Tip-verzamelpunt Ableton Live

Werkt iemand van jullie met een footswitch in combinatie met live? Ik zag het een aantal keren op het internet en dit zag er reuze gemakkelijk uit. Vooral omdat een nogal impusieve manier van muziek maken prefereer. Zoals deze gast dat bijvoorbeeld doet http://www.youtube.com/watch?v=2kWRFwZPRuw en je hebt natuurlijk dat bekende filmpie van die Rappert; http://www.youtube.com/watch?v=dvUiVE5OisI dat is pas een creatie maken "on the fly". Hij legt iets uit hoe hij dat doet in combinatie met een midi programma en het toewijzen van de verschillende opname functies binnen live. Lijkt mij wel iets moet ik zeggen.... Ik ben nog een live rookie iemand tips hoe dit precies werkt.

hehe dat is lamont een belgische dj hij is nog al goed om het zo maar te zeggen
maar met live is het voor al dat je gewoon een live set maakt waar je zelf fijn in werkt
dus de ene setup werkt heel goed voor de een maar misschien bagger voor de ander
gewoon uitproberen dus

Origineel geplaatst door rasz
hehe dat is lamont een belgische dj hij is nog al goed om het zo maar te zeggen
maar met live is het voor al dat je gewoon een live set maakt waar je zelf fijn in werkt
dus de ene setup werkt heel goed voor de een maar misschien bagger voor de ander
gewoon uitproberen dus

Klopt wat je zegt, maar voor mij lijkt het dus een goede methode zoals ik al vertelde. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en hoe dat bevalt?

Origineel geplaatst door bliepbliep
vet filmpje van die turntablist. hij is ECHT super goed!

ik wil ineens ook een footswitch....
:D
bliepbliep

Ja idd, ach wat ik ga zo'n ding gewoon kopen. 8)

Nu even kijken wat en waar en voor welke prijs....

Zo hé, ik ben benieuwd wanneer de jongens en meisjes van Ableton klaar zijn met versie 6. Upgraden die hap zeg'k maar zo.

Die footcontroller is nog niks geworden overigens. Toch wel een beetje erg duur.

Origineel geplaatst door bliepbliep
die nieuwe sampler lijkt me erg vet maar wel heel duur... waarom niet gewoon een iets minder complete sampler en dan gratis???

bliepbliep

Bij de softsampler krijg je een uitgebreide geluidenbibliotheek, een bedrag van 80 euro valt bij mij niet in de categorie heel duur, mits de library natuurlijk wat is. Ik geef toe, het is een vorm van koppel-verkoop die niet iedereen zal aanstaan.
Maar er is wel wat voor te zeggen, ik kan mij bijvoorbeeld herinneren dan de in Logic de EXS sampler standaard zonder library werd geleverd en ik het instrument dus ook nooit gebruikt heb omdat je er niet direct wat mee kon beginnen. Best jammer omdat later is gebleken dat het een fantastisch instrument is.

Hmm, hier kom ik nog niet echt uit.. Voor ik tot de aanschaf overga, (al wel regelmatig mee gespeeld bij anderen), is er in Ableton de mogelijkheid tot het maken van een playlist? Dus dat ik, liefst met een midi-assignment (pad op mijn MPD-16), een volgende live-set kan kiezen? Of blijf ik hierbij genoodzaakt tot het gebruik van een muis? Dat lijkt me in live-situaties (ik drum en bedien de ableton-machine) niet heel handig... Maar kan het in de manual nog niet echt vinden!

Playlists denk ik niet, maar je kan verschillende sets bijeenvoegen op voorhand.
Dan maak je een grote set met tal van scenes waardoor je heen kan lopen, handig als je veel improviseerd qua setlist.

Natuurlijk zit je wel met een probleem als je veel softsynths gebruikt, omdat die dan telkens actief moeten zijn.
Met de nieuwe freeze functies heb je in ieder geval veel meer mogelijkheden wat betreft het tweaken. Dan kan je nog een paar softsynths actieveren waarmee je 'echt' live aan de slag gaat.

Het laden van verschillende sets na elkaar neemt zowiezo even in beslag, dus denk ik dat één grote set je beste oplossing is.

Thanks voor je antwoord! Njah, dat is niet echt handig voor mij.. Ik heb gewoon nummers gesequenced waarbij ik zo nodig naar bepaalde cue-points ga skippen. Elk nummer heeft zijn eigen tempo, en het lijkt me niet heel handig om alles in 1 set te gooien, ook voor de overzichtelijkheid enzo..

Leek me zo mooi om met 1 knop het volgende nummer in te laden.. Helaas! Dan maar muizen 8)

Leek me zo mooi om met 1 knop het volgende nummer in te laden.. Helaas! Dan maar muizen 8) [/B]

Een playlist? Misschien heb je dan Winamp nodig of zo ;)
Ableton is nét zoals één gróte playlist voor mij persoonlijk, maar voor je aanschaft is het idd wel handig te weten of het voor jou toepassing haalbaar is :biertje:

Back