ableton live quantising

chilistein

Junior member
ben sinds kort bezig met ableton live in plaats van cubase sx

als ik het goed zie kan je nauwelijks serieus quantisen met ableton
alleen 16e noten zonder enige random,(user)groove, magnetic etc.

handleiding zegt er niets over
search hier op het forum levert mij ook niets op.

zit ik er nu faliekant naast en bestaan deze mogelijkheden wel of
kan ik deze "extra's" gewoon niet verlangen van een programma van 439 euro

ook irri: geen ingebouwde arpeggiator maar ook geen ondersteuning van externe midi plug ins

jongens als ik er naast zit hoor ik het graag

volgens mij zit je der los op! =( Ik vrees dat live 4 dat allemaal niet kan. (Live kan eigenlijk véél NIET! of NIET veel 8o) )

maar veel ook weer wel ;)

sorry jongens, wat een gezeur.

ableton live is 1 vd beste pakketten die de laatste jaren op de markt is gekomen.
Eerst zonder midi en nu met midi. Je snapt toch zelf ook wel dat nieuwe features in de vorm van updates zullen komen?

En overigens heb ik helemaal geen moeite met midi editing ondanks de "gebreken".
Voorlopig heb ik nog geen pakket gezien die zo makkelijk de audio laat editten.

En voor 439,- krijg je een heleboel lijkt me.

en groove-quantizen is natuurlijk eigenlijk een mietjesmiddel8)

Voor audio is ableton echt wel top!!!

Maar voor midi is het gewoon nog niet zo als het hoort te zijn,sysex b,v heeft ie niet en het tekennen van midi is gewoon nog wel kloten???

Maar toch mag ik er graag mee werken(Om te remixen
;) )

Hoe duur is Live? 440?
Hoe duur is SX? 720?

En jij vind het gek dat Live niet net zoveel kan als SX?

Trouwens externe midiplugins wil je niet, die zijn zo instabiel als de neten. Tenminste dat zei iemand die zelf die plugins bouwde en er van ellende mee was gestop. Niet voor niets dat men eerder een VSTi met midi maakt dan zo'n plugin te gebruiken.

Wees blij dat ze Live niet zo opblazen met zeut die je live helemaal niet nodig hebt.
En het is wel leuk dat de mannen/vrouwen van Ableton er allemaal dingen bij verzinnen, maar het maakt het er uiteindelijk niet stabieler op. Ik vind het dan ook onzin dat ze geen classic lijn houden die alleen maar audio heeft zeg maar.
Denk dat het puur marketing technisch veel aantrekkelijker is om iedereen mee te laten upgraden naar iedere keer een nieuwe versie en de gebruikers voor de R&D van nieuwe functionaliteit te laten betalen.

Komt nog eens bij dat als Ableton niet net zo'n midi buffer techniek gebruikt zoals Logic/Cubase doen met hun midi interfaces je nooit strakke midi zult krijgen. Of dan de nuances van grooves of speciale quantisatie gaat krijgen.

En je kunt altijd nog Live rewiren met SX als het moet.

Origineel geplaatst door DJ Fuse
en groove-quantizen is natuurlijk eigenlijk een mietjesmiddel8)

Tja en ableton is voor mensen die cubase niet kunnen betalen

Ook weer zo''n domme andwoort???

je kan wel een groove aangeven... globale amount
en dan kan je per clip zeggen of ze wel of niet mee moeten doen (en wat voor groove, niet veel, maar wel wat)
ook

als je je grid verandert kan je ook andere dingen quantisen dan alleen 16en... ook triolen geloof ik (probeer de ctrl + 1, 2,3 maar eens)

Origineel geplaatst door mpower
Voor audio is ableton echt wel top!!!

Maar voor midi is het gewoon nog niet zo als het hoort te zijn,sysex b,v heeft ie niet en het tekennen van midi is gewoon nog wel kloten???

Maar toch mag ik er graag mee werken(Om te remixen
;) )

ik denk (en hoop eigenlijk) dat dingen als sysex en al die superuitgebreide midi-editting dingen nooit in Live zullen komen...dat past niet echt in het "live concept" zogezegd ... meer quantise opties zijn natuurlijk zeker welkom, maar het mooie en directe aan live vind ik juist dat ik gewoon een midi clipje kan opnemen, snel ff wat dingetjes recht kan zetten, en klaar.......als het niet goed (genoeg) is, neem ik het gewoon nog een keer op......... die directheid vind ik wel in goede hardware sequencers, als bv de RM1x, maar niet in die superuitgebreide DAWs waar ik door alle opties en mogelijkheden zwaar afgeremd wordt in mijn creativiteit en directheid

Origineel geplaatst door olafmol
ik denk (en hoop eigenlijk) dat dingen als sysex en al die superuitgebreide midi-editting dingen nooit in Live zullen komen...dat past niet echt in het "live concept" zogezegd ... meer quantise opties zijn natuurlijk zeker welkom, maar het mooie en directe aan live vind ik juist dat ik gewoon een midi clipje kan opnemen, snel ff wat dingetjes recht kan zetten, en klaar.......als het niet goed (genoeg) is, neem ik het gewoon nog een keer op......... die directheid vind ik wel in goede hardware sequencers, als bv de RM1x, maar niet in die superuitgebreide DAWs waar ik door alle opties en mogelijkheden zwaar afgeremd wordt in mijn creativiteit en directheid

Dat klopt,ieder programa heeft gewoon zijn eigenschappen!!!

