Welke modular moet ik kiezen?

MOTM Morphing Terrarium

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Een enorm gave module, een van me favs zelfs

Ik heb hem alleen in een custom 5U variant

5408072576_be77b65b36_z.jpg

hey mensen, ik zit de laatste tijd een beetje in dubio.
Een vriend van mij gaat samen met mij een DIY modular drumbak voor mij in elkaar zetten in een flightcase.
Nu zit ik alleen erg te twijfelen of ik dan voor complete DIY schema's van drum modules ga (basskick, snare, hihat modules) of dat ik, gezien mijn synthedit-gefreak achtergrond, misschien niet toch liever voor aparte oscillatoren, vca's en envelopes ga..

Punt is dat ik veel van de complete DIY kick modules die ik heb gehoord, nogal lafjes vind klinken (zacht klikje of wat noise met een net iets te lauwe (te lineair, niet exponentieel genoeg) envelope op de pitch als 'punch' en daarna een simpele staart waar niets in gebeurd) en dat de modulatie mogelijkheden erg beperkt zijn. Snares zijn vaak erg iel en de hihats zijn vaak meer een simpele noise met triangletje dan een cymbaal geluid.

Daarom zat ik te denken dat ik misschien niet gewoon beter een rij oscillatoren kan gebruiken, gevolgd met een stel filters en envelopes die capable zijn tot zeer snelle slopes die gecombineerd worden met VCA's met een meer dan exponentiele curve.

Zijn deze DIY VCA's er? Zo van 4x exponentieel ofzo, of zijn er DIY envelopes die dergelijke slopes kunnen genereren met behoud van maximum piek waarde?). Het mooiste zou zijn als er een is waar je de slope in kunt stellen...
En van welke DIY filters en oscillatoren zou de tracking snel genoeg zijn om een dergelijk snelle envelope te volgen?

Qua drum-opbouw heb ik al flink wat ideeen uitgewerkt met synthedit waar ik een goed klinkend brongeluid mee kan creeeren. Maar bij de envelopes maak je natuurlijk gebruik van berekeningen die nagenoeg nooit fout gaan. Een envelope die van 0 tot 1v gaat kun je zo vaak met zichzelf vermenigvuldigen als je maar wilt. Die zal bij elke piek gewoon weer precies naar de 1v gaan en zal zo elke keer z'n ding doen. Dit zelfde geintje werkt natuurlijk niet met analoog, want zodra die envelope een keertje de 1v niet bereikt of erover heen gaat (wat nagenoeg de standaard zal zijn), zal die meteen onhoorbaar of extreem hoorbaar zijn vanwege de scherpe curve.

Dus met andere woorden, de keuze of ik voor complete schema's ga voor de drumgeluiden of alles opbreek in elementen, hangt een beetje af van de availability van een DIY envelope/VCA met mogelijkheid tot extreme curve..

sikmans

Ik zou idd gewoon wat Osc's, Filters, VCA's en Envelops/LFO's nemen en zo drum sounds maken. Ik heb weinig ervaring met DIY drum modules en eigenlijk ook weinig met drummodules van bv TipTop Audio maar wat mij altijd opvalt is dat de parameters geen CV input hebben van deze modules. Voor mij is het dan totaal niet interessant. Je wilt toch je geluid kunnen moduleren?! Althans ik wel :D

Als ik dat niet wil gebruik ik mijn originele 909 en 808 wel. Kun je ook triggeren via een modular system.

Sowieso zijn je mogelijkheden met een puur modular systeem vele malen groter dan als je specifiek drummodules neemt. Ik zelf gebruik de Quadra van intellijel voor de envelops. Die zijn echt super snel en je kunt ze loopen. Ik gebruik ze echt voor alles.

