wat is commercieel en hoe sta je er tegenover?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

da goose

DaGooseMusic.nl
ok.. misschien beter om even een apart topic op te zetten over dit onderwerp.

Ik heb mijn mening over commecie al gegeven maar er zijn hier vast wel mensen die hier toch anders over denken.

Wat is commercie en wat is underground en wat is beter en waarom ?

Arrg Goose, waar begin je aan! ;) ;)

maar goed:
van Dale: commercieel, gebaseerd op het maken van winst

spijker op de kop zegmaar. Maar er is wel een verschil in winst maken zodat het personeel kan leven, en winst maken zodat de baas een huisje van X ton kan kopen. Verschilletje dus.
Underground vind ik nou niet perse het tegenovergestelde van commercieel, maar wel hebben ze niet direct de neiging om het kaartje omhoog te schroeven..

peace:luv:

Arv

Laatst gewijzigd:
commercie is gewoon iets brengen met het doel er zo snel mogelijk en zo veel mogelijk mee te verdienen.

underground vind ik een beetje moeilijke term is meestal een stroming van mensen/muziekanten etc die niet aan comercie doen dus zo snel mogelijk veel centen willen verdienen.

is wel een beetej te weinig wat er staat hier maar ja mot wat :)

ja voor de portemonnee is comercie beter
maar ik denk dat je als muziekant gewoon moet doen wat je zelf leuk vind en als het dan aan slaat. zullen sommige mensen je wel comercieel gaan vinden maar ja mischien ben je wel gewoon profesioneel wei zal het zeggen?

Laatst gewijzigd:
underground betekent voor mij alles dat op dit moment geen commercieel succes heeft......dus niet een aparte muziekstroming of stijl ofzo....
commercieel is dan de tegenhanger, muziek die wel commercieel succes kent....

het zegt dus nix over de kwaliteit van de muziek zelf.....je kan zowel slechte underground muziek hebben als goede commerciele muziek, en andersom..

in de volksmond wordt "underground" echter wel vaak gezien als een bepaalde muziekstijl..ik geloof techno/tekno ofzo....terwijl commercieel vaak wordt gezien als simpele muziek die specifiek gericht is om zoveel mogelijk verkocht te worden....zo zou je het dus ook kunnen zien...en dan prefereer ik toch alles boven "commercieel" omdat het resultaat van dit soort muziek meestal een grote eenheidsworst wordt van herhalingsoefeningetjes om ook maar een hit te scoren....

Olaf

Er is een verschil tussen 'succes' en 'insteek'.

Je kunt ook een plaat maken met het oog op een top40 positie, als bijna niemand hem kent is ie echt niet underground. De insteek was commercieel.

com·mer·ci·´eel (bn.)

1 betr. hebbend op de handel, het zakenleven => zakelijk
2 gebaseerd op het maken van winst

da goose had wel wat punten waar ik me in kon vinden in dat andere topic...

commercie..tenslotte denk ik dat een publiek de eindverantwoordelijke is die iets groot en dus "commercieel kan maken"die kopen het tenslotte ...als ze mischien gebrainwashed zijn door de marketing en promotie machine .....iedereen heeft een keus.... het is mischien ook wel uit eigenbelang om te roepen als een underground groepje door breekt en in een top40 beland dat het dan niet meer iets exclusief is voor hun.....

dan nog iets stel je maakt iets met je ziel en het beland in de commercie....als het een eerlijk door de muziekant gemaakt product is ..wat is daar mis mee?

persoonlijk vind ik als een produkt goed is geen copy formule catje werk is maar puur en origineel.. en knalt een top 40 in..why not?:)

bv the chemicals,dandy warhols,nirvana,oude electro vroeger bv hashim shannon vele arthur baker producties afrika bambataa zelf een lil louis met frensh kiss(wereld plaat)kevin saunderson met zijn innercity outlet goodlife en big fun...vlogen in de charts...is het dan minder????????????

laten we het daarom gewoon over "goede" of "slechte" muziek hebben...da's al subjectief genoeg ;)

Misschien dat underground ook meer doelt op het hoogste kunstzinnige waarde mogelijk. Maar ook bepaalde eisen aan stijlvastheid van de muziek stelt. Vandaar dat underground ook wel snobbistische trekjes heeft IMO.

Maar commerciele underground lijkt paradoxaal maar volgens mij kan het wel. Maar dan meer als een 'misser' van iemand die underground maakt maar het 'klootjesvolk/plebs' ook leuk vind.

´un·der·ground (de ~ (m.))

1 alternatieve opvatting van cultuur en maatschappij of uitingen daarvan, die niet door de gevestigde orde worden getolereerd
2 psychedelische muziek

psy·che·´de·lisch (bn.)

1 de werking van het bewustzijn verruimend

Oef, moeilijk hoor. Laten we idd maar stoppen met de discussie. :)

Dj oosie woosie.
Dj Jean
De Clubheads
Johan Gielen ... aarghll
ETC.
96% van de hitparade .
En wat underground betreft er zijn heel veel producers die echt goed zijn maar bewust kiezen om niet commerciel te gaan. Plaid, aphex twin noem maar op.
Maar je hebt ook mensen die er gewoon geen reet van kunnen en als excuus hun muziek underground noemen.
Maar eigenlijk is dit een zinloze discussie.

commerciele muziek heeft natuurlijk als uitgangspunt zoveel mogelijk geld te verdienen. of het nou goede of slechte muziek is is een andere discussie. zoals elvis al zei '15 million fans can't be wrong'.

maar goed, als je in het grote grijze gebied dan toch een lijn moet trekken, dan is die tussen commercie (entertainment) en kunst. alleen is er volgens mij geen enkele act te vinden die 100% aan 1 kant van het gebied staat. zelfs bij producten als britney spears is nog genoeg artistieks te ontdekken.

iets underground noemen is voor mijn gevoel meer een soort poging om elkaar een superioritietsgevoel aan te praten in de hoop hun minderwaardigheidscomplex tegen de financiele overmacht van commerciele muzieksoorten te overwinnen.

haha, vind je madhouse ook artistiek? dit is het toppunt van commercie..

Maar dan meer als een 'misser' van iemand die underground maakt

dit duidt erop dat er een muziekstijl is die "underground" heet..kan iemand me hier iets meer over vertellen?? is dat van die snoeiharde krakers-tekno ofzo?

Olaf

Ik denk dat hier in nederland de verhoudingen een beetje weg zijn. M.a.w. commercieel (eenheidsworst) =ok en 'underground' (vage nieuwe dingen) =rare 'punkers'.. Tenminste zo wordt er wel vaak gedacht onder het gemiddelde trance publiek. Dat steekt bij mij een beetje.
Alles in grote mega-clubs proppen, yeah! :(

andersom geldt het toch net zo? iedereen die in groepjes/hokjes denkt werkt zo...trancers, gabbers, awakenings-techno lui, goths etc.etc.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back