Eindelijk!

misterCCC

Stamgast
Hallo,

na jaren lang sparen en geduldig afwachten zijn we dan deze zomer eindelijk begonnen aan de bouw van onze nieuwe woning. De kelder is speciaal gebouwd om op middellange termijn een semi-professionele opnamestudio op te starten. Ik ben al jaren bezig met het schrijven van nummers en het opnemen van plaatselijke bands. Hopelijk kan ik dit verder uitbouwen nu er een "echte" studio in aantocht is.

We zitten momenteel nog volop in de ruwbouw fase dus er is nog veel werk aan de winkel.

Ik zit dus ook nog steeds met enkele "dringende" vragen.

- waar blijf ik met mijn kabels? Wegwerken achter gyproc wand? Via kabelgoten in de vloer? Ik wil uiteraard achteraf nog steeds kabels kunnen bijtrekken om uit te breiden.
- wat is beste vloerbekleding? laminaat, kurk, tapijt, ... op vele forums lees ik dat een zwevende vloer perfect werkt, maar ik stel mij hierbij enkele vragen, de vloer ligt dan toch los, hoor je dit niet in de opnames? Maak je hierdoor niet een soort klankkast onder je houten vloer?
- hoe kan ik de akkoestiek meten?

Op dit moment ben ik helaas niet in het bezit van een groot budget, maar ik zoek nu een oplossing zodat ik stillaan kan uitbreiden en toch op dit moment al van start kan gaan met opnames.

Geloof mij, ik heb al ontzettend veel gelezen over deze onderwerpen op allerhande forums, maar ik kom er geowon niet uit wat in mijn geval het beste zou zijn.

Alle sugesties zijn welkom

Attachments

• plattegrond1.jpg
    plattegrond1.jpg
    96 KB · Bekeken: 122
lijkt me dat je in een kelder geen zwevende vloer maakt...
eerder een goed geisoleerd plafond! (en muren eventueel)

Re: Eindelijk!

Origineel geplaatst door misterCCC
Hallo,

na jaren lang sparen en geduldig afwachten zijn we dan deze zomer eindelijk begonnen aan de bouw van onze nieuwe woning. De kelder is speciaal gebouwd om op middellange termijn een semi-professionele opnamestudio op te starten. Ik ben al jaren bezig met het schrijven van nummers en het opnemen van plaatselijke bands. Hopelijk kan ik dit verder uitbouwen nu er een "echte" studio in aantocht is.

- waar blijf ik met mijn kabels? Wegwerken achter gyproc wand? Via kabelgoten in de vloer? Ik wil uiteraard achteraf nog steeds kabels kunnen bijtrekken om uit te breiden.
- wat is beste vloerbekleding? laminaat, kurk, tapijt, ... op vele forums lees ik dat een zwevende vloer perfect werkt, maar ik stel mij hierbij enkele vragen, de vloer ligt dan toch los, hoor je dit niet in de opnames? Maak je hierdoor niet een soort klankkast onder je houten vloer?
- hoe kan ik de akkoestiek meten?

Geloof mij, ik heb al ontzettend veel gelezen over deze onderwerpen op allerhande forums, maar ik kom er geowon niet uit wat in mijn geval het beste zou zijn.

Alle sugesties zijn welkom

ik zou ze niet teveel wegwerken, als je erbij moet enze zitten achter een wand dan kun je er niet bij, kabelgooten in de vloer goed breed maken idd voor uitbreiding en overzichtelijkheid..

laminaat kan, bij de 1 werkt het beter dan de ander, hangt er van af hoe je de muren akoetsisch behandeld, ik had zelf eerst vloerbedekking en daarna laminaat, het gaf mij het beetje extra "leven" in me regie waardoor ik de juiste rt60 tijd kreeg..de afmetingen lijken goed , ik zou wel proberen om in de lengte van je regie te werken , maar dat kun je altijd uitproberen natuurlijk ,lengte 4 meter = 1/4 van 16 meter =32hz heb je dat probleem ook weer opgelost ...paar mooie 12" coaxiaaltjes erin en gaan met die banaan

Veel "Chesters" en oudbollige gordijnen! ;)
Dus gewoon 5 studenten-rekeningen openen bij Abn-Amro, en je krijgt er bij elke rekening een gratis "chester" bij?! :D
Ok?! Even serieus?! ;) Hoe je de akoestiek kan meten? Dat zou ik zelf ook in gods naam niet weten?! :confused:
Ik weet niet wat de oppervlakte van je studio-ruimte is? Kabels wegwerken is natuurlijk het allermooiste?! Maar ik heb daar persoonlijk nooit voor gekozen?! Je moet dan wel heel zeker zijn van je "setup" aka aansluitingen?!
Ikzelf heb soms altijd de neiging gear plotseling uit hun rack te trekken, of gewoon bepaalde doolhoven of spinnenwebben te fabriceren, waardoor ik weer een hele andere kant op ga! Naar mijn mening moet je je aansluitingen zo aangesloten hebben, dat wanneer je ook maar iets wilt veranderen, je geen uur bezig bent en je alles om moet gooien! Hou het basic?! ;) Wat betreft akoestiek heb ik weinig verstand?! Ligt eraan in wat voor een ruimte je werkt?! Tapijt, grote gordijnen, grote stoffen banken (chesters ;) ) etc hebben allemaal invloed op je akoestiek! Ik kan over akoestiek wel een heel verhaal schrijven, maar koop of bestel eerst even "Inteface magazine" Editie Nr: 92! Daar staan iig iets van 8 bladzijdes vol met de basis van de akoestiek in je eigen "home" studio! Daar kom je denk ik een heel stuk verder mee!

