Akai stopt met samplers? Of...

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Die bewering kan ik nog volgen voor zover je die software sampler op een Mac hebt lopen.
Bij PC is dit helaas net het omgekeerde en wordt een correcte timing vaak beïnvloed door allerlei (nutteloze) progjes die in de achtergrond meedraaien en die vaak helemaal niet thuishoren op een dedicated music workstation !
(virusscan, firewall,...)

onzin. Software samplers (en alle VSTi's) lopen gewoon sample accurate en daar heeft je firewall of virusscanner geen enkele invloed op. Het enige wat dit soort achtergrond progjes doen is wat van je system resources gebruiken (RAM, CPU) maar dat is tegewoordig ook te verwaarlozen. Als je allerlei dubieuze software op de achtergrond draait kan dit eventueel in extreme gevallen wel de stabiliteit van je systeem beinvloeden en je wilt natuurlijk geen virusscan laten lopen als je muziek aan het maken bent.

Origineel geplaatst door fuse
Niet zo goed als de Kurzen maar ik kan er prima mee leven.

IMHO ook het enige bestaansrecht van de samplers op dit moment.

En mensen, beetje lief zijn voor stoot. Het is ook maar een mens. :)

Het laden van geluiden ging nogal traag bij de EX5 via Scsi
ik ben al wat gewend maar dit was wel heel erg traag...

Het gaat uiteindelijk om het geluid
Emu III ( Northstar ) geluiden die voor deze sampler zijn gemaakt klinken nu eenmaal
beter op een Emu III dan op een software.
sampler zelfs de Emulator X kan daar ook niet aan tippen.

Zeg mannen, voor je het allemaal vergeet....

Het draaid immers allemaal rond het EGO in de muziekbiz, niet om het geluid ze....;)

Onlangs nog gelezen van een gast die altijd dacht dat het zuiver om de muziek ging en daardoor er mooi genoeg van kreeg....mooi interview (kan het niet posten want het stond in de OUtsoon van februari)

http://www.outsoon.be

Moet even kwijt dat alle sessies waar ik de laatste 3 maanden bij ben geweest
(London, New York en Miami)
werden alleen maar HW samplers gebruikt
maja
tis idd maar waar je van houdt
ik hou nou eenmaal van HW
niemand kan mij daarop aankijken

veel plezier met de discussie

ik gebruik al 12 jaar een hardwaresampler omdat deze gewoon stabieler zijn, je weet wat je er aan hebt.
heb sinds vorig jaar ook een Z8 en die bevalt heel goed.

Origineel geplaatst door King of Snake
onzin. Software samplers (en alle VSTi's) lopen gewoon sample accurate en daar heeft je firewall of virusscanner geen enkele invloed op.

Onzin ? Yeah, sure. En met welke hardware sampler werk jij ? Als je dat al zelf niet kan vergelijken omdat je geen HW sampler hebt, zwijg dan liever. Bijkomend : Als jij zelf nog niet hebt kunnen vaststellen (en ik ben echt niet de enige) dat er een levensgroot verschil is tussen de timing op MAC en die op PC, dan betekend dat ofwel dat je het niet hoort, ofwel dat je nooit met MAC hebt gewerkt. Ik ben zeker geen Mac-adept en ben op PC beginnen werken om het feit dat ik weiger te veel geld uit te geven aan een G5. Maar qua timing beklaag ik me dat dikwijls, en wat dat betreft zou ik morgen graag die G5 in huis halen. De timing van een Atari STE is zelfs nog steeds beter dan die van de nieuwste PC, wees daar maar zeker van. En de PC die ik gebruik is een "dedicated workstation" en dus geen home-pc (with all respect) die aan het net hangt en ik nog voor vanalles anders gebruik. Er zit dus maw niks op of in dat er niet op thuishoort en dat de timing mogelijk negatief zou kunnen beïnvloeden. Sterker nog, er zit niet eens een CDR of DVD in om die reden ! (via ethernet > server)
Dus King, ga eens aan de slag met een Mac en dan zal je het verschil zeer snel merken. Zoek ook eens op waarin Mac en PC verschillen als het op het op verwerken van instructies aankomt. (CISC/RISC) Zoek eens op waarin een Motorola/IBM en een Intel cpu van elkaar verschillen... Dan hoef jij voortaan geen "onzin" meer te posten en zal je begrijpen hoe het komt dat timing op een PC niet altijd stabiel is. Dat weet men bij Intel ook en dat wordt vermoedelijk verholpen door 64-bit processors. Daar was AMD al mee bezig, Intel volgt.

