Tip-verzamelpunt Ableton Live

Origineel geplaatst door Javascript
wow vet...nu zit ik toch te denken om dat aan te schaffen...

Nog een vraag.. met cubase ben ik gewend om met * te reccen met spatiebalk af te spelen etc. Zodat je niet steed sop je muis hoeft te klikken als je iets gaat opnemen. Ik heb de live manual nog niet helemaal gelezen (lees nooit manuals :P ) maar hoe kan je in ableton zeg maar via je toetsenbord reccen? Nu moet ik als iemand iets heeft ingezongen en het is verkeerd steeds appeltje z en dan weer met mn muis record indrukken en dan play...zou toch met 1 toetsaanslag moeten kunnen?

ga op je master kanaal staan (clip/mix mode), klik op de row waar je wilt opnemen op je rechter muisknop voor het context menu, daarna selecteer je "trigger recording on launch" en aangezien je lauched met je spatie balk ;)

Ook kan je hem een keer aanklikken, dan op spatie om te stoppen en iedere keer als je nu spatie drukt zal hij de rec lauchen, dit geld ook voor meerdere sporen tegelijkertijd

wist je trouwens dat je de clips individueel ook kunt automatiseren en de parameters verwijderen i.p.v dit in de sequencer te doen, selecteer je clip, kijk in de properties onderaan zie je een L een muzieknoot en een E, klik de E aan (de clip moet wel gelooped zijn door op de loop optie te klikken) en je ziet alle parameters in de dropdown verscheinen, dit doe ik vaak omdat ik dan zeker weet dat door mijn hele mix de parameters het zelfde zijn voor iedere clip en dus ook dezelfde dienamiek genereert....

super tip..thx!!

Origineel geplaatst door bliepbliep
heeft er iemand nog tips over beat repeat. ik vind het namelijk kwa opzet een handig ding maar krijg er soms gewoon niet uit wat ik er eigenlijk uit zou willen halen. ook denk ik dat je met de automatisation een paar leuke trucjes uit kan halen.

iemand een gouwe tip?

bliepbliep
zet een Beat Repeat op een send/return kanaal,
met daarna een ander effect naar keuze..

zet op de BR de 'Mix/Ins/Gate' op 'Gate'
het signaal zal nu droog door de send/return gaan behalve op het moment dat de BR het signaal repeat..
en de repeat stotters gaan ook alleen dan door het effect wat na de BR komt..

is eigenlijk een soort dry/wet trigger voor het effect wat na de BR komt..
erg handig..
ook nog ff de 'Variation' knop instellen voor wat willekeur..

Rewiren met Reason lukt niet. Ze vinden elkaar wel, getuige het 'reason slave mode' lampje dat brandt en live die ik niet kan afsluiten voordat reason afsluit. Maar ik zie bij de INPUT opties van een audio track geen Reason staan, zoals dat wel zou moeten. (reason 3 en live 6)

ff een vraagje: Is het mogelijk om logic 5.5 op een of andere manier te syncen met ableton op dezelfde computer?

Thanx wesley

Origineel geplaatst door RutgerMuller
Rewiren met Reason lukt niet. Ze vinden elkaar wel, getuige het 'reason slave mode' lampje dat brandt en live die ik niet kan afsluiten voordat reason afsluit. Maar ik zie bij de INPUT opties van een audio track geen Reason staan, zoals dat wel zou moeten. (reason 3 en live 6)

misschien ff rewire updaten..
te downloaden op de Propheads site..

Origineel geplaatst door boestaman
ff een vraagje: Is het mogelijk om logic 5.5 op een of andere manier te syncen met ableton op dezelfde computer?

Thanx wesley

Niemand !?! Ik heb toch interesse om dit pakket te kopen, maar dit moet toch wel een voorwaarde zijn dat dit op een of andere manier.

Alvast bedankt voor de hulp. Zodra ik thuis internet heb ga ik zelf uitgebreid zoeken, maar als iemand het antwoord weet hoor ik het graag.

