Taalgebruik en spelfouten...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

dumdumdadumdum

Scheelt niet veel
Oké, misschien ben ik wel gewoon heel oud aan het worden (28 ), maar de laatste tijd valt me op dat het gemiddelde taalgebruik er niet beter op wordt, op dit forum. Ik kan me met name knap irriteren aan de zogenaamde punt-komma-boycot die sommige mensen lijken te hanteren. Sommige posts bestaan uit 1 langgerekte zin van 10 regels, waarin, zo lijkt het, geen enkele moeite is gedaan om één en ander begrijpelijk te maken/ houden. kijk hier maar eens. Dit is gewoon bijna niet normaal te lezen. Kunnen mensen niet gewoon voordat ze posten hun eigen verhaal niet gewoon nog eens een keer doorlezen? Of mis ik iets? :koffie:

Origineel geplaatst door Chinetti
Je mist iets. Houdt er ook rekening mee dat sommige mensen dyslectisch zijn, voordat je gaat zaniken over taalgebruik.
Bedankt voor je vriendelijke reaktie.

Het gaat er me helemaal niet om dat elke post helemaal foutvrij moet zijn. Iedereen maakt wel eens een typefout o.i.d., maar soms wordt er niet eens de moeite genomen een fatsoenlijk zin te vormen, of is het bericht één grote afkorting, en daarmee een soort rebus ofzo. Het zal ook wel te maken hebben met het msn-taalgebruik, maar kan er dan iemand rekening mee houden dat ík daar weer dyslectisch in ben? :engel:

Het is gewoon raar en wat mij betreft onbeschoft dat je klakkeloos aanneemt dat iemand dom of lui is wanneer diegene inconsequent spelt en leestekens en hoofdletters negeert of verkeerd plaatst. Als je je stoort aan MSN en SMS taal had een ander voorbeeld jouw probleem beter geïllustreerd.
Degenen die hebben geantwoord op het bericht leken weinig moeite te hebben met stijl versus inhoud, dus het lijkt me eerder jouw tekortkoming.

zucht... ok, laat maar zitten.

Nu ja, ik vind dat dumdinges wel een punt heeft.
Het valt mij ook gewoon op, dat in toenemende mate mensen 'slordige' posts plaatsen.
En om dat nou allemaal op de grote hoop 'dyslexie' te gooien vind ik wel èrg gemakkelijk.
Ik vermoed toch af en toe dat pure luiheid, stoer willen zijn en/of alcohol of andere geestverruimende middelen ook een rol spelen! :D (dat kan je soms ook wel uit de context opmaken).

Ik denk dan maar zo: de verantwoordelijkheid voor het overbrengen van de boodschap ligt bij de verzender.
Een paar hoofdletters, komma's of spelfouten daar kan iedereen wel doorheenlezen.
Maar ik zie toch af en toe posts voorbijkomen (geloof me, ik lees bijna alles ;)) waarbij ik denk: "nou ja, ik weet niet wat je verwacht, maar op deze manier krijg je zeker weten géén antwoord...".
Kortom: daar ondervinden de betreffende posters dan zelf het meest last van, moet je maar denken.

En oh ja... als er échte onzin in een post staat, dus zodanig dat zelfs ik er met de beste wil van de wereld geen chocola van kan maken... dan voer ik de grote verdwijntruc uit. Dat gebeurt misschien één à twee keer per week.
Zal hiermee misschien soms mensen voor het hoofd stoten, maar een leesbaar en overzichtelijk forum is ook wat waard.

Origineel geplaatst door Hanz
Ik vermoed toch af en toe dat pure luiheid, stoer willen zijn en/of alcohol of andere geestverruimende middelen ook een rol spelen! :D (dat kan je soms ook wel uit de context opmaken).

ik ben lui, stoer, heb een kater, twijfel of ik m'n eerste joint van vandaag nu moet nuttigen of daar beter nog een uurtje mee kan wachten, maar gebruik wel punten en komma's.
Sorry Hanz, maar je aanname gaat best mank. 8)

Maar okee, ook ik signaleer steeds vaker posts waar men geen touw aan vast kan knopen.
Nu zou het kunnen dat dyslexie inderdaad de nieuwe rage is, maar als ik zo om me heen kijk lijkt het mij ook meer gerelateerd aan ge-MSN, SMS, enz.

