Even een oude van de plank halen..
In dit topic is wat gefilosofeerd hoe het zou zijn, als je geluid wilt galmen in een mini-echo-chamber.
Ik zag overigens dat ik 1 ding niet goed had opgeschreven in de OP, namelijk dat het ook
gestretched moet worden.. alleen pitchen is niet voldoende, dan klopt het niet meer (wat Special K eerder zei, dat klopt.. isj nie mooi)
De theorie is als volgt:
- Je speelt een sound die je van tevoren factor X hebt gepitched én gestretched (=pitchbenden), af in een galm-ruimte
(Hierbij zorg je voor zo min mogelijk direct geluid)
- Je neemt de galm op en pitch-bend vervolgens zowel het origineel als de galm, terug met zelfde factor X
- Nu kloppen dus alle frequenties / toonhoogtes / snelheden weer met het origineel
Zonder notie van de kwaliteit, puur theoretisch heb je nu dus een galm ter grootte van factor X het origineel. Het is even een hersenkrakertje, maar het klopt echt.
Ik heb gelezen dat ze vroeger deze truc al uithaalde door geluid op snelste stand (=versneld) Tape-recorder af te spelen, galm op te nemen, terug naar oude snelheid te doen... en dat scheen toen al prima te werken om ruimtes 3x zo groot te laten klinken. Dit topic is van lang terug, heb dit nú pas geprobeerd, omdat ik nu pas echt serieus bezig ben met echo-chamber opnames.. deze theorie moest nog getest.. en het werkt.
Zou dit kunnen betekenen, dat als wat knappe koppen bij elkaar zitten, en de software / pitch-stretch algo's zouden ze erop toespitsen, dat het lukt om bij wijze van een cathedraal-grootte te "simuleren" in een doos van 1m bij 1m .. simuleren van echo in het echie?
Nu ik heb gehoord hoe een pitch/stretch factor van 3 a 4 klinkt, heb ik er wel hoop in eigenlijk

ik denk dus dat het écht kan.
Ik zie een doos voor me t.g.v. een BX10 spring-reverb, mss iets groter nog, die een galm geeft waar je U tegen zegt.. door een slimme integratie van software (pitch-stretch algo speciaal voor dit doeleinde + software die volumes in de gaten houdt en feedback voorkomt) + hardware, de interne materialen evt. gassen, speciale speaker + microfoon én hardware-oplossingen om wederom Feedback te voorkomen.. waarom niet ?? Als de algoritmes nu zo extreem goed zouden zijn, en de speaker+mic super hoge frequenties aankunnen (+20khz).. kan het wmb zelfs in een kastje t.g.v. een gemiddelde kluis.. al is elke vorm mogelijk naast kubus
Ik zal wat samples verzamelen, mogen jullie er zelf over oordelen of het mooi is of niet