Wie gebruikt Reason voor Live acts hen hoe?

aso

Stamgast
Wie gebruikt Reason voor live acts en hoe kan je dat het beste doen? bv 10 nummers?
Of doen jullie rewiren, met Ableton live?

hoi,

Wij doen live act(s) met reason.
We sturen met een drumcomputer, 2 computers aan(met op elk reason) met de midi clock.
Daarbij een behringer/BCR2000 om bv aan de filters te draaien.

Dan lopen dus 2 nummers in elkaar. Met op de mengtafel 2 schuiven voor elk computer 1.
Beetje mute en enz. enz. in reason en nummer er in en uit draaien met je mengtafel.
Elke keer nummertje openen en weer sluiten.

Beste met bv 10 nummers, denk wel beetje de volgorde v.d nummers bepalen en weten wat je kan uithalen.
Controleer ook van te voren dat de verschillende nummers wel beetje gelijk zijn kwa volume.

Ik weet niet dat dit het beste is daar zullen de meningen vast in verschillen.

Met Ableton live heb ik geen ervaring, dit werkt bij ons prima.

succes!

Dit doen wij ook...werkt perfect....erin enteruh werkt ook goed..zonder sync door drumcomputer duss..

Ableton is eigenlijk nog veel mooier....2 pc's met ableton dan he
gr,

chris

en hoe zit dit dan technisch in mekaar? welke midi clock wordt gebruikt? hoe krijgen jullie een gestopte song trug in sync met een andere reeds spelende song zonder op stop en trug op start te drukken? :confused:
Ik dacht eigenlijk net andersom te werken.. een cheapo laptop gebruiken als clock om twee ghardware sequencers te syncen (mc en mpc)
Some details? :koffie:

Kan het ook met 1 computer? Want ik heb geen geld om nog een powerbook te kopen ;) In de nieuwe Reason zit die combinator kun je daar niet iets mee doen, ik heb gelezen op hun site maar krijg nog steeds niet eg het princiepe door...er stond ook bij de reason 3 beter geschikt was voor live...

misschien ben ik te simpel maar met 1 computer met daarop reason, plus een midicontroller kan je toch alles doen wat je wilt? als je de overgangen tussen nummers wilt maskeren kun je altijd een mp3 of CD-speler of ed gebruiken om geluidjes ofzo tussen nummers te spelen

tuurlijk kan dat....je kan ook tussen de nummers gaan zingen of kunstjes doen op het podium...tapdansen in sync ofzo...noem het maar op..het kan allemaal als het maar amusument is!;)

Om t allemaal nog gekker te maken: gebruikt iemand wel eens cubase voor live haha!
Want ik gebruik live 2 MC505's gesynced aan laptop met cubase ...

Ik bouw dan in cubase 1 lange set met melodielijnen enzo en zorg dat de beats etc uit
de 505's komt....(kan ook met cc commandos beetje filteren etc.)
verder gebruik ik een JP8000 voor padjes en een microkorg voor vocoders enzo!

maar....volgens mij kan t allemaal makkelijk he!

In dit geval:

Normaal als je nummer in reason laat lopen door op play te klikken, staat de midi clock op internal sync.
Nu op midi clock sync op beide computers.

Door de drum computer op start te drukken en de bpm te bepalen hierin, loopt het midi signaal naar een midi splitter/pachter (apart klein bakje van Philip Rees) In dit bakje word het signaal 2x uit verzonden naar elke computer.

Het nummer stopt niet, het speelt steeds door, in de midi clock sync. Je opent elke keer nieuw nummertje.
Je zet je het nummer in de loop, dan kan je de positie bepalen waar het nummer weer moet gaan beginnen(daarna, loop weer uit) bij einde van nummer, nummer afsluiten.

Zo doen wij het....

Ene zonder sync van drum computer,2 pc's met ableton dan???

Kan je daar uitleg voor doen Chris??

Met 1 computer zou je alle nummers toch achterelkaar moeten zetten of........?
Met ableton pak je dit op??