Origineel geplaatst door Prophet
Zeg mannen, voor je het allemaal vergeet....

Het draaid immers allemaal rond het EGO in de muziekbiz, niet om het geluid ze....;)

Dat is voor een deel ook zo ja. En natuurlijk is het zo dat je met VST-samplers evengoed muziek kan maken, daar niet van. Anderzijds kan je niet naast een aantal technische specificaties van HW-samplers zijnde :

- de klank
- aantal outputs
- de polyfonie (128 voice)

Ik kan niet anders dan zwart op wit vaststellen dat welke softsynth sound dan ook die ik omzet naar een WAV en daarna via mijn Akai 6000 analoog "afvuur", stukken beter klinkt dan diezelfde softsynth die ik "direct" via mijn RME laat komen, nota bene ook nog digitaal de tafel in ! Maw, de convertors die in mijn Akai zitten klinken een pak beter dan die van de RME / O2R. (de Akai 5/6K heeft de fameuze Sigma/Delta convertors aan boord...)
Maar op zich lig ik daar allemaal niet wakker van. Het maakt me allemaal niet uit, zolang ik maar leuke muziek kan verzinnen.
Daar staat of valt alles mee. Soft of hardware, maakt niet uit.

De timing van VSTi is inderdaad sample accuraat hoor.
Zo lang je processor het allemaal realtime kan bijbenen
is het 'renderen' van de output golfvorm die naar je geluidskaart gaat altijd perfect
kwa timing (op de sample nauwkeurig).

En uiteraard zijn er verschillen tussen de ene DA en de andere DA coverter.
Daarmee heb je bij PCs nu juist een groot voordeel: je kunt je eigen DA converters
uitzoeken (probeer bij een hardware sampler de DA converters maar eens te vervangen door andere....)

Laatst gewijzigd:
Onzin ? Yeah, sure. En met welke hardware sampler werk jij ? Als je dat al zelf niet kan vergelijken omdat je geen HW sampler hebt, zwijg dan liever. Bijkomend : Als jij zelf nog niet hebt kunnen vaststellen (en ik ben echt niet de enige) dat er een levensgroot verschil is tussen de timing op MAC en die op PC, dan betekend dat ofwel dat je het niet hoort, ofwel dat je nooit met MAC hebt gewerkt.

Zo, als dat geen minachting is voor forumleden dan heb ik zeker iets in mijn oren.
Ik heb hier inde studio nog een emulator en een akais1000 staan. Alleen de emulator staat nog aangesloten.
Dan staan er ook nog een dikke g5 en een vette pentium4. Op alle beide systemen heb ik de komplete 2 (native instruments) draaien. Dus ik voldoe aan alle eisen die jij stelt om hierover te kunnen praten.

ER IS HOORBAAR GEEN TIMINGS VERSCHIL TUSSEN BEIDE SYSTEMEN. PUNT......
Tjezus man als jij daar wel last van hebt dan heb je je zaakjes gewoon niet goed voor elkaar.
Oftewel het probleem zit bij jou en niet in het systeem.

Ik ben zeker geen Mac-adept en ben op PC beginnen werken om het feit dat ik weiger te veel geld uit te geven aan een G5. Maar qua timing beklaag ik me dat dikwijls, en wat dat betreft zou ik morgen graag die G5 in huis halen.

Dus je hebt geeneens een mac?????

Mag je alleen spullen die je zelf heb de hemel in prijzen?
Echt iedereen hier is altijd op ziijn plassertje getrapt als over hun spulletjes gediscuseerd word.

Twee vraagjes

Twee vraagjes

-> Wat betekent "spuit 11"?
-> Weet iemand misschien al iets meer of Akai nu stopt met racksamplers?

