Ik herken het ook wel een beetje. Ik ben met house (oldskool, Rave) in aanraking gekomen op mn 12e, nu zon 9 jaar geleden (daarvoor luisterde ik naar bandjes van van Bruce Springsteen, Paul Young, Queen etc en noem nog eens een paar typische 80s groepen) en eerlijk gezegd is house/muziek draaien sindsdien mn leven een beetje gaan beheersen. Na een jaar of 4 was ik die Hardcore behoorlijk beu en ben toen vanalles en nog wat gaan draaien. Italo, Rap, soul, classics, Techno, Dnb, Breaks etc. Eerlijk gezegd kon ik mn draai niet echt vinden en begon het vinyl kopen een beetje uit de hand te lopen financieel gezien. Nu had mn zus vroeger Keyboard gespeeld en dat keyboard (PSR-300 gloof ik) hadden we nog op zolder staan. Hiermeer ben ik dan maar eens mee gaan expirimenteren met de gedachte dat door mn interesse in zoveel verschillende muziekstijlen het wel geen probleem moest zijn zelf een track te "componeren"...
Toen kwam de klap...het was helemaal niet zo gemakkelijk als ik dacht, want als die jaren plaatjes draaien op jonge leeftijd had me niet meer "geleerd" dan wat luisteren naar ritmes en die aanmekaar breien zonder te luisteren naar samenhang en overgangen in muziekstukken. Ik wist van geen toeters noch blazen iets af... om over tallent nog maar te zwijgen.
Toch ben ik gewoon doorgegaan waar andere mensen om me heen zijn afgehaakt. Ik ben 2 jaar geleden op keyboardles gegaan (had liever drumstel bespeeld, maar dit is wegens ruimte gebrek niet te realiseren...voorlopig

) en krijg sinds dit jaar nog een extra les waarin wat kleine aspecten van algemene muziekleer worden behandeld. Toch krijg ik nog steeds niets fatsoenlijks uit mn monitoren, meestal lijken er teveel dingen in te zitten van bestaande tracks of (en dit kom zeer vaak voor) trekt het werkelijk op niks! Nu ben ik er ook weer niet extreem veel mee bezig, dr zijn ook nog ander dingen in het leven en dr zijn nog maar weinig mensen waaraan ik iets heb durven laten horen, dus zeker weten of iets goed klinkt weet ik ook niet zeker, maar dat terzijde.
Het is vaak zeker weten wat je wilt maken en je moet erzelf van overtuigd zijn dat het goed klinkt wat jezelf maakt. Een kwestie van doen, maar ook wel een beetje eigenzinnig en creatief zijn van jezelf en je gevoel voor muziek uiteraard. Hierbij moet ik wel zeggen dat enige kennis van hoe muziekstukken zijn opgebouwd en hoe en waar bv. effecten zoals Vibrato, Tremolo en meer harmonisch klinkende intervallen etc. traditioneel werden gebruikt wel zeer handig kunnen zijn bij het componeren van (house) tracks, want muziekstukken waarin deze traditionele bouwstenen zijn verwerkt lopen toch nog altijd een stukje beter dan een geimproviseerde synthlead met baslijnt ondersteund door een beat, snare en hihat (wat wel weer vaak die hoogtepunt-dansvloer-tracks kunnen zijn)
Lessen nemen op bv. een keyboard zijn nooit verkeerd, je steekt er toch weer iets van op, wat misschien net genoeg kan zijn om die melodie die je in je hoofd hebt lekker(der) te laten klinken. Hierbij zeg ik er wel bij dat je wel tegen ontzettend domme muziekstukjes moet kunnen, want die zul je nog geruime tijd moeten oefenen