War of the Worlds

Arv

Robot
van de week weer is lekker naar geluisterd, de musical War of the Worlds van Jeff Wayne. Wat is dast toch een mooi gecomponeerd werkje zeg!
Ik heb niet zo veel verstand van vintage synths maar ik denk dat veel van jullie wel synths herkennen aan hun sound. Wat denken jullie, welke synths zouden er allemaal gebruikt zijn in die productie?

kooommaaarkommaaarkommaar..

uuuuuuuuullllllaaaaaaaaaaaaah

ik zou het eigenlijk niet weten, welke synths dat zijn. wel wil ik even zeggen dat die remixen die later aan het album zijn toegevoegd [op de dubbel cd versie] echt tenenkrommend slecht zijn. een tijdje geleden heeft Hybrid echter ook een remix gemaakt, die, zoals Hybrid betaamt, weer enorm goed is.

Waanzinnig gave muziek ja. Maar ook meer in de symfonische rockstijl van toen. Lijkt me wel dat er genoeg info op inet te vinden moet zijn maar ook al ken ik de muziek uit m'n hoofd ik zou echt niet weten wat er allemaal gebruikt is. Wellicht heel veel modulair spul wat toen meer de gangbare type synths waren.

War of the worlds is gaaf!
Grappig dat nu deze thread onstaan is; Vorige week op mezelf gaan wonen en heb toen in de platenbakken van de "kringloop-winkel" liggen graaien. Daar lag naast Heidi im tirol ook jeff wayne's war of the world. Vage muziek is dat zeg, erg goed; Pink floyd stijl!

Het is waanzinnig goed gecomponeerd vind ik. Hoe het samengaat met de gesproken text is gewoon eng!
Ik weet trouwens nog dat de single toen in de hitparade stond en de video weet ik ook nog! Ik weet nog dat ik dat nummer toen best 'scary' vond..

Ja Dit is geweldig! heb wel eens grote delen nagespeeld.
Heb ook het engelse boekje gelezen waar het verhaal op gebazeerd is.Dit is oorspronkelijk ook als hoorspel op de engelse radio uitgezonden...het leek zo echt omdat ze toen ook nieuws uitzendingen er tussendoor uitzonden met berichten als "they have landed.."."mensen sprongen toen in de rivieren!
Wat betreft synths het volgende: de plaat is opgenomen in 1977 en toen hadden we nog geen dx7 e.d.
Met wat analoge knoppenbakken zijn de sounds wel goed na te maken, "OEOEOEOEOEOLonggggggggggg..." veel monofone zaagtandjes en vergeet de vocoders niet!
Dit is echt een megavette plaat.

Ik zit net voor het eerst deze plaat over de monitors te luisteren... SUPER. daarom kick hem nog even omhoog... :D :D Er zit een heel herkenbare 'string' ofzo in.. Beetje zweverig ofzo?

Voor mij heeft het dezelfde "grootte" ook als hit en klassieker dan John Miles zijn nr "Music" maar dan op synthgebied.
Compositorisch is het gewoon geniaal, bijna niet te evenaren. Als je ziet uit welke periode het kwam met al die monofone, modulaire synths, moet je niet vragen hoeveel arbeid en tijd erin gestoken geweest is om dit uit te werken, surtout omdat het dan nog zo'n lange plaat is en alles op band moest gebeuren. In vergelijking zijn wij allemaal luie, verwende broekjes geworden met ons altijd maar grotere honger naar nog meer technologie, wat alleen maar onbewust de vertroebeling van de inspiratie in de hand werkt.*D

Ik vind dat wij hier allen een voorbeeld aan zouden moeten nemen (ik hoor daar zeker bij)om ons zo meer te concentreren waar het echt om draait, nml het idee, de compositie, het verhaal, de vertolking die de juiste sfeer oproept, de emotie op de meest knappe manier trachten uit te werken. Een echt kunstwerk als deze en zovelen hebben dat in zich en dat hoor en voel je overduidelijk. Enkel door hard te werken aan je ideën kan je die graad ooit bereiken. Al is het soms een combinatie van wat vanalles bij mekaar, en moet je prioriteiten stellen om te beslissen in welk idee je die tijd gaat steken. Of het wat gaat worden dat weet je normaal gezien vrij rap, als je al wat ervaring hebt tenminste.

:koffie:

Het boek is van HG Wells en Orson Welles had er een hoorspel van gemaakt die zo echt leek dat er idd mensen gingen flippen.
En volgens mij waren in die tijd ook verhalen zoals Frankenstein en Count Dracula geschreven. Volgens mij is het ook een van de grondleggers van de hedendaagse SCI-Fi.

