vette beats

Door te layeren.. (ok flauw)

Het is een combinatie van echte samples en synthese waarschijnlijk.

Dus een layer van echte shakers, een echte hihat-sample die je dan wel weer zelf arrangeerd, een gesamplede of op een synth gemaakte kick. En alles is ge-eq'ed door iemand met gouden oortjes en er zal wel wat comrpessie op zitten maar niet gek veel als ik zo hoor

Origineel geplaatst door Sander02
Door te layeren.. (ok flauw)

Het is een combinatie van echte samples en synthese waarschijnlijk.

Dus een layer van echte shakers, een echte hihat-sample die je dan wel weer zelf arrangeerd, een gesamplede of op een synth gemaakte kick. En alles is ge-eq'ed door iemand met gouden oortjes en er zal wel wat comrpessie op zitten maar niet gek veel als ik zo hoor

okay maar het klinkt anders dan een sample cd loopje.dus ik dacht er zit iets bij gevoegt.

een echte hihat sample wat bedoel je daar mee een gesampelde 909 hihat?

Origineel geplaatst door dj discodeluxe

een echte hihat sample wat bedoel je daar mee een gesampelde 909 hihat?

Vroeger, voor de 909, bestonden er ook al hihats hoor ;)

samples van hihats kunnen ook al wel 50 jaar oud zijn

Lijkt erg sterk op de sound die je ook op die sample-cd's vinden kunt. Geen idee hoe je dit kunt namaken, ik vermoed dat er een gigantische hoop processing bij komt kijken. Zit er bvb misschien een beetje flanger op die hats?

Ik zou eigenlijk ook best willen weten hoe je zo'n sound krijgen kunt. Je kunt natuurlijk een vinyltje nemen en dan een beatje samplen en in stukken breken om de sound te verkrijgen, maar dat is een andere manier. Dus hoe je het van droog te beginnen zo nat krijgt, heb ik het raden naar. En het zijn er weinigen die het wél weten heb ik de indruk.

Origineel geplaatst door Steven V
Lijkt erg sterk op de sound die je ook op die sample-cd's vinden kunt. Geen idee hoe je dit kunt namaken, ik vermoed dat er een gigantische hoop processing bij komt kijken. Zit er bvb misschien een beetje flanger op die hats?

Ik zou eigenlijk ook best willen weten hoe je zo'n sound krijgen kunt. Je kunt natuurlijk een vinyltje nemen en dan een beatje samplen en in stukken breken om de sound te verkrijgen, maar dat is een andere manier. Dus hoe je het van droog te beginnen zo nat krijgt, heb ik het raden naar. En het zijn er weinigen die het wél weten heb ik de indruk.

ja ik heb deze loop van vinyl van Junior Jack
misschien hem eens bellen hij doet iet smet een belg toch samen?*D

Nou, ik vind de beat zo droog als het kan. Als je al galm of ambience hoort dan komt dat van de omgeving waarin een van de samples die gebruikt wordt is opgenomen.

Met een echte hihat bedoelde ik idd dat het elke hih-hat kan zijn die er is. Alleen een drummer moet hem telkens aantikken zeg maar, en jij sampled dan 1X een hihat die je dmv nootjes intekenen achter elkaar zet. Dat bedoel ik.

Ga er maar vanuit dat er veel samples gebruikt zijn van echte instrumenten.

Door het te loopen krijgt het een synthetisch tintje omdat geen enkele idioot op aarde zo strak zo'n dingetje kan loopen als de computer. (ok ok, sommige lui komen in de buurt maar technisch gezien is het onmogelijk)

Origineel geplaatst door dj discodeluxe
ja ik heb deze loop van vinyl van Junior Jack
misschien hem eens bellen hij doet iet smet een belg toch samen?*D

Is dat nu echt serieus een Belg? En Kid Creme ook? Ik dacht echt dat die van over zee waren. (Britten).

Niemand blijkt dus te weten hoe je dergelijke sound kunt verkrijgen... Of niemand wil het hier neertikken...

Wel ik kan je zeggen dat je met PSP vintagewarmer of iets dergelijks een leuk resultaat kunt krijgen. Maar het is nog niet helemaal dat wat ik zoek.

Ik vind het niet zo indrukwekkend wat ik hier hoor, ik kan het zelf ook niet binnen 10 minuten namaken, maar ik kan me ook niet voorstellen dat dit zo superveel tijd en werk kost om dit eruit te krijgen? Wat dacht je van experimenteren om dezelfde sound te krijgen? Met een basis beginnen en dan iedere keer met instellingen tweaken? Kost wat tijd, maar als je dan uiteindelijk dezelfde sound hebt, heb je wel heel veel geleerd in de tussentijd, dingen die je niet snel meer vergeet...

En daarbij, waarom zou je precies dezelfde sound willen hebben als iemand anders al heeft? :erm:

Origineel geplaatst door Steven V
Is dat nu echt serieus een Belg? En Kid Creme ook? Ik dacht echt dat die van over zee waren. (Britten).

volgens mij is kid creme junior jack

Ik ben de laatste fanatiek bezig met proberen vette beats te maken. En layeren is inderdaad een goeie techniek. Wat je kan doen is 2 dezelfde samples gebruiken en dan de ene een klein beetje naar boven tunen en de andere klein beetje naar beneden. Vervolgens de ene sample naar links en de andere naar rechts pannen. Geeft leuk stereo effect op bijvoorbeeld hihats.

Om beetje fatsoenlijke hihat loops te maken, heb je eigenlijk een multi sample nodig. Dus een echte hihat op 1001 manier aangeslagen (closed en open). Als je bijvoorbeeld dance mega drums samples hebt, is het lastig om een closed en open hihat te vinden die bij elkaar passen. Een trucje: zoek een open hihat die je lekker vind klinken. Gebruik deze sample ook voor de closed hihat, maar teken een envelope in, waardoor de sample een stuk korter klinkt. Met een beetje kunst en vliegwerk kun je er best een fatsoenlijke loop van maken.

Ook pitchen van de samples in het algemeen draagt bij aan een betere beat. Soms kan een fel klinkende snare iets naar beneden gepitcht en bagger vet geluid geven. Combineer dat met claps of tambourine en je hebt een lekkere sound. Hetzelfde geldt voor de kick. Je hebt soms van die kicks die lekker klinken, maar totaal geen laag hebben. Pitch'm naar beneden, combineer'm weer met een kick die geen laag bevat en smijt het geheel door een compressor. Ook zo'n ding moet je veel gebruiken. En niet enkel op de beat in het geheel, maar maak ook eens combinaties van geluiden die je samen door de compressor haalt. In de Trance wordt bijna altijd de kick met de claps/snare van de 2de en 4de tel door een compressor gehaald. Vaak ook nog de open hihat erbij.

Verder is de Microtonic een onmisbare drumsynth. Hiermee geef je net dat extra aan je beats, doordat je deze sounds een pitch kunt geven die bij de key waarin je nummer staat past. Ook al is het een heel crappy klinkende tom, het breekt het cleane van de beat met enkel samples op en dat is vet. Vind ik dan.

En gebruik naast de standaard sounds ook veel percussie. Een bongo her en der of een shakertje doet wonderen.

Dus in het kort: layeren, detunen, pitchen, EQ-en compressen.

Dat is interessante informatie zeg. Hartlijk dank om het te delen. Dat heeft een hoop nieuwe ideeën:)

Back