bass trap

Origineel geplaatst door murphf
Een vraag die volgens mij in deze thread hoort. Correct me if i'm wrong:confused:

Dit klopt perfect :) ... Je moet dus een basstrap bouwen die die frequentie wegwerkt.

Voor frequenties, zie:
http://www.phy.mtu.edu/~suits/notefreqs.html of
http://www.borg.com/~jglatt/tutr/notefreq.htm

En verder deze thread helemaal lezen EN snappen, de "Broadband absorpers"-thread lezen EN snappen... Dan hier eens gaan kijken www.ethanwiner.com/acoustics.html [printen en lezen maar!!!] en dan weet je precies wat je moet doen en hoe je het moet doen! :)

Succes! :geslaagd:

Mischa,
Reuze bedankt voor al die info op deze topic. Een vraag; waar kan je het beste deze basstrap plaatsen? In mijn opstelling, een kamer van 5x3x2, staan de speakers noodgedwongen opgesteld in de lengtekant (5). In het midden van de kamer, de sweetspot, valt het laag bijna weg waarschijnlijk door de staande golf uit de tegenoverliggende wand. Moet op deze wand de basstrap? In de hoeken tegenover de speakers en vlak bij die achterwand is weer wel veel laag te horen.

Daar waar er teveel laag is moet je het dempen . Je achterwand moet zowiezo , dit is de meest belangrijke . Maar ook je voorwand is belangrijk , deze voorwand reflecteerd al het laag met een kleine vertraging .

Het belangrijkste is nu demping versus ergonomie . Het beste wat je kunt doen is namelijk 1 meter wol tegen je achterwand zetten . Je kunt ook voor een compactere omplossingen gaan zoals een pannel absorber maar die zijn altijd op 1 freq getuned en als ik dit zo hoor ( eigelijk niet ) heb je in een compleet freq gebied een probleem .

ben je niet in staat om een meting te doen ?

Misschien wel. Ik heb nl. een decibelmeter en een cd met freq.sweeps en testtonen. Kan ik hier wat mee?
Grappig dat ik met mijn oude speakers (Tannoy Eclipse) met baspoort achter veel minder laagproblemen had dan met de nieuwe speakers met poort aan de voorkant (KRK RP8)!
Ik heb misschien liever een helmholz absorber, ongeveer hetzelfe als jouw plaatabsorber maar dan zeg maar geperforeerd met een breedbandiger en beter impuls gedrag.
Mijn ruimte is 80% gipsplaat (wanden/plafond), dit zijn toch ook plaatabsorbers? Toch is de laagweergave per luisterpositie erg verschillend!
Wat is jouw idee over diffusors voor mid + hoog en met name het plafond boven de luisterpositie en de zijwanden?
Alvast bedankt!

Origineel geplaatst door gringo
Misschien wel. Ik heb nl. een decibelmeter en een cd met freq.sweeps en testtonen. Kan ik hier wat mee?
Grappig dat ik met mijn oude speakers (Tannoy Eclipse) met baspoort achter veel minder laagproblemen had dan met de nieuwe speakers met poort aan de voorkant (KRK RP8)!
Ik heb misschien liever een helmholz absorber, ongeveer hetzelfe als jouw plaatabsorber maar dan zeg maar geperforeerd met een breedbandiger en beter impuls gedrag.
Mijn ruimte is 80% gipsplaat (wanden/plafond), dit zijn toch ook plaatabsorbers? Toch is de laagweergave per luisterpositie erg verschillend!
Wat is jouw idee over diffusors voor mid + hoog en met name het plafond boven de luisterpositie en de zijwanden?
Alvast bedankt!

Met de bassreflex aan de achterkant heb je meestal dikker laag door reflecties ( room mode ) maar is trager als een br aan de voorkant .

Als je bij een plaatabsorber moet je wel presies weten hoe het gatenpatroon is . Hoe kleiner de gaatjes des te lager komt het . Zijn het grotere gaatjes dan word de amstemming dus hoger . Als enige voordeel wat je heb is dat het vergeleken alleen wol iets lager dempt maar wel weer mid en hoog reflecteerd .

Gipsplaat zijn idd ook basstraps . Leg je oor eens tegen een gipswand en laat een langzame sweep spelen .. als je dan op een bepaalde freqentie aardig wat trillingen op weet je dat hij op die freq dempt .

Diffusors zijn leuk maar ik zou zelf gewoon wol gebruiken . In een grote studio kun je kiezen om voor je oren te dempen en achter je oren te diffusen . In een kleine ruimte heb je na het monteren van meerdere diffusors maar een klein beetje winst . Als je goed wil diffusen moet je VEEL gebruiken en dan nog moet je het laag goed zien te krijgen .

Wat dacht je ervan om buigtriplex half rond te buigen en deze tegen de achtermuur te plaatsen gevuld met wol ?. Dit is en een diffusor en dempt het laag . Je moet er alleen voor zorgen dat de wol niet tegen de buig triplex aanzit anders werkt het niet .