Waarschijnlijk werkt ook dit zelf-regulerend. Ik sla in ieder geval meteen die threads over waar ik geen touw aan vast kan knopen en ben dan ook minder snel genegen een antwoord te plaatsen.

Origineel geplaatst door Chinetti
Vervelend hè, als anderen je op je tekortkomingen wijzen?
Wat een ontzettende bud-opmerking, erg zielig.
Ok, laat ik je dan de dienst terugbewijzen. Chinetti, ik heb helemaal niet gezegd dat ik iemand dom en/of lui vind, en dat neem ik ook helemaal niet aan. Dat doe jij. Bovendien weet ik heel goed hoe een bericht van iemand die dyslectisch is eruit ziet. Ik vind het minstens zo onbeschoft, dat je daar allemaal maar vanuit gaat, en zo een oordeel over mij denkt te moeten vormen.

Nu moet ik toegeven, dat het voorbeeld dat ik gaf, niet goed illustreert wat ik bedoel, daar heb je gelijk in. Mijn excuses ook aan iedereen die ik (misschien/ blijkbaar) beledigd heb, dat is niet de bedoeling.

Origineel geplaatst door gemmetje
ik ben lui, stoer, heb een kater, twijfel of ik m'n eerste joint van vandaag nu moet nuttigen of daar beter nog een uurtje mee kan wachten, maar gebruik wel punten en komma's.
Sorry Hanz, maar je aanname gaat best mank. 8)

Maar okee, ook ik signaleer steeds vaker posts waar men geen touw aan vast kan knopen.
Nu zou het kunnen dat dyslexie inderdaad de nieuwe rage is, maar als ik zo om me heen kijk lijkt het mij ook meer gerelateerd aan ge-MSN, SMS, enz.

Waarschijnlijk werkt ook dit zelf-regulerend. Ik sla in ieder geval meteen die threads over waar ik geen touw aan vast kan knopen en ben dan ook minder snel genegen een antwoord te plaatsen.

Helemaal eens met je latere opmerkingen, Gem... maar die eerste opmerking da's natuurlijk dikke onzin!
Alle katten zijn zoogdieren, maar niet alle zoogdieren zijn katten.
Non Sequitur - Affirming the Consequent (http://www.intrepidsoftware.com/fallacy/affirm.php)

Origineel geplaatst door bliepertronic
lees dit maar eens

ik ben dislectie,s maar dat betekent nog niet dat ik gek ben!! en ik leef nu al mijn helle leven er mee en ja ik schrijve er zijn er genoeg die het hebben en die het niet durven maar ik schrijve om dat ik dat leuke vind en al die mensen die aan het zijken zijn die...... nou ja moeten eerst maar is zelf kijken waar ze goed in zijn!!

<KNIP>
maar ik voel me goed ik weet ik ben aleen nou en ik hou van me zelf ik hou van iedereen ook al ken ik niet iedereen..
ik geef om jou ik geef om mij ik geef alle,s ik neem niets weg.
ik leef mijn eigen weg ik geniet op mijn manier..
hoe ik dat zelf doe dat weet ik niet alle,s kompt en gaat van zelf iedereen word ziek ik niet ik geef ik leef..

vaag is rielax,s rielax,s is exstrem exstrem is vaag en vaag is vage paul en vage paul dat ben ik!

Dyslectisch én geestverruimende middelen, dàt kan natuurlijk ook! :eureka:

Origineel geplaatst door Hanz
Dyslectisch én geestverruimende middelen, dàt kan natuurlijk ook! :eureka:

Stronken en dyslectisch zijn, das inderdaad wel erg ja! Dan komen er volgens mij enkel ongerelateerde karakters uit je vingers :D.. srioweyr woierwer owierdaspoh ksdfj...

Tja wat is 'dyslectisch zijn'.. Daar zijn veel gradaties in en verschillen. Ik denk echter dat het merendeel van de posts die raar geschreven lijken te zijn niet dyslexie is, maar puur luiheid. Je herkent het gewoon. Soms zie je dat iemand met zijn eertste posts op het forum niet te begrijpen is, en na wat meer posts ineens wèl goed kan schrijven.. rara?

