Welke modular moet ik kiezen?

Sjah nu nog niet maar dat is nog maar de vraag in de toekomst. uit ervaring weet ik dat ik beter in een keer iets universeels kan aanschaffen dan later er nog een keer de knip voor open te trekken.
Beter is meerdere kleine PSUs dan een hele grote. Bovendien is het beter de digitale modulen op een apparte PSU te doen. Twee is beter dan een. :okdan:

Ooh okay dan sjah kan me voor stellen dat als je een groter nodig is en zelfs een koeling moet hebben wat dan ook weer herrie gaat maken?
Maargoed meerdere kleinen zijn aanbevolen maar wat is dan een optie ik had op de site van Dotcom wel 1tje gezien met een paar aansluitingen en een gewone adapter er aan is dat wat dan ?

deze : http://m.matrixsynth.com/2011/08/cgs49-twin-cmos-multimode-filter.html

Ik ga hem binnenkort ook maken, frontje heb ik bij BigBlueWave laten maken.

twin-cmos-filter.jpg

De sherman rack2 is ook stereo te maken door de link in&outputs, is welliswaar niet modulair qua afmetingen (in de zin van makkelijk in een modulaire synth in te bouwen, want daar zal die wel te groot voor zijn) maar afgaande op de manual kun je gewoon je analoge signaal er doorheen knallen.. en kost je trouwens ook wel 2x zo'n 400 euro.. maar dan heb je wel echt een heeeeele vette stereo filter met extra LFO, ADSR en AR modulatie uitgangen om andere zooi mee te moduleren :)

Even iets anders... Wat ik me de laatste tijd afvraag, is of er een soort van "eq" voor CV-signalen bestaat. Hiermee zou te bewerkstelligen zijn dat als je bepaalde frequentiegebieden van het CV-signaal versterkt of verzwakt, de amplitude, en dus ook de modulatiediepte in dit gebied respectievelijk groter en kleiner wordt. Volgens mij zijn hier best leuke dingen mee te doen, zeker als je deze "eq" zelf ook weer met CV kan aansturen.

Duseeeh... Kent iemand iets dat hier op lijkt, of roep ik nu iets geks en is bovenstaande bij elke moduleboer in 10 varianten verkrijgbaar? :bekdicht:

Bedankt Demian. Is dit de enige modulaire stereo-optie? Hoeft niet perse analoog te zijn.
btw Ik zie geen link-switch o.i.d.

Het is modulaire synthese jongens...vereist een beetje creatief denken en patchen.......
Stereo filter kan je zelf inelkaar patchen, schijnt de bedoeling te zijn:)
Welke barrieres zie je?

Even iets anders... Wat ik me de laatste tijd afvraag, is of er een soort van "eq" voor CV-signalen bestaat. Hiermee zou te bewerkstelligen zijn dat als je bepaalde frequentiegebieden van het CV-signaal versterkt of verzwakt, de amplitude, en dus ook de modulatiediepte in dit gebied respectievelijk groter en kleiner wordt. Volgens mij zijn hier best leuke dingen mee te doen, zeker als je deze "eq" zelf ook weer met CV kan aansturen.

Duseeeh... Kent iemand iets dat hier op lijkt, of roep ik nu iets geks en is bovenstaande bij elke moduleboer in 10 varianten verkrijgbaar? :bekdicht:

Je bedoelt een attenuator of een CV mixer...
CV's heeft geen frequentie gebieden, is stroom van 0 naar bijv 10 volt bij doepfer spullen.

Thanks voor je reactie! :okdan:

Je bedoelt een attenuator of een CV mixer...
CV's heeft geen frequentie gebieden, is stroom van 0 naar bijv 10 volt bij doepfer spullen.

Spanning 8o)

Anyway, waar ik op doel is, eeeeh hoe zal ik het uitleggen...

Ok, Ik neem een oscillator met een simpele sinus, gooi hem door een eq, versterk het gebied rond 1K. Vervolgens gaat de audio out naar de VCF F van een tweede oscillator. Als osc1 nu op 1K zit, stuurt hij bijvoorbeeld max 5V uit door de versterking van de eq, maar als osc1 bijvoorbeeld op 10K zit, maar 2.5 V want dit gebied wordt niet versterkt door de eq.
Dus de frequentie van osc1 is de modulatiesnelheid van osc2, de ampliude van osc1 de diepte van de pitchmodulatie van osc2.
Zoiets zoek ik dus eigenlijk voor CV-signalen, want ik denk dat mijn mixer geen 5V-signalen trekt.

