Wat zijn analoge synthesizers

Nee, natuurlijk niet, anders had het wel een transistor en weerstandjes synthesizer geheten, toch?

Wat is er dan zo analoog aan een analoge synthesizer?

Wout

Aha, nou snap ik je, ik vrees dat het gewoon in de werking zit, hij werkt met trans. weerst. die samen een analoog circuit vormen, zodoende analoge synthesizer.
Gewoon omdat trans en weerst enz. die een direct analoog signaal verwerken of opwekken analoge apparatuur wordt genoemd, het is dus gewoon een benaming voor een bepaalde techniek.

Richard, leuk, maar dat is natuurlijk onzin...
Wat is nu weer een analoog circuit?
Analoog aan WAT?

Ja, ja... m'n leerlingen worden ook wel eens gek van me :)

Laat ik het zo stellen...
Een Hammond toonwielorgel, is die analoog of niet.
Jazeker wel...

Het heeft dus niets met die circuits te maken, maar met wat anders, want behalve de buizen van de versterking zitten er in een Hammond geen 'transistortjes en weerstandjes', maar toonwielen.

Een vinylplaat is trouwens ook analoog, en verdraaid, waar zitten die circuits nou in de grammofoonplaat?

Tja, het hele forum praat graag over analoge synthesizers en ik vraag me af of ze eigenlijk wel over hetzelfde praten...

Wat is er nou zo analoog aan een analoge klok?

Wout

Volgens mij worden synthesizers met een analoog filter (analoge schakeling) aangeduid als een analoge synthesizer.

De prophet V heeft een DA convertor, maar het filter maakt hem weer analoog :biertje:

Origineel geplaatst door koediman
analoog = alles tussen 0 en 1

maar ook 0 en 1 zelf tellen mee.. :geslaagd:

Maar idd, digitaal is in stapjes, analoog on-onderbroken

Een on-onderbroken signaal is verantwoordelijk voor de 'analoge' term volgens mij..

:D

Wout, volgens mij maak je het veel te ingewikkeld voor jezelf, het wordt toch gewoon zo genoemd.

Maar ik denk dat ik weet waar je heen wil, je beweegt een magneet, een toonwielmagneet of bv een magneetje dat vast zit aan een pick-up naald, dat wekt een evenredig stroompje op en dat versterk je en je heb bv een Hammond orgel, neem je een oude en er zitten iid alleen maar buizen in, maar in principe doet een buis het zelfde als en transistor natuurlijk.

Een synth werkt niet meganisch en wekt in de meeste gevallen door het op en ontladen van een condensator een golfje op, en dat wordt dus ook analoog genoemd maar is wel anders natuurlijk.

Ok, dan is dat het verschil dus, dan zou je een Hammond misschien mechanisch analoog kunnen noemen en een synth elektries analoog.

Zoiets dan?
:)

Origineel geplaatst door koediman
digitaal = 0 of 1
analoog = alles tussen 0 en 1

Natuurlijk, analoog staat tegenover digitaal, maar wat is er dan zo analoog aan een analoge synth?

BTW een analoge synth kan ook 1.5 of 768430,57783 zijn, hoor.
Wat zelfs negatief, dus kleiner dan 0...

Ik geef toe, deze thread dient voor mij eigenlijk alleen maar om te onderzoeken of mensen wel over hetzelfde begrippenapparaat beschikken of hanteren.

Wout

Origineel geplaatst door richard2000
Zoiets dan?

Jazeker, als je me dan kunt uitleggen waarom het analoog genoemd wordt. Dat is natuurlijk belangrijk geworden in het digitale tijdperk.

Analoog staat voor het omzetten van de ene fysische grootheid in een andere, bijvoorbeeld de klok met wijzers, daar wordt de tijd, een fysische grootheid, omgezet in een andere, namelijk de hoek die de wijzers maken ten opzichte van een lijn en dat is meestal de lijn vanuit het midden naar de twaalf. Ook al zijn de cijfers er niet, toch kan je redelijk de tijd weten aan de hand van de hoeken die de wijzers maken. (Als kinderen leren klokkijken moet de leerkracht dat wel weten)

In een synthesizer wordt het geluid omgezet of gerepresenteerd door een electrisch stroompje. Ook de modulaties, later hoorbaar in het geluid, worden uitgevoerd in die stroompjes. Die stroompjes zijn dus analoog aan het later hoorbare geluid. De werkelijke omvormer (converter) is dus eigenlijk niet iets electronisch, maar die luidspreker die er weer geluid van maakt, zodat we het met onze oortjes weer kunnen horen. De electrische spanninkjes in het apparaat zijn analoog aan het geluid.

