wat zal ik kopen ipv een Fantom XA!

Rudo

Stamgast
Goedendag,

Ik was/ben van plan om een Fatom XA te kopen van Roland. Ik lees echter steeds vaker dat het klavier niet lekker speelt en dat is min of meer wel een vereiste. Ik ga uiteraard zelf testen hoe het klavier speelt, maar het geld brand in mijn portomonee en wil iets nieuws gaan kopen, en wil een B-plan hebben voor als ik de XA ook niet lekker vind spelen
Ik had een Equinox van GEM en die heb ik inmiddels verkocht.
Ik wil een workstation om mijn eigen rock/pop nummers op te schrijven en op te slaan. Ik wil eigenlijk ook en Sampler om mijn midi sequences lekker makkelijk op te nemen als sample en dan eventueel verder te bewerken op de PC. Sampler lijkt mij ook makkelijk om achtergrond koortjes te maken e.d.
Ik wil een toetsenbord dat lekker speelt (ik vond de equinox prima spelen, maar de roland JV80 vond ik ook goed en ik hoef geen hammer action of iets dergelijks)
Mijn budget is maximaal € 1500,-- en wil eigenlijk niet een tweedehands kopen bij een particulier (ik heb altijd wel een beetje pech met dat soort zaken).
2 apparaten is ook goed, maar wel maar 1 klavier vanwege ruimtegebrek.
ik wil dus:
- kunnen sequencen (16 tracks) liefst ook SMF afspelen
- samplen
- een lekker toetsenbord
- maximaal € 1500,-- uitgeven
Wie heeft er een passend advies

Groetjes van Rudo

De Motif en Fantom-S zie af en toe nog nieuw voor aantrekkelijke prijzen (oude voorraad) en die zijn kwalitatief beter en ook uitgebreider dan een Fantom-Xa of Triton LE. De Fantom-Xa en Triton LE zijn midden klasse synths met een goede sound, minder features en qua klavier minder goed dan de grote broertjes.

Recente workstation modellen: Fantom-X, Motif-ES, Triton Extreme
Oudere modellen: Fantom-S, Motif, Triton Classic, Triton Studio

Ik zou zeker ook eens naar 2de hands modellen kijken.

Bedankt voor je reactie

Ik hoorde van de fantom-S dat het resamplen van de midisequences niet om aan te horen is, klopt dat?
Verder hoorde ik dat een patch uit maximaal 4 "tones" kan bestaan en als het stereo is dan maximaal 8 tones waardoor de Fantom nog maar een polyphony heeft van 8 ipv 64.... klopt dat ook?

Waar ik ook aan heb zitten denken is een Roland RS50 met een E-mu proteus 2500... maar ik vind het scherm van die proteus zo klein en ben bang dat sequensen daar mee een beetje stroef zal gaan.

Ik ben helemaal geen fan van een Korg, ik heb de wavestation gehad, en wat een walgelijk apparaat was dat zeg, ik kon er niet mee overweg.

De motif heb ik eiegenlijk dezelfde vragen voor als over de Fantom-S

Groetjes van Rudo

De Triton heeft niets met de Wavestation te maken. Korg-vooroordelen kun je dus maar beter vergeten als je romplers gaat vergelijken (behalve als je je keuze onterecht wilt beperken natuurlijk ;) ). Ik vind de Motifs trouwens een erg fijn keyboard hebben, maar da's echt iets om zelf uit te proberen.

Dat van die polyfonie is wel en niet correct. Bij de Motifs en Fantoms kan een geluid (patch/voice) inderdaad uit bestaan uit maximaal 4 waveforms en de polyonfie zit in de waveforms (dus een patch van 4 waveforms gebruikt 4 stemmen polyfonie per toetsaanslag). Maar vier waveforms heb je zelden nodig; patches kunnen al perfect klinken met één waveform, eventueel aangevuld met effecten, maar zelfs dat is niet altijd nodig (zeker niet in een mix waar het alleen maar storend is als elk geluid bijna een nummer op zich is). Een polyfonie van 64 is dus alleszins redelijk, maar misschien uiteindelijk toch wel beperkt als je een synth als standalone gebruikt voor uitgebreide sequences. Het wordt dan een kwestie van prijs: de nieuwste generatie (Motif ES, Fantom-x, Triton Extreme) heeft 128 stemmen polyfonie, maar kost nieuw ruim boven de 2000 euro.

