Te veel geld aan hobby

Hallucinator

[Hardwarekind]
Poe,

Wie kent het probleem ''gearverslaving''?
Ik heb er in grote mate last van, wil telkens weer nieuwe troep kopen.. en het liefst duur en vet.
Word telkens weer verliefd op van alles en nog meer.. zie ik een MemmoryMoog ergens.. dan wil ik hem het liefst morgen nog in huis.. Synth_i? ja die ook.
Echt zo veel geld gaat er na mn muziek.. en ik vind het leuk ook:)
3 jaar geleden had ik nog 0,0 aan apparatuur en platen ect ect..
Nu staat er voor zo'n 20,000 (incl verbouwing enzo) aan rotzooi en het lijkt niet op te houden.
Heb moeite met een grens te trekken en dat vind ik haha toch wel een beetje rot.

Ben ik de enige, of zijn hier nog meer mensen die telkens wel weer wat nieuws vinden waar ze verliefd op worden?

Paul

Je staat er niet alleen voor makker. ;)

Toen ik nog niets bezat, had ik dezelfde neiging.
Nu mijn hok redelijk gevuld is heb ik het steeds minder.
Ik zie nog steeds veel mooie dingen, maar ik hoef ze niet meer meteen (of op termijn ;)) te hebben.
Nu gaat er bij mij ook weinig spul de deur uit, dus almaar blijven kopen zou op den duur toch zijn praktische problemen met zich meebrengen.
Bovendien, afgezien van ruimtegebrek, geldt in mijn geval dat meer niet altijd beter is. Het gevaar bestaat (bij mij althans) dat ik minder diep in de mogelijkheden van apparatuur duik.
Om die reden ben ik nu wel zo'n beetje rond en doe ik het maar met wat ik heb.
Dit tot volle tevredenheid vooralsnog.

groet

Tom

Bekend "probleem" maar een goed geneesmiddel wat bij werkte was om veel meuk te verkopen om uiteindelijk een paar echt vette bovengemiddelde bakken daarvoor terug te kopen. Toch daarna even last gehad van meer synthjes willen, maar die uiteindelijk toch maar weer verkocht. Heb totaal geen behoefte aan nog meer bakken erbij.

Heb je nu ook al echt mooie bakken en je wilt nog meer... ja, dan heb je een probleem :D

Ik heb nu een verzameling geluidsbronnen waarmee ik alle kanten op kan en dus ben ik tevreden. Klein dingetje voor de heb ofzo mag er natuurlijk altijd wel bij (wil nog wel eens een gameboy met gameboycamera proberen), maar dure dingen zullen zeker niet snel meer komen.

Maar je kunt er ook gebruik van maken...
Beschrijf eens een synth van een merk dat nog steeds in de markt is, plaats dat ergens en de gear stroomt je als het ware tegemoet...
Maak naam in de wereld van de synthesizer en ze zien je graag op een Messe of zo. Je krijgt op z'n minst dan de importprijs, dus alleen de fabriek betaal je dan. Veel goedkoper :)

Wout
(die net bericht 2222 heeft geplaatst}

Ik heb niet zoveel problemen met me verslaving.
Als ik iets echt wil hebben dan leef ik rustig een tijdje van brood en rijst :D.
Zolang je je huur enzo maar kan betalen is er niks aan de hand.

Ik zou ook nog graag zo'n 20.000 euro uitgeven aan gear, maar alleen mijn bankrekening wil niet meewerken. Maar desondanks ben ik toch tevreden met mijn setup. Dromen over iets is soms mooier dan het daadwerkelijk bezitten.

te veel geld aan hobby

te veel geld aan hobby

Yep, ik herken mijzelf hierin volkomen Paul !

Zelf heb ik al zoveel synths staan en nog ben ik geïnteresseerd in meer...ook al realizeer ik mij dat wat ik staan heb al ruimschoots voldoende is om muziek te maken...maar dat is dan ook het eigene aan een "verslaving" : je realiseert wel dat het verkeerd is maar je kan niet stoppen...

Voor mij is de enige methode - en probeer die ook eens - eenvoudigweg niet in de verleiding komen (vermijden van prikkels, is trouwens methode die ook gebruikt wordt bij therapieën voor andere verslavingen/problemen) : ga niet naar muziekwinkels, surf niet naar websites waar synths te koop zijn enz... Maar wat doe ik hier dan nu weer op synthforum ???? ahhhhhh, is er een dokter (lees : psychiater) in de zaal ????

JB

:D hahahahah JB ik lach me kapot hier om je verhaal!

met die prikkels ed.. hahah super!

Ja ik heb gewoon zoiets van als ik bijv een memorymoog zie dan denk ik van wow! hier wil ik een track mee maken.

Er zijn ergere dingen dan een synth-verslaving :)

Ik was bijvoorbeeld een tijdje redelijk obsessief platen aan het kopen, en dat is ook een dure hobby. Het verschil met (vooral vintage) synths is: platen verliezen veel sneller hun waarde.

Als je vooral 2ehands je spulletjes scoort en je geen miskopen doet, kan je hardware synths altijd wel weer doorverkopen. Je verslaving is dan, in tegenstelling tot veel andere vormen van consumeren, geen vorm van kapitaalvernietiging.

Heb jij dus geld over, en je vindt synths leuk, dan zie ik niet echt een probleem... er zijn alleen wel socialere hobbies te bedenken natuurlijk.