Sinds ik Ableton heb, heb ik Logic met al z'n groove opties nooit meer gebruikt. Groove is in the hart, niet in je sequencer.

gewoon groovend inspelen denk ik dan...

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Sinds ik Ableton heb, heb ik Logic met al z'n groove opties nooit meer gebruikt. Groove is in the hart, niet in je sequencer.

:biertje:

p 177 van de live manual:

origineel op http://www.ableton.com/_common/downloads/UserManual4-EN.pdf

15.3 Recording Quantized MIDI Notes

If you will be recording MIDI, you have the option of automatically quantizing MIDI notes while
recording. The Record Quantization chooser in the Edit menu allows selecting the meter subdivisions
with which your recorded notes will align. When recording into Session slots (see Recording Into
Session Slots) or into the Arrangement (see Recording Into the Arrangement), record quantization
is an independent step in Live’s Undo history. This means that if, for example, you recorded with
Record Quantization set to “Eighth Note Triplet Quantization” and then changed your mind, using
the Edit menu’s Undo command would undo only the quantization and leave your recording otherwise
intact.
For Session and Arrangement recording, the Record Quantization setting cannot be changed midrecording.

voorzover ik weet kan je tot 32ste noten. je hebt 'swing xx' (vervang xx door een waarde van 4-32). of was dat alleen bij audio clips?
heb nu live niet voor me omdat ik op het werk zit... anders kon ik preciezer zijn...

enne, nog beter dan quantizen is toch wel de audio opnemen van je midi tracks en beginnen warpen?

ik mis echt geen quantize functie in live, gebruik die toch zelden. een beetje creativiteit doet wonderen ;)

and another one (p 98 & 99 van de handleiding):

origineel http://www.ableton.com/_common/downloads/UserManual4-EN.pdf

9.1.3 Groove

The Clip Groove chooser selects the type of groove used for the clip. “Swing 8,” for example, applies
an 8th-note groove.

The Control Bar’s Global
Groove Control.

The Global Groove control defines the amount of the groove for every clip in the Live Set.
So, how does it work? Imagine a simple one-bar MIDI clip that has a time signature of 4/4. Our
MIDI clip is made up of 8th notes– eight of them– that play either on or between each of the four
beats. With a Clip Groove setting of Swing 8, the timing of our one-bar clip becomes a bit like
a rubber-band that is pinned down at each beat but flexible in between. The 8th notes that fall
between beats can shift slightly forward. With a Global Groove setting of 50, for example, the notes
will wait until 2/3 of the way through the beat to play, where an 8th-note triplet would normally
fall.

16th- and 32nd-note swing works similarly, but on a smaller scale: Every other note shifts forward,
toward the nearest 16th- or 32nd-note triplet position.

Returning to our rubber-band analogy, we can see that Swing 8 can actually affect more than just 8th
notes. Actually, any notes that do not lie directly on a beat will be affected when the rubber-band
is stretched– including 16th and 32nd notes. By the same token, Swing 16 (where our rubber-band
is anchored to positions just an 8th note apart) can affect 32nd notes.

Groove can be applied to both MIDI clips and audio clips. Applying groove to audio clips does require
that the Warp switch be activated and a Warp Mode (see Adjusting for Good Stretching Quality) other
than Re-Pitch selected. If an audio clip is in Beats Mode, the Transients setting must be greater
than or equal to the Clip Groove chooser’s swing setting (e.g., with a Transients setting of 1/16,
Swing 8 and Swing 16 can be used, but not Swing 32).

Because of this feature’s dependency on note timing, we recommend that you quantize (see Arranging
and Quantizing Notes) MIDI clips prior to applying groove– provided you want predictable
results. For audio clips, any swing contained within the original sample can be removed by appropriately
setting Warp Markers (see Manipulating Grooves) prior to applying the “artificial” swing of
the Groove setting.

ja of Live is voor de loopers :D (dus voor degenen die met loopjes werken ipv alles zelf te spelen/ tekenen)

ANTWOORT IS MET EEN D.. :confused: :confused: :confused: :confused: ..... jeeeeeeeeezzzsss :duivels: (omdat dit antwoord geen werkwoord is!!! man man man =( ) Nooit naar de Nederlandse les geweest? }:|

Back