Om dat probleem te ondervangen zou je ook nog een alternatief kunnen overwegen: koop naast je workstation een (goedkope) module voor extra stemmen (en geluiden). Bijvoorbeeld de Roland JV-x0x0-serie: goede en veel geluiden, goedkoop, veel te vinden (wel tweedehands natuurlijk), dus een mooie aanvulling op, bijvoorbeeld, een Motif 6. Dan zit je nog redelijk binnen je budget, heb je zeker genoeg polyfonie en heb je nog twee synths die elkaar qua klank aanvullen ook.

Van sampling weet ik niets.

Origineel geplaatst door Rudo

Ik hoorde van de fantom-S dat het resamplen van de midisequences niet om aan te horen is, klopt dat?

Geen idee, je zou dat eens op de http://fantomized.info/ website moeten navragen.

Verder hoorde ik dat een patch uit maximaal 4 "tones" kan bestaan en als het stereo is dan maximaal 8 tones waardoor de Fantom nog maar een polyphony heeft van 8 ipv 64.... klopt dat ook?

Dat klopt. De Roland XV, Fantom-S, Fantom Xa en Fantom-X hebben 4 tones per patch.

- per oscilator kun je 2 ROM waves of samples gebruiken, dus eigenlijk heb je 8 oscilatoren per patch
- iedere tone met 1 ROM wave kost je 1 voice
- iedere tone met 2 ROM waves kost je 2 voice's => bv bij stereo samples

Dus een patch met 4 tones en 8 waves kost je dus 8 voices per noot. Overigens geld dit voor alle romplers van Korg, Yamaha, EMU, Roland etc, het is dus niet specifiek iets van Roland.

Bedankt voor de reacties.

Dus als ik de Fantom XA niet wil kopen zou ik dus moeten kijken naar:
- Een Motif
- Een Fantom-S
- Een triton LE (met sample uitbreiding)

En dan maar hopen dat de polyphony genoeg is.....

Maar is het verhaal over het beoerde geluid van het resamplen op de Fantom S, is dat een fabeltje?

Heeft iemand nog opties in gedachten die nog niet genoemd zijn?

Groetjes van Rudo

Er zijn vier merken voor grote romplers met sampler: Roland (Fantoms), Yamaha (Motifs), Korg (Tritons), Kurzweil (K2x00's). Dat was het wel.

Als je even geduld hebt zou je kunnen kijken wat het wordt met de Alesis Fusion. De 61 toetsen-versie daarvan zou tegen de 2000 euro moeten gaan kosten, maar dan heb je wel een polyfonie van 180, en een multi-track harddisc recorder, FM-synth, VA-synth en rompler ineen (net zoiets als de Korg Oasys, maar die schijnt zo'n 3x duurder te worden...). Maar goed, wanneer die echt uitkomt en wat de daadwerkelijke prijs wordt weet ik niet.

Die info over de Fantom-s zou je toch moeten kunnen vinden op http://fantomized.info/, wat Sjaak al zei. Anders kun je de vraag daar zelf nog eens stellen! (ik heb eigenlijk nog nooit gelezen dat iemand op SF een Fantom-s had)

Maar is het verhaal over het beroerde geluid van het resamplen op de Fantom S, is dat een fabeltje?

Ik heb het even uitgezocht, ik denk dat het allemaal in deze thread te vinden is:

http://forum.fantomized.info/index.php?action=show_thread&thread=1504&fid=4&page=1

Het heeft te maken met het feit dat als je resampled het volume van de sample lager is dan het origineel. Door de sample door de normalize en/of emphasize functie te halen kun je het probleem simpel oplossen. Volgens de Fantom-S eigenaars is er zo prima mee te werken, dus ik zou mijn geen zorgen maken.

