Vraag...
Wat wordt er bedoeld met een 'analoge synthesizer'?
Wat is er nou analoog aan?
Wout
Wat wordt er bedoeld met een 'analoge synthesizer'?
Wat is er nou analoog aan?
Wout
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

, dus wat bedoel je, ik hoef je vast niet te vertellen dat analoge synth's de klank opwekken dmv transistors weerstandjes etc. toch?

Origineel geplaatst door koediman
analoog = alles tussen 0 en 1

Origineel geplaatst door koediman
digitaal = 0 of 1
analoog = alles tussen 0 en 1
Origineel geplaatst door demian
maar ook 0 en 1 zelf tellen mee..
Maar idd, digitaal is in stapjes, analoog on-onderbroken
Een on-onderbroken signaal is verantwoordelijk voor de 'analoge' term volgens mij..
Origineel geplaatst door richard2000
Zoiets dan?

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Kan je dan horen vanaf een CD, of een mp3, of een synthesizer dan digitaal is of analoog?
Als de informatiedrager al digitaal is...???
Wout

Jazeker, als je me dan kunt uitleggen waarom het analoog genoemd wordt. Dat is natuurlijk belangrijk geworden in het digitale tijdperk.
Analoog staat voor het omzetten van de ene fysische grootheid in een andere, bijvoorbeeld de klok met wijzers, daar wordt de tijd, een fysische grootheid, omgezet in een andere, namelijk de hoek die de wijzers maken ten opzichte van een lijn en dat is meestal de lijn vanuit het midden naar de twaalf. Ook al zijn de cijfers er niet, toch kan je redelijk de tijd weten aan de hand van de hoeken die de wijzers maken. (Als kinderen leren klokkijken moet de leerkracht dat wel weten)
In een synthesizer wordt het geluid omgezet of gerepresenteerd door een electrisch stroompje. Ook de modulaties, later hoorbaar in het geluid, worden uitgevoerd in die stroompjes. Die stroompjes zijn dus analoog aan het later hoorbare geluid. De werkelijke omvormer (converter) is dus eigenlijk niet iets electronisch, maar die luidspreker die er weer geluid van maakt, zodat we het met onze oortjes weer kunnen horen. De electrische spanninkjes in het apparaat zijn analoog aan het geluid.
In een digitale synth wordt geluid gerepresenteerd door nullen en enen, zoals eerder opgemerkt. Getallen representeren hier het geluid. De DA converter maakt er electrische spanninkjes van en de speaker weer geluid.
Okee...
Huiswerk voor de volgende keer![]()
Maar ik vraag me dan wel iets af...
(Jezus, alweer?)
Kan je dan horen vanaf een CD, of een mp3, of een synthesizer dan digitaal is of analoog?
Als de informatiedrager al digitaal is...???
Wout
, dus iid iets om over na te denken.