Mac,..ik weet het niet meer...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik ben het wel met Richard 2000 eens dat je moet checken met wat voor programma's je gaat werken. Je had het over tekenprogramma's en ik geloof dat programma's zoals autocad er nog niet zijn voor de mac (correct me if I'm wrong). Als je grafische programma's gaat gebruiken zoals photoshop en illustrator is er geen vuiltje aan de lucht.

@ Richard2000

Wat jij over Mac zegt dat je ook gezeik tegen komt, hoor ik vaak van mijn mede-studenten die een PC gebruiken. Een Mac werkt namelijk net iets anders, niet beter maar anders. Daarom vervloeken zij ook Mac. Maar goed ik weet niet of jij dat onder gezeik verstaat en tuurlijk is Mac niet briljant en heeft ook zijn kleine bugs, maar ik vind het fijner werken dan een PC dus is het daarom my weapon of choice.

Ik heb net een baan bij een ontwerpbedrijf gevonden en daar staan dus ook alleen maar macs. Zelf ben ik alleen pc's gewend en elke keer dat ik achter zo'n mac kruip wens ik weer dat ik terug achter m'n windows pc zit.
Zelfs de dual 2Ghz G5 voelt veel langzamer dan mijn Athlon XP2600 pc thuis. Die achterlijke éénknops muizen zijn helemaal irritant (je kunt er gelukkig ook gewoon een microsoft optical wheelmouse aanhangen. Nu hebben ze eindelijk bij mac ook een eigen muis met meer knoppen en een scrollwheel. Dat hadden we op de pc al jaren).

De eerste dag dat ik achter die G5 zat te werken crashte Adobe After Effects al (ok, de mac zelf crashte niet). Dat doet ie op m'n pc gelukkig vrijwel nooit.
No zoiets irritants van macs: als je een programma opent vult dat niet je hele scherm, maar worden alle venstertjes gewoon over de vensters van alle andere lopende programma's of de finder gezet, zodat je scherm meteen een enorme zooi van vensters is. Dus dan moet je dat weer gaan hiden met een toetscombinatie of zo. En als je per ongeluk naast het venstertje klikt zit je weer in een ander programma te werken of springen al je finder mappen weer op de voorgrond. Irritant!! Op een pc is een programma full-screen ook echt full-screen en kun je er niet "doorheen kijken" of ernaast klikken, en je kunt ook veel makkelijker zien wat er allemaal draait op je taakbalk.

Nee sorry, dat hele mac gedoe is echt niks voor mij. Ik heb er echt nog geen enkel voordeel in kunnen ontdekken, behalve de look, dus geef mij maar Windows XP op een vette PC!
Voor zover ik weet halen de mac powerbooks het ook bij lange na niet qua snelheid bij een behoorlijke intel pentium M laptop.

wat hier gezegd werd over vstis die haperen en midi notes die droppen op windows, heb ik ook al ondervonden. Maar dat was enkel bij gekraakte software. Als ik Cubase VST (legaal) of Pro Tools LE (legaal) draai op hetzelfde windows systeem met legale plugins, ondervind ik geen enkel probleem! Zelfs niet op mn P3 700mhz notebook..
Op Reasonstation zijn er ook steeds klachten van maccers die problemen hebben met corrupte reason en refill files. Als ik met een maat flash files uitwissel, heeft hij problemen met die te openen. Als je met 3D CGI wil beginnen, heb je een windows ( of eventueel linux ) machine nodig, dus pc! Maya werd tot sinds kort gewoonweg niet ondersteund op mac. Sinds de "krachtige" dual G5 op de markt is, werd Maya 5 geport naar mac........ Maar toch is de mac nog niet krachtig genoeg! Vraag aan elke 3D animator! Ook is de rendertijd op pc veeeeeeeeeel sneller dan op mac! Voor audio, video, 3D, ....
Een mac is enkel goed als je in de 2D grafische wereld terechtkomt, omdat iedereen in die wereld nog steeds mac gebruikt. Vraag me n iet waarom, want photoshoppen op een G4 1.x ghz Powerbook met 17" screen gaat traaaaaag! En dan nog inderdaad die idiote schermen die elkaar overlappen.... Om nog maar te zwijgen over de incompatibliteit met het internet. Als je sitejes gaat bouwen heb je altijd een windows machine nodig om de site te testen..

Laatst gewijzigd:
Ik heb net een baan bij een ontwerpbedrijf gevonden en daar staan dus ook alleen maar macs.