Hoe moet ik dat zien?

Jahoor net als met reason...gewoon oldskool handmatig op play drukken terwijl je voor beluisterd....totdat hij erop loopt!
Kan je ook hele lekkere dingen mee doen door juist hem heel iets eraf te laten lopen...voor een groovend vlamfestijn...
Zelfde bpm spreekt natuurlijk voor zich!
Erin enteruh noemen wij dat :)

Gr,

Chris

Maar heb je dan niet dat je nummertje er in hebt ge entert (lopen 2 over elkaar) dat er in verloop van tijd nummertje er uit gaat lopen?? Chris

Als wij aan het "live" aan de gang zijn(wij noemen het synsen) dan is het bij ongeveer de eerste 3 nummertjes dat we last hebben van latency. Kleine vertraging tenopzicht van de nummers van elkaar.

Maar een aantal keren de latency compensation hebben aangepast, dat ze voor het oor sync lopen met elkaar, is dit na 3 nummertjes niet meer nodig aan de latency compensation zitten.

De nummertjes die je daarna opent vallen gelijk in de maat, is dan natuurlijk alleen even aan de loop zitten om het nummertje op het juiste punt te laten beginnen.

mm moelijke uitleg.......sorry

:)

Origineel geplaatst door aanilles
In dit geval:

Normaal als je nummer in reason laat lopen door op play te klikken, staat de midi clock op internal sync.
Nu op midi clock sync op beide computers.

Door de drum computer op start te drukken en de bpm te bepalen hierin, loopt het midi signaal naar een midi splitter/pachter (apart klein bakje van Philip Rees) In dit bakje word het signaal 2x uit verzonden naar elke computer.

Het nummer stopt niet, het speelt steeds door, in de midi clock sync. Je opent elke keer nieuw nummertje.
Je zet je het nummer in de loop, dan kan je de positie bepalen waar het nummer weer moet gaan beginnen(daarna, loop weer uit) bij einde van nummer, nummer afsluiten.

Zo doen wij het....

Ene zonder sync van drum computer,2 pc's met ableton dan???

Kan je daar uitleg voor doen Chris??

Met 1 computer zou je alle nummers toch achterelkaar moeten zetten of........?
Met ableton pak je dit op??

Hoe moet ik dat zien?

en hoe laat je dan al je songs syncen? Je moet toch telkens je mqster terug laten gebinnen? Wat heb je dan aan die externe clock als je telkens handmatig op play drukt? Je eerste twee nummers dan ofzo...? :erm:

Elke keer open je weer een ander nummertje, om en om. De ene computer neemt het des ware elke keer van de andere over. Maar dan wel in de midi clock sync!!!!! dus niet telkens handmatig op play drukken!(dat is internal sync)En om dan de juiste positie te bepalen in je nummertje doe je dat dan met de loop.

Met de eerste 2 nummers dan of zo.............. Dan bedoel ik dat je last hebt van latency (vertraging) dus dan stel je m beetje bij, dat die wel in de maat loopt!! (net als bij mixen van 2 platen daar moeten de nummers ook precies in elkaar vallen.) DAT moet je in het begin een beetje bij werken.

Daarna blijft i vrijwel in de maat lopen.

Origineel geplaatst door aanilles
Elke keer open je weer een ander nummertje, om en om. De ene computer neemt het des ware elke keer van de andere over. Maar dan wel in de midi clock sync!!!!! dus niet telkens handmatig op play drukken!(dat is internal sync)En om dan de juiste positie te bepalen in je nummertje doe je dat dan met de loop.

Met de eerste 2 nummers dan of zo.............. Dan bedoel ik dat je last hebt van latency (vertraging) dus dan stel je m beetje bij, dat die wel in de maat loopt!! (net als bij mixen van 2 platen daar moeten de nummers ook precies in elkaar vallen.) DAT moet je in het begin een beetje bij werken.

