in die richting ook te weten... of je effectief een goeie sampler wil, of iets anders zoekt.

maar goed, misschien moet je bij je eerste keuze blijven? en voor die mpc gaan?

leuk in ieder geval is dat je iets vindt waar volledige trakjes op te maken zijn, is leuk in het begin ook
om mee te spelen, op los te gaan :)

maar goed, dat weet je misschien zelf ook :o:

Ik heb zeer weinig ervaring met synths (ik weet alleen hoe ik de DX27 van mijn vriend bedien, mijn KS5 en de MX die ik had) en ik zoek effectief geen sampler. Ik denk dat ik bij mijn eerste keus blijf, want ik kan nog altijd later de RM1X verkopen en een MPC kopen of gewoon de MPC bijkopen.

Ik heb zeer weinig ervaring met synths (ik weet alleen hoe ik de DX27 van mijn vriend bedien, mijn KS5 en de MX die ik had) en ik zoek effectief geen sampler. Ik denk dat ik bij mijn eerste keus blijf, want ik kan nog altijd later de RM1X verkopen en een MPC kopen of gewoon de MPC bijkopen.

Van de RM1X wordt je echt niet verlegen ofzo, gewoon een prima bak. Een aanrader, zeker voor z'n prijs.

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Van de RM1X wordt je echt niet verlegen ofzo, gewoon een prima bak. Een aanrader, zeker voor z'n prijs.

Dit kun je rustig aannemen.. de RM1x is een topbak waar je uitstekend vandaan kunt uitbreiden
en er dan nog steeds plezier aan kunt beleven.. zelfs al zijn de geluiden niet de allerbeste,
ze zijn nog steeds goed bruikbaar en hang er een leuke sampler aan en je kunt alles maken wat je wilt.

Back