Jongens jongens het kan net zo goed een foutje op Akai's webstek zijn, vrede op aard aan alle mensen die van goede wille zijn en diegenen die niet van goede wille zijn ook :z

Onzin ? Yeah, sure. En met welke hardware sampler werk jij ? Als je dat al zelf niet kan vergelijken omdat je geen HW sampler hebt, zwijg dan liever. Bijkomend : Als jij zelf nog niet hebt kunnen vaststellen (en ik ben echt niet de enige) dat er een levensgroot verschil is tussen de timing op MAC en die op PC, dan betekend dat ofwel dat je het niet hoort, ofwel dat je nooit met MAC hebt gewerkt.
Waar hoor jij precies dat timing verschil dan? Hoe uit zich dat?
Die timing verschillen kunnen er namelijk niet zijn. Als je een VST-i runt in een host die deze VST-i aanstuurt is dat gewoon sample-accuraat, dat heeft echt helemaal niets te maken met wat voor OS of processor je hebt. Als een computer het niet meer trekt omdat het project te zwaar is of omdat er programmaatjes die op de achtergrond draaien te veel recources innemen, ga je tikken horen omdat de buffer niet op tijd gevuld kan worden, je zal geen timing problemen krijgen, maar echt hoorbare glitches. Dat is nu eenmaal de manier waarop moderne sequencers werken. Dat gaat sample-accuraat en als ie dat niet trekt hoor je klikjes en popjes.

Dus King, ga eens aan de slag met een Mac en dan zal je het verschil zeer snel merken. Zoek ook eens op waarin Mac en PC verschillen als het op het op verwerken van instructies aankomt. (CISC/RISC) Zoek eens op waarin een Motorola/IBM en een Intel cpu van elkaar verschillen... Dan hoef jij voortaan geen "onzin" meer te posten en zal je begrijpen hoe het komt dat timing op een PC niet altijd stabiel is. Dat weet men bij Intel ook en dat wordt vermoedelijk verholpen door 64-bit processors. Daar was AMD al mee bezig, Intel volgt.
Nou weet ik redellijk wat van computers, cpu's, OS'en en de verschillen daartussen, maar dan mag je me uitleggen waarom stabiele timing te maken heeft met 64-bits processors. Daar is natuurlijk geen enkel verband tussen.

Dat is voor een deel ook zo ja. En natuurlijk is het zo dat je met VST-samplers evengoed muziek kan maken, daar niet van. Anderzijds kan je niet naast een aantal technische specificaties van HW-samplers zijnde :

- de klank
- aantal outputs
- de polyfonie (128 voice)
Wil je serieus beweren dat je met software deze specificaties niet kan halen?

Ik kan niet anders dan zwart op wit vaststellen dat welke softsynth sound dan ook die ik omzet naar een WAV en daarna via mijn Akai 6000 analoog "afvuur", stukken beter klinkt dan diezelfde softsynth die ik "direct" via mijn RME laat komen, nota bene ook nog digitaal de tafel in ! Maw, de convertors die in mijn Akai zitten klinken een pak beter dan die van de RME / O2R. (de Akai 5/6K heeft de fameuze Sigma/Delta convertors aan boord...)
Grappig...dan zeg je eerst dat de convertors van je sampler beter klinken en dan vervolgens dat je de output van de RME digitaal je mengpaneel instuurt.
Ik vind dat trouwens wel het grote voordeel van een hardware sampler. Dat ze hun eigen sound hebben. Zeker als je analoog mixt. Die AKAI klinkt gewoon niet neutraal, maar gooit er een lekker sausje overheen. Dat doet een RME zeker niet, die klinkt heel neutraal.

Denk toch wel dat sKeLeTvM met z'n laatste verhaal een van de grootste flaters van dit jaar geslagen heeft. Timing is 64 bits gerelateerd.

What a hoot!

Wat ik niet snapt waarom er zo moeilijk wordt gedaan.

Hardwaresamplers hebben hun eigen klank en eigenschappen.
Softwaresamplers hebben hun eigen klank en eigenschappen.
Maar anders maakt niet perse beter. Pas als je ze gebruikt en het past beter voor jouw dan zijn ze beter voor jouw.

Dit is echt een heerlijke thread.

Als je ff niet lekker in je vel zit zoek je een forumlid uit die iets gepost heeft wat af te kraken valt. En vervolgens ga je lekker je gal spuwen op die persoon...

Ik weet het. Synthforum is hiervoor niet in het leven geroepen, maar ik moet zeggen dat ik er toch wel ff aan toe was om mijn eigen frustraties van dat moment te botvieren op een mens.

