Opnieuw beginnen, wie helpt me op weg?

"Algemene Muziekleer" van Sem Dresden is een geweldig goed boek, maar vrij moeilijk te verkrijgen omdat het al erg lang niet meer gedrukt wordt.
Theo Willemze heeft een soortgelijk boek geschreven met dezelfde titel wat ook aan te raden is! Deze laatste heeft volgens mij ook een introductie versie geschreven met daarin de basics om de echte mannen versie te bevatten.

Ook zou ik niet met Hardcore beginnen, maar daar kun je nu vrij weinig aan doen!
:biertje:

Ik herken het ook wel een beetje. Ik ben met house (oldskool, Rave) in aanraking gekomen op mn 12e, nu zon 9 jaar geleden (daarvoor luisterde ik naar bandjes van van Bruce Springsteen, Paul Young, Queen etc en noem nog eens een paar typische 80s groepen) en eerlijk gezegd is house/muziek draaien sindsdien mn leven een beetje gaan beheersen. Na een jaar of 4 was ik die Hardcore behoorlijk beu en ben toen vanalles en nog wat gaan draaien. Italo, Rap, soul, classics, Techno, Dnb, Breaks etc. Eerlijk gezegd kon ik mn draai niet echt vinden en begon het vinyl kopen een beetje uit de hand te lopen financieel gezien. Nu had mn zus vroeger Keyboard gespeeld en dat keyboard (PSR-300 gloof ik) hadden we nog op zolder staan. Hiermeer ben ik dan maar eens mee gaan expirimenteren met de gedachte dat door mn interesse in zoveel verschillende muziekstijlen het wel geen probleem moest zijn zelf een track te "componeren"...

Toen kwam de klap...het was helemaal niet zo gemakkelijk als ik dacht, want als die jaren plaatjes draaien op jonge leeftijd had me niet meer "geleerd" dan wat luisteren naar ritmes en die aanmekaar breien zonder te luisteren naar samenhang en overgangen in muziekstukken. Ik wist van geen toeters noch blazen iets af... om over tallent nog maar te zwijgen.

Toch ben ik gewoon doorgegaan waar andere mensen om me heen zijn afgehaakt. Ik ben 2 jaar geleden op keyboardles gegaan (had liever drumstel bespeeld, maar dit is wegens ruimte gebrek niet te realiseren...voorlopig;)) en krijg sinds dit jaar nog een extra les waarin wat kleine aspecten van algemene muziekleer worden behandeld. Toch krijg ik nog steeds niets fatsoenlijks uit mn monitoren, meestal lijken er teveel dingen in te zitten van bestaande tracks of (en dit kom zeer vaak voor) trekt het werkelijk op niks! Nu ben ik er ook weer niet extreem veel mee bezig, dr zijn ook nog ander dingen in het leven en dr zijn nog maar weinig mensen waaraan ik iets heb durven laten horen, dus zeker weten of iets goed klinkt weet ik ook niet zeker, maar dat terzijde.

Het is vaak zeker weten wat je wilt maken en je moet erzelf van overtuigd zijn dat het goed klinkt wat jezelf maakt. Een kwestie van doen, maar ook wel een beetje eigenzinnig en creatief zijn van jezelf en je gevoel voor muziek uiteraard. Hierbij moet ik wel zeggen dat enige kennis van hoe muziekstukken zijn opgebouwd en hoe en waar bv. effecten zoals Vibrato, Tremolo en meer harmonisch klinkende intervallen etc. traditioneel werden gebruikt wel zeer handig kunnen zijn bij het componeren van (house) tracks, want muziekstukken waarin deze traditionele bouwstenen zijn verwerkt lopen toch nog altijd een stukje beter dan een geimproviseerde synthlead met baslijnt ondersteund door een beat, snare en hihat (wat wel weer vaak die hoogtepunt-dansvloer-tracks kunnen zijn)