In een digitale synth wordt geluid gerepresenteerd door nullen en enen, zoals eerder opgemerkt. Getallen representeren hier het geluid. De DA converter maakt er electrische spanninkjes van en de speaker weer geluid.

Okee...
Huiswerk voor de volgende keer ;)

Maar ik vraag me dan wel iets af...
(Jezus, alweer?)
Kan je dan horen vanaf een CD, of een mp3, of een synthesizer dan digitaal is of analoog?
Als de informatiedrager al digitaal is...???

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Kan je dan horen vanaf een CD, of een mp3, of een synthesizer dan digitaal is of analoog?

Wout

Jazeker! Behalve bij het nummer van "drukwerk" "Je anaLoog tegen mij, alsof ik digitaal was"

Halllo allemaal,

De vraag is: Wat is analoog? Tja...op het eerste gezicht een eenvoudige vraag, waarop iedereen het antwoord wel denkt te weten, maar bij nader inzien is die vraag verre van stom.

Ik heb de betekenis van het woord analoog daarom maar even opgezocht in het woordenboek:

Analoog: werkend met continu veranderlijke fysieke grootheden.

Analoge techniek wordt doorgaans geplaatst tegenover digitale techniek. Zo vindt men dat een cd een digitaal opname medium is, terwijl de langspeelplaat analoog wordt genoemd.

Wanneer je even doordenkt over het begrip analoog, dient de conclusie getrokken te worden dat uiteindelijk ALLES analoog is. De cd, bijvoorbeeld, is niet meer dan een plastic schijfje waar men een licht weerspiegelende laag op heeft aangebracht. Door op de juiste afstand gaatjes te branden in de laag kan men informatie op de cd aanbrengen. Een cd is uiteindelijk eveneens een analoog opname medium, omdat de afstand tussen de gaatjes, alsmede de vorm van de gaatjes bij ieder gaatje weer net iets anders is.

Het feit dat een cd speler een cd toch kan lezen, is een gevolg van het feit dat men normen heeft afgesproken waaraan een cd moet voldoen. Zo mogen de gaatjes niet verder dan een x aantal micrometers van elkaar verwijderd zijn en mogen de gaatjes ook niet groter worden dan een y aantal micrometers.

Aan de fabrikanten van cd branders is derhalve de uitdaging om een apparaat te construeren dat zich houdt aan de afgesproken normen, maar toch zo snel mogelijk een cd brandt.

Wanneer er nu tijdens het branden van de cd iets mis gaat, kan dat niet meer ongedaan gemaakt worden. Men heeft daarom afgesproken dat men na een gebrande fout, een speciale opeenvolging van gaatjes in de cd brandt om aan te geven dat er een klein stukje terug een fout gemaakt is. Een cd heeft dus niet zoiets als fout correctie. Strikt genomen wordt op een cd alleen maar aangegeven dat er een fout gemaakt is. Aan de software is het vervolgens om op basis van die aangiftes de nullen en enen correct uit te lezen.

Op een data cd kan men dus zonder problemen een fout branden. De software snapt bij het
lezen van de cd dat er een fout gemaakt is en kan de juiste maatregelen nemen. Bij audio cd's ligt dat anders, omdat muziek nu eenmaal een continue stroom van luchttrillingen is die niet onderbroken mag worden. Op audio cd mag men dus helemaal geen fouten maken en daarom is het verstandiger om audio cd's niet hoger dan 4 speed te branden. Dit verkleint immers de kans dat er iets misgaat bij het branden en bovendien zullen de afwijkingen tussen de gaatjes kleiner worden op lagere snelheden. Dit wordt overigens ook beweerd in een artikel over cd branden op Sound on Sound.

In de definitie van het begrip analoog hanteert het woordenboek het woord continu. Het begrip continu is niet alleen een Nederlands woord, maar ook een wiskundig begrip. In de wiskunde maakt men onderscheid tussen 2 soorten variabelen: Continue variabelen en discrete.