Heerlijk was het....bedankt en sorry Stoot

Origineel geplaatst door fuse
Hardwaresamplers hebben hun eigen klank en eigenschappen.
Softwaresamplers hebben hun eigen klank en eigenschappen.
Maar anders maakt niet perse beter. Pas als je ze gebruikt en het past beter voor jouw dan zijn ze beter voor jouw.

"Jouw" moet hier (twee keer) zonder "w", dus "jou" in plaats van "jouw".

Effe onderbouwen:
"jouw" (mét "w" dus) moet je gebruiken als het over een voorwerp gaat, bvb "jouw retevette synth". Als de zin over een persoon gaat dan gebruik je "jou" (zónder "w" dus), bvb "die retevette synth is van jou".

}:| :geslaagd: }:|

He Steven V, is jouw Akai nog te koop? ;)

De ene houd van neutraal en de andere met een sausje, stel je voor
dat we allemaal de zelfde smaak hebben dan wordt een saaie bedoeling.
En heeft het forum een zwaartekracht probleem of zo want sommige mensen die kunnen
niet met beide benen op de grond blijven staan.
Voor mij zijn er meer voordelen dan nadelen bij een hardware sampler , als andere
snelheid en gebruiksvriendelijk belangrijker vinden dan het geluid dan moeten
ze dat vooral blijven vinden.
En ik wel helemaal niet dat een sampler neutraal klinkt het moet lekker afwijken
van de rest dat is zo leuk dat er zoveel samplers zijn die net weer anders klinken.
Neutraal is toch gewoon saai, in je leven wil je toch ook variatie hebben en
niet elke keer het zelfde beleven.

bla bla verhaal

normaal heb ik niet zo'n zin om me te mengen in al die mannetjes die het allemaal beter weten, maar je vliegt hier naar mijn mening wel erg uit de bocht hoor.

Dat een pc timing issues kan hebben is zeker waar. Echter , de zaken die jij noemt zijn voor het grootste gedeelte allemaal onzin. Verder ben ik het wel met Stoot eens dat de arrogantie van je posts afdruipt. Let wel, ik geloof wel dat je denkt dat je het beter weet maar dat wil nog niet zeggen dat het waar is. Ik heb er geen zin in om elk punt te gaan weerleggen (en ja ik heb zelf hardware samplers, dus ik weet waar ik over praat), maar op het punt van timing wil ik dat best eens uitleggen:

Alle midi interfaces in Windows geven een tijdcode mee aan de midibytes voordat ze aan de applicatie door worden gegeven. op deze manier zal de applicatie (via een soort van latency compensatie) alle noten op tijd aanleveren aan de applicatie. Timing is op de manier enorm strak.

Echter, Windows gebruikt 2 verschillende timers voor het creeeren van timestamps te weten TGT en QPC. De QPC is het meest accuraat maar is sterk afhankelijk van je moederbord of eventueel het in sync houden van een dual cpu's. Hierdoor kunnen dus verkeerde timestamps ontstaan. In 99 procent van de gevallen tegenwoordig is hier geen sprake meer van, maar bij oude , onstabiele moederborden kan dit probleem zich voordoen.

De echte pro's gebruiken op hun pc's deze klokken echter niet. Die syncen hun geluidskaart aan een externe wordclock. Hiermee is elk timing probleem dat op zou kunnen treden op basis van hardware configuratie een non issue geworden. Aangezien altijd alles perfect in time is.

Jij haalt er van alles bij kwa programmaatjes die draaien, etc. die de timing zouden kunnen beinvloeden, Dit is echt complete onzin en heeft hier dus niets mee te maken.

En het bewering dat software samplers slechter zouden zijn als hardware samplers op het gebied van sound is ook onzin. Wat je wel kan zeggen is dat hardware samplers per type een bepaalde kleuring zouden hebben die jou aanstaat. Daar is niets mis mee, maar dat is heel wat anders dan.

Origineel geplaatst door Steven V
"Jouw" moet hier (twee keer) zonder "w", dus "jou" in plaats van "jouw".
Ik onthoudt het altijd zo..

Ik vind jou lief.
en
Ik vind jouw lief lief.

Ik vind een S3000xl gewoon erg fijn en voor hetzelfde geld heb je geen softsynth met fatsoenlijke geluidskaart, die je makkelijk meekunt nemen. Maar dat kan ook aan mij liggen. :)

Back