R

Laat ik me ook eens met deze materie bezighouden...

Allereerst... ER BESTAAT GEEN JUISTE SPELLING EN GRAMMATICA. Helaas, alleen het onderwijs en de ambtenarij zijn verplicht de Nederlandse voorkeursspelling te gebruiken in hun werk. Ieder is verder vrij te spellen zoals hij of zij belieft. Er is geen spellingspolitie en er zijn geen grammatikale gevangenissen! :)

Spelling en grammatica zijn halverwege de negentiende eeuw gewoon verzonnen en ingevoerd, vooral om een scheiding te kunnen maken tussen geschoolden en niet geschoolden. Vooral die naamvallen, waar we heden te dage nog maar beetje last van hebben. Tegenwoordig is het de scheiding tussen Nederlanders en Belgen: zij die het Groot Diktee der Nederlandse Taal of het spelletje 10-voor-taal winnen, dat zijn de Belgen :)

Blijft de communicatie staan. Als ik beweer dat hier libcvheqrfhvqefvhqe hjervclir jvhjiv gewoon Hoe gaat het met jullie staat, dan zal niemand dat aannemen. Daarmee komen we op het punt dat de vraagsteller wel de vraag moet kunnen overbrengen, anders kan die het net zo goed laten. Morse tekens gebruiken in een tekst is gewoon stom en dus dom. Wat is dom? In mijn overtuiging het idee dat iedereen hetzelfde is als ik en zodoende automatisch begrijpt wat ik bedoel. Werkelijk, dat soort mensen bestaan. Mensen die denken dat iedereen wil wat zij willen. Dat is echte domheid.

Mensen die dyslectisch zijn weten dat van zichzelf en laten vaak een tekst eerst lezen aan iemand die hen daarbij kan helpen, dus durf ik best wel te concluderen dat er wat luiheid in het spel is. Mijn taalgebruik is niet zwak, maar toch vraag ik het wel eens aan mijn vrouw, hoe een woord precies geschreven dient te worden en dan is het groene boekje er nog, naast m'n computer.

Zuiverheid van taalgebruik is ook aan sociale aspekten onderhevig. In de zeventiger jaren werd de spelling bewust ondermijnd binnen de vrouwenbeweging. In het onderwijs werden veel teksten verspreid, die barstten van de taal- en vormfouten. Maar het ging volgens de schrijfsters om de inhoud en niet om de vorm. Helaas, als musici weten we wel beter... Het gaat niet om de verkeerde nootjes: je moet alleen maar naar de goede luisteren...
Beter is om die foute nootjes helemaal niet te spelen!

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Laat ik me ook eens met deze materie bezighouden...
Helaas, alleen het onderwijs en de ambtenarij zijn verplicht de Nederlandse voorkeursspelling te gebruiken in hun werk. Ieder is verder vrij te spellen zoals hij of zij belieft.

Nou, als ik voor mijn werk een rapport moet schrijven en ik gebruik bullshit-grammatica, vinden ze mij daar een stuk minder aardig hoor! :D

Leuk verhaaltje Wout, het komt soms wel heel duidelijk over dat jij vroeger leraar bent geweest! ;)

R

Origineel geplaatst door Arv
Leuk verhaaltje Wout, het komt soms wel heel duidelijk over dat jij vroeger leraar bent geweest! ;)

Vroeger? Ik heb pas twee weken vakantie, hoor. Over vier weekjes mag ik weer...

Wout

Doel van taal lijkt me nog altijd om iemand anders iets duidelijk te maken.
En als je daar zorgvuldig mee omgaat kom je ook duidelijker over plus geeft je de indruk dat je het belangrijk vindt dat je duidelijk overkomt. Dan zal iemand anders geneigd zijn om daar serieuzer me om te gaan.

Zelf vind ik de inhoud stukken belangrijker. Alhoewel sommigen ook niet doorhebben dat de inhoud soms wel eens heel anders over kan komen dan bedoeld.
Maar goed, je om taalfouten storen lijkt mij gewoon overbodig. Je kan mensen hier wel op wijzen, maar een belerend vingertje hier wordt heel snel beledigend opgevat.
Het opzettelijk verminken van taal trouwens ook. Misschien is dat niet zo voor de hand liggend, maar sommige mensen houden er niet van als anderen met hun 'wetten' de draad steken.

