Kurzweil K2500 Piano Rom

PieterB

Nieuwkomer
Ik heb onlangs een K2500R gekocht met o.a. Piano Rom . De akoestische
pianogeluiden klinken in vergelijking met de rest van de K2500 nogal iel. Heeft
iemand een soortgelijke ervaring of is er bij mijn apparaat iets mis? Wie weet hoe het eventueel op te lossen?
Ik was altijd erg gecharmeerd van Kurzweil pianogeluid bij anderen. Of zijn dat
andere samples?

ik heb eigenlijk nog nooit van een losse piano ram gehoord!
wel van een p ram waardoor je weer een hoop extra geluiden krijgt, maar die heb ik er vanwege de prijs (800 euro ofzo) ook nog steeds niet inzitten!
er zijn wel hele goede piano geluiden op de bestaande kurzweil libary cd,s te vinden,
zijn ook bepaald niet goedkoop en je hebt er een groot intern geheugen voor nodig

Eerlijk gezegd, ik vind de piano's in de Kurzweil K2500r (die ik toevallig onlangs in bezit kreeg) niet briljant.
Tenminste, niet zo briljant als een aantal andere geluiden uit het apparaat (ben namelijk erg content met de Kurz) maar eigenlijk ook niet zo prettig als de ingebouwde geluiden in m'n Roland A90-EX (het VE-RD1 piano board, met RD-600 geluiden). Zelfs een aantal sample cd's gaven me niet hetzelfde of een beter resultaat.

Origineel geplaatst door Hanz
Eerlijk gezegd, ik vind de piano's in de Kurzweil K2500r (die ik toevallig onlangs in bezit kreeg) niet briljant.
Tenminste, niet zo briljant als een aantal andere geluiden uit het apparaat (ben namelijk erg content met de Kurz) maar eigenlijk ook niet zo prettig als de ingebouwde geluiden in m'n Roland A90-EX (het VE-RD1 piano board, met RD-600 geluiden). Zelfs een aantal sample cd's gaven me niet hetzelfde of een beter resultaat.

Hallo Hanz,
Leuk je antwoord! Ik had hetzelfde kunnen antwoorden. Raad eens welke piano ik heb, met welk board? Die is en blijft briljant. Daar was ik de Kurzweil ook mee aan het vergelijken. De A90 klinkt veel voller.
Toch heb ik vanavond, met wat gepruts met de EQ van de mixer. (De Kurzweil heeft m.i. veel te veel laag midden) al een heel ander geluid gekregen.
Mij bleek dat de Kurzweil genuanceerder gesampled is, met name aan het slot van een toon. (de samples in Piano Rom) Terwijl de A90 meer robuust klinkt.
Luister eens hoe een toon zich ontwikkelt. Het begin van een toon is bij de Roland mooier, maar het einde bij de Kurzweil.
Ik denk dat met wat editen de Kurzweil beter wordt. Over een paar weken weet ik meer!
Ook met piano's in de mix zetten, kwam de Kurzweil er al beter uit. Wellicht kunnen wij van elkaars ervaringen leren!
Groetjes,
Pieter

Origineel geplaatst door bliepertronic
ik heb eigenlijk nog nooit van een losse piano ram gehoord!
wel van een p ram waardoor je weer een hoop extra geluiden krijgt, maar die heb ik er vanwege de prijs (800 euro ofzo) ook nog steeds niet inzitten!
er zijn wel hele goede piano geluiden op de bestaande kurzweil libary cd,s te vinden,
zijn ook bepaald niet goedkoop en je hebt er een groot intern geheugen voor nodig

Kurzweil heeft diverse ROM uitbreidingen, o.a. Piano ROM, Orchestral ROM, Contemporary ROM.

Ik heb zelf een K2500X met alle uitbreidingen (Piano ROM, Contemporary ROM, Orchestral Rom, KDFX en 128MB RAM). De piano geluiden zijn de beste die er zijn. Ik begrijp niet dat deze geluiden als "iel" betiteld kunnen worden. Met alle respect voor de A90 piano, die is leuk op het podium in de mix maar is absoluut niet te vergelijken met de kurzweil piano in bijvoorbeeld bank 770 of 775. Sterker nog ik vind deze pianosound concurrerend ten opzichte van diverse softhsynth samples zoals te vinden bij gigasampler en halion van zo'n 2Gigabyte (t.o.v. 4 MB voor de Kurz piano) Luister en vergelijk de piano maar eens op http://www.purgatorycreek.com/documents/25.html De preset van de k2600 770 is dezelfde als de k2500 met kdfx. Naast een goede sample is het grote geheim bij Kurzweil gebaseerd op de zwaar superieure V.A.S.T technologie om de geluiden tot in perfectie te kunnen programmeren.

Op prugatorycreek heeft iedereen alles met verschillende opnameapparatuur gemaakt waardoor je er niet ècht veel aan hebt.

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Op prugatorycreek heeft iedereen alles met verschillende opnameapparatuur gemaakt waardoor je er niet ècht veel aan hebt.

Klopt, ik ben op dit moment nieuwe opnamen aan het maken van de A90ex samples, omdat de huidige inzending (gemaakt met een Audigy via de AUX ingang) nou niet bepaald lentefris klinkt.

Wat ook een grote factor van invloed is: effecten.
Zo is de Kurzweil (KDFX) unit natuurlijk van grote klasse, en een mooie natuurlijke (stereo) reverb kan een geluid behoorlijk oppoetsen. De genoemde 770 preset heeft een behoorlijke bak galm!
Maar goed, het geeft natuurlijk een leuke indruk, zo'n site als Purgatory Creek.

In ieder geval, zonder de Kurz te willen afkraken: ik vind de basis samples in die demo soms een beetje 'schel' vergeleken met de wat vollere A90ex / RD600 piano. Op andere punten vind ik de Kurz soms wel natuurlijker klinken, lastig om daar een vinger op te kunnen leggen... :)

Om te A/B'en:
Kurzweil preset 770 van Purgatory Creek
Eigen Roland A90ex preset opname
Eigen Roland A90ex tweaked preset opname, met externe reverb (TC m300)

Eigen opnames via 24/96 opname op de MOTU 828mkII, daarna LAME MP3 compressie op 192kbps.

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE

Dat was me ook al opgevallen. Bij mij klinken de A90 en andere VERD geluiden heel anders dan op deze site. Ook de piano van het session board klinkt hier veel anders dan op de site. Dus echt een referentie is het niet.
Op dezelfde versterker en boxen klinkt de A90 (en VERD) gewoon voller. Heeft meer body. Maar de Kurzweil heeft veel meer boventonen en klinkt sprankelender.
Het vreemde is: als ik begin op de A 90 en daarna op de Kurzweil, dan lijkt de Kurzweil de mindere. Maar speel ik eerst op de Kurzweil dan lijkt de Roland de mindere.
Ze hebben allebei wat!!
Groetjes,
Pieter

Back