[hulp gevraagd] Aansluiten Patchbay

DJ41

Lid sinds 1834
Ik heb vandaag een Patchbay gehaald bij feedback. (Behringer Ultrapatch PX 2000) dure naam, maar voor 50 euro wel een koopje dacht ik zo.

Ik heb uiteraard de handleiding 3 X doorgelezen, maar ik begrijp het gewoon niet.

Hoe kan ik hem nou zo aansluiten dat ik bijvoorbeeld via de patchbay mijn synths op mijn sherman filterbank kan aansluiten? of synths door de audio ins van mijn nova of korg ms-2000?

Er zijn 4 standen, parallel, half-normalised, normalized en Open.

:confused: =( :stupid :frons:

DJ41, Ik raad je aan het volgende artikel uit de SOS te lezen. Ik snapte ook geen hout van mijn patchbay totdat ik dat las. De verschillende standen geven aan op welke manier het geluid door de patchbay stroomt en welke snoeren waar/welke paden onderbreken of doorrouteren. Klink moeilijk maar als je het doorhebt is het vet makkelijk. Mijn patchbay staat op half-normalized. Zo kan je standaard routeringen instellen (zoals bijv. altijd je aux over je galmbak) maar deze kan je door kabeltjes aan de voorkant erin te prikken onderbreken.
Dus eerst ff deze lezen:

http://www.sospubs.co.uk/sos/mar98/articles/patchbays.html

http://www.sospubs.co.uk/sos/dec99/articles/patchbay.htm

als je nu op de bovenkant van je PX 2000 kijkt zie je in plaatjes hoe of wat die standen doen

Gaaf! Weer wat geleerd vandaag. :)

Zeker is veel kabels nodig een zaak die zeker is ja. Van voren EN van achteren. En door veel mono patchkabels te kopen scheelt het weer een stukkie maar soms heb je toch wel stereo/gebalanceerde kabels nodig. Met die FX zooi enzo.

Toen ik m'n patchbay kocht heb ik d'r meteen een zooi kabels bij gedaan en geschrokken van de prijs maar ja. Een patchbay met 3 kabels is net zo handig als synth met 3 toetsen. ;)

Dat schiet inderdaad niet op.... Ik moet denk ik een stuk of 16 kabels erbij hebben zeg.. lange en korte... En ik heb toen ik de patchbay kocht ook al 10 patchkabeltjes gekocht en ik had er zelf nog redelijk wat liggen...

Die kabeltjes bij elkaar kost bijna 2 X zoveel als de patchbay!!!
Misschien wachten tot ze ergens een aanbieding hebben.

Ik heb ze zelf gemaakt. Van kwaliteitsspul bij Thomann. De Jacks iets mindere kwaliteit qua duurzaamheid, maar die hoeven toch nooit meer los, en de kabel is afgeschermde van Cordial. Deze kabels gebruik ik om de apparatuur in het rack op de achterkant van de patchbay aan te sluiten. Voor de voorkant gebruik ik nu nog 8x8 multikabels van DAP, 6 meter, die gaan rechtstreeks de mixer in.

Origineel geplaatst door NorthernLightX
Deze kabels gebruik ik om de apparatuur in het rack op de achterkant van de patchbay aan te sluiten. Voor de voorkant gebruik ik nu nog 8x8 multikabels van DAP, 6 meter, die gaan rechtstreeks de mixer in.
Het idee is toch juist om alles aan de achterkant aan te sluiten zodat het netjes weg gewerkt is, en als je dan wat in je setup wilt veranderen hoef je enkel in de voorkant een paar extra kabeltjes te prikken...
Zo heb ik het hier in ieder geval.. mn pc, alle synths en drummodules achter in de bovenste rij, en doordat de patchbays op half normalised staan wordt alles direct door gestuurd naar mn mixer die met 5 of 6 multikabel in de onderste rijen pluggen aan de achterkant zit ingeplugt.

Het is inderdaad veel handiger om alles netjes aan de achterkant van het patchbay aan te sluiten. Half-normalised is het meest flexibel (je kunt dan ook nog signalen 'aftappen').
Dat je kabels duur lijken ten opzichte van je patchbay is omdat zo'n Behringer patchbay extreem goedkoop is! Voor een goed TT-patchbay zit je al gauw op het tienvoudige.
Tip: gebruik multikabels achterop je patchbay. Is goedkoper en netter.

