Electribe mx speelgoed?

HendrX

Ingeburgerd
Hallo iedereen. Ik hoop niet dat ik jullie al teveel lastig val, maar ik wil een beetje gaan beginnen met het produceren van muziek. Ben al een tijdje bezig met reason, heb ook al een midi keyboardje aan geschaft ( evolution mk-425c). Maar ik wil toch meer met hardware bezig zijn dus zat te denken een grooveboxje of iets dergelijks te kopen. Dit is omdat ik het beu ben om naar een beeldscherm te staren en ik denk verder te komen met een groovebox omdat ik daarmee kan experimenteren en snel resultaat heb. Ik heb mijn oog laten vallen op de korg emx 1, maar na heel het forum te hebben gelezen over dit onderwerp bespeur ik zoveel commentaar over dit ding dat het tot speelgoed wordt gedegradeerd. Is dit terrecht??
Omdat ik weinig ervaring heb, geen miskoop wil doen en als ik een synth ga uitproberen niet zo 123 waar ik op moet letten en hoe het ding werkt, wil ik hier graag meer over weten. Het lijkt wel, aan de dingen die erover gezegd zijn, of de korg een kinderboxje is waar je snel op uitgekeken raakt. Als dat waar is vind ik dat het geld niet waard. Ik heb de emx zelf uitgeprobeerd en vond hem echt vet! Maar toch had ik het gevoel dat demonummers een beetje kaal over komen.

Waar kan ik anders mee beginnen, budget is ongeveer 400 euro. Het moet vooral een ding zijn waar je lekker vette house tracks op kunt maken in 1 behuizing.

met dat budget denk ik dat je weinig betere all-in-one gear kunt vinden... Ikzelf zou dan kiezen voor een ESX, omdat je dan gekke dingen met samples kunt doen 8>
Let wel: ik heb 0,0 ervaring met deze machines; buiten die ene keer dat ik ze in een winkel gehoord heb, en ze klonken zeker niet verkeerd!

heb je de Roland MC 505 al eens geprobeerd?
Als je house wilt maken lijkt me dat een prima box.
Volgens mij is hij voor rond de 400 eur zeker wel te vinden,heb de mijne laatst verkocht voor 300,dus dat moet kunnen.

Een Rm1x voor 200 euro + Akai Sampler of JV1080 Roland.
Rm1x en Akai Sampler via midi audio aan computer hangen.
Later ook nog een midi keyboardjekopen.
Dat zou ik doen:)

Gr,

Frederik.

of een yamaha rm1-x.

bak met geluiden, ook drums en midi sequencer ineen. werkt op een overzichtelijke manier, klinkt lekker rauw en je kan er ook andere midi apparaten mee aansturen :)

persoonlijk, als ik opnieuw zou beginnen zou ik hoogstwaarschijnlijk deze kopen :)

en je houdt nog geld over !

Als je vettige house wilt maken, heb je zowieso een sampler nodig. Daarnaast is een module met rhodes en e-bass geluiden niet te versmaden. Een MPC zal ook zeker geschikt voor je zijn, maar die kost natuurlijk een stukje meer. En het kan natuurlijk zijn dat je de MPC helemaal niets vind (of een ander stug gear wat je koopt), dus bezoek wat winkels en test het één en ander uit.

Veel succes!

Origineel geplaatst door gremlin23
Een Rm1x voor 200 euro + Akai Sampler of JV1080 Roland.
Rm1x en Akai Sampler via midi audio aan computer hangen.
Later ook nog een midi keyboardjekopen.

- Hij heeft al een midi boardje...
- Hij vraagt om iets in één behuizing...

Maar buiten dat, is een RM1x ook een leuk ding...

Re: Electribe mx speelgoed?

Origineel geplaatst door HendrX
Ik heb mijn oog laten vallen op de korg emx 1, maar na heel het forum te hebben gelezen over dit onderwerp bespeur ik zoveel commentaar over dit ding dat het tot speelgoed wordt gedegradeerd. Is dit terrecht??

Nee, dat wordt meestal gezegd door mensen die zeggen dat je alleen goed muziek kunt maken met analoge of belachelijk dure apparatuur. Muziek maak je zelf....je apparatuur is alleen een hulpmiddel.

Mijn tip: Ga naar een muziekwinkel en demo de Korg eens goed. Niet de presets beluisteren maar vraag eens of iemand voordoet hoe je een pattern maakt en een geluid edit. Als ze dat niet willen meteen weglopen....slechte winkel. Kan zijn dat ze er wat meoite mee hebben maar ja....kunnenh ze werkelijk alles wat ze in huis hebben 100% beheersen?

Ik vind die nieuwe Korgjes persoonlijk erg leuk.....snel resultaat en goede geluiden aan boord (in geval van de EMX). ESX is uiteraard veelzijdiger....maar ja...moet je wel samples zoeken of maken. En dat moet maar net je ding zijn.

Conclusie: Zoek en beslis zelf.....somnmige apparatuur wordt per definitie afgezeken terwijl de mensen die het afzeiken het vaak nog nooit hebben gebruikt. Gebruik de mening van anderen als hulpmiddel en niet als beslissende factor.

Ik heb een EMX1 en daar kun je, mits goed ZELF programmeren echt goede house mee maken...

VEEEEEL punchier dan die lame MC505...

Ik dacht eerst ook dat de EMX1 speelgoed was, maar nu weet ik wel beter!

