sampler crisis

Nightly Build

Go for what you know
hee, ik zit even met mijn handen ik het haar omdat ik niet weet wat ik nou moet doen.
Ik heb ongeveer de hele sampler sectie hier doorgelezen en ik weet nog steeds niet wat de beste keus op het moment is.
Ik ga wel even hardop denken...

Ik heb vandaag mijn S2000 verkocht omdat ik hem al langer dan een jaar niet gebruikt heb.
Voor die tijd heb ik hem letterlijk uitgeleefd.
heel wat breakbeats en geluidjes zijn er doorheen gegaan en alle hoeken werden regelmatig gebruikt.

totdat ik anologe synths begon te kopen die ik voorheen samplelde en met de komst van de TR-808 heb ik ook niet zo veel sample-kits en breakbeats gebruikt.

Ik heb ook een SU700 gekocht en die vind ik wel gaaf voor LIVE maar er zitten nogal wat beperkingen aan waarvan de grootste is dat je de sequences niet makkelijk kan bewerken of uitwisselen met je Mac/PC als standard MIDI-file. Ook is een mid-sweep op de EQ wel een groot gemis.
Goed, het is dus een hoop werk maar als je song er eenmaal in zit is het verder wel een gaaf ding geloof ik. leuker dan tweeken met een laptop of muis. maargoed... het is meer een song-player en een leuke aanvulling op je DJ-set dan een echte sampler.

OK.. wat zijn de opties:

Ik vind bedieningsgemak wel belangrijk (dat was bij de S2000 erg goed) alleen goed geluid vind ik belangrijker dus een stap naar een E-mu sampler lijkt logisch.

vraag is of die dan ook niet verloren in mijn 19" rack gaat hangen.

Ik heb een G4 met 2X450Mhz processoren
Daar draai ik voornamelijk Digital Performer mee waarmee ik instrument voor instrument met MIDI of LIVE aanstuur en dan als audio opneem. Vervolgens mix ik de hele track digitaal naar de Harddisk (bouncen heet dat:-). Dat werkt goed alleen als ik te veel effecten er overheen pleur nek ik mijn 2 processortjes op een gegeven moment wel.

Eigenlijk kom ik nu al heel dicht bij de oplossing en dat is volgens mij een MOTU-828

Daarmee kan ik 8 kanalen (via firewire) naar mijn mixer sturen waarover ik dan effecten kan gooien via mijn mixer. (Dit kan je zelfs LIVE dfoen via een laptop, alleen weet ik niet of ik me daaraan wil wagen). Helemaal koel is om de 8 kanalen naar een Revox-of dergelijk te sturen voor de anologe band-compressie en het "warme" anologe geluid... jajaja, dat lijkt mij wel wat!

ok... is dit wat ik moet gaan doen????

vertel mij waarom niet????

Waarom zou ik nog een sampler kopen
De S2000 was eigenlijk ook al een veredelde geluidskaart die aan mijn mac hing. Ik heb hem praktisch nooit aangeraakt, bealve om hem aan-en-uit te zetten, de rest bediende ik via MESA met de mac,

volgens mij heb ik mijn eigen vraag hier beantwoord alleen heb ik toch het gevoel dat er iets niet klopt aan mijn verhaal of dat ik iets over het hoofd zie... ok,

SHOOT!

Nou je bent duidelijk genoeg computer-o-fiel om een softsampler te gebruiken. Als je toch graag alles op je mac doet waarom zou je dan in hemelsnaam een hardwaresampler kopen ? Je hebt al een su-700 voor evt live optredens...

Evt kun je anders misschien zo'n creamwareding in je pjoeter hangen en daar lekker op samplen. Nek je ook niet zo vlug je processortjes.

als je die sampler niet hoeft te gebruiken voor live dingen zou ik zeker naar softsamplers kijken...

Wat als je je SU700 'opwaardeerd' naar een RS7000 en met mLan via firewire de boel mixed? Die kan qua sampling je sampler een beetje vervangen en ben je hopelijk ook van die beperkingen af.
Kun je desnoods een apple laptop een keer scoren voor live.

Is maar een ID

de RS7000 heeft niet echt een superuitgebreide sampler aan boord, zeker wel bruikbaar maar heeft bv geen velocity-switching of layering.... dat mLan verhaal is dat al wel realiteit? ik weet dat Yamaha zo'n board op de markt zou brengen maar is dat al te koop? en is dat dan niet reteduur?