Voor de Fusion, zie ook deze thread. De US-release zou in "Q2 of 2005" zijn, dus ergens in de komende maanden, Of dat nog steeds zo is en of Europa tegelijk bediend wordt weet ik niet; daar staat ook niets over op de site van Alesis.

Is een Akai MPC in combinatie met een Roland rs50 niet een optie.... of is de sampler van Akai niet geschikt om sequences te samplen?

Groetjes van Rudo

Origineel geplaatst door Cheimoon
Om dat probleem te ondervangen zou je ook nog een alternatief kunnen overwegen: koop naast je workstation een (goedkope) module voor extra stemmen (en geluiden). Bijvoorbeeld de Roland JV-x0x0-serie: goede en veel geluiden, goedkoop, veel te vinden (wel tweedehands natuurlijk), dus een mooie aanvulling op, bijvoorbeeld, een Motif 6. Dan zit je nog redelijk binnen je budget, heb je zeker genoeg polyfonie en heb je nog twee synths die elkaar qua klank aanvullen ook.

Als je zoiets zou overwegen, dan staat de ene helft net de koop voor een hele mooi prijs: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=43295. :okdan:

Origineel geplaatst door Cheimoon
Als je zoiets zou overwegen, dan staat de ene helft net de koop voor een hele mooi prijs: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=43295. :okdan:

Op zich goed geprijsd, en zeker een mooi instrument... ik ben alleen bang dat wanneer ik dat koop dat ik over een half jaar met een defecte Motif zit omdat ik altijd pech heb met dat soort zakken. Als ik dan al een tweedehands apparaat zou aanschaffen zou het bijvoorbeelde de jv1010 zijn naast een nieuwe motif 6 classic.....

In ieder geval bedankt voor het meedenken en meezoeken Cheimoon

Ik houd mij nog steeds aanbevolen voor andere suggesties! Ik ga woensdag naar Tach en Tally en ga de Fantom XA aan een test onderwerpen. Als ie door de test komt dan ben ik klaar, maar als de Fantom XA 'zakt' dan zal ik een alternatief moeetn gaan bekijken en ook testen..... De workstation kan alleen maar slagen als ik er genoeg over weet, want ik wel zeker zijn dat ie mijn eisen voldoet. De polyphony zal dan later moeten blijken of dat genoeg aanwezig is, of dat ik dan toch nog een simpele module er naast koop. Maar op voorhand naar een combinatie van 2 instrumenten kijken is ook een optie (als er maar één toetsenversie is vanwege de ruimte)

Groetjes van Rudo

omdat ik altijd pech heb met dat soort zakken.

Dat moet natuurlijk "dat soort zaken" zijn.....

Groetjes van Rudo

garantie

garantie

op de motif zit nog garantie, hij is van 3/7/04, en heeft vanaf october weer in de doos gezeten, vanwege verhuizing.......net als het mengpaneel en de mpc......

Re: garantie

Re: garantie

Origineel geplaatst door hisolid
op de motif zit nog garantie, hij is van 3/7/04, en heeft vanaf october weer in de doos gezeten, vanwege verhuizing.......net als het mengpaneel en de mpc......

Kun je even een link geven met info over de motif classic, want als ik motif inklik in google, dan vind ik alleen maar over de Motif-ES.....

Groetjes van Rudo

Hallo
toch maar gewoon een Fantom-XA gekocht, ik heb er even op gespeeld bij Peter verspuy en gelijk maar meegenomen. Ik heb ook nog even de Fantom-X6 geprobeerd, en de toesen waren inderdaad iets zwaarder (een metalen stripje aan de onderkant) maar ik vond het klavier van de XA beter spelen dan mijn vorige workstation, de GEM-Equinox.

Dus ik heb niets meer nodig ipv een Fantom-XA.....

Groetjes van Rudo

Back