War of the Worlds

Origineel geplaatst door 6 trak
en anders denk ik dat wel...
synths werden alleen gebruikt voor die specifieke geluiden zoals o.a. het "wiewooow" en "kriekkriek" geluid 8)

Ah, maar wat dacht je dan van die o zo bekende lead van 'eve of the war', dat is ook een synth... :D

Origineel geplaatst door Prophet
. In vergelijking zijn wij allemaal luie, verwende broekjes geworden met ons altijd maar grotere honger naar nog meer technologie, wat alleen maar onbewust de vertroebeling van de inspiratie in de hand werkt.*D

:koffie:

je had het niet beter kunnen zeggen.

en over war of the worlds..een echte classic

vroeger op me fiets ,zo'n cheape unicef walkman op me oren,war of the worlds op een tapeje, in het donker gaan fietsen naar boven kijkend wanneer ze komen...helemaal door de text en muziek gegrepen worden.

Origineel geplaatst door Shivah
vroeger op me fiets ,zo'n cheape unicef walkman op me oren,war of the worlds op een tapeje, in het donker gaan fietsen naar boven kijkend wanneer ze komen...helemaal door de text en muziek gegrepen worden.

HAHAHAAHA! Goeie :D :D

Ik zal jullie uit de droom helpen, het is met Reason gemaakt op een ZX-81 8P

8o) :D

Origineel geplaatst door faab
Ook het originele boek van H.G. Wells is het zeker waard om te checken.
Orson Welles heeft in de jaren 30 hier een hoorspel van gemaakt voor de radio en
algehele paniek is er toen uitgebroken.
Da's pas vette radio!!!

Wat heet paniek! Toen de mensen er achter kwamen dat het allemaal maar een hoorspel
was geweest, heeft een woedende menigte het radiostation bestormd!!!
(historisch feit)

Vrijwel direct toen die plaat uitkwam heb ik hem gekocht. De plaat is een moderne muzikale weergave van het verhaal van H.G. Wells, een beroemde sf schrijver. De eerste druk verscheen in 1898, ruim een eeuw geleden. In Nederland verschenen bij uitgeverij Contact onder de titel De Planetenoorlog.
De plaat zelf kwam in 1978 uit onder het label CBS, nummers 96000 1-2-3-4. De voice-over werd ingesproken door Ruchard Burton.
Het zijn twee lp’s.
Toen was er alleen sprake van analoge synths, zie onder

pcoene02

Vintagegear: analoog: Korg MS 20 (x2), Yamaha PSR 4500, Roland CR 78, Sennheiser (x5), Synton 202, Technics SH 8050 (33 kanaals eq.), Studiomaster 8-4-8, Eela S101 (12-2, P&G sliders), Pecopatch (x2), een hele batterij open reel recorders, oa. Uher, Teac/Tascam, Technics (2, 4, 8 kanaals), DBX 21, 224 (x 4), 228; digitaal: Technics Digital Piano PX 74 grand keyboard (gewogen), Keytek CTS 2000, Yamaha YS 200, SGE Mach 2; midi score: Logic, Musicator; HD recording & fx: CoolEditPro (goeie vocoder), SF, Acoustica (MP3 realtime mixer, werkt als een beest); monitoring: Bose 1800 (x2, kostte mij elke keer deuren/ramen), 901 (x4), Fane (x4); metering: Philips PM 2504, Dynascan 1820, Hameg HM 203-7, Beckman T 100B, stemvork a1. Ga ook eens naar www.oldaudio.nl voor gebruikte audio. :halleluja

Attachments

• warworlds1.jpg
    warworlds1.jpg
    47,6 KB · Bekeken: 145
:confused:

Ik weet niet wat Thunderchilds betekent. Get staat wel op de bijlae van Jeff Wayne's War of the Worlds.
De letterlijke vertaling is "donderkinderen". Het kan eigen bouw apparatuur zijn, die zelden aan het werk wordt gezet. Bijvoorbeeld alleen tijdens de opnamen van die lp's.
Geluidssynthese was nog lang niet gemeengoed, er was aan van alles wel een tekort. Bestonden er al, bijvoorbeeld, pitch to voltage controllers? In de Korg MS 20 zit iets wat er op lijkt (maar werkt niet echt perfect).
Zelf heb ik ook iets in die richting gedaan: een ringmodulator inbouwen in een effectenbakje. Ringmodulatoren hebben twee ingangen: een voor het te bewerken signaal; een voor het signaal die de bewerking moet doen; en een uitgang voor het resultaat. Ringmodulatoren kunnen heel goed belgeluiden voortbrengen en als je er een menselijke stem in stopt en je laat daar een bewerking op los, bijvoorbeeld low frequency, dan heb je iemand aan de lijn die in zijn ondergoed op de noorpool jou telefonisch om warme chcolademelk roept.

