Bandrecorders

ja, dat klopt, de opname versterkers willen nog wel eens de geest geven.
dan gewoon een nieuw chippie erin zetten.

een recap kan trouwens ook geen kwaad bij akai´s, hoewel, je kan ook wachten op het gepruttel van kapotte caps...

( dat is elcotjes , gewone c´s gaan zelden stuk)

:koffie:

nou bij mij heeft dus zojuist een van de opname kanalen het begeven :( op zoek naar de printplaat en een chippie vervangen dus maar

Een soort over-overgroorvader's IPOD:

Attachments

• Marconi Stille tape machine.jpg
    Marconi Stille tape machine.jpg
    21 KB · Bekeken: 93
ok, ik heb even gezocht, maar ze zijn helemaal op...

maar er is licht aan de horizon, ik heb wat beters gevonden.

het hele verhaal staat hier...

http://electronicaid.webs.com/akai4000dsmki.htm

ook de overige transistors vervangen , daar wordt hij een stuk beter van, en dan gelijk maar even recappen.

:mega:

Fostex E 16

Fostex E 16

Mine ouwe tape mashine, het is pragtih for live opnemen bands met veel energie. Compresie vor keigardbands is top...het komt nix dicht der bij!! Dit is ouwe mashine von Kuiverhuurbedrajf studio von Amsterdam, dat ik heb von hun overgenomen, terug in 2000..Het is een von de NL hit maker mashines en de kult van Hollandse underground scene von jaar of '80...The Kift, B.G.K., Mauzer FK, Negazione, To much hate, een veel andere NL band von dit era...Ik heb him opgenapt en gebruikt vor 10 jaar lang nadat. Ik heb him verkocht toen krijg de 2" tape mashine...Ik miss him nogsteeds...Dit is de versy met dolby, veel anders dan B 16 of dingen von Tascam...In mine opine top von 1/2 " multitrack recorders...

Attachments

• studio pictures 095.jpg
    studio pictures 095.jpg
    27,3 KB · Bekeken: 92
Lyrec TR 532 MK

Lyrec TR 532 MK

Morgen zaal ik "goodbay"zegen an big mama Zhacline...Zij is verkocht en gaat naar zuid von Holland...maar in het goed handen...dit zij echt underated mashines, het klinken zo vet, massive en warm...met alle discrete electronics...en echt state of de art ding...=(

Attachments

• studio pictures 078.jpg
    studio pictures 078.jpg
    55,3 KB · Bekeken: 88
Morgen zaal ik "goodbay"zegen an big mama Zhacline...Zij is verkocht en gaat naar zuid von Holland...maar in het goed handen...dit zij echt underated mashines, het klinken zo vet, massive en warm...met alle discrete electronics...en echt state of de art ding...=(

Ik heb zwaar in twijfel gestaam om jouw machine te kopen maar.... ik heb er al een en heb nu al plaatsgebrek....
Doch, ik heb serieus overwogen om je te contacteren...
There's nothing but the real stuff!
Waarom doe je die machine weg?

Cheers,
Exo. :mega:

Verslagje van het in gebruik nemen van mijn bandrecorder.

Verslagje van het in gebruik nemen van mijn bandrecorder.

Een paar jaar geleden heb ik een Lyrec TR 532-16 bandrecorder aangeschaft: een 2 inch tape machine met 16 track-head. Origineel was het een 24 tracks machine maar er is een 16 track-head op geplaatst dus nu is het een 16 tracks machine. De machine bevat wel 24 preamps wat mij dan weer heel handig 8 reserve geeft :) 2 jaar geleden kwam mijn studio af en daar heb ik hem een mooi plekje in gegeven (rekening mee gehouden bij het ontwerpen van mijn studio). En daar heeft hij tot vorige week netjes onder het plastic gestaan. Ik kwam er niet aan toe om hem in gebruik te nemen en om eerlijk te zijn was ik er ook een beetje huiverig voor.