Sommige mensen hebben de in- en uitgangen van hun stuff aan de achterkant van de PB op de bovenste rij, en dan de doorvoer naar hun mengtafel op de onderste rij, en dan hele kleine kabeltjes om de boel te patchen. (Dit principe kan natuurlijk ook met 2 patchbays.

Ik daarnetegen gebruik de patchbay (nu nog) om alle in- en uitgangen op 1 plek aan de voor- (binnenkort achter-) kant van het rack te hebben, voor makkelijk loskoppelen. (Mijn rack = een flightcase)

Origineel geplaatst door NorthernLightX
Ik daarnetegen gebruik de patchbay (nu nog) om alle in- en uitgangen op 1 plek aan de voor- (binnenkort achter-) kant van het rack te hebben, voor makkelijk loskoppelen. (Mijn rack = een flightcase)

Aaaaaaaaaaaaaaah now it makes sense :)
Zo zou ik het ook doen als ik een 19" rack met drummodules etc zou meenemen op het podium.

Origineel geplaatst door MPCman

Aaaaaaaaaaaaaaah now it makes sense :)
Zo zou ik het ook doen als ik een 19" rack met drummodules etc zou meenemen op het podium.

Ik heb er een PC, en WamiRack, en een A3000 inzitten aan geluid, en verder nog een PowerBrite, een patchbay, en 1 blindplaat. Ik ga er aan de achterkant nu nog een 3U railtje bijzetten (het rck is 10U) en dan gaan de patchbay, een 1U plaat met kabel-ogen om de boel netjes te houden, en een 1U zelfbouw unit om ook de poweruitgangen van de powerbrite en de midi-uitgangen van de WaMiRack aan de achterkant netjes aan te bieden.

het is effe wennen ja, bij mij is er wel een hele vage ruis erbij gekomen. 9echt te weird maar dat ga ik nog wel oplossen)

Vind het ook jammer dat de patchbay niet balanced is

Ik ben net klaar met 't inrichten van m'n 19" flightcase (fieuw...gepuzzel) met patchbay. en nu loopt bijna alles via de pb want ik wil optimaal flexibel zijn met m'n audiorouting. nu kan alles naar alles gestuurd worden (in theorie iig) dsm triggeren, sherman inputs triggeren, Q input, en als 't er uit komt weer terug naar de mixer. Ook heb ik nu m'n aux sends gesplitst en kan ik meerdere fx app aansturen met 1 aux (moet nu wel het outputvolume op 't ffct zelf regelen). ik heb wel een aantal schetsen gemaakt vantevoren en dat kan ik iedereen aanraden (je weet wat je verw88 kan en welke mogelijkheden erbij komen) scheelt een hoop frustraties. Je hebt idd een xtra kabelbak voor nodig maar 't loont de moeite. Het ziet er bij mij niet netter uit met 30m extra kabel maar m'n setup is nu even flexibel als barbapapa.

Re: Waar in het rack?

Origineel geplaatst door shortwave
Nog even een vraagje: ik heb een quiklok rack voor iets van 14 of 16 u. Waar kan ik nou het beste de patchbay erin proppen? Zat zelf te denken aan de onderste plek, omdat anders de kabels voor de apparatuur eronder hangen. Maar wellicht iemand een betere suggestie?

Maak het in ieder geval zo dat je er makkelijk bij kunt komen. Na verloop van tijd krijg je toch altijd weer ingangen/uitgangen waar je de plug even heen en weer moet raggen om het stof eruit te krijgen (valt er weer eens een kanaal uit ofzo).
Als je dan (zoals ik tot voor kort) de zaak zo heb opgesteld dat je er alleen maar met een dubbele pikzwaai erbij kan komen wordt het erg lastig. Houd er overigens rekening mee als je meerdere patchbays en meerdere multikabels erin heb zitten het een halve telefooncentrale anno 1888 lijkt en je gewoon de ruimte moet hebben om in de achterkant te kunnen kijken (opnieuw ervaring inderdaad).
:)

Origineel geplaatst door shortwave
Nog even een vraagje: ik heb een quiklok rack voor iets van 14 of 16 u. Waar kan ik nou het beste de patchbay erin proppen? Zat zelf te denken aan de onderste plek, omdat anders de kabels voor de apparatuur eronder hangen. Maar wellicht iemand een betere suggestie?

En deze artikelen zijn top!

naja heb alleen midi patchbay maar goed das ongeveer het zelfde alles moet daar naar toe. Heb die helemaal boven in zitten op het moment en daar blijft hij ook :)

Back