Wat moet ik doen en kopen, als absolute beginner?

Whomper

Nieuwkomer
Hallo,

Ik ben een bassist, maar ben het wat beu, en wil elektronische muziek gaan maken. Dit lijkt me vele leuker.
Maar ik weet niet wat ik moet kopen om men eigen muziek te maken. Ik wil liefst beginnen zonder met software en een computer te werken. Het genre zoals Kraftwerk, Aphex Twin en Squarepusher spreekt me wel aan.
Ik wil beginnen met 1 apparaatje, bv Korg MicroKorg als synth, of Roland SP-404 als sampler. Want ik heb maar budget van max. 500 euro, voor te beginnen toch.
Maar kan ik met 1 van die 2 al een deftige song maken? Het is gwn voor thuis muziek te maken, en dan laten ermee te performen.

Voor zo'n synth, heb je daar notenleer of ervaring met piano voor nodig?

om IDM te maken heb je geen kennis van notenleer nodig. Wat je wel nodig hebt is kennis van ritme! IDM bestaat immers uit steeds varierende ritmes die voortdurend veranderen van maatsoort. Wat ik je aanraad is een pc en een geluidskaat. En misschien een MIDI keyboard? Die SP404 lijkt me wel leuk maar niet echt nodig (400 is ook wel best duur) en een Microkorg vind ik maar nix... Die klinkt voor geen meter (mijn mening)

Wat de synth kennis betreft.. Zoek eens op: "VCO vs DCO." ....dus ook "Digital vs Analog" "Wat is een LFO en hoe werkt die?" "Verschillende golfvormen: hoe klinken ze en hoe worden ze geproduceerd?" etc.... De basisprincipes ve synth kunnen je al een heel eind op weg helpen. Synthezisertechnieken is 1 van de leukste dingen om te leren :) Geniet ervan

Laatst gewijzigd:
Je bent bassist?

Dan zou ik een basssynth pedaaltje aanschaffen en een drumcomputer. En eventueel een goede multitrack hdrecorder kosten allemaal niet zoveel meer tweedehands.

Daar kun je hele leuke dingen mee doen als bassist.

Als je niet met de pc wilt werken zal je in iedergeval een sequencer of multitracker nodig hebben.
Je moet toch ergens je performance in moeten opslaan.
Als je voor weinig (maar goed wat is weinig,dat verschilt per persoon uiteraard) euro,s een complete song wilt maken,kom je toch wel uit op de een of andere groovebox .
Keuzes hierin zijn er genoeg,ik denk dat je het best zelf in de winkels moet checken welke het beste bij jouw past.
Als je het hier vraagt krijg je geheid een hele lange topic waar alle aparaten de revu passeren ,dit eindigt dan in een fanboy war ;)
Dus ik zou zeggen ,duik de winkels in en check die boxen zelf uit.
Succes:okdan:

IDM equals software midi sequencer
... maar ja ... wie ben ik :gaap:

Toneshop, ... een Groovebox om IDM mee te maken?? =( ... Dadelijk raden jullie hem nog een MPC2000 aan

Toneshop, ... een Groovebox om IDM mee te maken?? =( ... Dadelijk raden jullie hem nog een MPC2000 aan [/B]

Uhm.....sorry maar wat is IDM (vergeef mij mijn onwetendheid):confused:

Origineel geplaatst door Toneshop
Uhm.....sorry maar wat is IDM (vergeef mij mijn onwetendheid):confused:
Intelligente Dans Muziek!:D :D :D
Beste term voor een muziekstijl ooit! :r

oorsponkelijk genaamd: Intelligent Techno Music

.. inderdaad de meest onzinnige arrogante muziekstroom benaming allertijden ... Maar de muziek zelf is oh zo interssant

Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
om IDM te maken heb je geen kennis van notenleer nodig. Wat je wel nodig hebt is kennis van ritme! IDM bestaat immers uit steeds varierende ritmes die voortdurend veranderen van maatsoort.

Daar ben ik het zo totaal niet mee eens
Als je muziek wilt maken zoals Squarepusher zal je echt akkoorden en melodieen moeten kunnen harmoniseren, luister maar naar Hard Normal Daddy, Squarepusher en APhex Twin hebben zeker wel muzikale opleidingen gehad en de melodien die ze gebruiken kan je echt niet maken zonder kennis van harmonieleer. En wat maatsoorten veranderen,,,, dat hoor je bijna nooit in IDM, je hoort wel polyritmische dingen maar echt maten die verschuiven is overdreven. Het meeste is gewoon 4 kwarts, soms ook 5 of 6 kwarts bij Autechre of Phonecia, maar dan helemaal dichtgesmeerd met geluidjes.

Origineel geplaatst door bobaphat
Daar ben ik het zo totaal niet mee eens
Als je muziek wilt maken zoals Squarepusher zal je echt akkoorden en melodieen moeten kunnen harmoniseren, luister maar naar Hard Normal Daddy, Squarepusher en APhex Twin hebben zeker wel muzikale opleidingen gehad en de melodien die ze gebruiken kan je echt niet maken zonder kennis van harmonieleer. En wat maatsoorten veranderen,,,, dat hoor je bijna nooit in IDM, je hoort wel polyritmische dingen maar echt maten die verschuiven is overdreven. Het meeste is gewoon 4 kwarts, soms ook 5 of 6 kwarts bij Autechre of Phonecia, maar dan helemaal dichtgesmeerd met geluidjes.

tja... je zegt het zelf: "helemaal dicht gesmeerd met geluidjes" ........
ik ben het niet eens met jouw interpretatie..
Ik las onlangs een interview met Richard James en die zei dat toch ook... nah ja.... Wie is Richard en wat weet die ervan? :engel: Die gast kan notenleer en piano spelen enzo maar niet alle idm is zo harmonieus.. Als je bv luistert naar µ-ziq.... das toch wel vrij monotoon. (Die kan nu ook wel notenleer en is ook muzikant)

en trouwens, polyritmiek is toch dat bv de bass in 4/4e wordt gespeeld, de hihat in 2/4e en de piano in 6/8e ....???? dat zijn dus 3 maatsoorten door mekaar! lijkt me toch variatie in de maatsoorten.................. of ni............. en als je dan de hats, de bass en de piano afwisslend mute, krijg je toch afwisseling in de maatsoort?........... nou.... zit ik er dan helemaal naast? tis nu wel wel zo dat richard james vertelde in dat interview dat ie de belgen de best party-animals vond dus misschien was ie aan het zeveren gedurende het interview.... of misschien zat ie aan de "Druqs" ;)

Laatst gewijzigd:
Back