Hulde aan de Elektron Machinedrum

Origineel geplaatst door isnieZot
weet je wat een gouden combinatie zou zijn. een MD met absynth als FX processor.
heb al een paar keer wat MD loops door absynth gehaalt en het resultaat vind ik toch
meestal wel ok.

kan ik me wel in vinden :L

alleen moet je spoor voor spoor door absynth heen jagen (met oog op de dynamiek) en dan weer opknippen en opnieuw inspelen als je het echt goed wil doen .. een plaat door een phaser halen verneukt ook altijd de dynamiek

:duivels:

't Valt me eigenlijk op dat de MD erg veel 2e hands aangeboden wordt tegenwoordig.. :confused:

Zeker als je o.a. dat "gepiel" van Divi hoort, verbaast 't me wel een beetje..

Maar goed, 'k heb er dan ook eigenlijk nooit echt zelf mee gepield.

Moet zeggen dat ik die loop clean veel lekkerder vindt dan nadat hij door absynth is getrokken. Maar dat is dan ook weer smaak vrees ik.

De tip die ik van Kevin kreeg om te layeren is vooralsnog goud in ieder geval. Wat een verschil......

En wat betreft MadR's 13 in een dozijn opmerking. Tja wat wil je dan? Dit zijn demo's die moeten aanspreken. Kan in 2 seconden iets voor je maken met super onconventionele geluiden. Maar aangezien de mens graag geluiden in de richting 808/909 hoort zou het dan een demo zijn die niet echt overkomt.

Je kunt echt alle kanten op met dat ding (Zoals je ook hoort aan dat groove geluid op de achtergrond.....gewoon uit een MD).

Toegegeven, het is erg wennen met zo'n ding. Als je samples gebruikt heb je veel eerder de neiging meteen een dikke vette sample te pakken.....maar door dit ding te layeren krijg je toch meer detail en lagen (wat natuurlijk wel logisch is) in je geluid. En dat opent deuren voor mij.

Maar het is kwa sound geen 909 nee.... (al gebruik ik af en toe wel een gesampelde 909 set welke prima klinkt in de UW).
Mijn conclusie na een paar dagen intensief pielen is dat het geen "straight out of the box" apparaat is als een 808 of 909 was. De MD heeft zeker het vermogen om heel dik te klinken maar dit zul je, zoals bij elke synthesizer, wel eerst zelf moet waarmaken. De geluiden beginnen gewoon plat en clean en het is aan jou daar iets van te maken. Het is dus gewoon een andere insteek!

Origineel geplaatst door MadR
de loop clean ? heb ik wat gemist ? waar staat die dan ?

Ik bedoelde de loop zonder absynth processing. Dus de loop die Kevin aanvankelijk postte.

Origineel geplaatst door Acidfever
Ik bedoelde de loop zonder absynth processing. Dus de loop die Kevin aanvankelijk postte.

ah oke .. en idd kevin heeft het wel door ..

Die voorbeelden van Kevin vind ik toch wel heel lekker klinken. :) Ik had zelf bij de machinedrum meer zoiets dat het een soort van VA-drumsynth zou zijn die meer de oldschoolmanier van drumsynthese zou gebruiken, beetje 808, 909, Airbase-achtige modelling. Zit de kracht hem nou met name in de sequencer of de klankopwekking?

Origineel geplaatst door Sly Dog
Zit de kracht hem nou met name in de sequencer of de klankopwekking?
beide, want ze zijn ontzettend sterk geintegreerd met elkaar. met de parameter locks en LFO's van de sequencer heb je 'n radicale invloed op de parameters van de synth-engine, en dus op de sound dat ie voortbrengt.

voor mij mag 'user interface' ook in je rijtje want voor mij is het zeer belangrijk dat ie zo makkelijk te gebruiken is, terwijl het een best complexe bak is. het maakt echt een verschil en daar kan jomox een puntje aan zuigen...

Die voorbeelden van Kevin vind ik toch wel heel lekker klinken. :) Ik had zelf bij de machinedrum meer zoiets dat het een soort van VA-drumsynth zou zijn die meer de oldschoolmanier van drumsynthese zou gebruiken, beetje 808, 909, Airbase-achtige modelling. Zit de kracht hem nou met name in de sequencer of de klankopwekking?

Ik zou zeggen 60% sequencer/40% synthese. de TRX machines gebruiken ook wel dergelijk synthese gebaseerd op de 808/909 klankopwekking trouwens. Maar daarnaast heb je nog FM, samples en physical modeling machines ter beschikking ook. En op het UW model kun je zelf ook nog samples inladen.

Het lijkt me alleen dat het aantal parameters per geluid niet al te uitgebreid is qua synthesemogelijkheden. Qua aantal parameters lijkt het meer op een JoMoX dan bijvoorbeeld een Waldorf Attack, zit ik daar goed mee?

Lijkt me dan dat de uiteindelijke conclusie is:
De interface, sequencer en synth-engine vormen gezamenlijk de kracht van de machinedrum.
Door de makkelijke interface is het niet moeilijk om met de uitgebreide sequencer interessante en originele drumloops tot stand te brengen.
Qua klank wordt echter het beste effect verkregen door verschillende geluiden te layeren.

Zit ik er zo een beetje mee in de buurt? :)

Hoe is de klank van de machiedrum eigenlijk als je die vergelijkt met bijvoorbeeld een TR-808? Klinkt ie wat dunnetjes dat daarom het layeren van geluiden raadzaam is?