Thanks allemaal voor jullie hulp.

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar dat zal ook niet gebeuren zonder dat ik die apparaten heb getest.

Keuzes liggen dus bij:
- Korg EMX (esx lijkt me iets voor erbij, omdat ik in eerste instantie wil beginnen met wat synth en drum werk en niet met sampel gedoe)

- Roland MC 505

- Yamaha rm1x

Ten eerste over de korg. Na dat ik hem goed heb getest bij feedback en veel demo nummers gehoort heb en demo filmpjes te hebben gezien denk ik toch dat ik de emx snel beu zal raken door z'n beperkte synth gedeelte. De box mag dan wel gebruiksvriendelijk zijn, maar wil er natuurlijk niet op uitgekeken raken. Het apparaat heeft daarin tegen echt een brute sound.

De roland MC 505 is een leuk apparaat met heel feel functies, maar zoals eerder gezegd denk ik dat de sound van de synth niet echt spreekt. Aantal demonummers gehoort en daar kan ik me wel een beetje in vinden. Ondanks dat het een klassieker is en er zoveel mogelijkheden op zitten, denk ik toch dat de bediening van het ding best tegen valt, natuurlijk valt alles te leren maar toch. Ook heb ik ontdekt dat je niet alle knoppen kunt automatiseren ( alleen het "parts" gedeelte) en dat vind ik toch wel jammer.

Blijft over de Yamaha rm1x. Ik lees alleen maar lovende kritiek over deze box. Ik kon eerst niet geloven dat het ding zo goedkoop was in vergelijking met de specs en recensies. Zijn er eigenlijk wel nadelen?

Natuurlijk kan ik er helemaal naast zitten (zal ook wel op een aantal punten). Kan best wat feedback gebruiken natuurlijk. Als je zonder dat ik die apparaten getest heb toch zo'n mening geeft vraag je natuurlijk om kritiek. Maar ja, weet iemand een winkel waar je de 505 of rm1x kan testen? Alvast bedankt iedereen!!

Ik heb een RM1x gehad, met het idee van "laat ik eens een hardware sequencer proberen", maar dat was toch niks voor mij. Ik vond het eigenlijk alleen maar vreselijk onhandig om met zo'n klein schermpje zonder muis te moeten werken.

Voor de geluiden had ik 'm niet gekocht, maar het synth gedeelte klonk erg plastic. Voor house zaten er wel bruikbare drum geluiden in, maar de geluidskwaliteit was daarvan niet echt professioneel ofzo.

Met de andere apparaten heb ik geen ervaring.

Ik denk trouwens dat je voor house/club toch echt wel wat samples wil kunnen gebruiken, en niet alleen de geluidjes die al in zo'n groovebox zitten!

Maar goed, probeer iig voordat je koopt en veel succes verder.

Nadeel van de Rm1x: De geluiden. Je kan ermee weg, maar zowel de roland als de korg hebben veel betere geluiden.
Voordeel: Het is een heel intuitief sequencertje waar je allemaal ideëen van krijgt. Het werkt makkelijk en je kunt er heel veel mee..! Als je daarna geluidsmodules hebt, kun je de rm1x hier op aansluiten:)

Ik denk dat je het beste voor de korg kunt gaan. Dat is de meest moderne bak. De rm1x en de MC505 zijn toch al redelijk oud (eind 90s, begin 00s?) en de ESX/EMX zijn een anderhalf jaar op de markt?
Je zou de ESX kunnen kopen, maar samplen moet je net liggen natuurlijk. Misschien is het makkelijker om met de EMX te beginnen, maar zoals veel mensen al hebben gezegd in deze thread: ga je lekker laten voorlichten in de winkel en laat je zeker NIET iets opdringen waar je achteraf misschien spijt van krijgt.
Het is jouw geld en jouw keuze en je kunt je cash maar één keer uitgeven :).

En dan volgt hier nog een stukje elitair gebabbel: ;)

8o)

sorry vandaag geen zin om de MPC2000xl te promoten...

-C-

Hmmmm, lastig lastig en nog eens lastig..........

ik moet gewoon iets proberen en dan merk ik wel wat er goed of slecht aan is.

Het wordt er niet makkelijker op...

tsja de geluiden van de rm1x zijn idd niet top maar de sequencer maakt heel veel goed!
was je van plan om de muziek die je nu maakt muziek uit te gaan brengen?
zo nee dan maakt de geluidsqualiteit niet eens zo heel veel uit denk ik.
en wat dat betreft zit je heel goed met een rm1x, je kan via midi alles er aan hangen en gaan met die banaan.
aan de andere kant die electribes zijn ook echt wel vet! (ik vind vooral die esx vet!!!)
kortom wat wil je?

vraagje: bij de eerdere electribes kon je alleen songs maken door onnoemelijk veel patterns te maken en die weer op een vrij omslachtige manier achter elkaar te zetten. is dit bij de nieuwe ook weer zo?

Origineel geplaatst door chielos
tsja de geluiden van de rm1x zijn idd niet top maar de sequencer maakt heel veel goed!

:stupid

Ik ga denk ik voor de rm1x, of iemand moet NU met goede argumenten komen waarom ik dat niet zou doen. Ik ben gewoon bang dat ik de korg beu ga raken omdat alles heel basic is. De rm1x is trouwens ook een stuk goedkoper 2e hands.

Heeft er iemand nog een rm1x liggen die hij/zij wil verkopen??

Back