Tegen mn achterwand staat een houten rek gevuld met 5 keyboard+ losse gear, de open stukjes achterwand zijn bekleed met de bekende/beruchte grijze Gamma noppenrubberspul. Wat dat betreft genoeg diffusie lijkt me. Onder het onderste keyboard heb ik nog 150bX80h open ruimte, misschien ideaal om hier een plaatabsorber te fabrieken? Links en rechts van dit rek heb ik een deur en een vrij groot raam, geen plaats dus voor iets!
Kan ik dan met mn decibelmeter en testtonen van een test cd de probleemfrequentie op zoeken?
Aangezien mn plafond vrij laag is (205 cm) wil ik toch het deel boven de luisterpositie bekleden. Welke wol kan je hiervoor dan gebruiken of kan ik hier ook de Gamma platen gebruiken?
Op internet kwam ik bijv. zweeds diffusorspul tegen als in de bijlage, is vast ook zelf te maken.

Attachments

• ad10.gif
    ad10.gif
    127,6 KB · Bekeken: 155
Origineel geplaatst door gringo
Tegen mn achterwand staat een houten rek gevuld met 5 keyboard+ losse gear, de open stukjes achterwand zijn bekleed met de bekende/beruchte grijze Gamma noppenrubberspul. Wat dat betreft genoeg diffusie lijkt me. Onder het onderste keyboard heb ik nog 150bX80h open ruimte, misschien ideaal om hier een plaatabsorber te fabrieken? Links en rechts van dit rek heb ik een deur en een vrij groot raam, geen plaats dus voor iets!
Kan ik dan met mn decibelmeter en testtonen van een test cd de probleemfrequentie op zoeken?
Aangezien mn plafond vrij laag is (205 cm) wil ik toch het deel boven de luisterpositie bekleden. Welke wol kan je hiervoor dan gebruiken of kan ik hier ook de Gamma platen gebruiken?
Op internet kwam ik bijv. zweeds diffusorspul tegen als in de bijlage, is vast ook zelf te maken.

Met die rondingen is best lastig om te maken, tenzij je de beschikking hebt over een timmerwerkplaats met grote freesmachine, niet te verwarren met de bovenfrees dat is namelijk een ander apparaat. Er zijn ook modellen van diffusers met rechte planken dat is een stuk makkelijker om zelf te maken. Maar een goed gevulde boeken- of platenkast zoals bijvoorbeel de afbeelding van 'da goose' op pagina 2 werk ook prima als diffuser.

Wat betreft meten, dat zou ik misschien ook eens moeten doen, de accoustiek in mijn kamer is ook niet fantastisch. Voor mijn gevoel heb ik een probleem in het laag, rond de 350 Hz blijven de golven een beetje staan in m'n kamer. Welke gegevens moet ik verzamelen om te kunnen bepalen welke maatgerel het meeste effect zal hebben? mischa?

150bX80h is veel te klein om iets zinnigs te doen . Gamma nopjes doet ook niks in het laag. In een hoek zul je wel een deur hebben en mischien zelfs nog 1 raam of 2 dus een volwassen basstrap zit er dan ook niet in . Op een 1 meter 14 van je voorwand moet je normaal gesproken de minste room modes hebben in je huidige situatie . Mijn ruimte is nog een stuk kleiner dan die van jou en heb slechts een plus min 2 db verschil van 20 tot 20 000 hz in de sweetspot met een rt60 van maximaal 0,3 . Hier heb je ongeveer voor nodig een kleine 150 kilo ( 2 m3 ) aan demping .

Er zijn mensen die niet van demping houden omdat dit dan te dood klingt . De meest ideale studio heeft geen early reflections . Is de ruimte groot genoeg kan het zijn dat je van je achterwand een echo krijgt . In deze gevallen heeft diffusie zin omdat het dan uitelkaar getrokken word . ALs bijkomend voordeel heeft diffusie dat het verplaatsen van spullen achterin nagenoeg geen invloed heeft op het geluid in het voorste gedeelte . Maar als dus je achterwand reflectie in de time domain early zit zit er niks anders op dan dikke lagen demping monteren .

Als je niet van plan bent om een stuk ergonomie in te leveren voor een betere sound moet je gewoon accepteren dat de ruimte niet geschikt is .

Frank H ,

Als je je ruimte beter wilt krijgen heb ik een paar fotoos nodig en b.v. een sweep die je afspeeld op je monitors en dan met een microfoon die sweep opneemt in je sweetspot . Deze audio file kan ik dan inlezen .

ALs je zeker weet dat het 350 hz is moet je gaan zoeken in je kamer waar die 350 hz het hardste is en daar demping aanbrengen die 100 % dempt op die freq . Om met wol 350 hz goed te dempen heb je 10 cm rock / steenwol platen nodig met 5 cm lucht erachter . Dus harde muur 5 cm lucht en dan de wol platen . DIt moet lucht dicht zodat het geluid niet aan de andere kant van de wol plaat kan komen .