Het hele verhaal staat op inet. Leuk om op een donkere regenachtige zondagavond te lezen.

http://members.aol.com/skyyeyes/jwwow.htm

Maar met een beetje zoeken kwam ik op een CS80 pagina. En natuurlijk heeft Jeff Wayne er eentje gebruikt.
Mag ook wel want als je die synth pads hoort dan zou je het eigenlijk al moeten weten.
Trouwens staat er de CS80 manual ook op. Plus een circuit, voor een regenachtige zondag om met Reaktor na te bouwen.
http://bermuda.ucd.ie/bridge/cs80.html

Of een Thunderchild analoge bak. (Zeg eens eerlijk wie hem kende.)
http://www.siliconstudio.com/contents/2_prod/hi_res/thunderchild.jpg

Thunderchild Music Synthezier.
JWM Electronics Ltd
London

Die naam zit ook in het verhaal verwerkt trouwens.

Je zie de naam Jeff Wayne ook heel veel terug als inspiratiebron genoemd worden voor veel bekende artiesten die nu weer inspiratiebronnen zijn voor hedendaagse artisten. Maar hij hoort IMO zeker thuis in het rijtje der groten.

Zijn LP kwam ook 2 jaar uit na Oxygene en dan is het ook niet gek dat ze qua synthgebruik ook veel overeen komen. Bij War of the Worlds kwam wel meer rock kijken en was dus iets minder 'vernieuwend' als alleen maar synthesizermuziek.

Maar er is nog zat over te vinden op inet dus. :)

War of the World: 1 van de redenen dat ik in synths geinteresseerd raakte. Wereldmuziek, tijdloos..

Overigens, als ras-fan merkte ik dat het verhaal op http://members.aol.com/skyyeyes/jwwow.htm
niet compleet is, er mist een stukje. Voor de puristen heb ik het even ingetikt (ja, ik ken echt het
hele verhaal uit mijn hoofd, ziekelijk....)

Nathaniel:
Dear God! A cylinder's landed on the house, and we are underneath it, in the pit!

The Martians spent the night making a new machine. It was a squat, metallic spider
with huge, articulated claws, but it, too, had a hood in which a Martian sat. I watched
it pursuing some people across a field. It caught them nimbly and tossed them into a
great metal basket upon its back.

Nathaniel:
Beth, she's dead! Burried under the rubble! Why? Satan, why did you take one of your own?

Nathaniel:
There is a curse on mankind
We may as well be resigned
To let the devil
The devil take the spirit of man

As time passed in our dark and dusty prison, the parson wrestled endlessly with his doubts.
His outcries invited death on us both and yet I pitied him...

Excuus voor de verbetering, maar als WOTW purist kon ik dit niet laten gaan...

superplaat!
ik heb ooit 't verhaal nog gelezen voor m'n engels mondeling :)

en ik heb ooit een vage versie gehoord van een antieke soort synthesizer greatest cd, iemand enige idee welke cd dit zou kunnen zijn ?

maar het origineel blijft natuurlijk het vetst...
the chances of anything coming from mars are a million to one....... but still, they coooooome :)

oh w8 jullie hebben het hier niet over Jan Wayne;). Ik ken het stuk niet, maar zo te horen ga ik het zeker eens zien, als toneelfan.

Zal m'n ouwe kast eens opentrekken want volgens heb ik daar nog de dubbel-cd van ;)

gr. Mario

Origineel geplaatst door High deciBel
Overigens, als ras-fan merkte ik dat het verhaal op http://members.aol.com/skyyeyes/jwwow.htm
niet compleet is, er mist een stukje. Voor de puristen heb ik het even ingetikt (ja, ik ken echt het
hele verhaal uit mijn hoofd, ziekelijk....)...

nog een (alternatieve) link:
http://www.fourmilab.ch/etexts/www/warworlds/warw.html

paniek in 1938... (typisch amerikaans) :D
http://members.aol.com/jeff1070/wotw.html

ww.jpg

Laatst gewijzigd:
ik kreeg (krijg?) altijd kippevel van deze plaat....echt geweldig!

Olaf

Origineel geplaatst door bambamstudio
ff over de geluiden: ik denk dasn bv de strings echte strijkers zjin. En die fluitleads ook uit echt fluiten komen.
en anders denk ik dat wel...
synths werden alleen gebruikt voor die specifieke geluiden zoals o.a. het "wiewooow" en "kriekkriek" geluid 8)

Ik ben een waanzinnige fan van de hele lp en heb ff gechecked.
Grotendeels is er een kompleet orkest gebruikt en inderdaad voor de special effects (ulllahh.. enz) zijn synths gebruikt waaronder natuurlijk grote modulaire systemen.

the chances that anything is coming from mars are a milion to one he said..... Briljant:halleluja

Ook het originele boek van H.G. Wells is het zeker waard om te checken.
Orson Welles heeft in de jaren 30 hier een hoorspel van gemaakt voor de radio en algehele paniek is er toen uitgebroken.
Da's pas vette radio!!!

(Sorry ben echt een hele vette sci-fi freak vandaar info;) )

en een samplefreak?!?!? ;) :engel:

Back