Ik sluit me bij bovenstaanden aan, koop een softsampler.

Geen gezeik met saven, grote format-flexibiliteit, snel en overzichtelijk werken, 'instant recall', multiple outs, ok filters (bij Kontakt tenminste), ingebouwde FX, syncbare LFO's, bla, bla, bla..u get the point.

Laatst gewijzigd:
Softsampler denk ik idd ook

Softsampler denk ik idd ook

Is halion er voor MAS?
Zo niet misschien EXSP24 van emagic? heel mooi samplertje ook.

Ik zelf gebruik logic en krijg vandaag of maandag mijn motu24i... maar dan op pc, dus zeker geen DP.

de 828 is inderdaad een mooi aparatus ;)

Kontakt 1.1 voor de Mac komt eraan..das denk ik toch wel de ultieme softsampler

Softsamplers zijn helemaal niet gek qua features, maar ik zou die veelgeroemde "gebruiksvriendelijkheid" toch relativeren. Want ga je het op lange termijn nog steeds zo leuk, intuïtief en inspirerend vinden om dag na dag met een muis te zitten klikken op icoontjes op een computerscherm? :confused:

Om maar niet te spreken over een tendinitis / RSI in je arm/pols van het veelvuldig zitten muizen... :stupid

Een hardware sampler heeft ook een aantal voordelen die misschien eerder sentimenteel lijken, maar die ik zeker niet onbelangrijk vind als je ze elke dag gebruikt. Persoonlijk vind ik hardware sampling leuker, sneller, intuïtiever, betrouwbaarder en kwalitatief hoogwaardiger werken dan een softsampler. Het geeft ook een heel bijzonder gevoel om zo'n knap apparaat in je setup te hebben, het nodigt meteen uit om ermee te beginnen werken, terwijl zo'n saaie muis... :[>

Laatst gewijzigd:
david's redenatie is ook compleet om te keren....tis dus maar net wat je zelf prettig vindt..ik haat al die kabeltjes en gedoe en vindt total-recall bijzonder prettig, eventals een fijne midi controller met flink veel knopjes zodat je je muis niet zoveel hoeft te gebruiken ;)

Ik sluit me aan bij David, waarbij ik de aantekening maak dat softsamplers waarschijnlijk "wel" gebruiksvriendelijker is.

Waarom ik voorlopig toch geen softsampler gebruik heeft ook te maken met die muis. Ondanks dat Kontakt waarschijnlijk flexibeler is dan hardware gebruik ik nogsteeds de K2600R en de Triton. Ik vind het ook een stuk overzichtelijker. Alleen sequencen met Cubase SX zorgt al voor zoveel windows op maar een kleine monitor...

moeilijk hoor... ik doe voorlopig even helemaal niets en ga lekker pielen met mijn setup zolas hij nu is.
komt hopelijk vanzelf aan het licht wat het beste voor mij is.
dank voor de reakties totzover.
gelukkig zijn er mogelijkheden genoeg.
ik denk overigens wel dat ik een samplertje 2e hands op de kop tik. misschien zo'n e-mu esi 4000 ofzo.
kan ik altijd wel weer wegdoen mocht het niet bevallen of anders inruilen voor een betere.

ik zit ookalweer te denken aan een mpc... we zien wel.

Origineel geplaatst door David
Softsamplers zijn helemaal niet gek qua features, maar ik zou die veelgeroemde "gebruiksvriendelijkheid" toch relativeren. Want ga je het op lange termijn nog steeds zo leuk, intuïtief en inspirerend vinden om dag na dag met een muis te zitten klikken op icoontjes op een computerscherm? :confused:

Het is inderdaad maar net wat je gewend bent/ prefereert, maar Bounce gaf zelf al aan dat hij z'n S2000 volledig met Mesa bestuurde. Een softsampler ligt dan natuurlijk in het verlengde daarvan..

Origineel geplaatst door olafmol
david's redenatie is ook compleet om te keren....tis dus maar net wat je zelf prettig vindt..ik haat al die kabeltjes en gedoe en vindt total-recall bijzonder prettig

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je alleen maar over total recall zou beschikken als je enkel software-matig werkt... Combineer MIDI controllers naar je hardware sampler met een digitale mengtafel en je hebt net zo goed total recall.

O ja, en "ik vind" schrijf je met D, niet met DT ! :duivels: 8)

Back