Ik vrees dat je nu dan toch wel een probleem hebt? Hopen dat je er wel aan zult wennen.
BTW, het gedoe met die venstertjes kun je mooi oplossen door expose te gebruiken. Ik kan niet meer zonder.

Maar goed, succes met je nieuwe baan
:D

Koop gewoon een pc en haal er een
main_qpounder.gif
bij.
Dat is net zo gezellig.:W

Origineel geplaatst door nautic3l

@ Richard2000

Wat jij over Mac zegt dat je ook gezeik tegen komt, hoor ik vaak van mijn mede-studenten die een PC gebruiken. Een Mac werkt namelijk net iets anders, niet beter maar anders. Daarom vervloeken zij ook Mac. Maar goed ik weet niet of jij dat onder gezeik verstaat en tuurlijk is Mac niet briljant en heeft ook zijn kleine bugs, maar ik vind het fijner werken dan een PC dus is het daarom my weapon of choice.

Met gezeik bedoel ik dat ze vastlopen of 15min nodig hebben om op te starten of dat appl. niet werken, en dat zeg ik uit ervaring in het veld, heb het afgel. jaar met ca 5 mac's gewerkt en op 3 mac had ik resp. die 3 ervaringen, met 100den PC's had ik natuurlijk ook gezeik maar dat is in totaal ca 10% van die PC's, kom ik bij Mac op 60%......., dit ging dan wel allemaal om internet aansluitingen maar toch.
En dat ze anders werken, dat is hooguit lastig maar daar kom je wel uit als je een beetje handig met comp. bent.
En ik vervloek een Mac ook niet, ik heb er nooit een gehad dus kan ik ze ook niet vervloeken;) .

't is natuurlijk persoonlijk, maar ik ben sinds een jaar een zéér gelukkig mac gebruiker na vele frustrerende pc-jaren. de mac werkt ontzettend goed voor creatieve bezigheden zoals muziekproductie. en hier is nieuws voor de gigahertz-nerds: CPU-snelheid is lang niet de enigste factor daarin. de naadloze integratie van audio en midi in os x (naast vele tools voor grafici en programmeurs btw) plus de grote stabiliteit plus de veel intelligentere OS X user interface maken voor mij een veel groter verschil.

:okdan: divi zegt : switchen! :okdan:

Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
Als je sitejes gaat bouwen heb je altijd een windows machine nodig om de site te testen..

Onzin, gewoon je strict aan de standaarden houden is voldoende. Als er wel iets is waar ik puur met een Mac zou kunnen werken is het webdevelopment.

Origineel geplaatst door divi
't is natuurlijk persoonlijk, maar ik ben sinds een jaar een zéér gelukkig mac gebruiker na vele frustrerende pc-jaren. de mac werkt ontzettend goed voor creatieve bezigheden zoals muziekproductie. en hier is nieuws voor de gigahertz-nerds: CPU-snelheid is lang niet de enigste factor daarin. de naadloze integratie van audio en midi in os x (naast vele tools voor grafici en programmeurs btw) plus de grote stabiliteit plus de veel intelligentere OS X user interface maken voor mij een veel groter verschil.

:okdan: divi zegt : switchen! :okdan:

En dat kan met pc niet?

er zijn hier mensen die beweren dat ze 32 tracks(met protools le) kunnen draaien dan raad ik deze aan eens op het duc forum bij macgebruikers hun methode eens komen uitleggen
met een harde schijf die bijna zo langzaam draait als een platenspeler is dat gewoon onmogelijk leugenaar

Iedereen, enorm bedankt voor jullie bijdrages...ik denk dat het een Apple gaat worden.. gewoon al omdat negatieve ervaringen heb met mijn laptop nu...

Iedereen: bedankt voor jullie hulp!!