De machine kwam wel met kabels maar deze waren afgeknipt. Een tijdje geleden heb ik een gedeelte daarvan gesoldeerd: 8 van de 16 kanalen zijn nu aangesloten. De tape machine is ook geintegreerd in mijn patch bay vanuit het idee dat de machine onderdeel kan uitmaken van mijn signal path en workflow. Vanuit de SSL X-desk direct outs gaat het signaal de tape machine in en de tape out is aangesloten op mijn SSL Alpha link. Dit is een hybride manier om met tape en DAW te werken. Brad McGowan van Little Red Wagon Studios heeft op youtube een filmpje gezet hoe je dit opzet: How to integrate analog tape with your DAW Part 1 - YouTube (Het clasp systeem is op hetzelfde principe gebaseerd.)

Vorige week heb ik eindelijk de stoute schoenen aangetroken en ben begonnen met het uittesten van de machine. Daarvoor heb ik een tijdje geleden een toongenerator van iemand overgenomen. Deze toongenerator wilde ik ook eens met de audio-in van de Minibrute testen. Bij het aanzetten van de toongenerator lichte het lampje even op en dat was het... geen geluid, meteen overleden. Dat leek niet veel goeds te beloven.

Bij het aanzetten van de Lyrec machine en de bijhorende remote control kwam het geheel tot leven: zachtjes blazende ventilatoren en brandende lampjes maar geen vonken of rookontwikkeling. Het vertrouwen groeide weer: Lyrec maakte dus toch kwaliteits machines :) [Trivia: Vangelis had ooit een Lyrec 532]

De volgende stap was een tape erop te leggen. In het verleden heb ik wat 2 inch tapes verzameld: weinig gebruikte tot nieuwe tapes. (via Thomann kun je ook nog steeds nieuwe tape kopen maar ik ben er goedkoper aan gekomen ;)). Toen ik naar de tapes keek bleken ze allemaal 'verkeerd' op de spoel te zitten: de band loopt rechts af in plaats van links. Dat heeft waarschijnlijk met archiveren te maken, ik heb wel eens gelezen dat men de tape op die manier opspoelt en weglegt om ze beter te kunnen bewaren. De enige tape die niet 'verkeerd' omzat was ook meteen mijn slechtste tape maar voor een test meer dan goed genoeg. Het tape pad was logisch maar toch lukte het me om het de eerste keer fout te doen.

Nadat de tape er goed opzat was het tijd om de boel te gaan testen. Voor het testen heb ik mijn Arturia Minibrute gebruikt. Via mijn patch bay zorgde ik dat de Minibrute direct op de tape in kanalen zat en de tape out werden omgeleid naar de line in van mijn SSL X-Desk mixer. De SSL Alpha link deed niet mee in dit verhaal: alleen puur analoge machines.

Bij de eerste test zag ik geen metertjes uitslaan. Het bleek dat ik op de remote control eerst voor Line moest kiezen (Amplifier uitgang: sync, line of repro). Nu had ik wel een uitslag en vervolgens heb ik snel alle ingangen getest: alles werkte en nog belangrijker: alles had een vergelijkbare uitslag op de VU meters! Pff dus geen rook en geen ingewikkelde kalibratie procedures. Dat ging de goede kant op! Uit de losse pols heb ik even wat geluiden op mijn Minibrute gebouwd en heb daarmee een paar tracks (4) opgenomen. Na elke opname weer een nieuw geluid opbouwen en dat weer opnemen. Niet alles liep netjes synchroon omdat ik de amp uitgang soms op line en soms op repro had staan: daar zit een tijdsverschil tussen. Daar leer je dan van :) Het was niet mijn eerste ervaring met tape; ik heb voorheen een Revox B77 en een Studer A807 gehad en heb naast de Lyrec ook een Stellavox sp7 (stereo). Maar het werken met zo'n grote machine heeft toch een eigen dimensie: 2 inch is nu eenmaal een stuk groter dan 0.25 inch :)

Ik heb mij bijzonder goed vermaakt tijdens deze test, misschien wel meer dan ooit met een DAW. In theorie zou ik alles analoog kunnen doen maar een hybride opzet lijkt praktischer. Waarschijnlijk ga ik toch kijken hoever ik puur analoog kan komen omdat het zoveel fun was. Maar dan moet ik naast mijn huidige apparatuur toch nog wat extra spullen gaan aanschaffen; ik ben al aan het rondkijken naar een drummachine. En iets met MIDI doen lijkt me ook leuk, ik heb zo'n kastje van Reeves daarvoor. Oh en een sequencer is dan ook handig, enzovoort ..

