Opnieuw beginnen, wie helpt me op weg?

Nightstorm

Ouwe rot
Dag mensen,

Na jarenlang hardcore gemaakt te hebben zonder enige kennis van muziektheorie, wil ik eens wat anders. Ik heb altijd alles gewoon op gevoel gedaan en daar kwam ik wel mee weg, maar hardcore trekt me (tijdelijk?) eigenlijk niet zo meer. Ik heb besloten om gewoon maar alles te gaan maken wat ik tof vind, dus denk aan een mix van basement jaxx, faithless, the prodigy, hiphop, soul en weetikveel wat allemaal nog meer. Echter loop ik nu wel echt keihard tegen m'n gebrek aan kennis aan. Ik wil me dus flink in muziektheorie gaan verdiepen om meer te weten te komen over waar ik mee bezig ben. Wat ik wil is bijv. melodieën die in m'n hoofd zitten in m'n studio uit kunnen werken, maar ook als ik bijv. een gitaar in een track wil ik een gitarist precies uit kan leggen wat ik wil horen. Waar ik ook tegen aanloop is als ik bijv. een gesampled gitaarloopje verknip ik moeite heb om er netjes een synthpartij overheen te leggen, dan zit ik meer noot voor noot uit te proberen wat niet vals klinkt en krijg je een gekunsteld synthesizerlijntje zonder enige echte waarde.
Kortom, ik wil nu eens echt musiceren ipv gewoon wat aanklooien. Ik besef dat ik een lange weg te gaan heb, maar dat heb ik er wel voor over want met muziek bezig zijn is toch mijn hobby nr. 1

Ik ben nu dus aan het uitzoeken waar ik moet beginnen. Keyboardles lijkt me wel wat, aangezien t me ook tof lijkt om in een bandje de toetsen te kunnen bespelen of met mijn tracks live mee te kunnen spelen, maar gehoortraining en meer kennis van compositie (akkoordenschema's ofzo) lijkt me in dit stadium meer prioriteit hebben dan vingergrepen, notenschrift etc. (waarvan ik denk dat je daar eerst tig lessen over krijgt) leren, aangezien ik componeren nu belangrijker vind en de rest volgens mij wel omheen te werken valt.

Kortom, waar moet ik beginnen, wat is de beste eerste stap in de juiste richting?

Alvast bedankt :)

Jaren geleden heb ik iets vergelijksbaars gehad.

Ik maakte ook hardcore, maar ik was het beu. Mijn smaak bleef bij housemuziek, en de minder harde (melodieuze!) stijlen van house zijn dan een makkelijke overstap. Ik heb 'als kind' jarenlang keyboardles gehad, maar toen ik hardcore ging maken was ik dat al helemaal kwijt.

Bij mij is het gewoon vanzelf gegaan. Ga op avontuur :) Probeer gewoon eens iets te maken in een stijl waar je voor open staat. Ram op dat keyboard totdat je iets leuks hebt. Je hoeft helemaal niet te kunnen spelen, gewoon toetsen aanslaan op gevoel works for me. Teken eens een melodielijntje in je sequencer. Pak een loop en hak die in stukjes. Maak een track in een andere stijl die je mooi vind na, analyseer het. Etc. etc. Gitaar rifjes zijn ook niet voor mij weggelegd, ik kan ook geen gitaar spelen. Maar een melodie eroverheen leggen kan gewoon op gevoel.

Misschien is het nemen van keyboardles inderdaad een goed idee. Je zal zeker leren op andere manieren naar muziek te kijken en luisteren, daar kan je ook een hoop inspiratie uit halen.