Thanx

Ik heb ineens een heel groot probleem in Ableton. Als ik mn MPC sync met ableton en ik ga recorden dan lijkt het goed te gaan, totdat ik de clip wil gaan loopen, dan loopt het niet gelijk. Als ik ga inzoomen dan zie ik dat er ruimte zit tussen de 0 seconden en 0,005 ofzo...heel erg irritant. Dus mn loops kloppen niet en ik kan eigenlijk niks meer nu. Ik gebruik Midi Clock en dat heeft normaal altijd gewerkt. Wat kan ik doen aan die 'vertraging'?

Ik heb ineens een heel groot probleem in Ableton. Als ik mn MPC sync met ableton en ik ga recorden dan lijkt het goed te gaan, totdat ik de clip wil gaan loopen, dan loopt het niet gelijk. Als ik ga inzoomen dan zie ik dat er ruimte zit tussen de 0 seconden en 0,005 ofzo...heel erg irritant. Dus mn loops kloppen niet en ik kan eigenlijk niks meer nu. Ik gebruik Midi Clock en dat heeft normaal altijd gewerkt. Wat kan ik doen aan die 'vertraging'?

Heb je de 'track delay' functie al geprobeerd voor dat spoor, je kan deze ook op negatieve waarden zetten zodat ze 'vroeger' afgespeeld worden?
Staat je 'overall latency' (bij preferences>audio>settings) wel goed?

dat heeft allemaal niet geholpen :(
ik heb zojuist wel iets ontdekt..normaliter neem ik gelijk vanaf de eerste bar op ik zet de punch in aan en ik ga recorden. Wanneer ik het recorden op de 2e bar laat beginnen (ik zet de punch daarop) en ik ga recorden...ik laat de 1e bar dus gewoon afspelen en ik laat 'm punchen op de 2e bar...en ik ga dan loopen of ik plak dezelfde clip erachter dan gaat het beter, de loops kloppen dan nu wel. Maar aan het begin van de beat mis ik dan weer een milliseconde...maar als ik het loop gaat het goed...erg vaag...semi alternatief dus...maar nog niet de oplossing :(
Ik wil dit ook wel op ableton forum vragen, alleen ik heb geen flauw idee hoe ik dit in het engels moet gaan uitleggen hehe.

Wanneer ik het recorden op de 2e bar laat beginnen (ik zet de punch daarop) en ik ga recorden...ik laat de 1e bar dus gewoon afspelen en ik laat 'm punchen op de 2e bar...

probeer eens te punchen op de 3e bar? misschien heeft je midi-stuff iets meer tijd nodig om 'op te trekken'?

Hoe kan ik een nummer dat klaar is in de Arrangement View als een WAV bestand branden op een cd? Is dit uberhaupt wel mogelijk?

Dat is heel leuk en aardig Divi, maar al je gewoon een antwoord geeft, daar heb ik wat aan! Dit is toch een serieus forum, of niet. Als ik leuke smilies wil zien ga ik wel msnen...

Zijn er ook nog volwassen mensen die wel een normaal antwoord kunnen geven op mijn vraag?

Alvast bedankt!

Offtopic
Origineel geplaatst door bjoorn
Dat is heel leuk en aardig Divi, maar al je gewoon een antwoord geeft, daar heb ik wat aan! Dit is toch een serieus forum, of niet. Als ik leuke smilies wil zien ga ik wel msnen...

Zijn er ook nog volwassen mensen die wel een normaal antwoord kunnen geven op mijn vraag?

Alvast bedankt!

Was wel een beetje 'n makkelijke vraag bjoorn :bekdicht: hoort echt bij de basis begrippen.

Maar ik heb ook een vraag wat ableton Betreft:

-Hoe kan ik Hoe kan ik de pattern switchen op mijn Roland TR909 vanuit Ableton Live5?
Zou toch te moeten doen zijn via program change??? Iemand ervaring ermee en die zo werkt?

-En wat is de slimste manier om sysex-data op te nemen en bewerken in Ableton Live5?

:doei:

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
-Hoe kan ik Hoe kan ik de pattern switchen op mijn Roland TR909 vanuit Ableton Live5?
Zou toch te moeten doen zijn via program change??? Iemand ervaring ermee en die zo werkt?

Maak een lege midi-clip, en stel daar bij 'notes' de 'program' in en zorg ervoor dat de miditrack naar je TR909 gaat.
Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
-En wat is de slimste manier om sysex-data op te nemen en bewerken in Ableton Live5?
:doei:
sysex buiten Live 5 houden?

Back