Succes...

Cis

Eindelijk!

Origineel geplaatst door Capstan cappy
ik zou wel proberen om in de lengte van je regie te werken , maar dat kun je altijd uitproberen natuurlijk ,lengte 4 meter = 1/4 van 16 meter =32hz heb je dat probleem ook weer opgelost ...paar mooie 12" coaxiaaltjes erin en gaan met die banaan

Wat betekent deze berekening? Wat heb ik aan die 32Hz? Waarschijnlijk is dit een stomme vraag, maar zoals al eerder gezegd: ik heb totaal geen idee van berekingen en dergelijke.

effe over die kabels:

Ooit heb ik eens samen met een vriend van me zo'n ruimtes ingericht in z'n schuur
en daar hadden we onder de ruit een patchbay in de muur geschroefd (niet "koud"
op de stenen natuurlijk), met ernaast een, door een kennis in elkaar gesoldeerd, bakje
met ongeveer dezelfde functionaliteit als een patchbay, maar dan met midi- en xlr-
aansluitingen. Dit werkte voor ons lekker flexibel: gewoon je kabels in de muur prikken.

Origineel geplaatst door 6 trak
zie ik dat rechtboven op het plaatje goed...? een "lift"...?!
is het pand niet vrijstaand dan? of heb je geld teveel?

Het is een nieuwbouw project. Het wordt onze woning met in de kelder dan mijn studio. Vlak boven de studio ligt onze dubbele garage. Ik heb dus inderdaad geopteerd om een liftje te installeren om het materiaal eenvoudig van gelijkvloers naar de kelder te transporteren.

Het is een heel efficiƫnte en relatief goedkope/betaalbare oplossing. We hebben een schacht laten metsen door onze aannemer en daarin een schaarheftafel geplaatst. We gaan deze beveiligen met een elektrische deur.

Re: Eindelijk!

Wat betekent deze berekening? Wat heb ik aan die 32Hz? Waarschijnlijk is dit een stomme vraag, maar zoals al eerder gezegd: ik heb totaal geen idee van berekingen en dergelijke.

golflengte van 32hz is +/- 16 meter , als je geen of weining problemen wilt in het laag dan moet je als ik me niet vergis zorgen dat de lengte waarin je werkt , een hele, halve , of een kwart is van dat getal om staande golven een beetje de kop in te drukken , natuurlijk 40hz heeft weer een andere golflengte daarom zul je bijna altijd "traps" moeten plaatsen om de staande golven DIE ja dan krijgt enigzins te absorberen + het nodige dempen van de rest (voorkant) totdat je de juist decay krijgt in je ruimte , nu is het wel zo dat beneden 100 kubieke meter (of was het nou tien) lucht je geen natuurlijke weergave hebt beneden 100hz, maar dan nog valt er prima te werken in de ruimte die je hebt...

Laatst gewijzigd:
Het is een nieuwbouw project. Het wordt onze woning met in de kelder dan mijn studio. Vlak boven de studio ligt onze dubbele garage. Ik heb dus inderdaad geopteerd om een liftje te installeren om het materiaal eenvoudig van gelijkvloers naar de kelder te transporteren.

Het is een heel efficiƫnte en relatief goedkope/betaalbare oplossing. We hebben een schacht laten metsen door onze aannemer en daarin een schaarheftafel geplaatst. We gaan deze beveiligen met een elektrische deur.

goed idee, vooral als je een paar gitaristen met met hun 4 X 12" kasten + versterkers op bezoek krijgt, of drummer, *zucht* hehehe:P

Ik ben weeral een stapje dichter bij wat het gaat worden! Ik heb op verschillende forums mijn situatie beschreven en krijg hierop vrij veel interessante reacties.

De muren en het plafond bestaan op dit moment uit dubbele beton met daartussen rockwool. Dit MOET voldoende zijn als geluidsisolatie.

Ik kreeg van iemand een tip om kabels weg te werken in PVC buizen van 7 cm dikte. deze kunnen perfect ingewerkt worden achter een gyproc wand met metal studs. Op deze manier kan ik nog steeds kabels bijtrekken of vervangen op termijn.

Op de vloer komt waarschijnlijk (voorlopig) een tapijt op kamerbreedte en ooit een vast parket of goedkoper laminaat. Verschillende personen raden mij af om een zwevende vloer te maken aangezien de ruimte zich in de kelder bevindt. Tegen het plafond komen waarschijnlijk akoestische tegels of katoenen doeken.
We gaan ook enkele rijdende panelen maken om het akoestisch aanpasbaar te maken en verschillende setups te proberen.

Wat vinden jullie van deze oplossing?

Een lift lijkt me een nogal desastreus tav de geluidsisolatie....

"""Op de vloer komt waarschijnlijk (voorlopig) een tapijt op kamerbreedte en ooit een vast parket of goedkoper laminaat. Verschillende personen raden mij af om een zwevende vloer te maken aangezien de ruimte zich in de kelder bevindt. Tegen het plafond komen waarschijnlijk akoestische tegels of katoenen doeken.
We gaan ook enkele rijdende panelen maken om het akoestisch aanpasbaar te maken en verschillende setups te proberen.""""

rijdende kamelen...uuh panelen super, vloerkleed een begin, maar wat ga je aan de muren doen?

de kamer zullen we uitmeten en dan afhankelijk van deze resulaten bekleden met diffusers, bastraps, ...

In eerste instantie wil ik zo goedkoop mogelijk van start gaan en met verdiende centjes stillaan uitbreiden en dus ook de akkoestiek verbeteren.

Back