Ikzelf heb al in tijden geen synth meer gekocht. Ook bij mij geldt eigenlijk dat het misschien wel beter voor de productiviteit is om minder te hebben. Maar het bezitten van, en spelen met hardware is wel erg leerzaam, ook al doe je het later allemaal weer weg.

synth verslaving

synth verslaving

Ik ben het absoluut eens met Joris...Synthesizers kopen - vooral analoge - is inderdaad een goede investering...indien je vandaag een vintage synth voor een redelijke prijs koopt is de kans inderdaad heel groot dat wanneer je hem bijv. volgend jaar verkoopt je hem voor minstens dezelfde prijs en zelfs meer kan verkopen...In die zin zijn er inderdaad ergere verslavingen :) Persoonlijk heb ik dan weer het probleem dat eens ik een synth gekocht heb, ik er zo aan gehecht ben dat ik het niet meer over mijn hart kan krijgen hem te verkopen :) Maar goed, het is inderdaad een goede geldbelegging, want indien ik écht mijn synths moet verkopen hou ik er meer "intrest" aan over dan indien ik het geld naar de bank gedaan heb...en ondertussen heb ik heeeeeel veel speelplezier gehad :)

Ben het wel eens met de stelling dat hoe meer synths men heeft, hoe minder creatief men wordt, hetwelk evident is...

Er is natuurlijk één grote onbekende in dit hele verhaal : hoelang houden vintagesynths het nog uit ? (deze topic hoort allicht onder een andere thread thuis, maar vermits dit gerelateerd is aan synths verzamelen, haal ik het toch maar aan)...ik mag er niet aan denken wat er met mijn "investering" zou gebeuren indien mijn synths binnen enkele jaren dezelfde symptomen gaan vertonen als bijv. de juno 106...Er moet toch een keer een dag komen dat (quasi) alle synths uit de jaren '70 en '80 het (een voor een) gaan begeven...Ik weet dat dit een gevoelig punt is, maar ik denk dat elke synth verzamelaar zich moet realiseren dat dit een risico blijft...maar elke investering of belegging is natuurlijk een risico :) Hopen dat onze synths ouder worden dan wijzelf dus :)

JB

Origineel geplaatst door Hallucinator
platen kunnen ook in waarde stijgen!
Tuurlijk kan dat, maar toch denk ik dat af en toe wat nieuwe platen kopen/bestellen die je wel goed lijken geen verstandige financiele belegging is hoor :)

Verschil met synths is ook dat je platen meestal nieuw koopt.

Hebbe,hebbe,hebbe}:|
Ben ooit een keer als een idioot naar de FB gesjeest,om ...jawel een MS2000 te bemachtigen.Sta ik daar met die folder in m,n bek na te hijgen.Deze graag meneer de dealer.
Na 10 minuten komt ie met een doos terug die al open was geweest......dacht het dus ff niet.Dealertje weer vriendelijk verzocht terug te keren naar het magazijn om een NIET!!! geopende doos te brengen.
Aha..Ik wist wel dat ie het kon.FF snel pin pin pin.Nou meneer veel plez...vroemmmm.
Ik thuis aangekomen,doos geopend snuf snuf.....woooo de geur van een gloednieuwe synth vers uit de verpakking.
Ik had hem trouwens nog nooit gehoord of bespeeld,Kon me ook geen reet schelen, ik was gewoon hopeloos verliefd op het uiterlijk.hoezo naief
:confused:

Sommige synths zien er gewoon fuckingspannend uit.
Oh.. hoe zou dit klinken,waar zou dat voor zijn.Soms werd ik er gestoord van.
Too much love will kill you.......dat begon ik steeds meer te begrijpen.
Ik hou me nu meer bezig met de mogelijkheden van de spullen die ik heb.
Dan heb ik tenminste nog plezier inplaats van frustraties.
Succes Paul.

Heeeeel herkenbaar probleem zoals je weet Pauluz... heel vaak denk ik.. ohh als ik dit heb dan ben ik wel klaar.. en dan een paar weken verder is het weer zo ver.. :D
1 voordeel bij mij..; m'n ruimte begint op te raken, ik ben haast wel verplicht om binnenkort te stoppen... dingen die er sowieso nog gaan komen bij mij; een andromeda (dat bakbeest moet er gewoon ooit nog een keer komen :{ ), en hoogstwaarschijnlijk iets van nieuwe monitoren, en dan moet ik eigenlijk haast wel (alweer 8~ ) op gaan houden.. hoewel, nog een compounder erbij is toch wel ideaal, een patchbay erbij ook wel, de andere zit al ram vol... 8D ach ik bekijk het zo; nu woon ik nog thuis, nu werk ik nog (volgend jaar weer school), nu haal ik nog wat ik halen kan, en wat ik nog wil halen, dat gaat in de jaren erna stukken, maar dan ook stukken moeilijker worden voor me.. :biertje: maar ik leef met je mee, ik weet hoe moeilijk het is om jezelf in bedwang te houden

ik heb precies hetzelfde ik heb geen rijbewijs geen auto woon bij m,n ouders en koop nu ook wat ik kopen kan met de achterliggende gedachte: nu kan het nog
ik heb me geld al 4 keer uitgegeven voordat het binnen is, heb een vaste verlanglijst in me hoofd zitten en misschien ben ik laatste tijd wel meer bezig met het checken van gear en tweedehands markten dan het daadwerkelijk muziek maken, ik blijf het ook leuk vinden al die dingen afzoeken

en ik zal toch een keer het huis uit moeten :) en een rijbewijs en auto halen en dan heb ik ineeens een stuk minder te besteden

Back