Beats maken; van software naar hardware

erik_w

lid
Hallo allemaal,

Ik zou graag wat advies hebben van jullie. Ik ben namelijk op zoek naar een nieuwe werkwijze om mijn beats te maken. Ik weet dat er veel soortgelijke threads zijn maar na veelvuldig gezocht te hebben hier op het forum ben ik er nog niet helemaal uit...

Ik maak op dit moment mijn beats m.b.v Cubase en Kontakt/Stylus. Ik moet te veel met de muis werken naar mijn zin. Ik wil daarom overstappen op hardware. Ik wil niet totaal overstappen maar ik wil mijn basis drums en loops (techno) met hardware gaan maken.
Wat ik wil:

- Stepsequencen (x0x stijl)
- Analoge 909/808 sound en meer...
- Omdat ik niet gebonden wil zijn aan 1 specifieke sound moet er ook de mogelijkheid zijn tot Sampling

Ik heb al gedacht aan de volgende apparaten:

- een MPC; maar die valt eigenlijk af want die heeft geen stepsequencing en het lijkt me ook niet makkelijk dat live indrummen..

- Machinedrum UW; heeft eigenlijk alles wat ik nodig heb alleen de audio demo's hebben mij niet overtuigd. Het is niet echt mijn sound volgens mij.

- Spectralis; lijkt me ook wel wat alleen heb ik die synth's die erin zitten niet nodig en hij is vrij aan de prijs.

Het laatste waar ik nu aan zat te denken is:

- Een sampler icm een losse stepsequencer

Zou dit laatste iets voor mij zijn? Zijn er überhaupt wel losse step sequencers? En zo ja, werkt het fijn in deze combinatie? Ik hoop dat jullie mij van wat advies kunnen voorzien. Alvast bedankt! :okdan:

Groeten,

Erik.

je zegt dat je analoge 808/909 sound wil, dan moet je die kopen.
kan je t met samples af.. waarom dan niet kontakt blijven gebruiken en sequencen met bv een rm1x
hw sampler wil ik graag hebben maar t lijkt me dat jij daar niet heel erg op zit te wachten

Origineel geplaatst door =XTRECIST=
Of een Yamaha RS7000. Heeft alleen ook een eigen synth erin.

Dit is misschien toch wel een optie... Ik zal eens kijken of ik die nog in de winkel kan uitproberen. Heeft idd alleen ook een synth aan boord, wat ik liever niet heb, omdat dat overbodig is.

Origineel geplaatst door falafelbiels
Korg ES-1, goed te betalen sinds de mk II er is en volgens mij een prima apparaat.

Lijkt me wel leuk. Heb alleen wisselende verhalen over de sound van dit ding gehoord. De sound is ook belangrijk voor mij. Vergelijk het met het Stylus. De sound uit Stylus is meteen goed, eigenlijk geen compressor ofzo nodig.
En volgens mij heeft de ER-1 ook geen sampling mogelijkheden. Toch?

Origineel geplaatst door DJ Fuse
je zegt dat je analoge 808/909 sound wil, dan moet je die kopen.
kan je t met samples af.. waarom dan niet kontakt blijven gebruiken en sequencen met bv een rm1x
hw sampler wil ik graag hebben maar t lijkt me dat jij daar niet heel erg op zit te wachten

een orginele 808 en 909 kopen ga ik niet doen. Omdat ik eigenlijk allerlei soorten drums uit 1 bak wil krijgen.

Enuh... Kontakt gebruiken icm een hardware sequencer... begrijp ik je nou goed? is dit ook mogelijk? Maar dit lijk me niet zo veel, omdat ik in principe heel mijn drums wil uitbesteden aan een of ander hardwaredoosje.

Origineel geplaatst door erik_w

En volgens mij heeft de ER-1 ook geen sampling mogelijkheden. Toch?

De S in ES-1 staat voor Sampler...

En als je wisselende verhalen over het geluid van een apparaat hoort, moet je effe zelf luisteren.

Ow oke, dan is die korg ook wel interessant.

Even een vraagje over stepsequencers: een stepsequencer heeft als eigenschap dat alles altijd op een 16e gequantized staat. Zijn er ook stepsequencers met bijvoorbeeld 32 stappen of met uitgebreidere quantize mogelijkheden? Of kun je die dingen per definitie alleen op een 16e programmeren?