Ik zou wel wat diverse osc's gebruiken zodat je een breed palet aan geluiden kunt maken. Denk aan MakeNoise DPO, Mutable-instruments Braids, Intellijel Dixie II.

nou, ik heb hier een hele mooie intellijel rubicon liggen die erg vet kan klinken en meerdere noise outputs (turing machine en noisering van wiard, waarbij de clocked outputs goed gebruikt kunnen worden voor het 'deinende geluid' van cymbal geluiden: noise output op hoge snelheid S&H met behulp van de pseudo-random outputs van de noisering)

in ieder geval gaat het vooral om die envelope zodat ik geen 'whooooom' kicks and 'ssschhhsssss' snares krijg, maar Keng en Dtsshh (waarbij ik met de hoofdletter bedoel dat het een sterke, volle pulse aanslag heeft met een snelle attack en decay).

Ik vond de wiard envelator ook wel lekker snel, werkt goed als filter-envelope voor een kick. Maar die brandde op een gegeven moment ineens door zonder dat er een verkeerde verbinding was gemaakt :(

Dus mocht er iemand weten of er vergelijkbare DIY schematics te vinden zijn voor de routings en onderdelen die voor de quadra of envelator zijn gebruikt om de korte attack/decay tijd te krijgen, zou dat erg chill zijn.
Daarnaast vraag ik me nog steeds af of er modules zijn die een dubbele of nog hogere exponentiele curve kunnen creeeren?

Hoi,

Ik heb een korg ms20 mini en wil graag uitbreiden op deze synth. Ik ben van plan om een 19inch eurorack te gaan bouwen ik had al een paar modules in mijn hoofd: The Harvestman English Tear, Pitsburgh Sequencer en een pistburgh synthblock.

Nu vraag ik mij af of er nog meer modules die waardevol zijn als uitbreiding op mijn ms-20?

Hangt er vanaf wat je wilt. Je zou aan wat clock achtige dingen kunnen denken, de Pittsburg sequencer is alleen een CV sequencer. Bijvoorbeeld 4ms RCD of QCD. Weet je al waar je je clock vandaan gaat halen? Uit een LFO of uit je computer? Of uit een drummachine zoals een 808 oid?

Hoi,

Ik heb een korg ms20 mini en wil graag uitbreiden op deze synth. Ik ben van plan om een 19inch eurorack te gaan bouwen ik had al een paar modules in mijn hoofd: The Harvestman English Tear, Pitsburgh Sequencer en een pistburgh synthblock.

Nu vraag ik mij af of er nog meer modules die waardevol zijn als uitbreiding op mijn ms-20?
Ja: vanalles wat de MS zelf niet heeft: wavefolders/wavemults, BBD delays, de plaguebearer, saw aninmators etc etc...

De Pittsburg synthblock vond ik trouwens een grote teleurstelling. Te zachte outputs, crappy curves van de draaiknoppen en te cheap gebouwd.

Hangt er vanaf wat je wilt. Je zou aan wat clock achtige dingen kunnen denken, de Pittsburg sequencer is alleen een CV sequencer. Bijvoorbeeld 4ms RCD of QCD. Weet je al waar je je clock vandaan gaat halen? Uit een LFO of uit je computer? Of uit een drummachine zoals een 808 oid?
Ik heb die pitsburg sequencer nog even bekenen maar het is toch niet wat ik zoek. Ik zoek meer iets richting de roland system 100m 182 sequencer.

De Pittsburg synthblock vond ik trouwens een grote teleurstelling. Te zachte outputs, crappy curves van de draaiknoppen en te cheap gebouwd.
Oke wat zou jij dan aanraden in plaats van de synthblock. Ik vond wel mooi dat je meteen een oscilator, filter, ADSR hebt.

Intellijel Metropolis is erg leuk qua sequencer.
Alternatief voor synthblock zou Intellijel Atlantis kunnen zijn. Maar losse modules is sowieso leuker.

ik zou ook zeggen losse modules.
voor de envelopes zijn er diverse goeie DIY oplossingen. Ik ben nu de Buchla/Toppobrillo Dual function generator aan het bouwen.
Je kan ook voor de Quad slope gaan, bij de Thonk webshop zijn panel + pcb's te koop voor beide deze oplossingen.