In het zakenlijke leven wordt gewoon van je geeist dat je de taal goed beheerst, anders ben je al snel een randdebiel die maar een andere baan kan gaan zoeken. Belachelijk of niet, maar het is wel een ongeschreven wet. Dus zorgen dat je goed de taal beheerst heeft een mogelijke positieve uitwerking op je carriere. Als het iets is waar ik wel slecht in ben is het grammatica, maar op m'n werk moet ik wel moeite doen om dingen goed op te schrijven. Maar daar wordt ook voor betaald, dus moet het gewoon goed zijn.

Misschien dat het aan mij ligt maar het valt mij wel op dat tegenwoordig de taalfouten her en der zoveel voorkomen dat zelfs mij het opvalt. En zolang ik begrijp wat er gezegd wordt dan stoor ik me er niet aan. En als het niet duidelijk is dan vraag ik wel wat ze dan wel bedoelen.

Dat kunnen jullie allemaal wel opschrijven, maar alles in overweging genomen concludeer ik toch dat ik het er niet mee eens ben. Een paar dagen geleden kwam ik namelijk iemand tegen die me vertelde dat het in de toekomst allemaal anders wordt. Dus het lijkt mij zinnig de boel nog eens te overdenken en te handelen naar de situatie.

Is dit duidelijk voor iedereen?

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Dat kunnen jullie allemaal wel opschrijven, maar alles in overweging genomen concludeer ik toch dat ik het er niet mee eens ben. Een paar dagen geleden kwam ik namelijk iemand tegen die me vertelde dat het in de toekomst allemaal anders wordt. Dus het lijkt mij zinnig de boel nog eens te overdenken en te handelen naar de situatie.

Is dit duidelijk voor iedereen?

niet echt, wat bedoel je met anders?

Even voor de goede orde: ik bedoel niet dat iedereen maar altijd onder de 10 fouten moet kunnen scoren bij het nationaal dictee, (misschien dat daarom de topictitel niet helemaal juist gekozen is), maar het gaat me om de totale inhoud van een willekeurig bericht. Wat ik bedoelde is dat soms, door onduidelijk taalgebruik, bijv. MSN-taal, de hele boodschap (of vraag) niet duidelijk is. In het voorbeeld dat ik gaf in de eerste post van dit topic, merk je wel degelijk dat de vraag niet helemaal overkwam. De persoon in kwestie vroeg of het wel zin had een synth aan een computer te hangen, of dat ie net zo goed een masterkeyboard kon gebruiken met softsynths (heel vrij vertaald dus misschien sla ik de spijker nog niet op zijn kop.) Feit is wel dat de eerste reaktie op deze vraag duidelijk een heel andere interpretatie weerspiegelde. Natuurlijk kan dat komen door de onbekendheid met de materie van de topicstarter. Ik ben er ten allen tijde voor om een zo goed mogelijk antwoord te geven, en iemand op weg te helpen (al is het maar met een opsomming van threads waar hetzelfde onderwerp al behandeld is, aangezien de zoekfunctie alleen maar werkt als je weet waarnaar je zoekt). Het enige wat ik bedoelde te zeggen, is dat mensen het ooit erg moeilijk maken een duidelijk verhaal te ontwaren uit hun posts.

Een lang verhaal, misschien niet overal even duidelijk. ik geef de schuld aan de nieuwe plastic bavaria flesjes met aftrekbare dop, die ik toch wel een aantal voorbij heb zien komen vanaaf :okdan: :mega:

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Een paar dagen geleden kwam ik namelijk iemand tegen die me vertelde dat het in de toekomst allemaal anders wordt.

Nou, daar kan ik best in meegaan, tenminste, als die 'iemand' God is.
Wat wordt hoe anders?
Kan die persoon echt in de toekomst kijken...?
Het is fantastisch :)

Wout
die zich niet kan herinneren dat'ie iets tegen Matthijs gezegd heeft...
(Dat wil niet zeggen dat ik God ben; alleen dat ik het me niet kan herinneren)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back