Mijn "tip" is om je muziekkeuze qua maken niet teveel te beperken. Soms kan je leuk resultaat halen met bv. basic jazz of blues-achtige zaken, en dan heb je iets in elkaar geflatst wat eigenlijk relatief simpel is, niet direkt in jouw straatje ligt qua echte keuze, maar muzikaal al meer om het lijf heeft dan boenk-e-boenk-e-boenk (ja sorry dat ik dat even zo stel, maar je begrijpt wel wat ik bedoel). Van daar uit doe je goeie ervaring en gevoel op voor andere stijlen muziek en ja: ik denk dat het een kwestie van ervaren en oefenen is. ;)

Veel luisteren naar andere nummers, eventueel proberen na te maken.

Ik zou <persoonlijk> niet echt heel gauw les gaan nemen, maar je kan natuurlijk wel; eens een keer zo'n lesboekje halen waar accoorden e.d. instaan en die jezelf aan gaan leren.
Accoorden kennen is af & toe wel makkelijk; dan leer je welke tonen mooi(er) bij elkaar klinken, enzo.

Noten leren lezen is eigenlijk alleen maar nodig als je dingen wil na gaan spelen vanaf papier, dus ach..

Verder gewoon veel expirimenteren.

Succes!! :okdan:

Akkoordenschema's en toonladders zijn belangrijk, de meeste bands werken daar mee. Dus als je weet hoe je een A, Cmin, E, Emin7 akkoord moeten spelen en in welke toonladder deze zitten, dan weet je alles. Noten lezen kon ik vroeger perfect, maar dat wordt in bands eigenlijk nooit gebruikt.

tv/radio/ cd's aangooien en elke dag paar uur meespelen op.... jawel een keyboard :D
weg van je studio totdat je gevoel voor melodie en improvisatie helemaal daar is.

andere tip, zoek eens wat vrienden op die bandjes hebben en regelmatig in oefenruimtes aan het 'hangen' zijn, en ga daar lekker mee jammen, mee kijken, gedachten uit wisselen.
doet wonderen :okdan:

succes iig :)

Met Keyboardles leer je meer de techniek maar minder het componeren ik denk
dat je met akkoordenleer en harmonieleer al een heel eind kan komen.
Het communiceren met andere muzikanten kun je oplossen om eerste een voorbeeld
te geven dus speel gewoon voor wat je wil.

Maar het belangrijkste is oefenen en nog eens oefenen. :geslaagd:

Origineel geplaatst door Digimod
Met Keyboardles leer je meer de techniek maar minder het componeren ik denk
dat je met akkoordenleer en harmonieleer al een heel eind kan komen.
Het communiceren met andere muzikanten kun je oplossen om eerste een voorbeeld
te geven dus speel gewoon voor wat je wil.

Maar het belangrijkste is oefenen en nog eens oefenen. :geslaagd:

Idd, met het bovenstaande argument kan ik me wel in vinden. Ik heb zelf jaren lang keyboardles gehad. Begonnen op m'n 12e (????) Op m'n Yamaha PSR200 leerde ik toendertijd nummers 'na spelen' van de 'Can Can' tot nummers van 'Vangalis'. Je leerde daar onder d.m.v. diverse nummers na te spelen, het samenspel met anderen, noten lezen, leren van akkoordenschema's, vingeroefeningen, ritme en weet ik wat allemaal nog niet meer.

Wat betreft dat laatste kun je weinig van 'leren', dat zal toch een deel uit jezelf moeten komen en een hoop oefenen. Ik kon voorheen absoluut geen maat houden. Tegenwoordig is dat wel redelijk weggetrokken. Ook vond ik keyboard les niet uitdagend genoeg meer. Steeds maar iedere week een nummertje oefenen en dan weer tijdens zo'n les weer groepsgewijs samenspelen. Je speelde alleen maar nummers na, en dat was 't. Nee, ik maakte op een gegeven moment van elke opdracht een eigen versie.

Uiteindelijk ben ik met keyboardles gestopt en verder gegaan met het produceren van muziek. Ook binnen dezelfde muziekschool. Hierin kreeg ik privéles van een docent die mij begeleidde. Ook hier ben ik na een paar jaar mee gestopt. Nu maak ik zo nu en dan muziek, maar wegens tijdgebrek en motivatie hangt het af en toe aan een zijden draadje.