Met mijn iphone heb ik een kleine impressie gemaak. Eerste keer dat ik iets van de iphone op Youtube zet en de kwaliteit is niet echt super HD.

Attachments

• 804_141606239329438_674390549_n.jpg
    804_141606239329438_674390549_n.jpg
    64,5 KB · Bekeken: 104
  • 215657_141606262662769_1146097941_n.jpg
    215657_141606262662769_1146097941_n.jpg
    67,7 KB · Bekeken: 103
mooie recorder.

ik doe banden "verkeerd om" om het doordrukken minder een probleem te late zijn.
de overdruk komt dan na het orginele signaal ipv ervoor( soort galmachtig iets ) en da's minder storend.
zoiets was het, en daarom doe ik het ook al tijden met bandmateriaal.

weet niet of het logisch is zo, maar zo heb ik het maar onthouden

Aaaah! Dat is de manier waarop ik ook van plan ben m'n Studer A800 MKIII te integreren! 8~
Ah, de Studer A800 is een prachtige machine! Een tijdje geleden was ik bij Audioworkx en die hebben er 2 (24+16) staan in super staat. Ze zijn ook groter dan een Lyrec TR532. Een Studer had ik nooit boven in mijn studio gekregen; de Lyrec was voor 3 man al bijna niet te doen :D

Ah, de Studer A800 is een prachtige machine! Een tijdje geleden was ik bij Audioworkx en die hebben er 2 (24+16) staan in super staat. Ze zijn ook groter dan een Lyrec TR532. Een Studer had ik nooit boven in mijn studio gekregen; de Lyrec was voor 3 man al bijna niet te doen :D

Inderdaad, wat een gewicht! 342 kg om juist te zijn....
Ik heb 'm gedemonteerd en in stukken naar boven gebracht.
Sommige waren met 2 nog maar net te dragen maar het is gelukt naar de eerste verdieping :D

Cheers,
Exo. :mega:

hey guys,

Ik dacht dat ik vanavond mijn B77 eens zou afstoffen voor wat opnames enzo, maar liep tegen het probleem aan dat hij nu WEL FF/REWIND maar niet played/record.

Beetje gegoogled en kwam de volgende oplossing tegen:

The fact that there was heat buildup (only noticeable after removing the back cover) made be think: "brakes". I removed the take up reel table and the brake foil and tried again. Bingo! everything did work great. Replaced the reel table without the brake and tried it with tape and it functioned perfectly.

zie:
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=373359

Weet iemand wat er bedoeld wordt met de 'take up real table' en 'brake foil' ?

hey guys,

Ik dacht dat ik vanavond mijn B77 eens zou afstoffen voor wat opnames enzo, maar liep tegen het probleem aan dat hij nu WEL FF/REWIND maar niet played/record.

Beetje gegoogled en kwam de volgende oplossing tegen:

The fact that there was heat buildup (only noticeable after removing the back cover) made be think: "brakes". I removed the take up reel table and the brake foil and tried again. Bingo! everything did work great. Replaced the reel table without the brake and tried it with tape and it functioned perfectly.

zie:
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=373359

Weet iemand wat er bedoeld wordt met de 'take up real table' en 'brake foil' ?

huh. kan ik posts niet meer editten.

ok. zelf uitgevonden, kap eraf gehaald, draaischijven (real table) verwijderd, en de 'brake foil' (vilt achtig spul) ziet er nog goed uit. Niet plakkerig ofzo.

Moet het nog even proberen zonder de brake maar ik denk niet dat het daar aan ligt.

Ook als ik zonder tape op play drukt speelt hij wel, alleen lijkt het op dezelfde snelheid te gaan als FFW/REWIND. Maar ik zie in de service manual dat bij PLAY START de rechter motor eerst snel opstart, dus misschien met TAPE zelf is dit niet het geval.

Andere ideeen? Hij heeft een echt een tijdje stilgestaan dus kan het zijn dat de motor wat doorgesmeerd moet worden?

Back