Een continue variabele heeft bij wijze van spreken een oneindig grote precisie. Denk maar eens aan bepaalde hoeveelheid tijd. Tijd is niet opgedeeld in een eindig aantal stapjes. Ik kan het derhalve hebben over 2 seconden, maar ook over 2,34335346457456 seconden. Ik kan het zelfs hebben over wortel 2 seconden. (ongeveer 1,41 seconden dus). Het gaat er nu om dat het getal wortel 2 niet decimaal is uit te drukken. Je hebt oneindig veel decimalen nodig om het getal wortel neer te zetten. Hetzelfde geldt voor de getallen e en pi.

Een discrete variabele is een variabele die een eindig aantal waarden heeft. De dag van de week is bijvoorbeeld een discrete variabele. Het is dinsdag OF woensdag. Daartussen zit niets.

Op een cd zijn de gaatjes weliswaar analoog, maar de informatie die erop staat beschouwen we als digitaal. Er zit immers een gaatje OF er zit geen gaatje, zo vindt de chip in de cd speler die de hoeveelheid weerkaatst licht intrepreteert als wel OF niet.

Horloges laten wat mij betreft prachtig het verschil tussen continu en analoog zien: Een digitaal horloge "springt" van de ene naar de andere seconde. Strikt genomen is dat dus niet juist. Tijd is immers continu. De firma Rolex doet het daarom een stuk beter: Zij maken horloges met een secondwijzer die NIET tikt, maar met een vast snelheid rondjes draait. Het Rolex horloge geeft dus een stuk beter weer wat tijd is, dan een digitaal uurwerk....

Merlijn de tovenaar.

Jazeker, als je me dan kunt uitleggen waarom het analoog genoemd wordt. Dat is natuurlijk belangrijk geworden in het digitale tijdperk.

Analoog staat voor het omzetten van de ene fysische grootheid in een andere, bijvoorbeeld de klok met wijzers, daar wordt de tijd, een fysische grootheid, omgezet in een andere, namelijk de hoek die de wijzers maken ten opzichte van een lijn en dat is meestal de lijn vanuit het midden naar de twaalf. Ook al zijn de cijfers er niet, toch kan je redelijk de tijd weten aan de hand van de hoeken die de wijzers maken. (Als kinderen leren klokkijken moet de leerkracht dat wel weten)

In een synthesizer wordt het geluid omgezet of gerepresenteerd door een electrisch stroompje. Ook de modulaties, later hoorbaar in het geluid, worden uitgevoerd in die stroompjes. Die stroompjes zijn dus analoog aan het later hoorbare geluid. De werkelijke omvormer (converter) is dus eigenlijk niet iets electronisch, maar die luidspreker die er weer geluid van maakt, zodat we het met onze oortjes weer kunnen horen. De electrische spanninkjes in het apparaat zijn analoog aan het geluid.

In een digitale synth wordt geluid gerepresenteerd door nullen en enen, zoals eerder opgemerkt. Getallen representeren hier het geluid. De DA converter maakt er electrische spanninkjes van en de speaker weer geluid.

Okee...
Huiswerk voor de volgende keer ;)

Nou dat stroompje in die condenstaor staat analoog aan wat je hoort, dus vandaar analoge synth.

Maar ik vraag me dan wel iets af...
(Jezus, alweer?)

Wout

Ja dat hoor je, maar ik weet inmiddels dat je dat niet als antwoord wil horen:D , dus iid iets om over na te denken.

Huiswerk

Huiswerk

Aangezien ook ik met enige regelmaat voor de klas/ collegezaal sta, heb ik bij deze ook wat huiswerk:

Is onze werkelijkheid op fundamenteel niveau een discreet of continu verschijnsel?

Groeten,

Merlin..

Ik denk het volgende

Ik denk het volgende

Analoog is het werken met waarden in een continuüm zonder stappen (vind ik zelf wel mooi en eigenlijk zou ik het daar ook bij moeten laten)

Een analoog signaal is een signaal dat continu variabel is, in tegenstelling tot een digitaal signaal dat slechts een beperkt aantal discrete niveaus kan aannemen. Sinds de opkomst van de elektronica wordt analoog veelal in verband gebracht met elektronische systemen, maar mechanische, pneumatische, hydraulische en andere systemen gebruiken ook analoge signalen.

Een analoog signaal gebruikt een eigenschap van het medium om de informatie in het signaal over te dragen. In een traditionele thermometer wordt bijvoorbeeld de positie van het vloeistofniveau gebruikt om de informatie over te brengen. In de elektronica wordt de elektrische spanning het meest gebruikt om informatie over te brengen, gevolgd door elektrische stroom en elektrische lading.

Dus meester krijg ik een voldoende :kimono:

Back