Tip-verzamelpunt Ableton Live

Vraag over midimapping in Ableton. Ik krijg het niet voor elkaar om mijn effecten (zoals de auto filter) te mappen. Ik ik daar bijvoorbeeld alleen de macro-controls zoals attack e.d mappen, maar ik wil natuurlijk dat 'gele balletje' mappen aan een rotary. Of zeg ik dan iets heel raars?

dat 'gele balletje' zijn eigenlijk 2 parameters; frequency en Q..
balletje zelf is niet te mappen, frequency en Q wel..

aha, duidelijk. ga het meteen proberen.....:okdan:
edit: en het werkt. Zodra je op midi klikt, zie je meteen een lichtblauw raster verschijnen over de functies die te mappen zijn. Was me niet eerder opgevallen:Z

Laatst gewijzigd:
Weer een vraagje: ik heb op 1 midikanaal een drumcomp. lopen: drumazon. Als ik nu de track arm en op record druk (in de sessionview) blijft mijn clipje leeg :confused:

Weer een vraagje: ik heb op 1 midikanaal een drumcomp. lopen: drumazon. Als ik nu de track arm en op record druk (in de sessionview) blijft mijn clipje leeg :confused:
- ik neem aan dat je in session op record drukt (in een clip cel) en niet op de global record button?

- als je al een clip hebt aangemaakt en dan wilt recorden moet de clip wel spelen..

- je midi komt uberhaupt wel binnen?

Ik druk op record (lege cel) in de sessionview, waarna er een clipje verschijnt. Midi komt gewoon binnen (oranje vierkantje knippert)

Ik heb al een work around gevonden, maar of dit de manier is. In de arrangementview neemt ableton wel op. 8 tellen opnemen, renderen als .wav en weer terugplaatsen als audiotrack :eureka:

Ik heb al een work around gevonden, maar of dit de manier is. In de arrangementview neemt ableton wel op. 8 tellen opnemen, renderen als .wav en weer terugplaatsen als audiotrack :eureka:

is niet de handigste manier..

session moet gewoon opnemen..

moet ergens iets mis gaan..

Heb je op de track wel "IN" aan geklikt en de track gearmd? Anders gaat het namelijk niet werken.

Wanneer je de track armed, in aanklikt, boven op record drukt en dan vervolgens op de ronde button in de clips drukt, dan moet ie gaan recorden. Werkt dat?

Wat ook een manier is om iets wat je met midi aanstuurt (vst, hardware) om te zetten naar audio is door de opgenomen clip/track te selecteren, vervolgens rechtermuisklik en kiezen voor "freeze", daarna nog een keer rechtermuisklik en kiezen voor "flatten". Dan wordt je miditrack 'realtime' omgezet naar een audioclip. Dan hoef je dus niet te resamplen of eerst apart te renderen. Het enige wat dan wel gebeurt, is dat je miditrack welke je omzet naar audio meteen verdwijnt. Let wel, dit gebeurt per track... dus je kan niet ff een stukje selecteren wat je "ge-flatten-d" wil hebben. Meestal wordt deze functie dan ook gebruikt in de arrangementview en het is ook handig om op deze manier het geluid van een externe bron om te zetten naar audio. Mocht je werken met een externe bronnen (synths etc), dan even gebruik maken van 'external instrument' en mbt effecten gebruik maken 'external audio effect'. (dan heb je dus totaal geen last van latency)
Dus of dit handig voor je is, moet je zelf bepalen. Het is zowiezo handig als je bijvoorbeeld met meerdere mensen samenwerkt, die gebruik maken van verschillende gear. Het is wel zo dat het even duurt wanneer je "flatten" toepast op een spoor van 7 minuten ofzo, omdat ableton dan realtime dat voor je gaat omzetten. Misschien heb je wat aan deze info.

Wat ook een manier is om iets wat je met midi aanstuurt (vst, hardware) om te zetten naar audio is door de opgenomen clip/track te selecteren, vervolgens rechtermuisklik en kiezen voor "freeze", daarna nog een keer rechtermuisklik en kiezen voor "flatten". Dan wordt je miditrack 'realtime' omgezet naar een audioclip. Dan hoef je dus niet te resamplen of eerst apart te renderen. Het enige wat dan wel gebeurt, is dat je miditrack welke je omzet naar audio meteen verdwijnt.
flatten is niet noodzakelijk..
je kunt clips die 'gefreezed' zijn gewoon kopieren naar een audio track..
daarna je track weer 'unfreezen' en je hebt je MIDI clips weer terug..

flatten is niet noodzakelijk..
je kunt clips die 'gefreezed' zijn gewoon kopieren naar een audio track..
daarna je track weer 'unfreezen' en je hebt je MIDI clips weer terug..

Ja ,dat is ook wel weer zo :)
Maar werkt dat dan ook zo als je een hardwaresynth om wil zetten naar audio (gebruik makend van external instrument) ?
Zal het eens moeten proberen als ik weer thuis ben...

Ik zit met het volgende.

Gister wou ik een opgeslagen set openen en wat merkte ik tot mijn verbazing.. Gekraak op de samples. Als ik de bufferzise lager zet kraakt het alleen maar meer (deze staat op zn hoogst) ook de sample rate verhogen werkt niet (deze staat op zn laagst 44100) en ook de latency aanpassen heeft geen zin :'(

Ik heb dus niks aangepast en tijdens de laatste show deed alles het nog perfect :S

Mhh nog vreemder. Ik laad de set weer en ze doet het perfect :S

Toen ik Ableton draaide op mn mac kon ik een sample inladen een metronoom aansluiten en deze de maat van de sample overlaten nemen. Nu ik ableton draai op mn macbook pro pakt ie alleen het ingestelde tempo boven in de rechter hoek, erg vervelend dit :(

Als ik op warp zet gaat de sample en stuk, trager dan het orgineel..

Iemand hulp?

P.s.

als ik ableton open opent ie een oude set waarvan deze ook nog eens heel veel samples mist (die wel gewoon op dezelfde locatie staan) ook dit is erg vervelend...

Laatst gewijzigd:
Voor wat betreft je p.s. lijkt het alsof Ableton een keer niet op de juiste manier is afgesloten. Je kunt die samples overigens wel via Ableton weer bij laten zoeken. Check de manual eens (het is een beetje omslachtig om dat uit te leggen en ik zit nu op mijn werk). Als je ze gevonden hebt, de set wegschrijven (collect all and save) en ableton afsluiten. Weer opstarten en dan moet denk ik ableton gewoon weer met een lege set starten.

denk dat je metronoom/tempoprobleem te maken heeft met de (al dan niet bewust gewijzigde) slave/master-instellingen van samples/audio. Loop de instellingen in ableton erop na.
Het probleem van 'verdwenen' samples is inderdaad met die "collect all and save" te voorkomen.

Good luck

Mhh waar vind je collect all dan? Ik save altijd na iedere wijziging dus dat is het igg niet.

De metronoom doet het ook opeens weer (alleen start deze niet tegelijk met de sample maar een 10 of wat seconde later)

Back