XV2020 of XP-30 voor orchestral sounds?

Gertje

Stamgast
Heus, weer een "welke synth"-thread, zij het wat specifieker deze keer.

Ik wil voor livegebruik de beschikking hebben over realistische orchestral sounds (beter dan in mijn Yamaha S30 en Roland RS-9). Denk aan gevarieerde strings en woodwinds/brass/enzovoort. Ook zou ik er graag de vintage synth-geluiden van Roland instoppen via een expansieboard.

Nu kan ik verschillende kanten op:
* een XP-30 kopen (met SR-JV orchestral board al aan boord) en er het SR-JV-vintage board bijkopen en instoppen
* een XV-2020 kopen (of een andere SRX-host met minstens 2 SRX-slots) en daar twee SRX-boards instoppen (de SRX-vintage keys heb ik al, ik kan dan de SRX-complete orchestra bijkopen)

Of misschien toch een Motif of Motif Rack kopen, maar dan heb ik niet die mooie Prophets etc die Roland op zijn kaarten heeft staan.

Wie heeft goeie tips? Hoe groot zijn de kwaliteitsverschillen tussen de SR-JV en SRX orchestral sounds? De prijs maakt nog even niet veel uit.

Heb je al eens gekeken naar een PLG-150 VL board voor in je S30? Ik weet zelf niet hoe die klinkt hoor, maar als ik de specs zie komt het wel aardig in de buurt van wat je zoekt.

Re: XV2020 of XP-30 voor orchestral sounds?

Origineel geplaatst door Gertje
* een andere SRX-host met minstens 2 SRX-slots) en daar twee SRX-boards instoppen (de SRX-vintage keys heb ik al, ik kan dan de SRX-complete orchestra bijkopen)

^ dat doen. Alle SRX boards hebben de geluiden van voorgaande JV-boards erop staan - SRX Orchestral heeft JV Orch 1 en Orch 2 als ik het goed heb. Maar doe jezelf een plezier en ga dan voor een 5050 ipv een 2020, want die zijn niet te editen van het frontpaneel, en zo groot is het prijsverschil ook niet.

Of misschien toch een Motif of Motif Rack kopen, maar dan heb ik niet die mooie Prophets etc die Roland op zijn kaarten heeft staan.

Dan pak een ES, daar zijn de filters beter van...

Wie heeft goeie tips? Hoe groot zijn de kwaliteitsverschillen tussen de SR-JV en SRX orchestral sounds? De prijs maakt nog even niet veel uit.

De host zelf moet je ook naar kijken - de kwaliteit van de outputs op de 5050 is beter dan die op de 30. Ik heb zelf een XP-30 met keys of the 60's/70's en de Vintage Synth expansion - lekker, maar inwisselbaar wat dat betreft. Nou heeft de '30 als voordeel dat het best een lekker masterkeyboard is, maar da's dan ook alles.

Dank voor de reacties tot dusver!

Origineel geplaatst door mc_kwok
Heb je al eens gekeken naar een PLG-150 VL board voor in je S30? Ik weet zelf niet hoe die klinkt hoor, maar als ik de specs zie komt het wel aardig in de buurt van wat je zoekt.

Dat is een monofoon bord, en ik wil ook iets polyfoons kunnen doen. Dus dat is voor mij geen optie

Wat betreft het issue XV2020 versus XV5050 (Yoozer): tsja, lastig.

Voordelen XV5050:
* meer outputs (maar daar doe ik live niets mee)
* COSM-effecten
* meet insert effecten dan XV2020
* beter editable

Voordelen XV2020:
* erg gemakkelijk mee te nemen (ook in een rugzakje ofzo, voor als je niet teveel mee wilt of kunt nemen)
* goedkoper dan XV5050

Dat vind ik dus nog wel een lastige keuze. Maar ik begrijp tot dusver, dat de nieuwere XV+SRX-variant niet alleen meer, maar ook betere orchestrale geluiden (stereo samples) geeft dan de XP+SR-JV-variant.

Meer informatie blijft uiteraard welkom!

SRX-06 "Complete Orchestra Exp. Board" bevat
- SR-JV80-02 Orchestral
- SR-JV80-16 Orchestral II
- SR-JV80-13 Vocal
- subset van SR-JV80-07 SuperSoundSet

64 Mb in totaal aan wave rom. Als je hem met de XV-2020 of XV-5050 gebruikt istie 64-stemmig, met de Fantom-XR, XV-3080 en XV-5080 128-stemmig. De Kurzweil PC2R is overigens 64-stemmig, als je deze uitbreidt met 2 ROMs kom je op 48 Mb aan wave rom maximaal. Je kunt ook nog een voice expansion kopen die hem 128-stemmig maakt.

Persoonlijk vind ik de Kurzweil wat prijzig, de basis ligt maar 150 EUR onder een Fantom-XR die meer opties heeft. De SRX-06 is qua waves en patches echt de moeite waard, de Kurzweil heb ik nog niet gehoord.

Neig naar een XV2020 + SRX-orchestral. De XV-2020 dan voornamelijk vanwege de omvang (past overal in en neem je overal mee naartoe). Ik vind 19"-racks ergens wel een gedoe, vond de JV1010 ook al ideaal vanwege de omvang.

Vraagje over de XV2020: kun je daarin user performances opslaan, waarin je bijvoorbeeld 2 of meer patches als split of layer instelt (of algemener: als zones) en dan met een geschikt masterkeyboard aanstuurt? Ik weet dat je user performances kunt opslaan, maar hetzelfde kunstje lukte me niet met de JV1010 (onmogelijke manual...) en de XV2020-manual is er ook niet extreem duidelijk over. Maar iets in me zegt, dat het moet kunnen. Ik bedoel: het ding is immers multitimbraal, dus via twee MIDI-kanalen en met de XV-2020 in performance mode...

Kan iemand hier iets over zeggen?

Back