Het lijkt me alleen dat het aantal parameters per geluid niet al te uitgebreid is qua synthesemogelijkheden. Qua aantal parameters lijkt het meer op een JoMoX dan bijvoorbeeld een Waldorf Attack, zit ik daar goed mee?

Lijkt me dan dat de uiteindelijke conclusie is:
De interface, sequencer en synth-engine vormen gezamenlijk de kracht van de machinedrum.
Door de makkelijke interface is het niet moeilijk om met de uitgebreide sequencer interessante en originele drumloops tot stand te brengen.
Qua klank wordt echter het beste effect verkregen door verschillende geluiden te layeren.

Zit ik er zo een beetje mee in de buurt? :)

Hoe is de klank van de machiedrum eigenlijk als je die vergelijkt met bijvoorbeeld een TR-808? Klinkt ie wat dunnetjes dat daarom het layeren van geluiden raadzaam is?
het aantal parameters per machine (sound) is 24, LFO en effecten niet meegerekend: da's toch niet weinig?

ik vind de MD helemaal niet 'dunnetjes', da's een beeld wat sommige mensen er schijnen willen op te plakken.
en ik kan mij vergissen maar heeft 'n 808 niet enkel een vette kick? de rest van z'n sounds is toch niet zo 'vet'?

Origineel geplaatst door divi
het aantal parameters per machine (sound) is 24, LFO en effecten niet meegerekend: da's toch niet weinig?

ik vind de MD helemaal niet 'dunnetjes', da's een beeld wat sommige mensen er schijnen willen op te plakken.
en ik kan mij vergissen maar heeft 'n 808 niet enkel een vette kick? de rest van z'n sounds is toch niet zo 'vet'?

Oh, 24. Khad de manual even vlug doorgelezen maar zag bij de verschillende engines steeds een stuk of 8 parameters staan. Bij de TRX bijvoorbeeld pitch, decay, ramp, rdec, start, noise, harm, clip. Waar zijn die overige parameters dan?

Dat van die dunne sound zou ik ook niet weten, heb de MD een keertje live gehoord en vond hem toch wel lekker klinken. En nog ff over de 808, de algehele sound vind ik lekker 'warm' aandoen. Niet alleen de bassdrum heeft een 'volle' sound hoor! :) Ja, ok, die hihat klinken natuurlijk als knappende waslijnen...:D

Tsja geluid van de MD vond ik in eerste instantie ook plat...Airbase vond ik wat ronder en wat meer ''in your face'' maar vind die als enige drumsynth (TE) Agressief.

Door idd te layeren kun je leuke geluiden maken zoals bijv. een Bassdrum uit de P1 module gelayerd met een sinus.
Enige vergelijking met de 909 vind ik alleen de stepsequencer en de ''TRX'' module vind ik zelf wat misleidend.
De kracht zit idd in de Userinterface en de sequencer + beetje de synthese (die vind ik namelijk niet superspannend)
Wat ik alleen wel mis is het volgende:

* Meerdere MIDI Out poorten (anders was het een volledige sequencer geweest)

* Je kunt alleen een kit saven en geen losse sounds

En voor zover ik weet is er ook geen mogelijkheid om kits van andere zo te dumpen (of is dit alleen mogelijk via Sysex ?)

Met alles kan ik wel leven maar vind het wel echt jammer dat ie niet meer MIDI Out's heeft....

Origineel geplaatst door Kevin

Met alles kan ik wel leven maar vind het wel echt jammer dat ie niet meer MIDI Out's heeft....

das toch niet echt een probleem, ik bedoel je kan er toch gewoon een chain van maken of anders een midi thru doosje kopen?
of had je graag gewild dat hij meer dan 16 kanalen uit kan sturen?

Het lijkt me een machtig interessant apparaat. Ik zit hier met gloeiende wangetjes te lezen :)

:okdan:

-C-

Ik weet niet wat het is met die Machinedrum, maar ik kan er niet warm van worden. Als ik al die loopjes en demootjes hoor moet ik telkens denken aan het standaard spul dat er uit mijn 309 komt. An sich klinkt het leuk, en het is prima om een beetje live mee te freaken, maar in de mix vind ik de boel niet lekker passen. En voor uitsluitend wat freakwerk vind ik 'm gewoon te duur. Zal wel aan mij liggen.

Ik ben momenteel wat aan het rommelen met de Fxpansion DR-008 VST. Als je dingen "mist" in je hardware Machinedrum, kijk dan eens naar deze software oplossing :) Brute reeks sounds, ZEER uigebreide synthesemogelijkheden en vet veel outputs :) Het ziet er allemaal niet zo mooi uit, maar er is erg makkelijk mee te werken, het kost haast geen drol en er zijn HELE dikke drumkits mee te bouwen :)

hier zielepoten,

een stukje machinedrum voor jullie

Attachments

• stukjemachinedrum.mp3
    857 KB · Bekeken: 87
Origineel geplaatst door Ustka_Slupsk
hier zielepoten,

een stukje machinedrum voor jullie

Nou nou, wat zijn we weer vriendelijk vandaag.. anyways.. dit klinkt een stuk beter dan alle zooi die ik eerder gehoord heb.. misschien is er nog hoop voor de Machinedrum heheh :P

Back