Vergeet niet dat je met demping de dipjes in je geluid kunt verplaatsen .. Dus je tuned een basstrap op 60 hz maar door het volume en verandering in ruimte maten kan het zijn dat je dan met 60 hz er naast zit .

Waar kan ik wat meer informatie vinden over het maken van zo'n sweep en hoe je deze moet intrepeteren?

- Kan je daar elke condensatormic voor gebruiken?
- moet je meerdere sweeps maken en daar het gemiddelde van nemen?
- Hoe kom je achter de exacte sweetspot
- etc

Origineel geplaatst door Mikula
Waar kan ik wat meer informatie vinden over het maken van zo'n sweep en hoe je deze moet intrepeteren?

- Kan je daar elke condensatormic voor gebruiken?
- moet je meerdere sweeps maken en daar het gemiddelde van nemen?
- Hoe kom je achter de exacte sweetspot
- etc

Er is ergens een tread over een gratis meet programma zal em eens opzoeken .

Voor het meten heb je een electret microfoon nodig . zoals b.v. een behringer 8000

sweetspot is het punt waar je zit en dit is meestal het snijpunt van je speaker as .

Eh Mischa, 20Hz tot 20000Hz in een ruimte kleiner dan de mijne. Dan moet je toch echt wel hi-end speakers hebben en wanden van 1 m glaswol? Toevallig wat foto's?
Ik heb trouwens net een boek binnen gekregen, "Master handbook of acoustics" 4e ed. door F. Alton Everest. Ongeveer de bijbel van de akoestiek. Hier staan mooie basstrap ontwerpjes in o.a. toegepast bij de BBC van 4 bij 2 voet (120x60 cm). Op naar de Praxis dus!

In mijn mini ruimte heb ik 20 cm rockwool tegen de wanden en in de hoeken corner traps .

De gebruikte monitoren maak ik zelf op bestelling .

Attachments

• xls 1.jpg
    xls 1.jpg
    19,4 KB · Bekeken: 147
Oeh, is idd serieus spul zo te zien Mischa!
Is dit echt eigen ontwerp? Passief? Kostmedah? Maak je ook nearfields?

Eigen ontwerp ja en heeft zig in de praktijk al bewezen in meerdere studioos vergeleken veel duurdere soorten .
Je kunt het gebruiken als nearfield en main als het moet en heeft met gemak power genoeg voor een 50 m2 ruimte . Daarbij is en blijft hij wel compact met zn 30 cm diepte . Geen bassreflec echte 20 - 20 000 ( plus min 3 db 16-30 000 ) 30 a 55 mm dikke gelayerde wanden . Alles heeft zn eigen kamer en vervormd max 0,5 % op 90 % van zijn vermogen .

De prijs is 1250 per stuk exl btw. Dit is stevig maar in vergelijk met andere mid/ mains is het een koopje . Het geheel word extern aangestuurd met een amp pack incl een digitaal filter . Timing correctie per unit / phase per unit / room eq / digitaal in / analoog in / limiters / presets etc etc. Deze amp packs zijn er al voor 400 euro .

Nearfields kan ik ook maken maar dit is minder gunstig omdat ik bijna net zolang bezig ben met een nearfield dan een main systeem . Hoe groter het worden moet des te goedkoper kan ik het maken . Dus presies andersom als een commercieel product . De prijs word bij mij bepaald door materiaal / spuitkosten plus uurloon .

Deze monitoren kunnen hard maar zijn eigelijk gebouwd om op normale volumes alles te horen . Of het nu op 70 db draaid of op 115 kwa geluid zit er geen klank kleur verschil in . Het beeld wat deze jongens neerzetten is echt 3d. Als het in de opname zit hoor je zelfs achter en boven / onder .

Iemand die geen geschikte ruimte heeft help ik altijd bij verkoop van een setje totdat de ruimte wel goed is . Dit omdat ik wil voorkomen dat er een monster monitor systeem in een slechte ruimte komt te staan .

Laatst gewijzigd:
Klinkt goed! :okdan:
Echter voor 1250/stuk ex. BTW en dan ook nog passief is er wel een hoop aanbod in deze branche. En een nearfield is nog eh.....minder goedkoop!? :confused:

Origineel geplaatst door FanTC
Klinkt goed! :okdan:
Echter voor 1250/stuk ex. BTW en dan ook nog passief is er wel een hoop aanbod in deze branche. En een nearfield is nog eh.....minder goedkoop!? :confused:

Niet verkeerd bedoeld hoor! :D

Klopt voor 1250 per stuk is er genoeg keuze . Het zijn speakers die je actief moet aansturen met een amp pack en digitaal filter . Ik heb een vrij brutale aanpak en laat mensen gewoon luisteren naast hun bestaande set en tot nu toe gaat dat goed. Het is gewoon beter de bekende grote commerciele producten zoals genelec 1038 1039 dynaudio m3 etc. En dan is de prijs wel erg mild imho . Dat is ook de bedoeling van mij een betaalbare mail die compact is .

Back