DIY VCA'a zijn er ook. maar je zou ook een quad vca kunnen kopen. ik heb een doepfer a-132-4.. die is wel relaxt. lekker klein

Ik stuur de percussie aan met een combinatie van clock dividers / multipliers (SCM + RCD + expanders) en logic modules. erg leuk.

Voor DIY drum oscillators:
Ik heb de Liquid Hihat (hihat oscillator) , Jupiter Storm (noise / weirdness) en de Vcnoiz, van Hexinverter.
Dit zijn allemaal goed moduleerbare modules, en klinken erg vet.

ik heb onlangs de Barton drum gemaakt, die is erg vet. goeie bonk iig.
Deze module is standalone bruikbaar, dus trigger in, drum uit.

Een PlagueBearer erbij voor wat distortion is niet verkeerd. (er is een semi DIY versie beschikbaar)

mijn advies was voor sirsicksik

er zijn best wel een paar leuke makkelijke diy kits beschikbaar. zie Thonk
bijvoorbeeld de Turing Machine.

Oke wat zou jij dan aanraden in plaats van de synthblock. Ik vond wel mooi dat je meteen een oscilator, filter, ADSR hebt.

Mooi qua functionaliteien op papier idd, maar in praktijk vind ik het dus een flutding.

wat heb je voor alternatieven? De Intellijel Atlantis idd, maar voor dat geld koop je nog een 2e MS20. Het lijkt me wel een mega relaxte unit trouwens. Goedkoper is de Doepfer DarkEnergy of de module versie de A111-5, maar die is alleen maar 2e hands te vinden.

Waar je ook naar zou kunnen kijken is een Mutable Instruments Anushri, welke ik persoonlijk heel dik vind klinken en bovendien patchbaar is.

Inmiddels heb ik een echophon gekocht, echt een superding

mijn volgende module word waarschijnlijk een wavetable osc

Heb al wat rond gezocht in het aanbod:

WMG Gamma wave

Mutable instruments Braids

Cyclonix Cyclebox

Harvestman Piston Honda

MOTM Morphing Terrarium

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik heb sinds een paar dagen de Braids.
Echt een topding:okdan:

weet iemand of er ergens een preset module te vinden is zoals frames, maar dan met meer outputs ipv een ingebouwde vca?
en met meer bedoel ik dan ook echt iets van 16 outputs ofzo, waartussen je dan zou kunnen morphen van de ene preset naar de andere (allemaal dan wel in te stellen met 1 knop om ruimte te besparen?)
whatever in de buurt komt...

Ik ben een noob wat betreft modulaire systemen en ik zit er ook over te denken een soort drum machine samen te stellen met daarin modules als de RiDrum voor de kick, Jomox ModBrane 11 voor toms en in de toekomst eventueel een module voor een snare en clap.

Wat ik wil, is alles met midi aansturen vanuit Ableton en voor alles een aparte output. Wat heb ik hiervoor minimaal nodig?

het leuke van modulair is nou juist dat niet alle modules een vaste functie hebben (kick, snare, toms etc) als je algemene modules neemt kun je al die sounds maken, en meer.
Als je alleen drum modules neemt zou ik dat persoonlijk erg zonde vinden van je centjes. kan je beter een paar dedicated (analoge) drumdozen kopen. maar die heb je waarschijnlijk al, toch?
Maar wat je iig nodig hebt is een voeding, behuizing, busboard, midi->cv of iets in de trant van silent sleepers.

je kunt op http://www.modulargrid.net/ je eigen modular samenstellen, zie je meteen een schatting van de kosten.

lijst van alle drummodules:
http://www.modulargrid.net/e/module...rchTemethod=max&SearchIsmodeled=&order=newest

Back