Lessen nemen op bv. een keyboard zijn nooit verkeerd, je steekt er toch weer iets van op, wat misschien net genoeg kan zijn om die melodie die je in je hoofd hebt lekker(der) te laten klinken. Hierbij zeg ik er wel bij dat je wel tegen ontzettend domme muziekstukjes moet kunnen, want die zul je nog geruime tijd moeten oefenen;)

Origineel geplaatst door sinew1958
Als de omgeving zegt je hebt talent,dan is de eerste aanzet gezet.Het essensiële zelfkritiek slaat eigenlijk iedereen in de wind.De aanzet om echt verder te studeren in de muziek om ergens(verder) te komen,na die eerst hit gaat meestal over in fuiven,party's,drugs.Velen falen.Slechts enkelen en met talent(en ik zeg met talent) komen er,en die zijn zeldzaam,zeer zeldzaam.En die zeldzame kennen wel degelijk iets over harmonieleer.Omdat ze weten,dat dit de enige manier is om degelijke muziek te brengen.Hardcore,techno,wie kent er daarvan iets van harmonie?Je koopt toch een instrument en produceerd toch die luide muziek.Gewoon voorgeprogrameerd,maar die kerels die je die muziek geven hebben wel wat muziek kennis.Het zijn beroepslui.Ze staan in dienst van bekende firma's,je weet wel.
Waarom hoor je altijd diezelfde grooves?Juist ja,het komt uit dat instrument,die iedereen koopt?
Let op die nieuwe ti,binnenkort hoor je dezelfde hits(klanken) weeral.Fantastisch instrument,ik breek het niet af,maar door gebrek aan muziek kennis gaan de meesten de instantsounds(grooves) gebruiken,gewoon omdat m'n niet beter weet.Ik weet nu dat die Ti die nu geweldig gaat scoren in verkoop en binnen de korste keren op de tweede handelsmarkt voor een appel en ei ten koop gaan staan.Waarom?Zoals altijd denkt iedereen de hit te scoren,en iedereen komt met dezelfde instant groove op de proppen.Voorgeprogrammeerd is gewoon uit de tijd,iedereen gebruikt het!
Even vermelden dat ik niet een specifieke firma heb aangesproken.
Dirk

ben het met je eens dat er maar weinig mensen zijn met *echt* muzikaal talent PLUS doorzettingvermogen ... en komen bijna altijd wel goed terecht ............ voor de rest van ons die wel weet of iets goed klinkt of vals (dat is volgens mij wel een vereiste): gewoon lekker aanklooien..ik ken genoeg top-house-producers (bv kerri chandler, dennis ferrer) die hele vette melodieuze dingen doen, met veel jazzy invloeden, en die bij mijn weten toch echt niet een formele opleiding hebben gehad..... nou is het in de zwarte Amerikaanse samenleving misschien wat anders dan in Nederland, maar volgens mij leer je toch een heleboel van gewoon achter dat keyboard gaan zitten en meespelen met wat je hoort....dingen uitproberen....goed opletten als je eens met een ervaren muzikant samen kunt werken....ik ken ook genoeg conservatorium-mensen die 10 instrumenten perfect kunnen bespelen, en de grootste ongeinspireerde prut uitkotsen....dus uiteindelijk gaat het volgens mij voor een groot deel om je gevoel, instinct en inspiratie....

succes!

> en hoe kan ik die basisakkoorden leren? als ik op internet zoek kom ik allerlei termen tegen
> waarvan ik denk "eeeeuuuuhhhh"

Ik doe ook alles met akkoorden. Wat je moet weten is dat een basis-akkoord de eerste, derde, en vijfde noot van een toonladder is. In het geval van de c is de toonladder:

C,D,E,F,G,A,B,C (van c naar de c een octaaf hoger dus). Het c-akkoord wordt dan: C-E-G, sla ze alledrie tegelijk aan et voila.

