Kwaliteitsverschil kabels

Origineel geplaatst door Ramoonus
ik denk dat dat voor alle signalen geldt, hoe korter de kabel hoe beter

naar aanleiding van het bericht van FrankH is het denk ik handig om voor een paar tientjes conditioned rackpower, stabiliseerde AC-DC adapter en UPS (pc backup stroom + conditionizer) te kopen
ipv een andere geluidskaart

en dan bedoel je neem ik aan een andere geluidskaart dan de interne macbook geluidskaart? ik heb daarbutien geen geluidskaart.

Ik zie trowuens dat conditioned rackpower/ups bedoeld is voor desktops (gezien de stroom aansluiitingen, die anders zijn dan de magsafe/stekker aanslutingen van de mac)

Origineel geplaatst door MusiQmaN
en dan bedoel je neem ik aan een andere geluidskaart dan de interne macbook geluidskaart? ik heb daarbutien geen geluidskaart.

Ik zie trowuens dat conditioned rackpower/ups bedoeld is voor desktops (gezien de stroom aansluiitingen, die anders zijn dan de magsafe/stekker aanslutingen van de mac)
ja, sowieso een verstandige aankoop denk ik

2. inderdaad, denk dat het op een AC-DC adapter minder uitmaakt

De omschreven timing problemen zijn heel relatief. Er zijn namelijk verschillende niveau's waarop de datastromen worden verwerkt. Iedere laag waar de data doorheengaat heeft een beetje invloed op de datastroom. De USB en FireWire protocollen hebben een grote gelijkenis met het OSI Network Model.

Layer 1 - Stroomjes door de kabel.

Layer 2 - Datapakketjes met checksum en technische adressering.

Layer 3 - Functionele adressering.

Layer 4 - Transportbuffer voor het opdelen van data in kleinere pakketjes.

... en zo nog wat lagen verder totaan de presentatie laag.

Het ouderwetse MIDI kent de lagen één tot en met vier en is in die zin een behoorlijk low level protocol wanneer je het vergelijkt met bijvoorbeeld USB wat wel door zeven of acht lagen moet voordat de data daar is waar het moet wezen. Bij USB worden de hogere lagen (vijf en verder) afgehandeld door het OS, bijvoorbeeld Windows XP. En dat is waar zich de meeste problemen voordoen.

Een langere of kortere USB kabel doet er dan niet meer toe omdat de problemen zich ergens anders in de keten afpelen.

Ook geconditioneerde voedingen hebben slechts een kleine impact op de kwaliteit. Een (goedkope) UPS is trouwens heel iets anders dan een geconditioneerde voeding. De ene is een goede fles wijn in een goed restaurant, de ander is een frisse douch wanneer je onder de sluisdeur van een stuwmeer gaat staan. Inderdaad, het zijn twee totaal verschillende dingen met de enige overeenkomst dat het iets bevat wat je kunt drinken.

Origineel geplaatst door FrankH
De omschreven timing problemen zijn heel relatief. Er zijn namelijk verschillende niveau's waarop de datastromen worden verwerkt. Iedere laag waar de data doorheengaat heeft een beetje invloed op de datastroom. De USB en FireWire protocollen hebben een grote gelijkenis met het OSI Network Model.

Layer 1 - Stroomjes door de kabel.

Layer 2 - Datapakketjes met checksum en technische adressering.

Layer 3 - Functionele adressering.

Layer 4 - Transportbuffer voor het opdelen van data in kleinere pakketjes.

... en zo nog wat lagen verder totaan de presentatie laag.

Het ouderwetse MIDI kent de lagen één tot en met vier en is in die zin een behoorlijk low level protocol wanneer je het vergelijkt met bijvoorbeeld USB wat wel door zeven of acht lagen moet voordat de data daar is waar het moet wezen. Bij USB worden de hogere lagen (vijf en verder) afgehandeld door het OS, bijvoorbeeld Windows XP. En dat is waar zich de meeste problemen voordoen. Een langere of kortere USB kabel doet er dan niet meer toe omdat de problemen zich ergens anders in de keten afpelen.