Kan alleen maar beamen wat hier genoemd wordt. Gewoon een beetje de basisakkoorden leren zodat je weet welke tonen goed klinken bij elkaar en vooral veel oefenen.
Ik heb vooral leren spelen door mee te rammen met Charly Lownoise en Mental Theo. :o:
Als je eenmaal die snelle happy hardcore riedeltjes mee kunt plingelen...:D

en hoe kan ik die basisakkoorden leren? als ik op internet zoek kom ik allerlei termen tegen waarvan ik denk "eeeeuuuuhhhh" :confused: allemaal abracadabra voor mij :o:

Origineel geplaatst door MikeJarod

Probeer gewoon eens iets te maken in een stijl waar je voor open staat. Ram op dat keyboard totdat je iets leuks hebt. Je hoeft helemaal niet te kunnen spelen, gewoon toetsen aanslaan op gevoel works for me.

Misschien is het nemen van keyboardles inderdaad een goed idee. Je zal zeker leren op andere manieren naar muziek te kijken en luisteren, daar kan je ook een hoop inspiratie uit halen.

Dat zoeken tot je iets leuks hebt gevonden kan zo veel makkelijker als je de toonladders en akkoorden kent,niet moeilijk,want uiteindelijk hetgeen je zoekt op je toetsen dat leuk klinkt is te vatten meestal in een toonladder,ken je die dan is het veel gemakkelijker om iets te maken!

Origineel geplaatst door Sly Dog
Zoiets? http://www.bladmuziek-accoorden.com/
ja die was ik dus ook al tegengekomen, roept bij mij dus ook meer vragen op dan antwoorden :confused:

bijv. ik ga naar cursus akkoordenleer, intervallen...nou begrijp ik eruit dat de interval de afstand tussen 2 noten is, staat er C - DES = kleine secunde = k 2

wat betekent secunde? wat is in godesnaam k2? om over de rest van de onderwerpen nog maar te zwijgen, ik snap er echt nog geen hout van

;{

Wat harmonieleer en zo betreft: misschien heb je iets aan deze thread (en de links die daar weer in staan).

Voor de rest: harmonieleer en goed spelen kun je op twee manieren leren: veel mee bezig zijn of 'echt' leren. Veel mee bezig zijn: [harmonieleer] zelf allerlei harmonische combinaties uitproberen en er zo achter komen wat (wat jou betreft) wel en niet kan en goed klinkt en [goed spelen] veel spelen, covers, eigen dingen, improviseren; gewoon 'meters' maken! 'Echt' leren: [harmonieleer] theorieboeken en -sites lezen en [goed spelen] les nemen. Met allebei bereik je wat je wil, al zijn de resultaten en de snelheid waarmee je ze bereikt niet helemaal gelijk. Dus de vraag is: waar heb je zin in en tijd voor? :)

Gewoon doen wat er in je opkomt, de vorm komt vanzelf wel, d.m.v. veel ervaring. Een wereld gaat open. En ga nou niet gelijk weer regeltjes leren zoals harmonieleer. Het is veel leuker zelf regels te bedenken en je muziek daarop te vormen./ ZO wordt muziek echt origineel, in plaats van weer een aftreksel te zijn van wat al gedaan is. Zie muziek als een uitdagend spel, waar de uitkomst nog lang niet vastligt. (Bedankt Johan voor die tip!)

Volgens mij moet je een soortement van gepaste respectloosheid voor Harmonieleer(tm), Accoordenschema's(tm), etc. (tm) hebben. Voor iedereen zit er nl. op z'n eigen wijze wel iets nuttigs tussen, maar het is niet nodig om het allemaal (Allemaal?) te weten om je ding te kunnen doen. Andersom is veel kennis ook geen garantie dat je je ding wel kunt doen. In de praktijk is het toch een kwestie van doen, doen, bijleren, doen, nog meer doen, etc.. Het gevaar van het met teveel ontzag naar dat soort onderwerpen kijken, is dat je er al bang van wordt zonder dat je er daadwerkelijk mee bezig geweest bent en er zodoende nooit aan begint. Maar dat is net zoiets als een synthesizer niet op een mengpaneel aansluiten omdat je er tegenop ziet om te leren hoe je er geluid uit haalt.