Als je weet hoe de toonladder van een toonsoort klinkt kun je zo dus de basisakkoorden herleiden. En uiteraard zijn hier weer allerlei variaties op. Een standaard akkoord is majeur (in het geval van C dus C-E-G), in het geval van mineur wordt de derde noot een half verlaagd, dan wordt het dus C-Es-G. ZO kun je ook spelen met zevenden, bijvoorbeeld G7 is G-akkoord met de zevende toon uit de toonladder erbij, etc.

Wat ik vaak op de piano doe is eerst het baslijntje meespelen, dan heb je de basisnoten van de toonladder en laten de akkoorden zich vaak eenvoudig herleiden.

Hopelijk heb je er wat aan.

ps,

En aan secundes en kwintvallen enzo zou ik me de eerste tijd niet wagen, leuk om te weten, maar niet noodzakelijk om muziek te maken. En daar draait het uiteindelijk toch om.

Om meer te leren over muziek en tevens door een verschuiving/uitbreiding van mijn muzikale interesse, ben ik basgitaar gaan spelen. Basgitaar heeft (voor mij) alles met groove te maken, net als acid/house/techno/etc. Dus bas was voor mij een logische keuze. Ik speel nu ook in een blues/rock band (Julian Sas anyone!).

Ook al speelt de bas vaak maar 1 noot tegelijk, krijg je te maken met akkoorden/toonladders en akkoordprogressie's.

Als je de akkoorden en toonladders kent, dan weet je met welke noten, je een leuke lijn kunt spelen zonder vals te spelen. De meest gebruikte toonladders zijn de (ik ken ze alleen in het engels) major scale, minor scale, blues scale. Gitaristen (en ik ook dus) maken vaak gebruik van de pentatonic scales, dan gebruik je nog maar 5 noten in een octaaf. En wordt het allemaal toch een stuk eenvoudiger! (Tegenwoordig begrijp ik waar die zwarte toetsen op mijn Juno 1 voor zijn!)

Dan is er voor de akkoordprogressies nog zoiets als de Circle of Fifths. Deze moet ikzelf ook nog beter leren. Maar a.h.v. deze methode, kun je makkelijker bepalen welke progressies lekker klinken en/of welke ze gebruikt hebben.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Gekko.

Origineel geplaatst door Nightstorm
en hoe kan ik die basisakkoorden leren? als ik op internet zoek kom ik allerlei termen tegen waarvan ik denk "eeeeuuuuhhhh" :confused: allemaal abracadabra voor mij :o:
is dit wat je bedoelt
ik heb er nog meer als je die wil zet ik ze er even op deze zijn naar mijn mening zonder © want dat staat er niet op

Attachments

• akkoorden.jpg
    akkoorden.jpg
    77,6 KB · Bekeken: 98
Ik heb vandaag het tipboek: muziek op papier - basistheorie aangeschaft, ik denk dat ik daar voorlopig wel even zoet mee ben en ik ben benieuwd hoe ver ik ga komen :) ik hoop dat ik wat meer inzicht krijg in de structuur van melodieën en het me zal inspireren, het zal vast wel van pas komen op de één of andere manier :)

en voor iedereen die geinteresseerd is in dat boekje:

Tipboek Muziek op papier: muziek leren lezen in een notendop. Geen droge theorie, maar makkelijk leesbare tekst met talloze voorbeelden die je ook kan spelen als je nu nog geen noot kan lezen. Ook een ideaal boekje voor iedereen die al muziek leest, maar nog wel eens wat na wil zoeken. En voor iedereen die het systeem achter die noten wil snappen. Voor klassieke violisten en voor rockers, voor jazzblazers, fanfaredrummers en koorzangers. Voor iedereen dus, eigenlijk, en over bijna alles: van alla breves en afterbeats, kruisen, kwarten en kwintolen, punten, plops en pitch bends, scoops, sforzando's en sleutels, tot triolen, tremolo's en transponeren. En nog veel meer. En allemaal even makkelijk.

Vooral het systeem erachter interesseer ik me dus voor

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERS...w28bcJVQ=?BOL_OWNER_ID=666806602&Section=BOOK

Back