Tom Verbruggen

bezint eer ge begint

bezint eer ge begint

als je een mac gewoon leuker vind dan een pc moet je er vooral eentje kopen, ik kan alleen voor mezelf zeggen dat ik ooit een mac heb gehad en er spijt van heb als haren op m'n hoofd.

a: ze zijn nogal traag in vergelijk met pc's in dezelfde prijsklasse

b: ook macs kunnen kapot (zo werkt de dvdrom drive van mn powerbook niet meer en laat de verf los (hoewel dat van de verf 'normaal' is bij dat type powerbook, kun je nagaan..)

c1: software is ontzettend duur als je niet ruim in de slappe was zit, en cracks werken doorgaans niet, of half (als je ze al kunt vinden).
c2: er is gewoon 10000000 keer meer software voor windows, en als er al softwarefabrikanten zijn die software voor pc ook op mac uitbrengen, is mac vaak het ondergeschoven kindje als het op updates ed aankomt. weet waar je aan begint ;)

d: apple is inderdaad voor mensen die niet met pc's kunnen omgaan. het voordeel van windows (in mijn ogen) is dat je het als het standaard niet lekker loopt, nog kunt strippen en kunt aanpassen op je eigen voorkeuren, dit kun je bij mac os dus wel vergeten. als je daar niet van houdt moet je een mac kopen.

e: windows xp is niet windows 3.11 of win95: het mag misschien geen linux zijn qua stabiliteit, maar zo beroerd is het ook niet. het loopt hier vlekkeloos. sterker, als ik mijn apple ernaast zet word ik altijd een beetje agressief en geprikkeld als ik 'm langer dan 10 minuten moet bedienen.

overigens zijn macs ook niet zo ontzettend waardevast: ik heb destijds ongeveer 1600 euro (omgerekend uit guldens) betaald voor mijn powerbook: nu kan ik er hooguit 400 piek voor krijgen

en wbt die virussen: als je geen (illegale) sofware download van ongure plekken, of dingen kopieert van mensen die niet met computers kunnen omgaan krijg je echt geen virus.

een van de weinige minpuntjes mbt tot pc laptops en muziek is dat het geluid van zon onboard geluidskaart over t algemeen ruk is (op een paar vaio modellen na misschien).
overigens: mocht je voor een pc gaan: check dan wel of je geluidskaart compatible is met je laptop!

kortom: als je voor weinig geld een boel computer wil, moet je een el cheapo acer ofzo kopen met een boel gigaherzen en megabytes. als je voor netzoveel geld een mooi kastje met ook-wel-grappige prestaties wil, moet je voor mac gaan.

overigens wil ik niet de indruk wekken dat ik een soort pc-addict ben die mac standaard beroerd vindt: als ik geld teveel had, had ik hier ook een blinkende dual powermac staan. maar dan wel naast mijn pc ;)

edit: ik lees ook net dat je al besloten had een apple te kopen. ach ja. succes ermee dan maar ;)

Ik wil gewoon een laptop die zijn werk doet,.. zo veeleisend ben ik dan toch niet hé... En dat gaat blijkbaar niet met Windows pc's! En ik denk dat Word, internet en producen (lees bij mij: prutsen) toch niet zo heel veel van je laptop gaan eisen dat je het een traag ding gaat vinden?? Kijk ook eens naar mijn eisen...Ik hoor hier mensen praten van photoshop, extreme beeldbewerking, producen met 32 sporen :confused: :confused: Dit hoort hier helemaal niet bij...ik heb een laptop nodig die extreem draagbaar is (gewicht, grootte), de basics aankan (word, internet, office...), en waar ik een beetje mee kan producen! En ik denk dat op die 3 punten + het sleeke design mac wel beter scoort dan de pc's! Ik moet ook niet gigantisch veel programma's hebben (als het gaat om die updates).. wat prutsen met garageband met eventueel een extern midi-keyboard is al MEER dan genoeg! Ik heb ook geen 10000den VST's nodig! Office, muziekprutsen, (draadloos) internet en extreme draagbaarheid! That is all I need!! Ik heb geen ambitie om de komende 2/3 jaar een heuse studio uit te bouwen (ik ben nog maar 16, bijna 17!) Dus als ik ooit echt wel met studiowerk wil beginnen, dan zal ik mij wel andere apparatuur aanschaffen... dit zou een studentennotebook worden waarvan de eigenaar af en toe zijn creativiteit kwijtwil in de muziek...En niet op een obsessieve mannier.

nautic3l

da weet ik ook wel maar 32 sporen afspelen met plugins ???????????????
vergeet het leugens ik heb hier een powerbook en een mbox en een digi002
als dat waar was had ik ook een minimac maar vergeet het

Bericht door een moderator:
Voor vragen over een mac systeem deze thread voor vragen over een intel / amd systeem deze thread. Synthforum is zoals in het verleden gebleken is niet het meest geschikte medium om de in aparte threads (steeds weer) in discussie te gaan over de verschillen tussen deze systemen.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back