ok duidelijk. maar zit het dan met midi data die door de usb kabel heen gaat (bijv. de control pad van alesis met usb) dan zit je in feite met alle lagen te werken en worden de hogere lagen afgehandeld doorhet os (os.x in mijn geval) of met een midi padstation naar midi/audio interface (los of in een kastje, waar je dan ook nog de keuze hebt uit usb of fireiwre) naar de laptop

ok duidelijk. maar zit het dan met midi data die door de usb kabel heen gaat (bijv. de control pad van alesis met usb) dan zit je in feite met alle lagen te werken en worden de hogere lagen afgehandeld doorhet os (os.x in mijn geval)
inderdaad

Ook geconditioneerde voedingen hebben slechts een kleine impact op de kwaliteit. Een (goedkope) UPS is trouwens heel iets anders dan een geconditioneerde voeding. De ene is een goede fles wijn in een goed restaurant, de ander is een frisse douch wanneer je onder de sluisdeur van een stuwmeer gaat staan. Inderdaad, het zijn twee totaal verschillende dingen met de enige overeenkomst dat het iets bevat wat je kunt drinken.
ik dacht dat een UPS ook een conditioner was
het houd sowieso pieken tegen

ok duidelijk. maar zit het dan met midi data die door de usb kabel heen gaat (bijv. de control pad van alesis met usb) dan zit je in feite met alle lagen te werken en worden de hogere lagen afgehandeld doorhet os (os.x in mijn geval)
Klopt!

De grootste problemen in de timing zijn te verwachten tussen OS en applicatie en niet tussen computer en USB / MIDI hardware.

Het is daarom waarom er nog mensen zijn die zweren bij de ATARI. Jawel een computer van ruim twintig jaar oud. Bij deze computer verloopt de communicatie tussen software en hardware op een zo'n directe manier dat er geen fouten in de timing ontstaan en de noten zo strak worden uitgestuurd dat je dat terug kunt horen in de muziek. Het zelfde geld overigens voor hardware sequencers als Akai MPC's en dergelijke.

Klopt!

De grootste problemen in de timing zijn te verwachten tussen OS en applicatie en niet tussen computer en USB / MIDI hardware.

Het is daarom waarom er nog mensen zijn die zweren bij de ATARI. Jawel een computer van ruim twintig jaar oud. Bij deze computer verloopt de communicatie tussen software en hardware op een zo'n directe manier dat er geen fouten in de timing ontstaan en de noten zo strak worden uitgestuurd dat je dat terug kunt horen in de muziek. Het zelfde geld overigens voor hardware sequencers als Akai MPC's en dergelijke.
ok. dan ga ik igg investeren in een goede stabiele stroomv erdeling en evetueel een goede kabel tussen de audio output (al dan niet via een externe geluidskaart) en de mixer/dibox (voor live)

Ik heb in een paar uur tijd weer ontzetend veel bijgeleerd. Dan is offtopic toch nog nuttig.

het enige wat ik me nog afvraag is:
hoe zit het nou met balanced kabels in de praktijk?
de theorie weten we ondertussen

...
ik dacht dat een UPS ook een conditioner was
het houd sowieso pieken tegen
In de eerste plaats wil je je spullen beschermen tegen extremen, pieken etc. Dat heet meestal SurgeArrest.

Power conditioning doet dit natuurlijk ook maar veel belangrijker zijn de stappen die daarna komen, ook de minder extreme vervormingen van de 50 Hz sinus wil je weg hebben. En dat is precies waar het verschil zit tussen de goeden en de slechten. Maar wat ik al zeg het effect is relatief en alleen merkbaar wanneer je hele goede audio converters hebt en het heeft dus geen zin wanneer je met goedkope audio interfaces werkt.

In de eerste plaats wil je je spullen beschermen tegen extremen, pieken etc. Dat heet meestal SurgeArrest.

Power conditioning doet dit natuurlijk ook maar veel belangrijker zijn de stappen die daarna komen, ook de minder extreme vervormingen van de 50 Hz sinus wil je weg hebben. En dat is precies waar het verschil zit tussen de goeden en de slechten. Maar wat ik al zeg het effect is relatief en alleen merkbaar wanneer je hele goede audio converters hebt en het heeft dus geen zin wanneer je met goedkope audio interfaces werkt.

ok

wil ik trouwens wel een kant tekening maken . Goedkoop vind ik dan behringer, edirol, m audio iddenklasse, apogee top en zaken als digi als rolls royce en ligt het er ook niet aan wat je wilt gaan doen en wat voor type je va een merk hebt?

