Wanneer ben je tevreden?

Wanneer ben je tevreden?

• Meteen

Stemmen: 4 13,8%
  • Na enig sleutelen

Stemmen: 4 13,8%
  • Dat duurt meestal erg lang

Stemmen: 10 34,5%
  • Nooit helemaal

Stemmen: 11 37,9%

• Totaal aantal stemmers
    29

meesha74

Muzikant
Hoe ver moet je gaan in het streven naar kwaliteit / perfectie in je produkties?

Wanneer ik een nummer af heb (mixen en/of masteren) ben ik meestal voor 95% tevreden. Ik ga vrij lang door om een nummer zo te laten klinken als ik wil. Op een bepaald moment weet ik dan ook dat het af is en ik er niet verder aan moet / kan sleutelen. Maar bij een volgende produktie wil ik dan altijd proberen om het nóg beter te doen dan de vorige keer. Wanneer ik dingen van een paar jaar geleden ga terug luisteren merk ik ook dat er nog steeds een groeiende ontwikkeling in kreativiteit / kwaliteit is, hetgeen me stimuleert om toch steeds nét iets beter te presteren.

Wat zijn jullie bevindingen daaromtrent? Wil je ook steeds beter, of heb je geen behoefte om steeds maar te blijven sleutelen?

Ben erg benieuwd.

(ps. ik ben soms wel erg kritisch op mezelf maar ik denk dat dat niet verkeerd is, toch...?)

:okdan:

Hier ook hetzelfde, tevreden ben ik nooit.
Het kan altijd beter, ik heb het ook met apparatuur kopen, dat blijft ook al 18 jaar aan de gang.
Je denkt dan, ok als ik dit nu nog koop ben ik klaar, en dan na een paar maanden begint het dan weer te jeuken.

Beter dan Meesha kan ik het niet formuleren. :)
Wel is het zo dat ik niet erg lang aan het 'sleutelen' ben met mijn tracks die ik maak. Wat deze keer niet goed is, onthoud ik wel voor de volgende keer. Anders blijf ik aan de gang...
De dag dat ik tevreden ben met de muziek die ik maak, ga ik een andere hobby zoeken. (denk ik dan ;) )

Nooit helemaal tevreden, en inderdaad, dat geeft dan weer goeie motivatie om verder te blijven doen.
De dag dat ik 100% tevreden zal zijn over alles wat ik maak zal ik niet veel zin meer hebben om nog iets nieuws te beginnen.

ik ben nooit helemaal tevreden over mn werk.. vaak heb ik het probleem dat ik op het moment dat ik de track af vind, ik er eindelijk (na al te lang ernaar geluisterd en er mee gekloot te hebben) een streep ondertrek en er voor zo ver als mogelijk tevreden mee ben... als ik hem dan een paar dagen later terug luister begint het alweer te kriemelen en irriteer ik me eraan dat ik sommige dingen niet anders heb gedaan.. ik denk dat ik ook nooit helemaal tevreden kan/zal zijn over mn eigen werk... op zich niet verkeerd, zo ontwikkel je jezelf.. alleen moet je ergens wel een grens trekken, waar ik soms moeite mee heb :erm:

De perfectie van de imperfectie

De perfectie van de imperfectie

immediate gratification

Perfectie en tevredenheid zijn dingen die voor mij toch enigszins los van elkaar staan.
Ik vind niet snel iets 'perfect'. Toch kan ik na een paar uurtjes of een dagje spelen en klooien erg tevreden zijn met het resultaat. Af of zelfs perfect is het dan niet, maar als ik voor mijn gevoel een stap verder ben gekomen geeft dat toch een tevreden gevoel. Ik kan dan tevreden zijn over het op dat moment behaalde resultaat of gewoon tevreden over de tijdsbesteding.
Ik heb van die dagen dat er niet meer in zit dan hetgeen ik dan doe. Toch kan ik dan tevreden zijn met dat resultaat, met in het achterhoofd dat er nog wel het een en ander aan moet gebeuren.
Ik kan het dan ook maanden laten liggen voor ik er mee verder ga. Zeker als ik een tijd met een bepaald ding intensief bezig ben geweest, kan het verfrissend zijn het even te laten rusten. Een tijd later verrast het me dan weer wat ik toen bedacht had (of het stelt me in hevige mate teleur).
Het luisterend oor van een ander kan in dit geval ook erg prettig (en ontnuchterend) werken.

Natuurlijk moet je enigszins oppassen dat 'tevredenheid' niet verglijdt tot zefgenoegzaamheid, want dat is dodelijk voor de creativiteit (mijn drang naar perfectie steekt hier gelukkig meestal wel tijdig een stokje voor).
Anderzijds kan voortdurende ontevredenheid ook weer afstompen en de motivatie doen verdwijnen.
Ik heb daar in de loop der jaren wel een aardige weg in gevonden

groet

Tom

Het gebeurt mij ook regelmatig dat ik ergens niet helemaal tevreden over ben, naarmate ik er steeds meer achter elkaar naar luister. (bijv. wanneer ik al een paar uur aan een bepaalde sound of groove / beat bezig ben). Wanneer ik het dan een half uurtje (of desnoods een hele dag) niet beluisterd heb vind ik het vaak best OK en zie ik weer mogelijkheden om verder te werken. Af en toe moet je jezelf even los maken van datgene waar je mee bezig bent om met een frisse blik weer verder te gaan.

ik kan heel tevreden zijn over t proces, dat ik weer wat bijgeleerd heb en dat ik dichter bij de sound kom die ik wil.. maar om te zeggen dat ik tevreden ben over mn tracks, nee. wel over de progressie, mar bij elke track waar ik niet meer aan werk denk ik dat er nog iets meer ingezeten had.

ik kan me voorstellen dat je wel eens een track maakt waarbij je bijna denkt dat ie niet van jezelf komt, waarbij je boven jezelf uitgestegen bent, dan mag je tevreden zijn denk ik. maar in principe leg je bij elke track de lat weer hoger, en das ook mijn drijfveer.

ik ga door tot drexciya en kraftwerk er een puntje aan kunnen zuigen :D
en daarna zal ik ook nog wel door gaan

Je kunt ook met iets tevreden zijn als het nog niet af is toch?

Nooit tevreden zijn lijkt me ook enorm lastig en deprimerend.

Ik ben tevreden als de luisteraar het leuk vindt. En als de muziek geschikt is voor het doel waarvoor het gemaakt is. Het gaat er mij om dat de luisteraar een emotie ontlokt wordt, dan is er een communicatie ontstaan die me boeit; dat telt.

Origineel geplaatst door DJ Fuse
ik ga door tot drexciya en kraftwerk er een puntje aan kunnen zuigen :D
en daarna zal ik ook nog wel door gaan [/B]
Kijk, meer mensen zouden zo'n bewonderenswaardige instellingen moeten hebben. Chapeau.:geslaagd: rating ++

Tevreden,wanneer ik werkelijk perfect dat gene wat ik in gedachten heb perfecto neer kan zetten,arrangement,sound etc..etc.. en dan bedoel ik ook werkelijk...

Back