Ik denk dat je de concepten van voltage control nog niet helemaal doorhebt.
Een control voltage bestaat slechts uit een enkelvoudige spanning, daar kan je niet selectief in versterken of verzwakken. Frequenties in een audiosignaal zijn hoogstens afkomstig uit een oscillator (of een andere audio generator) die wordt aangestuurd door middel van een control voltage. Een 'eq' zal je nooit kunnen gebruiken op een control voltage, omdat een stuurspanning te laag in frequentie is / gelijkstroom is en daardoor wordt afgefilterd door elke eq die je kan verzinnen (AC-coupling ipv DC-coupling).
Op zich is er wel iets dat in de buurt komt, en dat is CV processing, zeg maar de verzamelnaam voor inversie (omdraaien polariteit van een control voltage), attenuatie (verzwakken van een control voltage), amplificatie (versterken van een control voltage) en offset (verschuiven van een control voltage ten opzichte van de 0-lijn) zou je in staat moeten zijn om alles te kunnen doen. Met een beetje fantasie kan je verder denken aan 'slew' (vertragen van spanningswisselingen) en het mixen van control voltages.

Een 'vintage' voorbeeld van een goed gemaakte CV processor kom je tegen in de ARP 2600.
Een moderne versie is bijv. de Synovatron CV Tools - http://synovatron.blogspot.com/p/synovatron-modules.html

Front-panel.jpg

Ik denk dat je de concepten van voltage control nog niet helemaal doorhebt.
Haha dat zie je goed, ben nog best wel een n00b :stupid

Anyway, thanks voor je toelichting! :halleluja Ben weer een stukje wijzer geworden. Snap het nog niet volledig maar ik ga mij er eens verdiepen in de termen die bij mij nog geen belletje doen rinkelen.

hoho, w8 ff, in synthedit gooi ik heel vaak de audio input ook nog voor een klein gedeelte naar de cutoff (wat dus een cv input is). Als je hierover dan een EQ gooit zal die filter dus anders reageren wanneer je het originele audio-in signaal naar de CV stuurt. Dus op zich maakt het nog wel sense wat hij zegt, behalve natuurlijk als hij het echt over CV contoller signalen heeft... of hij moet ergens een EQ weten te vinden/maken die afgesteld is op LFO-frequenties en er een complexe LFO doorheen gooien. Maar vraag me af of er ooit zoiets gebouwd is XD Het dichtstbij wat ik mij dan kan bedenken is een LP-filter met een hele lage frequentie om glides mee te maken vanuit een random pattern generator..

Het is modulaire synthese jongens...vereist een beetje creatief denken en patchen.......
Stereo filter kan je zelf inelkaar patchen, schijnt de bedoeling te zijn:)
Welke barrieres zie je?

Nou, dat was dus min of meer mijn vraag; stel dat twee identieke filters koopt, zijn deze dan zo te patchen/linken dat je een true stereo filter hebt, met één control voor de cut-off etc.

In iedere geval bedankt tot dusver.

Sherman-sound doet mij niet zoveel.

Als je één control over de cutoff wilt kan je hetvolgende doen.

CV bron die maximaal uitstuurt (meestal 10 volt), patchen naar:
CV mixer of attenuator, uitgang sturen naar:
Multiple, 1 uitgang sturen naar CV in cutoff filter 1, een andere uitgang sturen naar CV in cutoff filter 2.

Als je nu de CV mixer of attenuator opendraait stuur je dezelfde stroom naar beide inputs.
Leuke aan een mixer is dat je er ook nog extra CV-sequences erbij kan doen.

grtzz

Brz..ik snap er geen hout van. Maar ik heb dan ook nog geen modulair spul.

Ben wel blij dat het iig mogelijk is. Nu snap ik alleen niet meer waarom mensen nog beginnen aan mutuators en andere dure high end 19" filters.

Je koopt wat je koopt omdat je het goed vind klinken...
Een mooie modulair met genoeg modules om te patchen wat je wilt is ook duur.

Wat je doet met mijn voorbeeld is stuurspanning voor je cutoff controller's maken welke je met de hand kan aansturen.

Dus 1 stuurspanning gaat naar een attenuator welke dan bij wijze de cutoff knop op je filters vervangt. Want de uitgang van je attenuator gaat naar de input van je cutoff op beide filters. Hierdoor doen beide cutoff's hetzelfde.

Buchla eurorack DIY project

Buchla eurorack DIY project

Yo SF'ers,
What's good?!
Misschien niet in de juiste thread, maar als we het toch over modulair hebben... wou ik mijn zelfbouw Buchla eurorack project graag ff delen met jullie. Ik ben er al een tijdje mee bezig, maar dit is alvast een preview. Hope u all like it!

Peace,

Lorenzo

Attachments

• 383974_2710726368551_1268637635_3125180_448095424_n.jpg
    383974_2710726368551_1268637635_3125180_448095424_n.jpg
    38 KB · Bekeken: 101
Back