"H-H-H-Hheb b-b-b- jujujujujuuuu---je noggww-w-wwatwatwat warrbrbr-rme chocococollaaademell-lplkkk voorbrbrbrbr-brrr mmm-m-m-iij-ij-mij??? J-J-J-Jaha-ha-ha-ha?

Vintagegear: analoog: Korg MS 20 (x2), Yamaha PSR 4500, Roland CR 78, Sennheiser (x5), Synton 202, Technics SH 8050 (33 kanaals eq.), Studiomaster 8-4-8, Eela S101 (12-2, P&G sliders), Pecopatch (x2), een hele batterij open reel recorders, oa. Uher, Teac/Tascam, Technics (2, 4, 8 kanaals), DBX 21, 224 (x 4), 228; digitaal: Technics Digital Piano PX 74 grand keyboard (gewogen), Keytek CTS 2000, Yamaha YS 200, SGE Mach 2; midi score: Logic, Musicator; HD recording & fx: CoolEditPro (goeie vocoder), SF, Acoustica (MP3 realtime mixer, werkt als een beest); monitoring: Bose 1800 (x2, kostte mij elke keer deuren/ramen), 901 (x4), Fane (x4); metering: Philips PM 2504, Dynascan 1820, Hameg HM 203-7, Beckman T 100B, stemvork a1. Ga ook eens naar www.oldaudio.nl voor gebruikte audio. :confused:

Op de orginele LP staat de gearlist... (helaas heb ik hem niet meer). Het lijkt mij fantatisch om TWOTW live uit te voeren. 1 toetsenist / voice over meldt zich :)

Dit is inderdaad een echte klassieker en zal waarschijnlijk wel tijdloos worden. Wat me wel opvalt is dat er soms wordt gesteld dat er met synths nog niet zo veel gedaan werd in die tijd, maar je moet eens nagaan:
Vangelis: Heaven and Hell : 1975 ... gemaakt met een batterij kleine synths, strings, presetdingen en percussie
Albedo 0.39: 1975 ... idem.

Je hebt dus niet persé de beste sampler of synth nodig om een orkestraal geluid neer te poten ... alleen het talent (zoals Wayne, Vangelis, Miles, enz)

Maar desalnietteming: Eve of the War :okdan: :okdan: :okdan:

:doei:

Van Synrise:

JWM ELECTRONICS (JEFF WAYNE MUSIC ELECTRONICS)
In den späten Siebzigern von JEFF WAYNE gegründetes Unternehmen.

THUNDERCHILD SZ 3540 / mon syn kmi 2200 (1978)
Dieser kaum bekannte monophone Synthesizer verfügt über eine 49er-Tastatur. Er wurde ausschliesslich in Grossbritannien im Musikgeschäft Chappell (später Group Gear Centre) angeboten, so dass sich die Verbreitung dieses Synthesizers auf ein Minimum beschränkte. Mit Sicherheit lässt es sich nicht einmal sagen, ob er tatsächlich gebaut wurde, da bislang nur Anzeigen mit Preisangaben des o.g. Musikgeschäftes existieren. Das in den Anzeigen abgebildete Gerät verfügt über eine Vielzahl Bedienelemente und gleicht ein wenig dem MOOG MULTIMOOG. Ausgestattet ist er mit zwei VCOs und eingebautem Monitorlautsprecher. Zu hören sein soll er, wie übrigens auch der LORD SKYWAVE, auf dem JEFF WAYNE-Album "War of the Worlds" (in Deutschland auch unter "Krieg der Welten" bekannt).

In dit PDF document is een plaatje van de Thunderchild te zien...

Ik kan er nou wel een heel verhaal over gaan houden, maar War of the Worlds is gewoon :halleluja :halleluja :halleluja . Punt. ;)

De film uit de jaren '50 of '60 is trouwens wel rampzalig slecht. Het boek is echt goed. Zoals veel meer van H.G. Wells trouwens. En allemaal prettig maatschappijkritisch, zoals ook WotW op verschillende (niet zo opvallende) manieren.

Maar daar ging het niet om: de plaat is steengoed! Gaaf zoals de thema's steeds terugkomen, goede muzikanten, zangers en teksten, en heel af en toe leuk gesynthesizer (want zoals al gezegd werd, de overgrote meerderheid is met orkest gedaan).

De boot is niet naar de synth genoemd trouwens; in het origineel van Wells heet-ie ook al Thunderchild.

Oh, en ik vind die reggae-remix die bij de remaster van het album zit best aanhoorbaar trouwens (hoewel net zo totaal overbodig als de rest...).

(wat een leuke oude thread trouwens... ;) )

Hallo

Veronica heeft indertijd ook een Nederlandse versie gemaakt.
Deze is minmaal 2x door hun uitgezonden. De muziek was indentiek aan de originele versie.
Aleen de stemmen waren vervangen door Nederlandse.
Jan van Veen (Candlelight) is de verteller, en ik weet nog dat de Dominiee/Priester de stem van Peter Koelewijn was.
Ook weet ik nog dat Patricia Paay meedeed.

Back