Power conditioning doet dit natuurlijk ook maar veel belangrijker zijn de stappen die daarna komen, ook de minder extreme vervormingen van de 50 Hz sinus wil je weg hebben. En dat is precies waar het verschil zit tussen de goeden en de slechten.
wat zijn de goede en wat zijn de slechte?

en is het niet zo dat je voeding van je PC eerder belangrijk is dan een powerconditioner?

het enige wat ik me nog afvraag is:
hoe zit het nou met balanced kabels in de praktijk?
de theorie weten we ondertussen
De kabel moet natuurlijk goed zijn, maar de omliggende componenten zijn eigenlijk veel belangrijker. De kwaliteit van de versterker waarmee het signaal gebalanceerd wordt gemaakt en het zelfde geldt voor de versterker aan de andere kant van de kabel die van het gebalanceerde signaal weer een ongebalanceerd signaal maakt. Wanneer de componenten in deze circuits te hoge tolerantie's / afwijkingen hebben dan is het signaal misschien niet optimaal gebalanceerd waardoor storingen niet helemaal worden geëlimineerd. Ook merk je bij goedkope versterkers dat de frequency response niet helemaal lineair is.

Tsja, wat doet dit voor de praktijk van gebalanceerde kabels? Iemand uitgesproken ervaringen hiermee?

...
en is het niet zo dat je voeding van je PC eerder belangrijk is dan een powerconditioner?
De voeding van je computer moet natuurlijk ook goed zijn, maar deze zal zelf ook de nodige harmonischen in het lichtnet introduceren waar een audio converter dan weer last van zou kunnen hebben. Maar nogmaals, de meeste timingproblemen ontstaan tegenwoordig in computer software.

is er hier iemand bekend met sommer cable?
hun gebruiken Hicon pluggen

hun site, (veel specs)
http://www.sommercable.com/2__default/index.html

ik heb gelijk de catalogue aangevraagd

prijsvergelijking
TRTR-0300
jack-jack 3m
10,60 euro
catalogue binnen

toen ik de catalogue binnen kreeg moest ik gelijk aan de wehkkamp reclame met dat hondje denken

zeer duidelijke handleiding, als t niet de beste is die ik ooit heb gezien
veel specs, bestelcodes,
achterin ook pinconfiguraties enzo

-----------------------------------------

nu hoor ik van vele bekende rondom dat het goedkoper is om zelf kabels te maken?
waar moet je opletten bij het kopen van de kabel en connector?

...
nu hoor ik van vele bekende rondom dat het goedkoper is om zelf kabels te maken?
waar moet je opletten bij het kopen van de kabel en connector?
Stevige en gemakkelijk te solderen connector met een goede trekontlasting, meest gebruikte zijn de spullen van Neutrik, die zijn gewoon goed, er zijn natuurlijk nog andere merken die daar onder en daar boven zitten, het is maar net waarvoor je het wilt gebruiken, daar is helaas geen standaard antwoord voor te geven.

Stevige en gemakkelijk te solderen connector met een goede trekontlasting, meest gebruikte zijn de spullen van Neutrik, die zijn gewoon goed, er zijn natuurlijk nog andere merken die daar onder en daar boven zitten, het is maar net waarvoor je het wilt gebruiken, daar is helaas geen standaard antwoord voor te geven.
gewoon
instrument kabels
unbalanced

neutrik stekkers was ik al uit :)

maar nu de vraag
welke kabel?

gewoon
instrument kabels
unbalanced

neutrik stekkers was ik al uit :)

maar nu de vraag
welke kabel?
Prettig microfoondraad. Sterk maar toch flexibel, net wat je kunt vinden. En dan dus de negatieve en mantel samen aan de sleeve en de positive aan de tip solderen.

Prettig microfoondraad. Sterk maar toch flexibel, net wat je kunt vinden. En dan dus de negatieve en mantel samen aan de sleeve en de positive aan de tip solderen.
die pinconfiguratie lukt wel
moet alleen nog een rol kopen

Origineel geplaatst door Sjaak
Ik gebruik altijd Cordial CMK 222 microfoonkabel, dat is topkwaliteit. Kost bij Thomann per rol van 100m slechts 66,- EUR.
en in diverse kleuren :{

Back