'Eind' geluid

Jarod

Nieuwkomer
Hallo,

Mijn setup bestaat uit twee masterkeyboards en twee geluidsmodules (piano +synth). Het geluid van de modules komt samen door een mengpaneel. Wanneer ik repeteer met mijn bandje gaat het geluid door een gitaar-monitor.

Als ik mijn (goedkope) hoofdtelefoon meteen aansluit op de Phones van een van de apparaten, klinkt het geluid vele malen beter als over de monitor.

Nu zal je zeggen, koop een monitor voor toetsen... Maar... Ook als ik mijn hoofdtelefoon op de Phones van het mengpaneel aansluit klinkt het geluid al slechter.

Komt dit nu door teveel schakels (zoveel is het niet), door een slecht mengpaneel (Behringer starterspaneeltje), door slechte kabels?

Of valt het allemaal wel mee als ik over goede monitor ga spelen?

Mzzl Jarod

slechte kabels, slecht mengpaneel, slechte koptelefoonuitgang op mengpaneel, slechte monitor... kan allemaal! synth door een gitaaramp klinkt in ieder geval niet hetzelfde als wanneer je je synth door een koptelefoon hoort.

Houdt er wel rekening mee dat een koptelefoon sowieso een ander beeld geeft dan (studio)monitors! en het geluid van de monitor die je gebruikt bij je bandje is neem ik aan mono, dat geeft ook een ander beeld.

Is je monitor mono? Je koptelefoon is stereo, dat kan met stereosamples behoorlijk uitmaken, IMHO.

Anderzijds: ook via mengpaneel-koptelefoon is het al slechter. Maar om het helemaal aan kabels en/of mengpaneel te wijten... Lastig interpreteren, want het verschil in geluidskwaliteit is moeilijk over te brengen via tekst...

Succes.

Heb je alles wel goed aangesloten?

Misschien een beetje een standaard vraag maar misschien toch wel belangrijk. Welke behringer mixer gebruik je? Doe je nog gain bij het signaal van de synths, etc? Schets de situatie eens wat beter.

Origineel geplaatst door Maarten22
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Het lag bij mij aan een goedkoop mengpaneel.

Mee eens! Ik heb hetzelfde probleem gehad met de keuze van twee monokanalen als stereo gebruiken voor mijn L en R uitgangen. Via het stereo kanaal was het prima en via de monokanalen helemaal niks! Ik had overigens een Yamaha MG16/4. Later over een Spirit FX8 ging het al vele malen beter. Nu verloopt het via een harddiskrecorder en is het weer anders. Het beste is met je toetsenbord naar de winkel te gaan en gewoon de mengpanelen te testen over geluidssetje. Het gaat uiteindelijk om het eindgeluid dat je de zaal in wil sturen toch!?

Het gebruik van een gitaar versterker is soweiso geen toevoeging aan je geluid... dat had je gelukkig zelf ook wel door!

Back