Ter illustratie: de eerstejaars-Conservatoriumstof muziektheorie behandelt (o.a.) het gebruik van 3- en 4-klanken, hun omkeringen, functies etc. in de fameuze SATB-situatie (koor: sopraan, alt, tenor, bas). Je krijgt dan keihard geleerd dat parallele kwinten fout zijn. Hmmm, je hoort tegenwoordig behoorlijk weinig muziek zonderparallele kwinten al was het alleen maar omdat de gitarist van dienst een zelfde accoordvorm doorschuift (dan heb je dus zelfs parallele priemen, octaven, tertsen, septiemen, nonen, etc.). Kortom, regeltjes zijn er om gebroken te worden. Het is daarom wel nuttig van veel van die regeltjes weet te hebben, want dan weet je vaak sneller en beter waarom iets wel/niet werkt of hoe je iets wel kunt laten werken.

Origineel geplaatst door ikke
Wat zijn "parallele kwinten" ?

Zoekprogramma google en vul in parallele kwinten!

Origineel geplaatst door Meinte37
Volgens mij moet je een soortement van gepaste respectloosheid voor Harmonieleer(tm), Accoordenschema's(tm), etc. (tm) hebben. Voor iedereen zit er nl. op z'n eigen wijze wel iets nuttigs tussen, maar het is niet nodig om het allemaal (Allemaal?) te weten om je ding te kunnen doen.kunt doen. iets wel kunt laten werken.

Als de omgeving zegt je hebt talent,dan is de eerste aanzet gezet.Het essensiële zelfkritiek slaat eigenlijk iedereen in de wind.De aanzet om echt verder te studeren in de muziek om ergens(verder) te komen,na die eerst hit gaat meestal over in fuiven,party's,drugs.Velen falen.Slechts enkelen en met talent(en ik zeg met talent) komen er,en die zijn zeldzaam,zeer zeldzaam.En die zeldzame kennen wel degelijk iets over harmonieleer.Omdat ze weten,dat dit de enige manier is om degelijke muziek te brengen.Hardcore,techno,wie kent er daarvan iets van harmonie?Je koopt toch een instrument en produceerd toch die luide muziek.Gewoon voorgeprogrameerd,maar die kerels die je die muziek geven hebben wel wat muziek kennis.Het zijn beroepslui.Ze staan in dienst van bekende firma's,je weet wel.
Waarom hoor je altijd diezelfde grooves?Juist ja,het komt uit dat instrument,die iedereen koopt?
Let op die nieuwe ti,binnenkort hoor je dezelfde hits(klanken) weeral.Fantastisch instrument,ik breek het niet af,maar door gebrek aan muziek kennis gaan de meesten de instantsounds(grooves) gebruiken,gewoon omdat m'n niet beter weet.Ik weet nu dat die Ti die nu geweldig gaat scoren in verkoop en binnen de korste keren op de tweede handelsmarkt voor een appel en ei ten koop gaan staan.Waarom?Zoals altijd denkt iedereen de hit te scoren,en iedereen komt met dezelfde instant groove op de proppen.Voorgeprogrammeerd is gewoon uit de tijd,iedereen gebruikt het!
Even vermelden dat ik niet een specifieke firma heb aangesproken.
Dirk

Origineel geplaatst door MikeJarod

Ik maakte ook hardcore, maar ik was het beu. Mijn smaak bleef bij housemuziek, en de minder harde (melodieuze!) stijlen van house zijn dan een makkelijke overstap. I

Bij mij was het meer van hardcore naar house en nu Drum and Bass. DnB is een blijvertje, of toch misschien niet :P

Back