Bandrecorders

Ja, ik schrok er ook nogal van. Ik weet best dat het belachelijk veel tijd en moeite kost om alles wat niet in het beestje thuishoort te vervangen, maar €850,- lag net buiten m'n budget... :)

Het kost tijd, maar echt niet zo heel veel tijd. Als je een ervaren technicus bent heb je die dingen binnen een paar uur vervangen, gemeten, en gecalibreerd. Laten we er 4 uur van maken, dat is dan een uurloon van meer dan 200 euro p.u.

Zijn er meer ervaren technici op dit gebied? Wil eigenlijk ook wel mijn B77 laten opknappen...

Muze Audio Service
06 2037365
helmond

Oscar's Service Center in Almere is ook een goede. Daar heb ik begin dit jaar 2 Revox pr 99's laten reviseren. Gezellige hyperactieve kerel die officieel revox reparateur is. Reken wel op een bedrag van zo'n 200 euro per machine. Dan is ie wel weer als nieuw.

200 euro geef ik er graag aan uit om hem tip-top te krijgen... thnx!

Ok thanks! Maar los van de tips om hem ter reparatie weg te brengen. Is er iemand die ervaringen kan delen op het gebied van een a77 die niet meer aan gaat? :)

hhhm even inhaken op dit draadje, en hopelijk ga ik ook tot de reel2reel gebruikers horen! Heb namelijk vandaar een akai GX4000D gekocht maar toen ik thuis kwam zag ik dat er misschien een onderdeeltje mist. Google leerde mij dat dit onderdeeltje een capstan heet. Hiermee bepaal je de snelheid van de tape. snap echt niet hoe t werkt maar t zal wel zo zijn. T gekke vind ik dat ie gewoon prima afspeelt, heb ik dan wel dat dingetje nodig? en als ik de prijzen zie voor zo'n buisje dan heb ik m al helemaal niet meer nodig :s
bij mij ziet t er dus zo uit: http://www.grandcanyontuberadio.com/capstan bushing/Capstan sleeve 4 002.jpg

maar die prijzen! http://www.grandcanyontuberadio.com/capstan bushing/capstan_sleeve.htm

Ofwel is dit buisje er tijdens het transport afgeraakt omdat het niet goed vastzat of de vorige eigenaar heeft het als onderdeel verkocht???
In elk geval, zou ik het er zeker weer opzetten. Een capstan (zit een motortje onder) heeft wel degelijk een zeer nuttige functie. (genoeg info te vinden hier en op het net).
In feite is het een glad buisje met schroefdraad in getrokken.
Mocht je iemand kennen die wat thuis is in metaalwerk dan kan deze wel (met veel geduld) draad trekken in een buisje hoor.

Cheers!
Exo.:mega:

als t een buisje is met een schroefdraadje erin kan ik dat wel regelen. elk gewenst formaat. desnoods speciaal in messing op een draaibank op maat gemaakt. Dat is t probleem niet... maar dan is de juiste diameter natuurlijk wel belangrijk. ehm maar waarom klinken al eerder (niet door mij) opgenomen banden dan wel zuiver zonder dat buisje? of heeft de vorige eigenaar altijd zonder de capstan opgenomen

het busje is om de dubbele snelheid te krijgen, 19cm/sec
zonder busje draaid de recorder op 9.5 cm per sec.
ik zal kijken of ik nog ergens een busje heb liggen....

:koffie:

het busje is om de dubbele snelheid te krijgen, 19cm/sec
zonder busje draaid de recorder op 9.5 cm per sec.
ik zal kijken of ik nog ergens een busje heb liggen....

Hoezo dubbele snelheid verkrijgen?
Enkel en alleen daarmee? Ik begrijp wel dat de diameter van dit busje een snelheidsverandering teweegbrengt op de tape die er tegenaandrukt maar enkel dit busje?
Dan heeft die machiene geen knop om de snelheid te kiezen?
Al m'n tape machines hebben een snelheidskeuze draaiknop en inderdaad, de capstan is bij allen dezelfde dus zonder adaptorbusje.
De capstanmotor gaat sneller/trager draaien.
In het geval van de Akai draait de capstan dus steeds op dezelfde snelheid maar de dikte van het busje regelt de tape snelheid?
In feite niet slecht gevonden dan. Zal kost efficienter naar materialen geweest zijn in die tijd dan een capstanmotor met variabele snelheid te gebruiken met bijkomende gerelateerde onderdelen.

Success!
Exo. :mega:

yeps...

bij akai waren ze idd. niet gek.

de recorders van akai zijn volgens mij ook de minst probleemloze recorders ooit...

en eigenlijk ook nog behoorlijk goed, net geen pro, maar er toch wel erg dicht tegenaan....

het enige waar ze last van schijnen te hebben is dat er ergens een elektronisch onderdeeltje bij het opname gedeelte na 30 jaar vervangen moet worden... ik moet eens kijken of dat bij mijne ook moet. maar ja heb de recorder voor 25,- kunnen kopen (met hele vieze koppen overigens). dus mooi moment om ook eens van analoog opnemen te proeven. wilde dit al heel lang

het enige waar ze last van schijnen te hebben is dat er ergens een elektronisch onderdeeltje bij het opname gedeelte na 30 jaar vervangen moet worden... ik moet eens kijken of dat bij mijne ook moet. maar ja heb de recorder voor 25,- kunnen kopen (met hele vieze koppen overigens). dus mooi moment om ook eens van analoog opnemen te proeven. wilde dit al heel lang

ja, dat klopt, de opname versterkers willen nog wel eens de geest geven.
dan gewoon een nieuw chippie erin zetten.

een recap kan trouwens ook geen kwaad bij akai´s, hoewel, je kan ook wachten op het gepruttel van kapotte caps...

( dat is elcotjes , gewone c´s gaan zelden stuk)

net mn eerste opnames gemaakt met mn akai. het opname volume is perfect maar de potmeters voor t opname volume zijn een beetje gek. die werken op zich prima maar op ongeveer "2 uur" klappen de vu meters in het rood en blijven daar hangen. maar al met al een goed geluid als je niet vol zou willen insturen en dat was ik toch niet van plan...
halverwege de opname hoorde ik inderdaad even wat gepruttel maar denk dat dat eerder door een oude tape komt dan oude elco's. want ik herken dat elco gepruttel helaas al te goed en dit was meer even een ruisje.

:) wauw ik ben echt zo blij als een kind met mn recordertje! wat een geluid!
heb m net even gebruikt als tapedelay en ook dat is echt te gek. helemaal leuk omdat je het feedback signaal kunt filteren en daarmee gekke dingen kunt doen. Maar goed ik ga m natuurlijk gewoon inzetten als recorder. Wat ik me hierdoor wel afvroeg... Als ik hem veel feedback geef kun je goed horen wat de tape met de opname doet. Ik heb dit net even gebruikt om te kijken welke instelling het beste klonk (niet als delay maar als opname) de helderste feedback leek mij dus ook de beste opname kwaliteit. Kun je op deze manier ook een eq inregelen die tussen de mixer en de input van de recorder zit? dus record out op de mixer -> eq -> recorder in, recorder uit -> playback op mixer

Back