Waarom tik je geen tweedehand SU-700 op de kop? Is de RS7000 zonder de synth, interne sequencer werkt heerlijk en je kunt er ook zo mee het podium op. Helemaal als je er vi SCSI een zip- of harde schijf aanhangt. Hoeft die computer helemaal niet meer aan :D

Op de SU zit echter geen x0x. Ik stem overigens voor de Electribe SX - daar zitten ook nog buizen in, misschien bevalt die sound je wel beter :). De MD UW zou je misschien wat meer naar je zin kunnen krijgen met soortgelijke postprocessing - niet voor niets worden een hoop virtueel-analoge bakken nog door analoog materiaal gehaald om het wat levendiger te maken.

Of je hebt geduld en wacht op de nieuwe telg van Jomox... :eureka:

Daar zit volgens mij alles op wat je aangaf: XoX-editting, samples toevoegen, meer dan alleen 909/808 en een goede sound.

deze dus.

image.jpg

Ow oke, dan is die korg ook wel interessant.

Even een vraagje over stepsequencers: een stepsequencer heeft als eigenschap dat alles altijd op een 16e gequantized staat. Zijn er ook stepsequencers met bijvoorbeeld 32 stappen of met uitgebreidere quantize mogelijkheden? Of kun je die dingen per definitie alleen op een 16e programmeren?

de machinedrum heeft een stepsequencer die maximaal 32 stappen heeft. Je kunt 'm ook zo instellen dat hij bv. maar 7 stappen heeft. Er zijn ongetwijfeld nog meer stepsequencers die dat ook kunnen. Van de electribe weet ik dat je naast 16 ook 12 stappen kunt kiezen.

mbt stepsequencen op een mpc: Dit is wel mogelijk! Je kunt stap voor stap je noten invoeren. Wat niet kan is stepsequencen zoals op een X0X, aangezien de mpc geen 16 stepknoppen heeft. 't Werkt dus gewoon iets anders. Het live indrummen op een mpc is juist een van de voordelen en vooral niet onhandig! Het werkt heel snel en intuïtief.

Origineel geplaatst door Sander02
Of je hebt geduld en wacht op de nieuwe telg van Jomox... :eureka:

Daar zit volgens mij alles op wat je aangaf: XoX-editting, samples toevoegen, meer dan alleen 909/808 en een goede sound.

deze dus.

Wow, wist niet dat jomox hier mee bezig was... hier ben ik benieuwd naar.

@Bliebertronic: das geen x0x sequencing he! Dus die valt af! ;)

Origineel geplaatst door Hazes
de machinedrum heeft een stepsequencer die maximaal 32 stappen heeft. Je kunt 'm ook zo instellen dat hij bv. maar 7 stappen heeft. Er zijn ongetwijfeld nog meer stepsequencers die dat ook kunnen. Van de electribe weet ik dat je naast 16 ook 12 stappen kunt kiezen.

Aha, dat dus wel... dat is wel mooi dan.

Origineel geplaatst door Hazes
mbt stepsequencen op een mpc: Dit is wel mogelijk! Je kunt stap voor stap je noten invoeren. Wat niet kan is stepsequencen zoals op een X0X, aangezien de mpc geen 16 stepknoppen heeft. 't Werkt dus gewoon iets anders. Het live indrummen op een mpc is juist een van de voordelen en vooral niet onhandig! Het werkt heel snel en intuïtief.

mmm oke, ik zal binnenkort toch maar eens zo'n mpc 1000 uitproberen. Maar toch denk ik dat het niets voor mij is. Maarja, wie weet!

mmm oke, ik zal binnenkort toch maar eens zo'n mpc 1000 uitproberen. Maar toch denk ik dat het niets voor mij is. Maarja, wie weet!

De mpc1000 zou ik dan weer niet doen. Ik persoonlijk vind een 2000 of een 2000XL fijner werken. Is wel een kwestie van gevoel, misschien werkt een 1000 voor jou wel ok.

Origineel geplaatst door bombario
Waarom tik je geen tweedehand SU-700 op de kop? Is de RS7000 zonder de synth,

Is dus kolder. Su700 heeft niks met de rs7000 te maken. 2 compleet verschillende apparaten.

Su700 is helemaal geen drummachine, maar een loopsampler. Je kan er wel losse drumsamples ingooien, maar dat werkt omslachtig. Niet dat ik het ding afkraak, want het is een geweldig creatief apparaat. Maar geen drumdoos.

De rs7000 daarentegen is een workstation, en die is wel geschikt als drummachine. Er zitten al geluiden in, maar je kan ze er ook zelf in zetten. Incluis x0x style seq. (naast andere manieren van sequencen)

Origineel geplaatst door acoustiventure
mpc heeft geen stepsequencing????
good joke!

Ik bedoelde dat een MPC geen stepsequencing heeft à la een x0x...

Back