Daarna blijft i vrijwel in de maat lopen.
yes yes
maar HOE? :)
Als ik nu een tweede song laad in reason, hoe moet die dan trug gesynced worden? want de clock vd mc303 blijft gewoon lopen en reason kan zomaar niet "inpikken" zonder op de play knop te duwen op a/ reason of b/ mc303.. DUS: Hoe krij ik reason (of mpc) terug gestart, in sync, zonder op play te duwen? want ik krijg reason enkel gestart als hij intern loopt dus zonder sync, of extern door op de play knop te duwen vd mc303, maar die 303 staat al op play.
....en als ik stop en snel trug start doe... tja, da gaat gewoon ni

:dj:

Origineel geplaatst door ikke
yes yes
maar HOE? :)
Als ik nu een tweede song laad in reason, hoe moet die dan trug gesynced worden? want de clock vd mc303 blijft gewoon lopen en reason kan zomaar niet "inpikken" zonder op de play knop te duwen op a/ reason of b/ mc303.. DUS: Hoe krij ik reason (of mpc) terug gestart, in sync, zonder op play te duwen? want ik krijg reason enkel gestart als hij intern loopt dus zonder sync, of extern door op de play knop te duwen vd mc303, maar die 303 staat al op play.
....en als ik stop en snel trug start doe... tja, da gaat gewoon ni

:dj:

Ow jij bedoelt dat je een nummer in reason hebt, waarbij de mc 303 gebruikt is in dat nummer.

Het is zo dat reason niet als master kan lopen, wij gebruiken een drum computer om als master te lopen.
Dan reason als slave's.

Je zou ook kunnen zeggen dat je bv ableton als master laat lopen. (Denk ik dan.........)

Volgens mij zit daar jou probleem.

nene. de mc303 is de meester en reason en mpc zijn twee slaven van meester 303. als slaaf reason luistert naar een externe clock dan kan die niet gestart worden, enkel als men op start drukt bij de meester. en vermits meester 303 al op play staat, krijg ik slaaf reason niet gestart zonder hem eerst intern te laten luisteren en dan zelf op start te duwen, of meester 303 stoppen en terug starten zodat slaaf reason meeloopt. heb jem nu? ;)

Origineel geplaatst door ikke
nene. de mc303 is de meester en reason en mpc zijn twee slaven van meester 303. als slaaf reason luistert naar een externe clock dan kan die niet gestart worden, enkel als men op start drukt bij de meester. en vermits meester 303 al op play staat, krijg ik slaaf reason niet gestart zonder hem eerst intern te laten luisteren en dan zelf op start te duwen, of meester 303 stoppen en terug starten zodat slaaf reason meeloopt. heb jem nu? ;)

Precies dat probleem heb ik dus ook:stupid :stupid

Mocht je erachter komen---->cybboss@hotmail.com:{ :{

mijn dank is groot;)

1 +1

1 +1

één hardware bakje en 1x reason kan ook...
Laat de andere maar midiclock zenden, en wanneer je een nieuw plaatje in reason opent (nadat je in het vorig midisync hebt aangelegd) pakt ie automatisch lekker het tempo... wel opletteuh: reason pakt ook automatisch de song-positie over, loopen dus :)
Met ableton, you never have to worry... Master of slave, een of drie bakjes... Alles is te doen :)

gRoetjes

Gister-avond een live-setje van 1 uur gegeven met reason en de rm1x (groovebox)
Ikzelf werk liever met hardware, men maat gebruikt dan liever software.

Er stonden enkele liedjes in die hij op voorhand had gemaakt, en hij koos de loops naar believen.
De Phatboy is een interessant instument (en goedkoop) waarbij je effecten kan toevoegen op fysieke knopjes ipv met uw muis te werken :dj:

Ikzelf gebruik dan de groovebox wanneer hij bv nieuwe sounds aan het maken is.
Zo blijft de muziek stromen, en wanneer ik nieuwe sounds opzoek draait hij lekker verder...

Back